Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Gobiakos blogja

Fu-turizmus az autóvilágban II.

Gobiakos | 2009.08.10. 09:18 | kategória: Autó | 4 hozzászólás

Ott kezdeném, ahol az első részt befejeztem, ergo ShuleyvA felvetése alapján az első bemutatásra kerülő jármű a Suzuki Kizashi lesz. No, de ne szaladjunk ennyire előre!
Először is vegyük sorra azokat a dolgokat, amik miatt én minden egyes újabb és újabb koncept autóra úgy bukok rá, mint vasorrú bába a patkómágnesre.

Az autóipar az elmúlt évtizedekben rohamos tempóban fejlődött és fejlődik még mind a mai napig. Ha 20 éve egy manapság szériagyártásban készített autó gurult volna el az emberek szeme előtt, nyilván ufóra gyanakodott volna a közönség 99%-a. Manapság ugyanígy vagyunk a koncepció kocsikkal.
Az 1980-as években nagyon nagy szó volt a 100km/h-ás sebesség elérése, és igen jelentős lépés egy családnak, ha megengedhetett magának egy Ladát, egy Daciát vagy egy Trabantot, a Wartburgok diadaláról nem is beszélve.
Manapság már négy keréken is túlléptük a 300km/h-ás korlátot, és mindemellett olyan autókat kreálnak papíron és a különböző cégek műhelyeiben a tervező-kivitelező mérnökök, hogy az ember a porban kotorászik az álla után.
Most pedig vegyünk sorra egy-két ilyen jövő-járgányt, és ejtsünk néhány szót róluk.


Suzuki Kizashi - Amint már a beharangozóban említettem a Kizashi lesz az első a bemutatott autók között.
És most joggal jöhetne a kérdés: De melyik? Ugyanis a 2007-ben, Frankfurtban leleplezett Kizashi már 2 újításon is átesett, és most a 3. verzió végre szériaérett lett.
Az első számú Kizashi szinte minden egyes pontján találhattunk valami szemet szúrót (jó értelemben), a leglátványosabb része a kocsinak azonban kétség kívül a brutálisra sikeredett hűtőrács és a két földig nyúló fényszóró.
Nem tudom miért, de a koncepthez társított vörös szín olyan szinten tüzel fel minden egyes megtekintéskor, hogy olyankor úgy érzem, bármit és bárkit le tudnék nyomni.
A Kizashi 2 nem minden ponton őrizte meg elődje vonalvezetését, de ez érthető is, hisz az innováció az ilyen. A crossoveres stílus legalább olyan jól áll a Kizashi-nak, mint a vörös ördög téma az első konceptnek.
A Kizashi 1 2,0 literes dízel motorjához képest a 2-esben már egy 3,6-os V6-os „duruzsol” és ehhez egy 6 fokozatú váltó társul.
De most végre vegyük górcső alá a 3-as számú Kizashi-t, amit 2008-ban mutatott be a Suzuki New York-ban. A 3-as – a 2-eshez hasonlóan – egy 3,6 literes V6-os erőforrással dolgozik intelligens összkerékhajtással felturbózva. Formavilága letisztult és mégis szép maradt, igazi gyöngyszem lesz az utakon.
A középkategóriában nagy riválisa lesz a társainak, feltéve, ha nem szabnak majd neki csillagászati árat.

Kizashi 1
Kizashi 2
Kizashi 3 előről
Kizashi 3 hátulról


Vulca S - A következő kocsi több szempontból is érdekes. Először is a világon mindössze 10 darab, sorszámozott példány fog belőle készülni. A másik dolog, ami említésre méltó, az pedig a formatervező személye. Ő ugyanis egy tehetséges magyar tervező, Tárnok Zsolt.
Rögtön le kell szegezni egy dolgot: a Vulca S az alapgéphez képest már egy továbbspécizett változat. Ugyanis az alap Vulca 445 lóerős, V12-es motorral lesz szerelve, míg az S változatot már 650 paci húzza maga után egy V10-es formájában. Ennek a változatnak az ára a 100 millió forintot környékezi meg.
A kis olasz családi vállalkozásként üzemelő F&M Auto saját fejlesztésű, igazi exkluzív modelljének a végsebessége valahol a 340km/h körül mozog, pontos adatot sajnos nem találtam.
A megrendelő igényeitől függően egy-egy darab legyártási ideje körülbelül 8 hónap.
A kocsi igen impozáns lehet a sportkocsik szerelmeseinek, hiszen Zsolt tervei és a cég utómunkái igen látványos összképet hoztak össze a Vulca-nak.

Vulca S
Vulca S hátulról


Audi D7 Concept - Az Audi egy vadonatúj, ízig-vérig sportkupéval rukkolt elő, amit D7-re kereszteltek. A konceptet egy iráni designer, név szerint Kave Naser Bakht álmodta meg és vetette papírra. Ami egyből szemet szúr az autón azok a lámpák. Joggal merül fel a kérdés: ezek a lámpatestek vajon mennyire alkalmasak a normál látási körülményeket megteremteni és vajon itthon átmenne-e egy műszaki vizsgán?
A D7-est Teheránban, a Kamal Aldin Behzad Gallery falai között leplezték le a “From Dream to Reality” konceptautó kiállítás keretein belül. A tárlaton az iráni Industrial and Transportation Design iskola végzős diákjai mutatták be a jövő autóiparára vonatkozó elképzeléseiket. Azt kell, mondjam, hogy Kave Naser Bakht igen eltalálta a dolgot.
A képeken látható Audi D7 elektromos meghajtású.
A design nagyon szép, törésmentes ívelt formák, vonalvastagságú lámpatestek, és a két visszapillantónak csúfolt nyúlvány is igen impozáns. A tervező elmondása szerint a vonallámpák az éjszakai vezetés során (is) abszolút beazonosíthatóvá teszik a D7-est, nem is beszélve az élfényekről, amik még inkább kihangsúlyozzák a kocsi vonalvezetését szürkület után, és ezzel nehéz is lenne vitatkozni.

Audi D7
Audi D7 hátulról
Audi D7 élfényei


Lamborghini Insecta Concept - Lamborghini Gallardo. Sokunk fejében egyből megjelenik a bikás márka széles és lapos sportgépének sziluettje. Nos az Insecta ennek a kocsinak a jövőbeli utódja, legalábbis Iulian Bumbu román származású vezető formatervező elmondása szerint.
Érdekesség, hogy jelen koncepció esetében nem a márka jelében is szereplő bika körül forgott a tervező agya, sokkal inkább a rovarok ihlették meg. A formatervet úgy készítették el, hogy különböző bogarak páncéljai adták az inspirációt.
Az Insecta az eddiginél keskenyebb első lámpákat kapott, a nappali fényről LED-ek gondoskodnak, a külső visszapillantó tükröket pedig kamerák helyettesítik.
Az Insecta teteje teljes egészében üvegből készült. A hátsó légterelő pedig a karosszériából bukkan fel nagyobb sebességnél. Az Insecta műszaki alapjait tervezője szerint a Gallardo nyújtja, ergo egy 5,2 literes V10-es erőforrás került az autóba, ami azért igen jó menetteljesítményt nyújt majd.
Természetesen a Lamborghini védjegyek maradtak, úgymint a felfelé nyíló ajtók, az óriási méretű kerekek és íves kerékjáratok, a nagyon alacsony és leültetett kasztni.
Bár az Insecta jelen formájában biztosan nem kerül sorozatgyártásba, én azért el tudnám képzelni, hogy néhány formai megoldása visszaköszön majd az olasz gyártó következő modelljein.

Lamborghini Insecta szemből
Lamborghini Insecta hátulról
Lamborghini Insecta oldalról


Cadillac World Thorium Fuel Vehicle – Ez a koncept Loren Kulesus, New York-i tervező nevéhez köthető.
Loren a manapság a koncepciók körében igen divatosnak számító hibrid fogyasztásos, illetve elektromos megoldások helyett nukleáris energiát javasol Cadillac-kreációjának. Elméletileg az autó energia ellátását egy thorium nukleáris akkumulátor látja el, mindemellett a 24 kerék meghajtástól többlet energiát generál. A nyert energia felhasználásáról a sofőr maga dönt. A tervek és az elképzelések alapján az autót gond nélkül vezethetjük akár 100 évig is. Az egyetlen szerviz esetet az ötévenkénti kerék beállítás jelentheti.
A World Thorium Fuel Vehicle legfőbb ismertető jegye, hogy nettó izomcsoportokból épül fel. A design amúgy sem mindennapi, de mit is várunk egy jövő-koncepttől? Azért, ha valaki megtalálja rajta az ajtót, akkor szóljon nekem, legyen olyan jó.
A tervező elképzelései szerint a jövő autóját a tartósság jellemzi majd, ezért a fontosabb alkatrészekből automatikusan cserélődő tartalékokat is tervezett bele. Így került ebbe a „mineknevezzem”-be huszonnégy kerék, melyeket független erőforrások hajtanak meg, a biztonság kedvéért.

Cadillac World Thorium Fuel Vehicle
Cadillac World Thorium Fuel Vehicle hátulról


KTM AX – A gyárak egy bevált toborzási módszere, hogy egyetemeken, főiskolákon design pályázatokat hirdetnek meg. Az AX a KTM FH Joanneum egyetemen kiírt pályázatának egyik legjobbja lett.
A pályázati kiírás egyszerű és célratörő volt: a diákoknak olyan járműveket kellett tervezni, amelyek egyrészt illenek a KTM arculatához, másrészt a közeljövőben - 10 éven belül - valós közlekedési alternatívát jelenthetnek az emberiség számára.
A KTM-sárgára meszelt buggy-t én leginkább egy posztapokaliptikus, „minden életfeltétel ellehetetlenült, de azért még kocsikázzunk egy kicsit” világban tudnám elképzelni. A tervezők is hasonlóan gondolkodtak az AX-szel kapcsolatban, ők 2015-re datálták ezt a világot.
Az AX a KTM off-road motorjai és az X-Bow sportkocsi génjeit vegyíti össze egy igen minimalista terepgépbe, melyet – az elképzelések szerint – még belső égésű motor hajt. Az alumínium vázszerkezet hátuljában, a hátsó kerekek előtt, középen található a benzinüzemű motor, a megerősített terepgumikat cipelő ötküllős felnik mögött pedig négy különálló, és úgy is vezérelhető elektromotor rejtőzik. Így lesz az AX-ből egy különleges terepjárási képességekkel rendelkező hibridhajtású buggy.
A könnyített műanyag borítás nem tűnik épp strapabírónak, de a már fentebb említett alumínium váz ezt kompenzálja: mikor már nincs semmi a buggyból, még akkor is száguldhatunk egy 4 kerekű fém vázon.

KTM AX
KTM AX szemből


És a végére egy kis meglepetést tartogatok, ami nem más, mint a sokunk által hőn szeretett Batman legújabb járműve…

A tank – Batman autója, másképpen a Batmobile a legenda szerves részét képezi.
2005-ben a Batman: Begins című filmmel pedig egy újabb járgányt kaptunk, ami a korábbiakhoz képest nem a sok denevérszárnytól meg Batman-logós felnitől volt puccos, hanem attól, hogy az ember ránézett és maga alá piszkított. Ez a gép valóban egy TANK!
Christopher Nolan anno meg is magyarázta, hogy miért kapott Batman ilyen járművet a régebbi extrém kinézetű, csajozós verdák helyett: „Batmant nagyon gyakorlatias alakként kívántuk ábrázolni, olyasvalakiként, aki fontosnak tartja a felszerelését, eszközeit, így egy olyan gépet akartunk alkotni, amely a valóságban is végrehajtja azokat a kunsztokat, amikre a főhősnek szüksége van.”
A tervezésnél a gyorsaság és a strapabíróság volt a két fő szempont, ezért is definiálják sokszor a Tankot egy Lamborghini-Hummer hibridnek. Ami még érdekes, hogy a jármű első tengely nélküli konstrukció, a két első kerék külön villákon van felfüggesztve.
A Tank minden porcikája funkcionális lett, nem is csoda, hiszen a történetben ez eredetileg egy katonai célokra készült jármű volt, melyet azért fejlesztett ki a Wayne Enterprises Alkalmazott Tudományok Részlege, hogy szükség esetén árkokat ugorjon át, embereket és felszerelést szállítson vízen és nagy nyílt tereken át, illetve hídépítésnél nyújtott még hasznos segítséget.
Tömeggyártásra sosem került sor, ezért is használhatja Batman nyugodtan batmobile-ként, hiszen egy ugyanilyen monstrummal bizonyosan nem fog összefutni Gotham utcáin.
A Tankot egy 5,7 literes, 340 lóerős motor hajtja. Méreteit tekintve közel 3 és fél méter széles, több mint 5 méter hosszú és 2 és fél tonnát nyom. A gyorsulása tömegéhez és méreteihez képest igen elismerésre méltó: 0-ról 100 km/h-ás sebességre kevesebb, mint 5 másodperc alatt gyorsul. 1,5-2 méter magasra tud ugrani és akár 20 méteres távolságra repülni az utánégető segítségét igénybe véve.

„Does it come in black?” ;-)

A tank
A tank hátulról

Utolsó módosítás: 2009.08.10. 09:42

Hozzászólások

1 | Nicolas19 2009.08.10. 09:26
24 kerék meghajtás??? (Cadillac)
Gobiakos
2 | Gobiakos 2009.08.10. 14:49
Bizony! Tengelyenként 12, illetve 6 db egy összetett abroncson. Nem gyenge ötlet, azt el kell ismerni...
Germinator
3 | Germinator 2009.08.10. 15:39
Azt elfelejtetted hozzátenni a Tankhoz, hogy motorként ki lehet katapultálni belőle:-D
Gobiakos
4 | Gobiakos 2009.08.10. 16:30
Germinator: -.-' Amúgy való igaz... :-D

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.