Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

-T0ng- blogja

Alpha Protocol - Ahogy én látom

-T0ng- | 2010.05.30. 10:09 | kategória: játék | 10 hozzászólás

Igaz a mondás, miszerint ne ítélj első pillantásra. Tegnap, miután kipróbáltam az Obsidian játékát, nagy vehemenciával kezdtem neki egy elég negatív hangvételű "First look" blogbejegyzésre. Őszinte leszek, ma már megbántam volna...

Nem változtat azonban azon, hogy egyik szemem sír, a másik üveg. Szerintem Columbo is ezt mondaná, ha látná ezt a kétes "ügyet". Bennem legalábbis erős kettősség uralkodik. Az Alpha Protocol az a játék, amit nagyon vártam, és nagy reményeket fűztem hozzá, ám a végkép nem olyan egyértelmű, mint a Mass Effect 2 esetében.

Témaválasztása mindenképp unikum, hisz akármennyire is töröm a fejem, modern kori kémsztorit feldolgozó RPG-vel a videojátékos közönség még nem találkozott. Chris Avellon, kinek nevéhez olyan címek fűződnek, mint az Icewind Dale, vagy a Fallout 2, alapból garancia a történetre.

Ám a szép, habos, csavaros cukormáz alatt bizony édes-savanyú mártás rejlik. Új játékot indítva, rögtön a tutorial-lal kezdünk, egy kisebb szökéses küldetés keretén belül. Itt megismerhetjük az irányítást, a különböző minijátékokat, fegyvereink és kütyüink kezelését, valamint a játék egyik erősségét, a párbeszédrendszert.

A grafika nem veri a toppot. Ez már csak azért is szomorú, mert ezzel a motorral és teljesítménnyel a Mass Effect 2 sokkal szebb látványt produkál. Nem szabad azonban a külcsínnel mostohán bánni, ugyanis a szükséges atmoszférát kellőképp megteremti, és az ember belemelegedve a játékba úgysem szentel sok figyelmet rá.

A modellek kifejezetten szépek. Mind a fegyverek, mind a karakterek szépen kidolgozottak. Kisebb hiba, hogy a karakterek arcának mimikája kicsit lassú, és nem annyira feltűnő, így ha az ember nem figyel, bizony úgy tűnhet, mintha bábuk lennének.
A karakterek mozgásával bizony nem vagyok ennyire megelégedve. Michael futása inkább egy gazella szökelléséhez hasonlít, a lopakodás pedig első ránézésre furcsának tűnhet. A legnagyobb hiba viszont, hogy a készítők nem raktak be séta gombot, nálam ez pedig fekete pont.

Az irányítás nem borzalmas, inkább kissé nehézkesnek tűnhet. Ám ezt az egér érzékenységének megfelelő beállításával és a "Depth of Field" kikapcsolásával orvosolni lehet. Igen, sajnos ez az utóbbi a készítőknek két nagy fekete pont. Bár a grafika, mint mondtam, nem borzalmas, bizony akad pár bug, ami remélhetőleg orvoslásra kerül.

A vegyes részét én a játéknak ennyivel le is tudnám. Látszik ezek sem voltak annyira borzalmasok, csak csiszolni kell/kellett volna rajtuk.

Maga a játék tartalmilag üt. A játék jelszava, miszerint a döntés a legnagyobb fegyverünk, teljes mértékben érvényesül a játék minden pontján, legyen bármiről.

Elsőként kihangsúlyozandó, az általam csak döntésrendszernek elnevezett, párbeszédrendszer. Ahogy tesóm mondta nekem a Mass Effect 2 esetében: Ahogy döntesz, úgy döntesz. Ne töltögess vissza, mert elveszik a döntésed súlya.
A játékos itt teljes mértékben rá van kényszerítve a döntésekre. Az időbeli korlátozottság elsőre furcsának tűnhet, ám egy valós beszélgetésben sincs az embernek lehetősége arra, hogy fél órát gondolkodjon a válaszon. Nincs rossz vagy jó döntés, csak döntés és következmények, ebből pedig a játék során rengeteg lehet.

Fegyverek terén nem elég, hogy egy egész arzenállal találkozunk, de a különböző tuningolási lehetőségek skálája is nagyon széles. Saját ízlés dolga, hogy az ember egy hangtompítós gépfegyver készít, ami halk, de gyenge, vagy egy erős, hangos golyószórót.
Ez és a küldetések előtti felszerelés kiválasztása erősen meghatározza az ember játékstílusát a küldetések alatt.
Az egyes missziók teljesíthetők egyaránt Rambo módjára, de akár Halász Sámuel példáját is követhetjük. Hozzá kell tenni, hogy az ember nem árt, ha már a játék elején tudja, melyik típus szeretne lenni, mert a nem megfelelő skillek-re osztva, bizony kellemetlen meglepetések várhatnak minket.

Küldetéseink alatt három minijátékkal fogunk megismerkedni, melyek közül a zárfeltörésre és az áramkör megkerülésre hamar rá fogunk érezni. A Hackelés kicsit bonyolultabb, de azt sem lehetetlen megcsinálni.

A játék során négy helyszínt, név szerint Szaúd-Arábiát, Rómát, Tajpejt és Moszkvát járjuk be. Küldetéseink központja mindig, az adott városban található menedékház lesz, melyek nem csak hogy pofásan néznek ki, de tökéletesek minden kém számára. Itt található meg a fegyverszerkény, egy számítógép, ahol e-mailjeinket nézhetjük és a feketepiaci kínálatot nézhetjük meg, valamint egy tükör ahol, ha minimálisan is, kémünket szabhatjuk személyre.


Mint az elején a grafikánál is jeleztem, bizony bele kell melegedni a játékba, minden téren.Jóllehet az elején a bejegyzésnek a játék minden lényeges részéről vegyesen nyilatkoztam, nem olyan szörnyű a helyzet. A játék nem adja meg elsőre azt az élményt, amit várnánk csak egy pár óra játék után, és ha ezt nézem, meg értem az első véleményeket a játékról. Mindentől függetlenül azt kell mondjam, hogy kellemes kikapcsolódás a játék, ha az embernek van egy kis türelme, és szemet tud hunyni a szépséghibák fölött.



Hozzászólások

1 | Netsu 2010.05.30. 12:52
Teljesen egyetértek veled! Amikor én először szembetalálkoztam a számítógép Hackeléssel,azt hittem,én most azonnal törlöm a játékot.Nagyon felidegesített az egész,de aztán ezzel az ideggel megcsináltam. Nem bántam meg,hogy nem töröltem le! Lopakodva a játék(nekem)nagyon nagy élményt nyújt,főleg,hogy itt nincs az,hogy bebújok egy sarokba,és akkor észre se vesz senki.Keményen taktikázni kell,az útvonalat helyesen megválasztani,a megfelelő pillanatot kivárni,ebből kifolyólag pedig nagyon türelmesnek lenni.A harc annyira nem tetszik,valahogy túl egyszerű,hogy fedezékből szépen lelövök mindenkit...A sztoriról nem tudok még nyilatkozni,mert még csak Szaúd-Arábiában vagyok,szóval csak az alapszituval vagyok tisztában.Meg kell még említeni,hogy a verekedés,az emberek sunnyogva hatástalanítása is nagyon jó lett.
Eddig úgy vagyok ezzel a játékkal,hogy megérte rá várni,sőt,ha lenne rá pénzem,akkor azonnal mennék a boltba,és megvenném.De majd ha lemegy az ára.. :)
Egyszóval nekem a lopakodás miatt nagyon nagy élmény az egész játék!
2 | -T0ng- 2010.05.30. 14:22
Igen a játéknak nagyon nagy előnye, hogy lopakodva is meglehet csinálni egy-egy küldetést, de ugyanúgy a "rátöröm mindenkire az ajtót és szitává lövöm" is működik. Reménykedjünk benne, hogy az Obsidian hamar kidob egy javítást, és még élvezhetőbbé teszi ezt a remek kis játékot:)
Creativ3Form
3 | Creativ3Form 2010.05.31. 03:39
Jó kis írás, és bár eléggé lehordtam a topicjában az elején, de a sztorinak köszönhetően megúszta a további szidalmakat. A lopakodás részbe bele kell jönni, de aztán tényleg vannak olyan részek, ahol végig lehet menni settenkedve. Ennek ellenére továbbra is viccnek tartom a 30 méterről falon átlátó embereket. Mert ha a tetőről észrevesz 30 méterről az ok. De úgy, hogy 1 szinttel lentebb van mint én, vagy csak szimplán olyan szögben áll, hogy onnan lehetetlenség, hogy észrevegyen főleg, hogy fedezékben vagyok…szóval érdekes. De bezzeg amikor tőle 3 méterre ütöm le a társát, nem csinál semmit, hanem tovább sétál. Szóval az MI eléggé sutácska. A graf tényleg nem annyira rossz, de ha azt veszem, hogy az ME2 is ugyan ezt használta, akkor már közel sem olyan jó a dolog. A skillekkel, fegyverekkel, páncélokkal, kis összetevőkkel, mint a gránát, életcsomag, extra képességek való variálás jól meg volt oldva, plusz adtak az élményhez, de nem akkora pozitívum (a történet mellett természetesen), hogy meg legyek elégedve. Az akció részek, mind a lövöldözés, a célzás (a menüben való variálások ellenére sem) a fedezékrendszer, és az imént dicséretet kapott lopakodás sincs rendesen kidolgozva. Plusz a karaktermozgások, az élettelen arcmimika, szóval ezek szinkron mind-mind olyan dolgok, amiket bár a sztori és az RPG elemek valamennyire feledtetnek, de az összképben akkor sem javít annyira, hogy ezt egy jó játéknak lehessen nevezni. Nem mondom, hogy untam és csak kínkeservesen vittem végig, de a téma sokkal de sokkal többet érdemelt volna. Az Obsidian megint bebizonyította, hogy nem tudják helyén kezelni a jó alapanyagot, és hiába erősek történetben, ha a megvalósítás összecsapott. Pedig ők sem ma kezdték. Igaz sok helyen olvastam, ezek a játékmeneti balgaságok a fő mufti Chris Parker lelkén száradnak. Kár érte, mert ebből EPIC game lehetett volna, de felejthető lett.
4 | -T0ng- 2010.05.31. 07:45
Azt tudom, hogy még a kiadás előtt a Sega elkönyvelte, hogy a játéknak lesz folytatása. Miután az Iron Man: The Game után megcsináltatták a folytatást, nem volt kétséges számomra, hogy bár mi is történjen folyatást biztos kapunk. Remélem a második rész már annak a példája lesz, hogy képesek tanulni a hibáikból. A Sega pedig végre értelmes kiadóként lép fel, mert amit most csinál nem normális.( Nulla kontroll a fejlesztők felett, de minden héten más játékbeli változtatást kérnek) A jó kiadó szerintem hagyja mozogni a fejlesztőt, hisz az az ő játékuk és nem a kiadóé, ám amint valahol kilóg a lóláb megmondják neki, hogy hát srácok ez így nem jó!
Szóval én itt a Segát is felelősnek tartom.

Az viszont kifejezetten zavarni tud, mikor valaki leszarozza a játékot, meg egyéb jelzőkkel illeti. Tény, hogy nem Crysis, Splinter Cell vagy Mass Effect, de a játéktörténelem találkozott már ennél sokkal, de sokkal szarabb játékkal is. Nem tartom így reálisnak a 65-70% alatti értékeléseket.
Creativ3Form
5 | Creativ3Form 2010.05.31. 18:16
Igen, én is halottam olyan tervekről, hogy akár több rész is lehet. Nos, én kívánom nekik, hogy megkapják erre az esélyt, és a második résszel már olyan gamet kapjunk, amit eleve kellett volna.
Viszont kihagytam még egy pozitívumot, mégpedig a morális döntéseket. Már az ME2-ben is zseniális volt ez a rész, de itt is remekül megvalósították, hogy szinte a mondataink hangsúlya, stílusa is képes befolyásolni a történet végkimentetlét. A "kit mentsünk meg" részek pláne.
6 | -T0ng- 2010.05.31. 19:54
Igen az volt az a pont, ahol úgy érzetem, hogy igen egy igazi kémfilben vagyok. Mindenesetre kiállok a játék mellett és remélem, a készítők nyújtanak valamiféle támogatást később a játékhoz, akár patchek, akár DLC-k formájában.
7 | Netsu 2010.05.31. 20:25
Lopakodás tekintetében az én véleményemre nem nagyon lehet adni,mert minden szeretek,amit lopakodás :) Ha kidolgozott,ha nem,én szeretek lopakodni.Viszont azok a boss fightok valami eszméletlen unfairek...Pl kifogyhatatlanul jönnek a testőrök.. aha,hát persze.A legnagyobb szemétség viszont Moszkvában a diszkós köcsögnél ért: Míg töltődött a pajzsom,benyomtam azt a skillt,amivel láthatatlan tudok lenni egy kis ideig.Ilyenkor nem látott a diszkós,csak ment körbe-körbe,majd gondolt egyet,átváltott késre,rögtön odafutott hozzám,és megölt.Pedig ilyenkor még láthatatlan voltam! Ez kegyetlenül felcseszett..De ki kell tartanom,mert nagyon jó a sztori,illetve a társakkal való kapcsolat építése is nagyszerű,a morális döntésekről pedig már ne is beszéljek.Ha másért nem is,de ezekért érdemes végigvinni ezt a játékot szerintem.
8 | -T0ng- 2010.05.31. 20:41
Nem ezért vagy azért, de szeretem a velem egyetértőket:D Akármennyire szar a tálalás, de a játék tartalma üt:D

A bossfight-okkal szerintem is kezdhetnének valamit, bár nem hiszem, hogy kiadás után támogatás nélkül hagynának egy játékot.
9 | VeteranHUNTurul 2010.06.01. 09:10
Valamikor majd én is befizetek egy Alpha Protocl-ra, csak hát minimálbérből nem annyira futja rá, -na de majd ha beindul a weblap gyártás jó pénzért akkor....-. Legutóbb az AvP-t vettem meg az se volt olcsó. Néztem videókat a játékból és nekem is ugyan ez szűrődik le, bár az irányításhoz ugye nem volt még szerencsém de arról mindenhol ugyanezt olvasni. A sztori pedig a videókból is át jön hogy ütős, ami kárpótol a grafikai hibákért. Tegnap olvastam az sg.hu-n egy cikket arról amiben az egyik ex-Obsidian-os a következőket állította:
"Rengeteg munkát fektettünk a játékba. A probléma az, hogy ezek nagy részét vagy nem felügyelt senki vagy pedig hatalmas hülyeség volt. Az Alpha Protocol producere, Chris Parker (aki nem mellesleg az Obsidian vezetője is egyben) úgy tett, mintha ő lenne minden idők legjobb dizájnere és folyamatosan rosszul működő rendszereket készített el."

"Ráadásul nem hallgatott a valódi dizájnerekre és fejlesztőkre, nem fogadta meg a tanácsukat, érvelésüket. És az egyik tulajjal nem lehet vitatkozni - főleg ha meg sem akar hallgatni. Lényegében átvette a fejlesztés irányítását és pontosan megszabta, mi hogyan fog (vagy nem fog, mint kiderült) működni. A többi producer - látván Parker hozzá nem értését - már a fejlesztés elején elhagyták a projektet és így minden a főnökre maradt."
"Azért a Sega is megérte a pénzét. A kiadó elég nagy befolyással bírt és folyamatosan megváltoztatott bizonyos játékelemeket és emiatt soha nem volt időnk ezeket kidolgozni és finomítani, tökéletesíteni. Azonban a végeredményért mégis az Obsidian a felelős, hiszen már 2 évvel ezelőtt látszott, hogy baj van és az Alpha Protocolt törölni kell. Ehelyett azonban újabb és újabb lehetőségeket hoztak be a programba, miközben a régieket sem dolgozták ki rendesen."

"Az Alpha Protocol az Obsidian teljes csődje és nem meglepő, hogy a fejlesztők többsége - még a 40 százalékos leépítések előtt - elhagyta a stúdiót. De a többi projektnek örülök. Ilyen a New Vegas is, melynek fejlesztése szépen halad. A másik nagy, eddig be nem jelentett projektjük is remekül mutat és már most sokkal jobb, mint az Alpha Protocol bármely fázisában. A Sega hibázott, mikor az Alpha Protocolért törölte az Aliens RPG-t. Fordítva kellett volna."

Az Aliens RPG-nek én is jobban örültem volna, remélem azért azt is kiadják majd, most hogy kész az Alpha Protocol.
10 | -T0ng- 2010.06.01. 18:50
A kedves ex-Obsidian fejlesztő hozzászólását én is olvastam, és elég vegyes nyomokat hagyott bennem. Elsősorban tartom a véleményt, hogy az Alpha Protocol ilyen formában sem rossz játék, így erő túlzás hogy 2 éve le kellett volna lőni. Chris Parker számomra nagyobb ellenség mint Bobby "minden évben új rész" Kotick, de ettől függetlenül a Sega is ludas, ahogy azt a hozzászóló fejlesztő nyilatkozata is mutatja.
Hozzáteszem, az Aliens RPG sem volt valami fényes állapotba és a kiszivárgott videók állítólag a már kész játékból jöttek.

Kicsit úgy érzem, a nyilatkozat egy sértődött fejlesztőtől jön. Persze igazságtartalma van,de sok benne az erős túlzás is.

Csak javasolni tudom az Alpha Protocol-t mindenkinek. Kell egy kis idő mire az ember belerázódik, meg egy pár beállítás, hogy a játék irányítása és a motor ne akadjanak össze, de ezért a kis fáradtságért cserébe az ember egy hihetetlenül pörgős kémsztorit kap. egy igazán mély moralitásrendszerrel.

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.