Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kemloth blogja

Románia

Kemloth | 2009.08.02. 23:46 | kategória: Számomra aktuális | 11 hozzászólás

Románia.

Kelet-európai ország, nagyjából két és félszer akkora területtel, mint Magyarország, valamivel több, mint kétszer annyi lakossal, ezek következtében kisebb népsűrűséggel, valamint valamivel több, mint 6000rel kisebb egy főre jutó GDPvel. Oda csatolták Erdélyt, a Tiszántúl egy részét és a Kelet - Bánságot 1920 június 4én.
Nem tudom, más hogy van vele, de bennem, tényleg nem tudom, hogy miért, de a „Román” szó valahogy ellenszenvet ébresztett. Tényleg nem tudom, miért, mert hát trianon nem épült bele a tudatalattimba, márpedig az lenne magyarázó ok.
A Román emberekkel a világon semmi bajom nincs – na jó, nem tudom, hogy az átlag Románnal van-e, de eddig akivel találkoztam az adott szállást tök olcsón, kedves volt, felvitt ingyen a hegyre, meg ilyenek.
De érthető okokból nem tudom elengedni a „Román” negatív töltését, mert az az ország egyszerűen felfoghatatlan számomra.

És mielőtt elkezdeném taglalni, hogy miért, megkérnék minden, főleg nálam idősebb olvasót, hogy a „Kicsi vagy ehhez” meg „Ezt még nem értheted” valamint „Nem is értesz hozzá, mit pofázol”, és hasonló, minden bizonnyal építő és segítő jellegű kommenteket ha lehet, hanyagolják.
Tisztában vagyok vele, hogy tudásom nem olyan húú, de nagy és van, aki jobban ért nálam bármely témához, nem kell mondogatni.
Persze ha jól esik, akkor nyugodtan, csak egy kérés.

Visszatérve: Hihetetlen az az ország. Az igénytelenség párosul a hülyeséggel és mindehhez jön a szegénység is no meg 50 év szocializmus. Ezek eredményei különféle remek dolgok.
Például a fantasztikus tömegközlekedés.
A vonatok érkezését eleve késéssel számolják, és pl. a mi vonatunk még ahhoz képest is késett.
A pályaudvar – mint a város is – tiszta mocsok. A peron nem magasabban van, mint a sín, hanem befut alá. Egyszerűen lejt. Ahol egyáltalán van, ugyanis olyan is van, hogy az ember leszáll szépem a két sínpár közé a fűre.
A buszok nem is olyan rosszak, inkább érdekesek. Ha jól vettem észre, sok magáncég van, nem úgy, mint nálunk a Volán. És több magáncég nem ilyen nagy, Ikarus méretű buszokkal szállítja az utasokat, hanem minibuszokkal, ami végül is pl. Szucsény és a kb. negyed Szentendrényi Hátszeg közt logikus, mert úgysem mennek 5nél többen egyszerre. De Szucsényben nincs tömegközlekedés. Kocsma sincs. Víz sincs. Vannak kutak, de nincs bennük víz. Van egy patak, amibe Szucsény, meg gondolom még pár falu, ami a mentén van, beleengedi a „csatornát”, tehát emberi fogyasztásra kevéssé alkalmas. Semmi nincs ott, csak egy lepusztult, abszolút gondozatlan vár meg egy kolostor.
Ennyit a tömegközlekedésről.

Másik kedvenceim a lebontott, de meghagyott szerkezetű gyárak, meg nemtommilyen üzemek. Ezek úgy néznek ki, hogy a mező közepén ott van egy Csernobil hangulatú váztömkeleg. Durva. Nem bontják le, tényleg tök jó az úgy ott a mező közepén.

A szabályok betartása külön remek. Pl egy órát utaztunk egy faszállító platóján, aminek se oldala, se hátulja nem volt. Nem tudom, ez mennyire szabályszerű, de nem hinném, hogy az lenne…
Aztán meg a másik: a tanár, akivel voltunk a túrán, mesélte, h amikor múltkor a Retyezátban voltak, akkor fél nap alatt sikerült engedélyt szerezniük az ottani nemzeti bankba való belépésre. Örültek, hogy de jó, bementek, és tele volt emberekkel, engedélyek nélkül. + most mi is bementünk engedély nélkül, igaz, csak egy csücskébe, de annyi volt a kicselezés, hogy nem mentünk oda a bódéhoz.

Vannak olyan dolgok, amiket szimplán nem értek. Például hogy miért megy a gázvezeték a föld felett. Jó, sejtem, hogy mi az előnye: olcsóbb javítani. De mondjuk ha valami részeg autós nekimegy e vezetéknek, akkor mi van? Szana-szét szivárog, egy szikra, és bummm… fantasztikus. Arról nem is beszélve, hogy néhol a kapuknál felmegy 3-4méter magasra a vezeték, aztán vissza. Elég abszurd látvány.
Mint ahogy az ajtókból épült kabana – menedékház-féleség – rész is.
Annak a története az, hogy valahogy leégett a régi kabana, erre a mellette lévő kis épületet nevezték ki annak, de hozzáépítettek egy rész. Miből másból, mint ajtókból?!?
Ha ez nem lenne elég bizonyíték a bejegyzés elején említett három dolog keverékének jelenlétére, akkor megemlítem, hogy "Magos Déva várá"ba gyalog egyszerűen alig lehet feljutni. Egy ideig van kiépített út, vagy 100 lépcső, aztán jobbra elkanyarodik egy méter széles betonút, ami pár méterrel később beleveszik a porba. Innentől egy ideig földút van, de az is elveszik az erdőben. Ahol amúgy viperák vannak, ahogy a tábla is jelzi a hegy aljában. Egyik társam később visszament és feljutott, de valami sziklafalat kellett megmásznia hozzá, meg a sűrű, bokros erdőn átvágnia... pedig egy egész nagy, felújítás alatt álló várhoz lehetne feljutni. De nem.

Ellenpéldának viszont ott van Nagyszeben, amit, mint 2007ben Európa Kultúrális Fővárosát gyönyörűen felújítottak. Rendezett, tiszta, tényleg gyönyörű a belvárosa és a többi része sem olyan, mint mondjuk Vajdahunyad. Legalábbis nem annyira. Minden esetre azt a várost jól megcsinálták.
Miért nem tudják a többit is?...

Igazából nem tudom, hogy miért írtam ezt a bejegyzést… tán mert jó rég írtam már, és nagyon piszkálja a csőröm, hogy ez az ország, amiről írtam, Románia EU tag. Durva.
És állítólag még nem a legdurvább. Jövő nyáron megpróbálok eljutni Bulgáriába is.

Egy érdekességet írok még le, ami szerintem jól jellemzi a kis hazánk és Románia közti különbségeket, holott Magyarország sem Európa legfejlettebb és rendezettebb országa.
Fölöttébb gusztustalan mintázatú ingemben és elöl aranyszínű mellényemben, amit Vajdahunyadon vásároltam összesen 8 lejért (~550 ft) egy turkálóban, valamint helyi stílusú kalapomban és napszemüvegben ott senki nem bámult meg, csak a normális ruhában lévő társaimat, míg itthon még a XV. kerületi, egész nap ugyanott lófráló cigányok is kiröhögtek… érdekes.

Végezetül itt egy kép, az ajtó kabana-részről...

Katona Miklós

Utolsó módosítás: 2009.08.03. 09:19

Hozzászólások

szbszig
1 | szbszig 2009.08.03. 00:50
Hát, tényleg elég hihetetlen ország. Én jó pár éve voltam, igaz csak Erdélyben, azon belül is főleg a csíki részen, de mondjuk elmerészkedtünk Brassóig, meg út közben benéztünk Kolozsvárra és a fontosabb helyekre.

A részletekre annyira nem emlékszem, de néhány dolog, főleg a közlekedéssel és a városképekkel kapcsolatban megmaradt.

Először is a kátyúk. Az utak borzalmas állapotban vannak. Nálunk is, például Pesten divat a kátyúkra panaszkodni, de ha ezek az emberek meglátnák a romániai körülményeket, azt hiszem, egy ideig nem mernének szólni többet. Az egyébként kihalt főúton haladva rendszeresen előfordult, hogy lépésre kellett lassítani, és úgy próbáltuk több-kevesebb sikerrel kerülgetni a lyukakat, hogy kibírja a kocsi még hazáig... Azt már nem is mondom, hogy egyszer az elején balga módon vállalkoztunk arra, hogy letérjünk a főútról. Na, ott konkrétan olyat is láttunk, hogy egyszerűen elfogyott az út: a teljes szélességét beterítő hatalmas lyuk tátongott...

Aztán ott van az, hogy sok helyen minden jármű és élőlény a főutat használja, mert egyszerűen nincs más. Nálunk meg lehet figyelni, szinte minden épkézláb úton ki van táblázva, hogy az alábbi három: állati erővel vontatott jármű, lassú jármű, kerékpár nem használhatja. Na, ilyen táblát kint nem látni. Szépen vonul a tehéncsorda az út közepén - tehát úgy, hogy egyik oldalról sem lehet kikerülni őket - a falu teljes hosszában... Nem tagadom, a svájci hegyi szerpentineken megvan a varázsa, hogy az út mellett legelésző és azon átkelő bocikra kell várni, na de hogy a nyílegyenes főutat sajátítsák ki kilométereken keresztül...

A nagyvárosokon belül is előfordulnak furcsaságokat. Például a lovaskocsik a belvárosba is vidáman bejárnak. És nem a városnéző hintókra gondolok a sétálóutcák környékén, hanem hogy a parasztbácsi viszi a cókmókját a több sávos úton, a forgalomba betagozódva. Valamelyik városban pedig, sajnos már nem emlékszem, valami egészen rémisztő módon a vonat szabályosan befutott a panel lakótelep házai közé. Egy élmény lehet ott élni... Ja, a panelház erkélyén tartott tenyészállatokat majdnem el is felejtettem...

Egyébként ami a lakótelepeket illeti, szerintem itt láttam eddig életemben a leglepusztultabb nyomornegyedeket. Mondjuk a Balkán szegényebb országai: Bosznia, Albánia stb. eddig kimaradtak, de már ez is elég elkeserítő volt. Igaz, megtalálható a másik véglet is, például Bánffyhunyad főutcája, amely mentén egy ideje csak a cigányvajdák építik a palotáikat: videó.

Természetesen Románia ugyanakkor nagyon szép ország is, ezt egy pillanatig sem vitatom el. Rengeteg történelmi és természeti kinccsel, amiért mindenképpen érdemes meglátogatni. Nekünk magyaroknak pedig főleg, hiszen a történelmünk szorosan összekapcsolódik. Valamint a városok központjai is általában kulturáltak, európaiak, szóval nem kell félni, hogy teljes káosz és anarchia fogja fogadni az embert. De ebben a cikkben most a vidékről és a szegénységről volt szó.
Kemloth
2 | Kemloth 2009.08.03. 01:03
Az utolsó bekezdésedhez:
Persze, a Kárpátok iszonyat szépek, meg Vajdahunyad vára is pl.
Csak külön kaland feljutni a hegyekbe, a vár körül meg iparnegyed van. :(
+ elfelejtettem megemlíteni Nagyszeben belvárosát, mint ellenpéldát: 2007ben Európa Kulturális Fővárosa volt, és hihetetlenül rendezettre és szépre meg van csinálva a belváros.
Valamint Dévát is elfelejtettem, pontosabban "Magos Déva várát", ahova ingyen, azaz gyalog igen nehézkesen lehet feljutni, az egy idő után abszolút elvesző, csupán kitaposott úton.

De persze, vannak nagyon szép helyek meg dolgok, csak sajnos - főleg a kultúrális dolgok - eltűnnek a kerítések mellett menő gázvezetékek, borzasztó (tömeg) közlekedés és egyebek között.
anxius
3 | anxius 2009.08.03. 11:04
Pár dolog:

Nincs igény arra, hogy Volán nagyságú cég legyen.
Kis magáncégekkel simán megoldható minden, a buszok mérete meg persze helységektől függ.

Az összevissza lebontatlanul álló gyárak:
Ceausescu mániája volt, hogy fellendíti az ipart.
Bányavárosokba épített nagy kohókat, gyárak meg mindenhol épültek.
A rendszerváltás után meg egyszerűen senki sem zavart, nincs is értelme lebontani.
anxius
4 | anxius 2009.08.03. 11:06
Szbszignek meg:

Az erkélyen tartott állatok eltörpülnek amellett, amit Balánbánya szegénynegyedében lehet látni.
A tömbházak tetején nő a fű és a teheneket, lovakat a tízemeletesek tetején legeltetik.
LordMatteo
5 | LordMatteo 2009.08.03. 17:26
4 | anxius | 2009.08.03. 11:06

:O
Kemloth
6 | Kemloth 2009.08.03. 17:30
Anxius:

Buszos dolog: Persze, értem én, azt nem is, mint negatívumot, csak mint szokatlant írtam. Legalábbis úgy akartam.

Gyárak: Tudom, de akkor is... hogy néznek ki?!?
7 | yerico 2009.08.04. 13:14
Láttam én is tyúkot a 90-es években Kecskeméten a Rákóczi úton kapirgálni. Madzaggal szépen az egyik lábánál fogva ki volt kötve egy fához, nehogy elmenjen, a gazdája meg sehol sem volt.
Gillette
8 | Gillette 2009.08.04. 19:12
Bukaresttől keletre még dúrvább. :D
Sturmgewehr
9 | Sturmgewehr 2009.08.04. 19:33
Gillette: Valóban, mi éjszaka buszozgattunk arra felé, átmentünk a nyomor negyeden, kilométereken keresztül kint ült több száz sötét alak az út szélén, mindegyik szúrós tekintettel figyelt minket, hirtelen mindegyikünknek észébe jutott ekkor Olaszliszka. Soha nem láttam ahhoz foghatót.
balays82
10 | balays82 2009.08.05. 16:19
Ami a lepusztult gyárakat illeti, sok helyen az országban (pl: Nógrád, Borsod) nálunk sem jobb a helyzet. Itt is "épült" a szocializmus 45 évig, nálunk is úgy gondolták a "nagy tudású" vezetők, hogy ipari nagyhatalom leszünk. Az eredmény ugyanaz lett, mint Romániában.
Kemloth
11 | Kemloth 2009.08.05. 18:46
Balasy, gyárak: Nem vitatom, de - eddigi tapasztalataim alapján - Romániában nagyságrendekkel több.
Legalább is kevesebb idő alatt, kevesebb helyen jóval többet láttam, mint itthon.

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.