Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Creativ3Form blogja

Dragon Age II

Creativ3Form | 2011.03.26. 23:48 | kategória: Gamezde | 9 hozzászólás

Valami bűzlik Kirkwall-ban. De Hawke, kiszórja a szemetet!

Ezt nemcsak azért írtam, mert jópofa akartam lenni, hanem azért is, mert az első résszel ellentétben, Hawke-t bizony nem érdekli a világ megmentése. Tojik ő 2012-re, a Frodo által kísérgetett drágaszágra, vagy a robotok és a LeBöff gyerek keresete mátrixkockára. Vagy mire. Számára csak az a fontos, hogy ő és a családja, valamint a barátai túléljék azt, amibe éppen csöppentek, meg amibe sodorta őket a mindennapok romlottsága. Kirkwall ugyan is nem egy Disneyland, ahová az emberek a vidám pillanatokért járnak. Bár a néniknek akkora „szívük” van, hogy nem csodálnám, ha valaki csak emiatt tenné át székhelyét Kirkwallba. De ezt leszámítva van itt politikai romlottság, mágus VS mágusirtó szájkarate, majd végül igazi karate, plusz azért nem árt jóban lenni egy-két emberrel, ha csak nem akarunk magányos harcosként, a családunk sírja felett elvérezni. Mondjuk, ha dráma, akkor a család mindig is ideális célpont volt, és ez most sem lesz másképpen.

A DA II története nélkülözi a világmegmentő főhőst valamint eszmét, és ennek köszönhetően sokkal emberközelibbek lettek a szereplők, és maga a történet. Az egész azzal kezdődik, hogy felfegyverzett páncélosok egy törpét cipelnek egy sötét szobába, ahol egy hölgy akar vele társalogni. A társalgás célja, azaz inkább személye nem más mint Hawke, a bajnok. A mesélő, aki közelről is ismerte a bajnokot Varrick névre hallgat, és fontos szereplője lesz majd a kalandunknak. Ő meséli el az egész történetet, és bizonyos időközönként, általában egy fontosabb szakasz lezárása után, visszatérünk majd hozzá, és a titokzatos és kíváncsi hölgyeményhez. A bajnok, azaz Hawke története Lothering lerohanásával veszi kezdetét, ahonnan is éppen el tudott menekülni családjával együtt. Az anya amúgy engem valamiért kísértetiesen emlékeztetett, mind hangban, mind pedig kinézetben az első rész emberi faj főhősének anutájára. Ez lehet véletlen, de a BioWareból kinézem, hogy szándékos. A lényeg, hogy szülő anyánk és a két testvérünk, egy mágus húg, valamint egy harcos öcsi kíséretében elhagyjuk hőn szeretett hazánkat, hogy a kikötőhöz érvén elhajózhassunk Kirkwall-ba, a régi, gyerekkori otthonunkba. Érdekesség, hogy a játék a kasztválasztástól teszi függővé, hogy melyik testvérünk kap majd központibb szerepet a játék során. Ha mágus osztállyal kezdünk, akkor az öcsi lesz a főbb mellékszereplő, és a mi döntéseinknek következményeként állhat be szürke kamarásnak, templáriusnak, azaz mágus irtónak, valamint…nos…hullának. Ha pedig warrior és rogue a választott osztály, akkor a húgi kap több szerepet, ő viszont a szürke kamarások és a holtak mellett a mágus rendhez csatlakozhat ha, azt cselekedjük, amit. Ilyen, és ehhez hasonló morális döntésekkel találkozunk majd az egész játék során, de erről majd később.
Kirkwall-ban halálozott el egyébként apánk, aki varázsló volt, míg a muter nemes ember, így lehet varázsló húgunk, illetve mi is így lehetünk varázslók vagy, hogy egy Harry Potter kifejezéssel éljek, sárvérűek. Ám a ránk támadó darkspawn és ogre sereg gondoskodik arról, hogy ne legyen sárgaköves utunk a kikötőhöz. Viszont az elénk tárulkodó akadályt olyan jól leküzdjük, hogy még egy házaspárt is megmentünk, akinek ugyan a férfi tagja darkspawn fertőzésben elpatkol, de a feleség (Aveline) ennek ellenére hálás nekünk, és csatlakozik hozzánk.
Szóval, miután leküzdöttünk jó pár ellen, de a túlerő mégiscsak felénk keveredik, és már-már széttárt karokkal várnánk, hogy a darkspawn horda leigázzon minket, megjelenik egy régi ismerős Flemeth, és sárkány mivoltában szépen legyalul mindenkit, aki az útjába kerül. Cserébe pedig csak egy apró szívességet kér, de ez nem von se testi kapcsolatot, se újabb emberi elhalálozást maga után. Ezután végre hajóra szállhatunk, és elkezdhetjük utunkat Kirkwall felé.
Megérkezvén azonban rá kell döbbennünk, hogy sincs minden rendben, ugyan is a család legjobb barátjáról kiderül, hogy elherdálta a családi vagyont, plusz a Hawke névre is szégyent hozott, így nem tud minket bevinni a városba, és állandó megélhetést biztosítani. Ám van egy lehetőség, miszerint ha 1 álló éven keresztül dolgoznunk egy szervezetnek, akkor élhetünk mint hal a vízben. Bár a legenda szerint, amikor a halak úszóversenyt rendeztek a tóban, akkor az aranyhal ért be elsőnek, a remény hal meg utoljára, és mivel a Hawke család nem a tehetősebb fajtából való, ráadásul a család barátja, aki valamilyen szinten a nagybátyánk, elherdálta azt a keveset is, ami volt, nem biztos, hogy a végén nagyot akasztunk majd.
A helyzet tehát nem kecsegtető, de azért Hawke minden erejével azon legyen, hogy családja megkapja azt a megélhetést és tiszteletet, amit megérdemel.


Mindenütt jó, de a legjobb...

Az egy év elteltével Hawke jó pár ismerősre és kapcsolatra tett szert, így a fontosabb emberkék szemében is eljutott arra a szintre, amit úgy hívnak, hogy szövetség. Az első szövetségesünk Varrick lesz, az a törpe rogue, aki az egész történetet elmeséli. Varrick a távoli, nyilas harcra van specializálódva, de az ereje és nagy területre ható képességei mellett, a legnagyobb arc is az egész játékban. Az ME-ben ott volt Wrex, az ME 2-ben a doki, itt pedig Varrick. Értékes társ, nem egy fontosabb küldetés is tartozik majd hozzá. De, találkozhatunk még egy rogueval, Isabelával, aki a játék legszebb hölgyeménye lett, csak sajna a stílusával vannak gondok. Romantikázni természetesen lehet majd vele, már ha alaki túl tud lépni a suttyóságán. Ám ha nem jön be a kicsike hozzáállása, beléphet a képbe a feljebb már említett Aveline, vagy akár a csapatunkhoz később csatlakozott, vérmágiával is foglalatoskodó elf mágus, Merrill is az ágyunkba köthet ki ha akarjuk. Plusz a BioWare a meleg szitukat se hagyta ki a pakliból, de nagyon remélem, hogy itt a pcdome-on, és az ismerőseim között sincs olyan, aki efféle gusztustalanságokra vetemedne.
Szóval, társakban nem lesz hiány, és a szokásos karakterküldetések se maradhatnak el. Ezt nem úgy kell érteni, mint az ME 2 karakterküldetéseit, azaz ha nem csináljuk meg nem lesznek lojálisak, és szarnak majd a fejünkre, nem. Ha kihagyjuk, semmi hátulütője nem lesz a dolgonak, maximum tovább fog tartani a bizalom, és a barátság elérése egy-egy társunknál. Ám, hogy ne legyen ennyire egyszerű a dolog, rengeteg olyan szituáció lesz, amikor egy-egy döntés, vagy mondat, cselekedet, nem tetszik majd egy társunknak. A háromból kettő jó arány, na de mi van, ha egy csatánál, vagy egy fontos morális döntésnél, azaz tárgyalásnál pont annak a karakternek a támogatása vagy erejére lenne szükségünk, akivel nem egyezett a véleményünk? Rég játszottam már az első résszel, de nem emlékszem arra, hogy ennyire aprólékosan meg kellett gondolni a döntéseinket, és ami elsőre logikus, úgymond emberséges megoldásnak tűnt, az később majd negatív értelemben hatott vissza. De ez fordítva is igaz. Ezeknek köszönhetően a játék, a rövidsége ellenére, hatalmas újrajátszhatósági potenciált rejt magában, és ennek köszönhetően, bizony egy rossz szava sem lehet az embernek. Annak ellenére sem, hogy a játék kijátszhatósági ideje maximum 25 órát foglal magába. Persze el lehet nyújtani a kódex olvasgatásokkal, egy-egy állás újra töltésével, hogy megnézzük, más válasz vagy döntés lehetőségre milyen reakció érkezik a társainktól, de ez a megoldás ugye csökkenti az újrajátszhatóságot. Nem beszélve a nehezebb fokozatokról, ahol bizony megtud izzasztani egy-két, könnyebb fokozaton már-már piskótának számító főellen.
Ha már harc, említésre szorul a fegyver valamint páncél arzenál, ezen a téren változtatott a BioWare. Páncélokat csak is Hawke-nak, azaz saját magunknak tudunk felrakni, a társainkra nem vonatkozik ez a kiváltság, se vért, se fej, kéz, láb páncélzat tekintetében. Mágikus öveket, gyűrűket és nyakékeket továbbra is kaphatnak, plusz a fegyverzetüket, legyen szó nyílról, kardról, pajzsról és varázspálcáról adhatunk nekik, de a páncélzat ki lett húzva a listáról. Ez kinek öröme, kinek bánata, nekem kicsit bánatom, mert én már az első részben is (és az ME első részében) imádtam pöcsölni a társaim megfelelő páncélzat összeállításával. De, talán az a legfontosabb a dologban, hogy nem lesz gyengébb a védelmük emiatt, ugyan is az ő páncélzatuk is fejlődik, amiket boltokban, vagy rejtett kincses ládákban találhatunk meg. Nem csak kinézetben, de tűrőképességben is fejlődnek, szóval nem kell attól aggódni, hogy majd hátráltatnak minket a gyengeségük miatt, és elviszik az összes élet illetve manna itókánkat.
A játékmenet annyiban változott az első részhez, és a kiegészítőkhöz képest, hogy a harc gyorsabb, és látványosabb lett. Ez főleg a mágus osztálynál jelent javulást, ugyan is az első részben néhány, főleg területvarázslatot, olyan lassan hajtott végre, hogy az ellen simán levitte az életerőnk felét, mire hatott a varázslat. Ez itt most nincs, varázslóink is gyorsak, ráadásul jedit megszégyenítő módon forgatják a varázsbotjaikat, ami szintén kapott egy apró tuningot. Két oldala van a varázsbotoknak, az egyikkel ugye végrehajtjuk a varázslatokat, a másik vége pedig egy kard vagy buzogány formájában végződik, ami a közelharcban segít minket. Igaz, a mágusok nem túl jók a közelharcban, de ha sokan vannak és nekünk támadnak, legalább nem az öklét használja, vagy nem áll kukán várván a társak segítségét. Ám a többi kaszt is gyorsabban, látványosabban mozog harc közben, és az új képességeknek köszönhetően, minél táposabb a kaszt, annál nagyobb irtást lehet velük végezni. Ez viszont sokaknál kicsapta a biztosítékot, mert e gyorsabb, pörgősebb harcnak köszönhetőe erősen hátérbe szorult az RPG szál, és a taktikázással egybekötött pillanat megállj maximum a legnehezebb fokozaton lesz szükség, mert nem elég, hogy a társaink a mi parancskiosztásunk nélkül is tudják mi a dolguk, de olyan tápos képességekkel rendelkeznek, hogy no problem a folyamatos és eredményes előrehaladás. Ennek következtébe a klasszikus, felső nézetes RPG kameraállás is kimaradt, ami viszont a taktikai játékmenet háttérbeszorulása miatt, nem annyira vészes veszteség. És ami a legfontosabb az imént leírtakkal kapcsolatban, hogy a demo alapján senki de senki ne ítélje meg, és főleg el a játékot, mert ott csupán egy rövid, és annál kisebb küldetéssorozatot kapunk, ami agyatlan hentnek állítja be a játékot, pedig messze nem az. A társaink jelleme, a morális döntések sorozata, melyeken életek múlhatnak, és az ennek köszönhető történeti változatosság, és a folyamatos viszályok, amibe főhősünkkel keveredünk gondoskodnak arról, hogy a rövidített játékmenet, és az RPG-s taktikai harc háttérbe szorulása ellenére elégedetten csettintsünk a stáblista alatt, és azon kezdjünk el gondolkozni, hogy melyik lesz a következő kaszt, amivel elkezdjük az újrajátszást, és, hogy bizonyos pontoknál mit fogunk megváltozatni a döntésünkben.
Még egy lényeges dolgot megemlítenék, mégpedig azt, hogy Hawke-nak végre van hangja, és emiatt sokkal könnyebben megszerethető, illetve megutálható. Plusz a DA II az ME II párbeszédrendszerét is átvette, amiben nem csak a rövid szavas válaszlehetőségek rejlenek, hanem ábrák is jelzik, hogy bizony az adott válasz most kedves, közömbös vagy paraszt lesz. Ami viszont újítás, hogy egyes párbeszédekbe bevonhatjuk a társainkat is, és az ő véleményük erősen megváltoztathatják, a legtöbb esetben megkönnyíthetik a továbbiakat.


Hawke a bajnok, de akkor mi a probléma?

Felmerül a kérdés, hogy a sok fanyalgónak mi lehet a problémája a játékkal? A rövid játékidő? Nem annyira, mert nem világmegmentő főhőssel van dolgunk, hanem sokkal tömörebb események láncolatának vagyunk szereplői, és a társaink valamint a történet gondoskodik arról, hogy ne unatkozzunk ezalatt a 20-25 óra alatt, és még rövidnek se érezzük a végterméket. Akkor az akciósított csata a bibi? Ez sem, mert gyorsabb és látványosabb csatákban lesz részünk, ráadásul a társaink is tudják mi a dolguk. Talán a szavatosság és a változatosság? Nop, mert annak ellenére, hogy nincs annyi és akkora helyszín, mint az első részben, mivel Kirkwall-t leszámítva csupán egy külsős területet látogatunk meg, de mindenféle küldetésben lesz részünk, így nem fogunk ásítozni. Max a helyszínek ismétlődése miatt. Nem beszélve arról, hogy lesznek olyan küldetések, amiket vagy csak nappal, vagy csak éjszaka tudunk megejteni, amit a térképen tudunk állítani.
Én a demo alapján kissé csalódott voltam, és nagy hümmögések közepette vettem át végül a játékot, miután jött az sms, hogy megérkezett az üzletbe, de végül nem csalódtam. Tökéletes folytatást kaptunk, melybe ugyan bele lelhet köti, de mindenki döntse el maga, hogy mi az, és, hogy miért tetszik és miért nem tetszik neki. Ami biztos, hogy a BioWare megint megcsinálta, és reméljük, majd a harmadik résszel is eléri azt, amire mindenki vágyik.

9/10


Pozitívumok:

- Emberközelibb, szerethetőbb karakterek
- Remek történet és körítés
- Morális döntések sorozata, amik még sosem voltak ennyire életbevágóak
- Pörgősebb, látványosabb játékmenet
- Főhős, aki végre meg is szólal

Negatívumok:

- Az első részhez képest rövidke játékmenet
- Társaink tuningolásának korlátozottsága
- Néhány bug, ami miatt néha újra kell tölteni egy-két szakaszt

Utolsó módosítás: 2011.03.26. 23:55

Hozzászólások

Sucee
1 | Sucee 2011.03.27. 11:53
Csak két gyors észrevétel:
Gamlen nem csak valamilyen szinten a nagybátyánk, hanem tényleg az. :D

Aveline-nel nem lehet összehozni Hawke-ot, a szívvel jelölt lehetőségek asszem csak célozgatások, de semmi nem lesz belőle.
Creativ3Form
2 | Creativ3Form 2011.03.27. 14:15
Mondjuk nem próbálkoztam nála, de a szívecskét láttam, így azt hittem.:-D
A Gamlen meg ok, és THX.;-)
Sucee
3 | Sucee 2011.03.27. 14:36
Én is csak DA Wikin olvastam utána, mert érdekelt, hogy lehet-e. :)
(Kíváncsi voltam, hogy romance esetén mi történne Aveline küldetésével, de mivel nem lehet... Hát, így semmi. :D )
4 | milan77 2011.03.28. 18:15
Félreértettem valamit vagy az elején meg lehet menteni valahogy a kishúgát?
Creativ3Form
5 | Creativ3Form 2011.03.28. 18:19
!!!!SPOILER!!!!

Kasztól függően igen. Ha mágusként vágsz neki a kalandnak, akkor mindenképpen a húgod hal meg az elején. Ha warrior vagy rogue-ként kezdesz neki, akkor az öcséd. Illetve a warriorra nem esküszöm meg, mert én csak mágus és rogue kaszttal játszottam.
Sucee
6 | Sucee 2011.03.28. 19:13
Warriornál is Carver hal meg, csak mágusként veszíted el Bethany-t.
Creativ3Form
7 | Creativ3Form 2011.03.28. 19:19
Értem. Nem nagy baj érte, elég suttyó volt az egész mágus végigjátszásom alatt.
Dark Archon
8 | Dark Archon 2011.03.29. 13:44
Hát, kipróbáltam a demóját, de valahogy nem jött be ez a "fél perc piffpuff, 2 perc szöveg, fél perc piffpuff, 2 perc szöveg" játékmenet.
9 | milan77 2011.03.29. 17:43
Ja értem, de akkor olyan, hogy mindkettő túlélje nem lehetséges ugye?

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.