Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Barthezz blogja

Mario újratöltve: Super Mario Bros. X

Barthezz | 2009.11.24. 14:55 | kategória: játékismertető | 8 hozzászólás

Másfél éve mutattam be blogomban a Mario Forever játékot, melyről csak áradozni tudtam, s a „Minden idők legjobb PC-s Mario-átirata” képzeletbeli címet is odaajándékoztam neki. Idén nyáron azonban egy új trónkövetelő jelent meg a színen, a Super Mario Bros. X pediglen jött, látott és győzött! Egy még zseniálisabb, még hangulatosabb Mario-árirat született meg általa, amely letaszította trónjáról az eddig egyeduralkodó Forever-t!

Aki hajdanán játszott a Super Nintendo-s Mario-sorozattal, az könnyen emlékezhet még a Super Mario Brothers 3 megjelent részére, illetve a Super Mario World névre átkeresztelt negyedik részre (vagy nem :-) ). A Super Mario Bros. mindenestre a legismertebb ezen epizódok közül, ami a 90-es évek elején a Dévényi Tibi által vezetett Elektor Kalandor című tv-s műsor fő játéka is volt egyben. :-) Ebben a játékban Mariot irányítva kellett 8, egyenként 4 pályából álló világon keresztülverekedni magunkat, hogy kiszabadítsuk a hercegnőt a gonosz Bowser fogságából. Ennek a játéknak a PC-s feldolgozása a már említett hatalmas sikerű Mario Forever, mely jónéhány innovatív ötlettel feltupírozta a már jól ismert SNES-es elődöt, s mára talán már ez számít a legismertebb PC-s remake-nek – nem pedig a 15 évvel ezelőtti, mindössze 4 pályás, szimplán Mario nevet viselő 486-osokon játszható gyenge átirat. :-)

A Super Mario Bros. X azonban a Forever-nél is még tovább ment! A szabadon letölthető és játszható remake-et elkészítő Andrew Spinks 'Redigit' ugyanis az összes SNES-es Mario-játékot egy kalap alá gyúrta, s mind a 4 említett részből átemelte a legjobb elemeket. Gyakorlatilag olyan, mintha egy játékon belül játszanánk az összes régi Mario-résszel, ami hihetetlen jó nosztalgiaérzetet kelt így - pláne, ha valaki esetleg mindegyiket végig is tolta konzolon akkoriban (de ha valaki nem ismerné őket – mint pl. én, aki csak az első résszel játszott – az is remekül fog szórakozni eme játékkal).

Az irányítás elsőre kissé furának hatott, s bevallom őszintén, a Mario Forever után engem kezdetben meglehetősen zavart is, Mario itt ugyanis hosszasabb nekifutások után hajlamos „csúszni még egyet”. Aztán nagyjából 20 perc játék után már ez gyakorlatilag fel sem tűnt, szóval valószínűleg csupán a Forever másfajta stílusa zavarhatott be nálam, tökéletesen elsajátítható és megszokható tehát itt is Mario mozgatása.

A főmenübe lépve rögtön 3 kampány kiválasztására is lehetőségünk adódik, melyek közül a The Princess Cliche elnevezésű egy rövid, egyszerű, 1 óra alatt teljesíthető bemutatóvilág (érdemes ezzel kezdeni tehát az ismerkedést), a másik 2 azonban már komoly kihívást jelent, s hosszú hetekre képes lekötni nehézségével és hosszúságával a játékosokat!

Az Invasion kampányt választva a Super Mario Bros. 3-hoz hasonlóan egy térképen fogjuk találni magunkat, amelyen sorra előrehaladva kell teljesíteni az egyre nehezedő pályákat. A térkép szerencsére itt sem teljesen lineáris, s gyakran botolhatunk elágazásokba, avagy bónusz-pályákat rejtő utakba (ezek általában úgy érhetőek el, ha bizonyos pályákon a hagyományos kijárat mellett egy rejtett kiutat is megtalálunk). A főpályákat természetesen mindenképp teljesíteni kell, melyek végén főellenség is vár ránk. Összesen mintegy 50 küldetésen kell keresztülverekednünk magunkat, s az egyes pályák nehézsége már a kampány nagyjából 1/3-ához érve meglehetősen bedurvul, s a játék végefelé közeledve, illetve az egyes főpályákon bizony sokszor a hajunkat fogjuk tépni, mire végre sikerül teljesítenünk. :-) Komoly kihívás tehát ezeken a pályákon végigmenni, ami véleményem szerint hatalmas pozitívum, hiszen meglehetősen hosszúra nyújtja így a játékidőt, s a vérbeli Mario-fanok sem fogják tudni abszolválni egy szimpla ujjgyakorlattal (egyes pályák nehézségét kissé viszont már túllőtték a célon, ezen esetekre a gyengébb idegrendszerrel megáldott játékosoknak nem árt odakészíteni egy másik, lehetőleg törésálló billentyűzetet az asztalukra ;-) ). A pályák meglehetősen változatosak, s elsősorban a Super Mario Bros. 3 és a Super Mario World játékok grafikai elemeiből és ellenségeiből építkeznek. Lesz, hogy sivatagon, piramisokon kell keresztülvágnunk, lesz, hogy egy erdőben találjuk magunkat, vagy éppen egy szellemkastélyban, egyik-másik világ viszont kimondottan a Super Mario Bros. 1 vagy a Super Mario Bros. 2 hangulatát igyekszik visszaidézni, a rájuk jellemző pályatípusokkal és ellenfelekkel, így azt a nosztalgiahatást keltve ezáltal, mintha a klasszikus Mario-részek között váltogatnánk.

A The Great Castle Adventure kampány az előzővel szemben még inkább szakít a linearitással, itt ugyanis Bowser óriási kastélyában mászkálva tudunk különféle ajtókon bemenni, s a mögöttük található pályákon csillagokat gyűjteni, melyek számának növekedésével egyre több ajtóhoz nyílik hozzáférésünk, végül pedig magát Bowser-t is meglátogathatjuk. Összesen 40 változatos pálya áll itt is rendelkezésre, s ezek között is előfordul jópár izmosabb feladat, így ezen kampánnyal is jó ideig el lehet szórakozni – bár nekem az Invasion hangulatában és változatosságában jobban bejött.

A játék során a Mario játékokban szinte kötelezőnek számító gomba („nagy” Mariová változtat), virág (lövő Mario), csillag (ideiglenes sebezhetetlenség), zöld gomba (+1 élet), valamint érmék (100 összegyűjtése után egy plusz élet jár) megszerzésén kívül a Super Mario Bros. 3 és a Super Mario World újdonságai is felvehetők tárgyként:
- Egyik ilyen a gombához és virághoz hasonló falevél, mellyel Mario egyrészt vitorlázva ereszkedni tud, másrészt pörgős támadásra is felhasználhatja általa növesztett farkincáját (a nimfomániások fantáziája lehetőleg ne induljon most be :-) ), harmadrészt pedig nekifutásból, miután Mario széttárta karjait, repülni is tudunk általa.
- A pwnhammer már eltér az eddigi jól ismert speckóktól, ez ugyanis nem más, mint egy folyamatosan tüzelő kalózágyú, melyet Mario a lövés gomb folyamatos nyomva tartásával tud magánál tartani, elengedésével pedig eldobja a fegyvert. Csak egyes helyszíneken férhető hozzá, azok viszont nem is igazán teljesíthetőek nélküle. Átvinni újabb pályára nincs lehetőség, ellentétben a gomba, virág és falevél hatásával.
- A pwnhammer-hez hasonlóan működik a plant is, mely pedig nem más, mint a csövekből kijövő ellenségként jól ismert virág, s amennyiben Mario maga elé tartja, amihez csak hozzáér, azonnal elhalálozik. Szintén csak 1-2 pályán kaphatjuk meg.
- A „mindent ölő zöld csizmára” kérdőjelek felütésével tehetünk szert, s ennek birtokában azon ellenségekre is ráugorhatunk és likvidálhatjuk őket, akikre egyébként tüskés vagy sebezhetetlen mivoltuk miatt nem lehet. Hasonlóan a tüskéken is végigmehetünk vele sérülés nélkül, de persze a szakadékokba és lávába továbbra sem eshetünk be. :-) Ha viszont oldalról megsérülünk, a csizma végérvényesen leesik Marioról. A csizma átvihető a következő pályára is, de ha meguntuk, magunk is kiugorhatunk belőle.
- A Super Mario Worldből lett átemelve Mario segítőtársa, Yoshi. Általában tojásból kel ki, s a csizmához hasonlóan bármire sérülés nélkül ráugorhatunk a hátán ülve. Ráadásul nyelvének segítségével bármely ellenségünket behúzhatjuk és elfogyaszthatjuk, bár a tekiket nem tudja megemészteni és kiköpi (a piros tekiből viszont pusztító lángcsóvát csinál). Többféle színű Yoshi is előfordul a játék folyamán az alap zöldhöz képest, s ezek mindegyikének van valami egyedi speckója. A lila pl. egy teki megevése után repülni tud, ami így brutál erőssé teszi. Yoshi további előnye a csizmához képest, hogy sérülés esetén bár leesünk a hátáról, de ha gyorsak vagyunk, még visszaugorhatunk rá. Az Invasion nevű kampányba még nincs beépítve, ám a The Great Castle Adventure esetén már szinte bármikor felhasználhatjuk segítségét (érzésem szerint túlságosan is megkönnyíti a játékot, így jobb is, hogy az Invasion-ben nem került szerepeltetésre).
- Néhány speciális, direkt erre a célra kialakított pályán hozzáférhetővé válik a ”bohóchajó” is, mely egy óriási, sebezhetetlen repülő szerkezet. Egyedül csak a felülről érkező szárnyas tekik jelenthetnek veszélyt a benne ülő Mariora. Ráadásul a már említett plant és pwnhammer fegyverek is elhelyezhetőek rajta, még ütősebb ketyerévé téve járművünket.
- Találkozhatunk még egyes pályákon P betűkkel is, melyekre ráugorva bizonyos ideig adott pontok helyén fal képződik, majd pedig a visszaszámlálás lejártakor minden visszaáll az eredeti rend szerint. A P betűk cipelhetők is egyébként Mario segítségével, s néha egész jó kis logikai feladványokat kapunk általa.
- Végül pedig találkozhatunk a játék során kulcsokkal is. Amennyiben találunk zárat is a pályán, akkor ezeket felvéve és odacipelve nyithatjuk ki őket, ami az adott pálya rejtett kijáratát nyitja, s a térképen bónuszpályák, vagy útrövidítések megnyitását eredményezik.

Szintén egy az SMB3-ból átvett játékelem, hogy a Mario által felvett gomba, virág és falevél közül lehetőségünk van egy további elem tárolására is, ami sérülés után automatikusan kihullik a játékpanel tetején látható dobozból, s felszedésével azonnal visszatápolhatjuk Mariot. Az elraktározott itemet mi magunk is lehívhatjuk, ezáltal pl. a későbbi pályákon tetszés szerint váltogathatunk a lövő és a repülő képesség között - van, hogy kimondottan szükség is van erre egyes akadályokon való átjutáshoz.

A játék során a már jól ismert goombák, tekik, sünök, kalapácsos tekik mellett számos más, a SNES-es Mario folytatásokból átemelt ellenféllel találkozhatunk. Külön érdekesség, hogy pl. szárnyas tekiből a Super Mario Bros.-os és a Super Mario World-ös változat is megtalálható a játékban, s akad olyan küldetés, ahol direkt mindkét fajtát egyszerre ránk uszítják, ezáltal összemérhetjük, melyik játék szárnyas tekije volt kellemetlenebb ellenfél anno SNES-en. :-) Mint említettem, bizonyos pályák végén főellenségekkel is meg kell küzdenünk. Ezek közül 3 fajta van: az SMB3-ból átemelt ”Boom Boom”, aki hol tüskés sünként gurul, hol pedig ugrál, az SMB2 E.T.-je, mely tojásokat lő felénk, s csak azok felszedésével és visszadobásával sebezhetjük meg, illetve a játék legvégén ránk váró elmaradhatatlan Bowser, akinek a legyőzése igazán kemény dió lesz bárki számára.

A Super Mario Bros. X egyik különlegessége, hogy akár 2-en is játszhatjuk egyszerre egyetlen gépről, egyetlen billentyűzetről. Ilyenkor a másik játékos Luigi irányítását kapja meg, s osztott képernyős módban segítheti Mario munkáját. Ennek köszönhetően akár egy barátunkkal is összemérhetjük tudásunkat, vagy pl. egy testvérpár esetén nem lesz konfliktus abból, hogy ki játszik éppen és ki nem. :-)

Summa summarum, a Super Mario Bros. X hihetetlen élvezetes és egyedi játék lett, meglehetősen hosszú és kellően nehéz kampányai miatt bármely korosztály számára hosszú távú kikapcsolódást nyújthat. Igen ötletesen vegyíti a Super Nintendo-s Mario játékokat egymással, s a Mario Forever-t maga mögé utasítva jelenleg a legigényesebb, legprofibb PC-s Mario-átiratot üdvözölhetjük személyében. Minden tehát, ami a régi Mario játékokban pozitívum és remek ötlet volt, itt felvonultatásra került. Egyedül talán a víz alatti pályákat hiányoltam, de talán a játék következő verziójában - egy új kampánnyal karöltve - már ezen pályatípus is benne lesz. :-)
A játékhoz mellékelt, pofonegyszerűen kezelhető pályaszerkesztő segítségével pedig bárki további pályákat, kampányokat állíthat össze kénye-kedve szerint – amennyiben van hozzá elég türelme. :-)


Pozitívumok:
- régi SNES-es Mario játékok elemei, lehetőségei tökéletesen egybegyúrva
- Mario-nosztalgiahatás
- bármely korosztály számára szórakoztató
- hosszú játékidő, kihívást jelentő nehézség
- 2 játékos lehetőség
- könnyen kezelhető pályaszerkesztő
- hiánypótló játék

Negatívumok:
- elsőre kissé fura irányíthatóság
- víz alatti helyszínek hiánya
- nem lehet abbahagyni :-)



Linkek:

A Super Mario Bros. X letöltése és hivatalos honlapja.

A játék topicja a PC Dome fórumán. (A Mario Forever topicjával egybegyúrva.)

A hasonlóan sikeres Mario Forever bemutatója a blogomban.

Utolsó módosítás: 2009.11.24. 15:19

Hozzászólások

1 | asas01 2009.11.24. 15:39
Egyik legjobb ingyenes játék, amivel valaha játszottam. Ha valaki csak egy kicsit is szereti a platformereket, az ne hagyja ki!
Steveyboy
2 | Steveyboy 2009.11.24. 15:51
Jól leírtad a játékot ;-)
Egyébként egy dologgal vitatkoznék: hogy letaszította a trónról a Forever-t. Nálam ketten együtt vannak az első helyen :-D
Barthezz
3 | Barthezz 2009.11.24. 21:49
Hát szó mi szó, kissé tényleg elfogult voltam, de - bár a Forever-t is imádom és nagyszerű adaptáció lett - el kell ismernem, hogy az SMBX még összetettebb, s még több lehetőséget rejt magában. Persze ezt már mindenki maga dönti el, melyik átirat fogta meg őt jobban. :-)
4 | kopé 2009.11.25. 14:14
mit kell csinálni abban az első szobában vagy miatökben? :D
már ott elakadtam, nagy felkiáltó jeleket mereszt a gombafej, de nem tudok vele beszélni v vmi.
Barthezz
5 | Barthezz 2009.11.25. 15:11
A felfelé gombot lenyomva tudsz beszélgetni ezekkel a karakterekkel. De sztem a gagyi Princess Cliche helyett nyugodtan kezdd el az Invasion-t, abban ilyen "történeti szál" nincs is, csak a hagyományos értelemben vett Mario-pályák. :-)
6 | ShuleyvA 2009.11.28. 16:34
Én is kipróbáltam és bejött! Amúgy hogyan lehet a pályaszerkesztőben növelni a teret? Mert alapból van egy kis fekete kocka és abban lehet munkálkodni de az igen kicsi így sok mindent nem lehet benne ügyködni. :-)
Barthezz
7 | Barthezz 2009.11.28. 18:23
Ha jól emlékszem, vhol beállítható a pálya mérete, illetve a pálya méretének típusa. Ha így sem találod meg, akkor szóljál még, és utánanézek pontosan.
8 | SMBX-fan 2014.02.04. 17:43
Ma már az 1.3-as verzió uralkodik. Szeretnék arról egy ismeretetőt írni, de fogalmam sincs hogy kell egy ilyet elkészíteni. A legfontosabb változtatás a nagyobb ellenségek létszámának növekedése:
Régebbiek:
SMB2 birdo (UFO), SMB3 boom boom, SMB3 Bowser
Újabbak:
A régebbiek, A bombadobáló óriáspatkány, A buborékokádó óriásbéka, Larry koopa (zöld), SMW Ludwig koopa (sárga)

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.