Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

LordMatteo blogja

Sport-e az e-sport? I. rész

LordMatteo | 2011.08.02. 04:43 | kategória: e-sport | 31 hozzászólás

Eme rendkívül szellemes és kreatív és csodálatos és hátborzongató szójáték után köszöntenék minden kedves Olvasót újabb agymenésem okán! Az eddigiektől eltérően a mai bejegyzés témáját nem különféle társadalmi, mindennapi elmélkedések adja meg hanem a manapság egyre inkább elterjedő e-sport, melyet elsősorban ismertetni kívánok a saját szemszögemből - remélve, hogy közelebb hozom ezzel ezt a sokak számára idegen dolgot.


Na de mi is az az e-sport?


A kézenfekvő elektronikus sport kifejezés talán nem helytálló, ugyanis bár egyértelműen "elektronikus", úgy vélem, mindenképp szükséges kihangsúlyozni a második szót, a sportot. A sport az emberek között hiúságból, bizonyítási vágyból való barátságos jellegű (illetve annak kellene lennie) képesség-összemérése. És mint ilyen, nagyjából azóta jelen van a társadalomban, mióta nem az a legfőbb probléma hogy melyik fára másszunk a tigris elől, azaz nagyon régi szokás. Továbbkövetve a gondolatmenetet, az e-sport tehát nagyjából azóta létező jelenség (ha még fogalomként nem is jelent meg), mióta a közember számára is elérhető az internet, és azon keresztül játszani tud másokkal (hogy most éppen telepíthető alkalmazással, vagy csak a pasziánszban nézegeti a ranglistát, jelentéktelen).

Na de ez nem sport, én csak szórakozni ülök le a gép elé...


Ez szokott lenni a legalapvetőbb és legáltalánosabb kifogás/reakció, amikor valakivel beszélgetni kezdek az e-sportról, és hogy ő is e-sportoló. Mielőtt bárki előhozakodna ezzel, gondolja át: akkor az sem sport, ha valaki a haverokkal kimegy a közeli pályára focizni, vagy teszem azt, elmegy úszni szabadidejében? Azokra is azt mondjuk, hogy sportolnak...És azokra is, akik hivatásból, vagy félamatőr-félprofi (kinek melyik tetszik) szinten űznek valamilyen sportot [jó példa mondjuk a magyar foci, ahol ugyan fizetést kapnak a játékosok, de megélni abból elég kétségesen tudnak az alacsonyabb szinteken, sokaknak van főállása ez mellett]).

Ha az egyszeri játékos este leül egy-két körre lövöldözni, vagy megvívni pár csatát az interneten keresztül, nem csinál mást, mint elmegy sportolni (átvitt értelemben, persze).

De akkor sem sport, számítógép és pont.


Bár vannak jelentős különbségek a fizikailag űzött sportok és az e-sport között, a lényeg ugyanaz: az emberek egyéni teljesítményüket összemérik azért, hogy kiderüljön ki a jobb, és megszerezze magának a győzelmet, ezzel pedig presztízst és adott esetben akár anyagi juttatás is jár.

Kényes kérdés azonban a csalás...hiszen egy nicknevet látunk, és csak azt látjuk, hogy jobb, vagy rosszabb az illető nálunk, azt nem, hogy mit tett vagy mit tesz azért, amitől jobb vagy rosszabb, és az "edzési" körülményeit sem ismerjük valószínűleg: hardver, netkapcsolat, mennyit tud játszani egy nap, mennyire ügyes alapvetően. Sajnos a hétköznapi játékosok felfogása (akik csak a "közeli parkba járnak focizni", azaz pl. "publik" szervereken játszanak) kimerül abban sokszor, hogy "á, ezt hogy csinálta, ez csaló". A való életben sem látunk be a másik hűtőjébe és öltözőjébe, nem tudjuk, milyen étrendet követ ami esetleg segíti a teljesítménynövekedést, vagy mivel doppingol...


Sport?


A válasz egyértelműen: igen. Az e-sportban ugyanúgy vannak helyi- és világversenyek, mint akármilyen más sportban. Vannak világbajnokok. Vannak e-sport-nagyhatalmak (mint pl. Magyarország...). Vannak legendás és híres játékosok. Vannak szintek, hobbi játékosok, felfelé kacsingatók, profik akik akár ebből is élnek, vannak mecénások, akik a pénzüket erre áldozzák. Vannak közvetítések, TV-adók (online, és rendes is), vannak sport-szervezetek.

A margherita pizza is pizza, hiába nem tartják annak. A chivava is kutya, hiába utálja minden ember, kivéve Paris Hiltont, meg a konditermi kox-bárókat (nagyon vicces látvány, amikor a 150kg-os izomagy egy pincsit szorongat, ami nem a cicababa-barátnőé hanem saját). Az e-sport is sport, csak sokan még nem hajlandók elfogadni, hogy ez kor- és országhatár nélküli, az egész világot érintő sport...

Természetesen szívesen várom hozzászólásaitokat a témában, vitassuk meg a dolgot! Ti hogy gondoljátok?

A sorozat következő részében a játékbeli szerveződésről, a játékosokról, általánosságban az e-sport, mint rendszer működéséről esik majd szó, kitérve az e-sport mérföldköveit jelentő játékokra, valamint a jelenlegi rendszer alapjaira. Addig is köszönöm a figyelmet!

LordMatteo

Utolsó módosítás: 2011.08.02. 04:56

Hozzászólások

1 | goodboy007 2011.08.02. 09:13
Magyarország, mint e-sport nagyhatalom :D. WTF? Úgy látszik lemaradtam valamiről.
Beny12
2 | Beny12 2011.08.02. 09:30
Tetszik a téma! :)
Sokáig azt hittem, hogy az e-sport csak a nemzetközi versenyeken merül ki, ahol jelentős honoráriumot is kap az ember az eredményességéért. Pl. a Clan Base, vagy akármilyen Nation Cup. Úgy egyébként meg soha nem gondolkoztam el rajta, hogy én most e-sportolok. Maga a fogalom is elég idegen a netező társadalom számára. Inkább használják a "játszani", "kikapcsolódni" szavakat, és ezzel egyetemben bennük sem tudatosul, hogy e-sportolnak.

Belegondolva én is e-sportolok, illetve "sportoltam" már egész régen is, 2003-ban kezdtem el talán az Unreal Tournamenttel, ami tartott egészen 2008-ig. Mostanában inkább az ingyenes tartalmakra hajtok rá, bár ott is csak egyre jelenleg, amit már több mint egy éve űzök.

@goodboy: azt hiszem CS-ben egész jók vagyunk, meg ugye ne feledkezzünk meg LM-ékről a Bf végett. :D
Pras
3 | Pras 2011.08.02. 09:59
Ez éppen pont tökéletes téma, mivel ennek a szakértője volnék és JA, VÁRJ! Fogalmam nem volt eddig erről. :D

Magam kicsit talán szegregáltabban osztályoznám a dolgokat. Sportnak tekintek testmozgással "járó" dolgokat, így például számomra kétségesen sport a horgászat, a póker és a sakk ugyancsak. Ezek - a fentihez hasonlóan - versenyek, nem is akármilyenek, de nem sportok (ha elolvasom az érveidet, jellemzéseid, megintcsak ez jön le róluk nekem); míg például a reggeli tömegtorna (előtte persze a Himnusz a Vörös Hadsereg előadásában kötelező, én még a buszon is azt hallgattam egy időben, tűűű! szájúz nyerusíímiji reszpúúbplik... mindegy. ) sport ugyan, de nem verseny. Ennek ellenére a "sport" szó pontos definícióját, ha egyáltalán van ilyen, pláne az etimológiájáról valamit, ami még támaszt adhatna esetleg, méltóztattam semmit sem találni, így a véleményem ez egy eléggé gyenge lábakon álló, szubjektív osztályozás. Mindenesetre, amíg még klánt vittem egy kis bizbasz játékban, és meg kell hagyni, nem voltunk szarok, sem gondoltam magamra sportolóként. Versenyzőként, sőt, kimondottan... hogy mondják? Skilles? ...versenyzőként viszont minden további nélkül.
Persze, gyakorlati szempontból a címkézés mindegy, ha az e-sportolók úgy érzik, a "verseny" szó degradáló, vagy csak simán nem bír megfelelő jelentésmezővel, akkor az e-sport sport, oszt kész!
Tényleg, próbáltátok már kimondani? Nagyon nem akarom erőltetni, mert tutira szétrúgja érte a seggem a kisebbségi ombudsman. Mintha az élsportot akarnám kiejteni néhány szoláriumi balesettel a múltamban. :D

Kíváncsian várom a továbbiakat!
Beny12
4 | Beny12 2011.08.02. 11:12
@Prasco: :D De ne zárt "é"-vel akard mondani! :D Artikulálva és minden angolságot mellőzve egész érthető, bár egyértelműen erőltetett.
Barthezz
5 | Barthezz 2011.08.02. 11:31
Pras-szel értek egyet, kissé erőltetettnek érzem az e-sportot a sport részeként tekinteni, s hiányoznak a bejegyzésből a hivatkozások, melyek ezt alátámasztanák (jómagam se találtam definíciót az e-sportra a neten keresgélve). Az e-sport és a sport szvsz két külön, egymástól független gyűjtőfogalom: a sport fogalma éppen azt fejezi ki, hogy fizikai igénybevételt jelentő testmozgásról van szó, az e-sport (a.k.a számítógépes multizás, neten való játék - szvsz ezek kifejezőbbek, míg e-sportnak inkább csak a nagyobb netes versenyeket nevezném) ebbe a kategóriába nem fér bele.

Pras-hez hasonlóan a sakkot én sem tekintem sportnak, inkább szellemi tevékenységnek, logikai játéknak, vagy ha már a sport jelzőt kell ráilletni, akkor "szellemi sportnak" nevezném, míg a pókert még ennek sem, azt a szerencsejátékok közé sorolom, még ha ott is szükséges gondolkodni a szerencse mellett. A horgászat már inkább nevezhető sportnak, létezik is a sporthorgászat fogalom, a hobbi horgászást azonban nem sportnak, csupán szabadidős tevékenységnek, kikapcsolódásnak nevezném, persze a hal kihúzásakor itt is történik fizikai igénybevétel.
Barthezz
6 | Barthezz 2011.08.02. 11:40
Még vmi: LM szvsz rossz oldalról közelítette meg a sport fogalmát, s azzal érvel, hogy az e-sport azért sport, mert versengésről, összemérésről van szó. Holott a sport fogalma nem azonos a verseny fogalmával. Ha csak nekiállok itthon tornázni, vagy futok egy kört a Margit-szigeten, úszok egyet az uszodában, tekerek a város körül biciklivel, akkor szó sincs semmiféle versengésről, a lényeg a testmozgáson van. Persze állíthatunk fel magunk elé célokat, saját rekordok megdöntését, de általában ilyenkor nem szoktuk mérni az időnket, teljesítményünket.

Természetesen magasabb szinten a sport összetalálkozik a verseny fogalmával, de nem attól nevezzük sportnak akkor sem, mert versengés történik. A matematika- vagy a fizika OKTV sem sport, hiába versenyek ezek, s éppen ezért a StarCraft világbajnokság sem lesz sohasem sport. E-sportnak nevezhetjük, de mint előző kommentemben is kifejtettem, az e-sportnak a szóhasonlóságon kívül semmi köze nincs a hagyományos értelemben vett sporthoz.
cygary
7 | cygary 2011.08.02. 12:43
A hasonlatokon mosolyogtam, és valahol igazad van. De személy szerint úgy vélem ahogy a sakkot, kő-papír-ollót is sportnak nevezik egyesek, (én ezen is felhúzom a szemöldököm) úgy az e-sportot is csak azért illetik ezzel a jelzővel mert be kell valahova rakni. Nem véletlen hívják e-sportnak, ami egyrészt találó hiszen új fogalom, másrészt pedig nem is igazán értem miért fontos hogy besoroljuk az alapvetően mozgásos tevékenységek közé.

Persze, valahol jó lenne hogyha eloszlatnánk a sztereotípiákat, de ennek nem a legjobb módja hogy azt mondjuk ez is sport, mikor erről a szóról a legtöbbeknek a foci, az olimpia, és a mozgás, egészség jut eszébe és ez szerintem így is van rendjén.

UI: Igen, a póker talán még jobb példa hisz annak ellenére hogy nem sport mégis nagy sikere van. Mindig is úgy éreztem ezt a sport kifejezés megnyugtatja az embereket hogy értelmes dologgal töltik el az idejüket:D
Barthezz
8 | Barthezz 2011.08.02. 13:14
"Mindig is úgy éreztem ezt a sport kifejezés megnyugtatja az embereket hogy értelmes dologgal töltik el az idejüket:D "

Igen, ez jutott eszembe nekem is. Akik órákon át függnek különböző multis játékok előtt, ez egyfajta magyarázkodás saját maguk számára, úgymond önigazolás, egyfajta eszköz a kognitív disszonancia (nem mozog, egészségtelen egész nap a gép előtt görnyedni, rontja a szemet, nem él közösségi életet, csak virtuális közösségbe tartozik) csökkentésére, megszüntetésére. Elmondhatják magukról, hogy ők is sportolók, pedig nagyon nem azok, csak önmagukat áltatják és csapják be vele.
Kanduhrka
9 | Kanduhrka 2011.08.02. 13:43
Barthezz (8): Multis játékot nem csak egy gép előtt lehet művelni, otthon. Vannak rendes mérkőzések, hatalmas termekben, épületekben. és ott a meccsek alatt, mellett lehet csocsózni, teremfocizni, dartsozni, sőt táncolni is.
Nem véletlenül e-sportnak hívják és nem sportnak. Ennyi erővel a sporthorgászat sem sport, mert ott se mozog túl sokat az ember, hiába sporthorgászat a neve.

Az e-sport pedig nem zárja ki a valós közösségi életet. Ne keverjük a gépfüggőket a rendes játékosokkal.

Egyébként az e-sport is fárasztó fizikailag, hiába nem végez az ember sportnak tekinhető mozgást. A kéz megfájdulhat, a szem elfáradthat (a legtöbbet mozgatott izom, a szemizom:)- tehát nem kell tovább magyarázni:)), néha-néha nyújtani kell, pihenni, besokkalhat az ember, fáj a feje.
Barthezz
10 | Barthezz 2011.08.02. 13:57
"Vannak rendes mérkőzések, hatalmas termekben, épületekben. és ott a meccsek alatt, mellett lehet csocsózni, teremfocizni, dartsozni, sőt táncolni is. "

A csocsó, a teremfoci, a darts valóban sportok, de ez miért tenné sporttá az ugyanott rendezett számítógépes versenyt? Mi köze a 2-nek azon kívül egymáshoz, hogy egy helyszínen vannak? :) Ilyen alapon akkor a strandon való sörözést is nevezzük sportnak, mert lehet mellette úszni, vízifocizni. :)

Szemmozgás pedig tv-nézés, mozi alatt is megtörténik, a kéz pedig megfájdulhat pornónézés alatti sűrű marokmarcsázás hatására is, mégsem lesz ettől a tv-zés vagy a maszturbálás sport. :)

Szóval ezeket az érveket sem tudom elfogadni, továbbra sem győztetek meg. :)
Kanduhrka
11 | Kanduhrka 2011.08.02. 14:42
Vitában nem forgatjuk ki a másik szavait. CSupán arra utaltam, hogy Ne Keverd Össze a gépfüggőt és a normál - esetleg versenyszerűen e-sportot űző - játékost.

A szemizmokat pedig a monitor mozgatja meg a legjobban, és nem azt írtam, hogy ez az egyetlen. Egyébként poén volt - de látom nem vetted:)

LM két dologról beszélt: e-sport és sport.

"Bár vannak jelentős különbségek a fizikailag űzött sportok és az e-sport között, a lényeg ugyanaz: az emberek egyéni teljesítményüket összemérik azért, hogy kiderüljön ki a jobb, és megszerezze magának a győzelmet, ezzel pedig presztízst és adott esetben akár anyagi juttatás is jár." ezt a mondatod elemezgesd még:)
Barthezz
12 | Barthezz 2011.08.02. 15:41
Éppen ez a mondat az, ami nem stimmel. A sportnak a lényege nem a versengés, az erő-összemérés, ez csupán egy lehetséges része a sportnak. A lényeg a fizikai testmozgáson van. Hogy ezt azért teszed, mert xy-nál jobb akarsz lenni, vagy csupán azért, hogy kikapcsolódj és edzésben tartsd magad, az ebből a szempontból lényegtelen.
Kanduhrka
13 | Kanduhrka 2011.08.02. 15:58
Amiről te beszélsz, azt testmozgásnak vagy szabadidős tevékenységnek mondják. A sport magába foglalja a versenyt, saját korlátaink túlszárnyalását, esetleg a csapatmunkát és minden ami ehhez a 3-hoz kapcsolódik.
Ezért számít sportnak az e-sport.

Amikor azt mondom, hogy kimegyek futni egyet a ház körül, akkor azt testedzésnek hívják - ha a futópályán teszem vmi eredményért, az már sport.

Szerintem a sport fogalmával van baj, mert rosszul idegződött be a köznyelvbe.
Beny12
14 | Beny12 2011.08.02. 16:01
Kicsit vonatkoztass el. Míg a hétköznapi értelemben a sport nem mindig a versengésre irányul, addig az "e-sportban" azon van a hangsúly. Tehát ha valamilyen definíciót akarnánk neki gyártani, akkor innen kellene kiindulni. Vannak akik tényleg "sportot" űznek belőle, nem függők, csupán idejük egy részét azzal töltik, hogy versenyeznek a többiekkel, és itt most ne a mezei versenyekre gondoljunk, hanem bajnokságokra, akár nemzetközire, akár országosra. Úgy gondolom, hogy "e-sportról" igazán csak ilyen magasabb szinteken beszélhetünk. A többi meg marad a jól megszokott kockulás fogalmán belül. ;)
Kanduhrka
15 | Kanduhrka 2011.08.02. 16:08
Egyébként nem véletlenül van ott van, hogy e-sport. Ez még mindig új dolog, merőben más, mint amit az emberek évszázadok(évezredek) alatt megszoktak. Nem véletlenül van megkülönböztetve a valós, fizikai sporttól, ami pl egy olimpián van vagy...- etc.

De ettől még sport:)
Gump
16 | Gump 2011.08.02. 17:20
Valaki írjon egy korrekt definíciót a sportra (nem fog menni, mert kb. ugyanannyi ember lesz, aki butaságnak tartja a meghatározást, mint aki egyetért vele) és akkor közelebb leszünk ahhoz, hogy kiderítsük, hogy sport-e az e-sport. :D
Barthezz
17 | Barthezz 2011.08.02. 18:44
Nah igen, ezek után én is a sport definícióját szeretném megkapni, ha vki esetleg rábukkanna egy hivatalos meghatározásra. :)

Sztem amúgy nemcsak a köznyelv hívja a "testmozgást" vagy "szabadidős tevékenységet" sportnak, hiszen pl. ott a 'sportolni' igénk is, ami alatt a hobbi szinten űzött testmozgásokat is (kocogás, úszás a tóban, reggeli torna, labdapasszolgatás a haverral, stb.) értjük. A 'sportolsz vmit?' kérdésre is igennel felelünk akkor is, ha nem versenyszerűen, csak hobbiból űzünk vmit. Nah meg ott a 'versenysport' szavunk is, ami éppen azért született, hogy egyértelműsítse a sport mikéntjét, ha vki versenyszerűen csinálja.

De ha mégse így van, hanem a sport szó a versenyzéssel egyenértékű, akkor megkövetem Kanduhrkát és LM-et.
ufodani
18 | ufodani 2011.08.02. 20:47
Barthezz #17 teljes egyetértés.

Nyilvánvaló, h a sport szócska egy gyűjtő fogalom. Amennyiben
testmozgással hozzuk összefüggésbe akkor lehet az testnevelés(óra), játékos-ügyességi(fogócskázás-vetélkedő), hobby(termjárás, túrázás, buvárkodás, lovaglás stb.) és versenysport. És ami ebből fakad: a léleknek és a jellemnek is a legerőteljesebb és legnemesebb nevelő eszköze, továbbá fejleszti az egót(a szó nemesebb értelmében), az akaraterőt, ami a civil életben nyújt nagy segítséget.
Mivel létezik a szellemi sport kifejezés is, ezért nyugodtan idepakolhatjuk a sakkot is.

" A sport megtanít becsületesen gyõzni, vagy emelt fõvel veszíteni.
A sport tehát mindenre megtanít. "
Hemingway

Összefoglalva
Sport minden olyan fizikai tevékenység, amelynek célja
esetenként vagy szervezett formában a fizikai és szellemi
erônlét kifejezése vagy fejlesztése, társadalmi kapcsolatok
teremtése, vagy különbözô szintû versenyeken eredmények
elérése.

LM szabadalmaztatnod kéne :) Nekem tetszik mint új(progresszívitás miért ne lehetne jelen a sportban is) kategória > e-sport. Hmm ízlelgetem :)
LordMatteo
19 | LordMatteo 2011.08.03. 08:31
Barthezz, Pras: ahogy az elején kiemeltem; a saját szemszögemet ismertetném meg, ami itt elég jelentős különbségeket jelent értelmezés terén, mint látható.

Kisgyerekkorom óta amíg sportoltam (előbb karate, majd foci), a most már négy évvel ezelőtti (OMG) térdsérülésemig végig a sportolás egyet jelentett nekem a versennyel is >> ahogy gép elé "kényszerültem", és belevágtam anno a Bf2-be, azonnal elkezdtem keresni a versenyszintű kihívást >> 1 év alatt a noname publik csapatból a magyar community meghatározó csapata lett a [Dome]. /ego

Szerintem a sport erről szól. Amikor csak az egészség-megőrzés okán mész el úszni Barthezz, azt én testmozgásnak nevezném (vagy legyen egészségmegőrzés akkor).

A sport definíciójával én sem futottam még össze, ahogy az e-sportéval sem, úgyhogy kénytelen vagytok elfogadni vita-alapul az én megfogalmazásomat. :D Gondolom, az alátámasztó linkek hiányát nem is gondoltad komolyan ennek okán, ami nincs, azt még én sem tudom belinkelni.

Ufodani: az elmúlt 2 évben végigjártuk a [Dome]mal a csapattá válás rögös útját, és a vereségek ugyanúgy kovácsoltak össze minket mint a győzelmek, pedig kilométerekre ültünk egymástól.

És egyébként köszi a kommenteket, külön öröm hogy Barthezz is megszólalt, mint laikus a témában, remélem követed a további bejegyzéseket is. A következő részben szeretnék jobban belemerülni az átlag játékos morális és gyakorlati lehetőségeibe, amiktől (főleg az előbbitől) igazából e-sport az e-sport.

A sakk és társai...hát ja, szellemi sport (bár jegyzem meg, fizikai felkészültséget is igényelnek, ugyanúgy, ahogy az e-sport rendezvények is, legyen szimpla war vagy egy komoly LAN, aki fáradt és dekoncentrált, az értelemszerűen nem tud teljesíteni a játékban sem).

Cygary: Én nem akarom magamat nyugtatni, mert amellett hogy beleteszek rengeteg energiát az e-sportba (eredménnyel...erről is lesz szó a köviben, hogy mi a probléma a legtöbb emberrel, miért "fanatikus" meg "hülye kocka" az, aki elér valamit), lehetőségeim szerint el is mozdulok a gép mellől. Ez hülyeség, hogy aki játszik, az csak azért mondja hogy e-sport hű meg há, hogy magát megnyugtassa. Francokat. Az a helyzet, hogy akár jó, akár rossz, egyre digitálisabb világban élünk, mindent a számítógép ural, és a lehetőségek magukkal hozzák azt, hogy a sport megjelenik a számítógépes világban, csak ezt sokan nem akarják elfogadni (jegyzem meg, észrevehetően az ilyen emberek az élet egyéb területein is előítéletesek, gyakran ok nélkül, nem saját tapasztalatra építve), hogy attól hogy valaki e-sportol, nem lesz sem idióta, sem infantilis.

Goodboy: Na jó, picit túloztam lehet. De azt mindenképp fenntartom, hogy Magyarország igen is ott van az élbolyban az e-sport terén (elég megnézni pl. a Clanbasen a Hall of Fame-t, tele vagy magyarokkal).
Gump
20 | Gump 2011.08.03. 09:58
"Barthezz, Pras: ahogy az elején kiemeltem; a saját szemszögemet ismertetném meg, ami itt elég jelentős különbségeket jelent értelmezés terén, mint látható."

"A sport definíciójával én sem futottam még össze, ahogy az e-sportéval sem, úgyhogy kénytelen vagytok elfogadni vita-alapul az én megfogalmazásomat. :D"

Na itt a bibi. :D Meg ott, hogy én nem vagyok kénytelen elfogadni, csak annyit, hogy Te így értelmezed. Ezt meg kénytelen vagy elfogadni. ;)
Amúgy e-sport, új fogalom, te érelmezésedben tök nyugodtan lehet sport, enyémben nem feltétlen, ahogy én nem azt mondanám, hogy te sportoltál, aki meg kedvtelésből csinált valami az "csak" testmozgást végzett, hanem hogy te versenyszerűen sportoltál mások meg kedvtelésből, egészségmegőrzésből, azért, hogy lássák mire képesek, fejlesszék magukat. Én pl. agyhúgykövet kaptam attól, ha haveri fociban annak idején néhányan eszüket vesztve vitatkoztak gól/nem gól témában, mondjuk amikor 2,5 órája toltuk már (és esett előtte vagy 40 gól). Bennem ez a fajta versenyszellem nem volt meg. De azért én sportoltam (az én értelmezésemben), nem csak egészségmegőrzésből. Márciustól október végéig a heti 4-5-6 nap, napi 2-3-4+ óra haveri foci nekem sport volt... és egyben testmozgás. És amikor beálltam a teremfoci bajnokságban a haverok csapatába, akkor attól nem lett inkább sport amit csináltam, csak kiegészítődött a téttel, ennyi.
21 | rootshaper 2011.08.03. 12:17
#7: Cygary: "Mindig is úgy éreztem ezt a sport kifejezés megnyugtatja az embereket hogy értelmes dologgal töltik el az idejüket:D"

szerintem ez fedi a legjobban az igazságot. a sport, mint fogalom már beépült a köztudatba, általában mozgással, a szabadban levéssel jár együtt, olykor versenyszerűen is űzik. aztán jött a sok multiplayer játék és elkezdték azokat is versenyszerűen űzni, de mégis sorra haltak meg az emberek mondjuk egy-egy ilyen nagyszabású mérkőzés közben, mert kiszáradtak a csak energiaitalon való éléstől, meg a lábakban bekövetkezett mélyvénás trombózisoktól. valamit ki kellett találni rá, hogy könnyebben elfogadja az az ember őket, aki még hírből sem multizott soha, hiszen mindenkinek az a célja, hogy a társadalom elfogadja. megalkották ezt a kifejezést, hogy e-sport és úgy gondolták, hogy kívülről ez majd úgy hangzik, mintha ők valami tök jó, egészséges tevékenységet folytatnának, belülről meg megint tök jól hangzik, mert olyan nagyágyúk mellett emlegethetik magukat, mint Michael Jordan, vagy Kovács Ági.

amúgy nagyon tetszenek a hozzászólások, kifejezetten az a része, mikor azt feszegetitek, hogy ha kint vagy a strandon és mellette úszni is lehet, akkor a sörözés már sport :D
Beny12
22 | Beny12 2011.08.03. 14:07
LM az e-sportot, mint új fogalmat mutatja be nekünk, ami még gyerekcipőben jár ebben a rohamosan elgépiesedő világban. Úgy vélem, hogy a sport alapjában véve egy gyűjtőfogalom, melynek meghatározásába beletartoznak a kategóriák fogalma. Tehát ha meg akarnánk határozni, talán(!) lehetne egy általános fogalmat kreálni, de mindemellett meg kell említeni, hogy milyen fajtái, és kategóriái vannak a sportnak (ami körül persze még mindig viták vannak).

#21

Kontra: az úgynevezett egészséges versenysportba is sokan belehalnak, úgyhogy ezt 1-1-nek is vehetjük. Mindenhol vannak ilyen szélsőséges esetek, de azt kell szem előtt tartani, hogy mindezt ésszel kell csinálni, ismerve a saját korlátaidat. Az meg hogy valaki nem eszik kockulás közben és belehal... magára vessen. Őszintén szólva eléggé klinikai esetek az ilyenek.
Retee
23 | Retee 2011.08.03. 16:08
Nem tartom sportnak a sakkot és a pókert, így ezt sem. Ez inkább verseny. De ettől még meg van a helye a világban.
Kanduhrka
24 | Kanduhrka 2011.08.03. 21:29
21: Ez butaság. Mármint, ahogy körülírod. Nem az e-sporttal van a probléma, ha egy-egy ember túllő a célon és belehal a saját hülyeségébe. Ahogy leírták fentebb, haltak már meg bodybuilderek, focisták, futók stb, akik mint túlerőltették az emberi korlátaikat.
Aki meg nem eszik, nem mozog, nem alszik rendesen, az csak a maga hibája.
LordMatteo
25 | LordMatteo 2011.08.04. 21:49
Persze, lehet túlzásba vinni is a dolgot (különösképp az ilyen halálesetek jellemzően olyan játékosokkal esnek meg, amúgy akik tényleg semmit nem érnek el igazán, csak játszanak, mint az őrült, én pl. nem tudok olyan esetről amikor egy hivatalos rendezvényen meghalt volna valaki, vagy komolyabb baja esett volna mert mondjuk b*szott szünetet tartani amit amúgy kötelezően előírnak a szervezők sok esetben). Ugye, alkoholt inni is jó és szép dolog, amíg mértékkel teszi az ember. :)

Gump: "mint vitaalap", úgy kell elfogadni, na. Nem azt írtam hogy ez így ivódjon be a tudatotokba. :D Elfogadom a Ti nézőpontotokat is, mert - nem nagyképűzés, csak indokolok - én mélyebben benne vagyok a dologban, talán jobb a rálátásom is, ami miatt szerintem (szervezési oldalról mindenképp) van olyan szinten egy LAN-rendezvény pl., mint egy futsal-kupa mondjuk (csak példa).

Amúgy amit Kanduhrka is írt, minden LAN-on van lehetőség egyéb elfoglaltságokra is. Nem ettől lesz sport, szerintem ő is arra szeretett volna ezzel rávilágítani, hogy egy LAN nem abból áll hogy odamegy párszáz kocka és három napig fel se áll a gépe elől. Sokkal inkább hasonlít egy nagyobb bulihoz vagy fesztiválhoz a dolog. A magyarországi BECUPon pl. hagyomány a szombati ingyen sör és buli a helyszínen (jegyzem meg, ahol nem csak a játékosok vannak ott, rengeteg látogató is).

Elsősorban azt kellene elfogadni(fogadnotok), hogy aki komolyabb szinten játszik valamivel, az nem KOCKA, meg HÜLYE FÜGGŐ, meg ÉLETTELEN BAROM, hanem versenyző. Sajnos amíg a nem-versenyzők között ez a felfogás dívik nagyrészt, addig az e-sportot sohasem fogják komolyan venni. Ezen próbálok és szeretnék változtatni egy kicsit...
powerhouse
26 | powerhouse 2011.08.04. 22:50
tl; dr
powerhouse
27 | powerhouse 2011.08.04. 23:14
A sport is an organized, competitive, entertaining, and skillful activity requiring commitment, strategy, and fair play, in which a winner and loser can be defined by objective means. Generally speaking, a sport is a game based in physical athleticism. Activities such as board games and card games are sometimes classified as "mind sports," but strictly speaking "sport" by itself refers to some physical activity.

A wikipediáról van a szócikk, első fele alapján (szervezett, versengés, szórakoztató, ügyességet feltételező tevékenység, amihez elkötelezettség, stratégia és fair play szükségeltetik, valamint objektíven meghatározható győztes és vesztes) lehet az e-sport is sport, azonban második fele már leszűkíti, a sport kifejezetten testmozgás, de ettől az e-sport még sport marad.
LordMatteo
28 | LordMatteo 2011.08.04. 23:18
Az angol wikit szerintem elfogadhatjuk egyfajta "hivatalos" fogalomként is jelen esetben.

Ilyen értelemben az e-sport sport is, meg nem is, de a valódi sportokkal húzott párhuzamok alapján szerintem egyértelműen jellemezhető sporteseményként.
29 | rootshaper 2011.08.05. 09:52
ahogy jelennek meg új dolgok a világban, a fogalmak úgy íródnak ár, bővülnek ki. semmi akadályát nem látom annak amúgy, hogy az e-sport is sport legyen, de szükségét viszont annál kevesebbet. olimpiát akarsz Cséből, vagy mi? szerintem pont elég az, ami van. az e-sportok mindigis megmaradnak szerintem egy réteg szórakozásának mert a legtöbb ember nem tud annyi időt eltölteni egyszerre a gép előtt, hogy azzal felvehesse a versenyt mondjuk egy olyannal szemben aki képes egyhuzamban akár 6 órákat is gyakorolni. én is így vagyok ezzel. viszont azzal sincs semmi baj, aki képes 6 órát gyakorolni egyhuzamban, nem kell félreérteni, nem kell itt a dráma, hogy szegényeket mindenki csak kockának meg mittudomén, hogy minek nevezi. ki a búbánatot érdekel, hogy hogy nevez téged Vadidegen Vilmos? én személy szerint tojok rá, hogy ki hogy nevez kockának... ettől nem lesz a nevezett személy kevesebb, csak az, aki minden rálátás nélkül így bélyegez meg.
Kanduhrka
30 | Kanduhrka 2011.08.05. 12:20
29: A legtöbb ember nem tud 6 órát edzeni naponta, hogy kimehessen a profik közé focizni mondjuk. Vagy sporttáncolni. Vagy úszni. Nem is kell 6 óra, elég 2-3 - van akinek erre sincs ideje.
LordMatteo
31 | LordMatteo 2011.08.06. 01:29
Rootshaper: WCG mond Neked valamit?

Bár látom a lényeg nem jön át: az is e-sport, ami publikon megy. Ami a fociban a grund, meg mondjuk az iskola udvarán a délutáni spontán focimeccsek, az itt a publik...innen indul el mindenki, innen kerülnek ki a komolyabb játékosok is, itt lehet fejlődni, innen lehet a csapatoknak kiemelni az esetleges tehetségeket, stb.

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.