Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

McCl@ne blogja

A játékÉLMÉNY/Arcanum

McCl@ne | 2008.05.26. 09:11 | kategória: Játszótér | 13 hozzászólás

Kicsit összevissza lesz, de lássuk:

War. War changes.
Bizony, így "never" nélkül. Idén ősszel (tehát jövő nyáron) jön a Fallout 3, ahogy azt a fórumbeli logóm is mutatja, legalábbis a blogbejegyzés írásának idején. Jön az új Fallout és úgy kellene várnunk, mint a messiást, de a többség nem így van vele, mert az utolsó rész óta már eltelt 10 év és bizony nem nyomtalanul. Az új epizód már az azóta teret nyert és meccset fordított konzolokkal is kompatibilis lesz, sőt a fejlesztők saját bevallása szerint az XBoX360-at tartják/tartották szem előtt a fejlesztés során, mint fő platformot. Ikszbokszháromszázhatvan. Részemről ez a kisebbik probléma: jobbról beelőzi az, hogy a játék kikerült az azóta megszűnt Interplay kezei közül és nem került át az azóta szintén megszűnt Troika kezei közé, hanem egyenesen odavándorolt súlyos millákért a Bethesda tulajdonába, akik olyan szerep/akciójátékokért felelősek, mint a Morrowind és az Oblivion.

"Oblivon with guns."
Mondta az egyik Bethesdás arc a Fallout 3-ról. Ugorjunk itt vissza egy kicsit az időben, mondjuk úgy 7 és fél évet: akkor jelent meg ugyanis a PCDome hasábjain egy cikk, amely egy Arcanum c. játék előnyeit és hátrányait taglalta, s végül 8,5 pontot dobott rá a 10-ből. Pontosan ez idő tájt kaptam meg az első számítógépemet, így akkoriban friss motorosként, némi Falloutozás után már őrült lendülettel vetettem bele magam ennek a kissé kopottas, ám annál érdekesebb és összetettebb játéknak a világába. Az Arcanum egy alternatív múltban játszódik, ahol a varázslat ugyanúgy szerves része a hétköznapoknak, mint a már unalomig ismételt törpök, elfek és ogrék, ám a szokványos sablonvilág rendjét felborítja a váratlanul kirobbanó ipari forradalom. A technika vívmányait bizony rossz szemmel nézik a varázsgyakorlók, hiszen az őrült tempóban terjedő és fejlődő találmányok sok helyen nem csak hogy helyettesítik, de felül is múlják az ő képességeiket, így szerepük egyre inkább háttérbe szorul. És ebben az alternatív múltban (1800-as évek dereka) felbukkan az égen egy léghajó, amelynek vegyes utazóközönségét gyarapítjuk, egészen addig, amíg kamikáze orkok le nem vadásszák a maguk kissé együgyű módján. Itt kezdődnek kalandjaink, nem is akármilyenek: szinte megszámlálhatatlan módját leljük majd a boldogulásnak, így csak rajtunk áll, hogy milyen karaktert alakítunk ki. Jómagam egy bandita múlttal rendelkező (igen, jól olvastad, megszabhatjuk a kari múltját is, ami konkrétan befolyásolja a képességeit), embert kreáltam, akinek a kezdetekkor egy pisztolyon, némi lőszeren és az öltönyén kívül a világon nincs semmije!

[Quest leírás, akit untat lépje át, de jól prezentálja a játék természetét!]
Mivel szerény karakterünk a katasztrófa egyetlen túlélője, így semmi nem áll az útjába, hogy kirámolja a holttesteket, így bukkanunk rá egy közeli barlangra is: ennek mélyén pedig ott pihen Charles Brego holtteste, mellette pedig a szelleme(!). Állítása szerint addig ezen a világon kell kísértenie, amíg valaki fel nem oldja az átkot, amit egy Arbalah nevű forma akasztott rá, így hát megígérjük neki, hogy mi leszünk azok, mire ő szépen bejelöli a térképen a tag házát. Odaérkezvén azonban kiderül, hogy Arbalah a jó srác, míg Brego és egy haverja megtámadták és elraboltak tőle egy értékes tárgyat, majd a másik fazon kinyírta kedvenc szellemünket (ill. a testét) a zsákmány lenyúlása érdekében. Változik a helyzet, vissza a szellemhez, aki tovább erősködik, így annyit tehetünk, hogy rákérdezünk a gyilkos társ hollétére, amit készségesen bejelöl nekünk. A sztori innentől egyszerű: gyilkost kinyírjuk, zsákmányt visszaadjuk Arbalahnak, szellemet hagyjuk megrohadni.
Vagy (mert ez nem Oblivon with guns): rablót pofánverjük, Arhalahot pofánverjük, tárgyat elpasszoljuk jópénzért.
Poén: van a játékban egy úgynevezett Conjure Spirit varázslat, amivel a holtak szellemét idézhetjük meg! Ez arra szolgál, hogy adott esetben ha elkapkodunk egy lépést, de szeretnénk utólag kikérdezni a tagot, akkor kapjunk még egy lehetőséget! Persze ilyen egyszerűbb feladatoknál ennek nincs jelentősége, de arra kiváló, hogy rommászívassuk a parasztokat, mondván "Te barátom, itt fogsz szopni még egy darabig, ugyanis HULLA VAGY!" xD
Őszintén, kell ennél több?
[Eddig a questleírás]

A játékban kismillió tárgyba botlunk majd bele az egyszerű rongydarabtól a karórabelsőn át a gőzmotorig, de ne higgyük, hogy csak úgy odatették ezeket. Találhatunk, ill. tanulhatunk ugyanis recepteket, leírásokat, amik alapján szerelhetünk ilyen-olyan dolgokat. Pl. puskákat, páncélokat, de kovácsolhatunk extra fegyvereket is, a sor kb. végtelen és most nem viccelek. Szerény véleményem szerint a megtanulható több tucatnyi sémán kívül van vagy 50 megvásárolható is, nem kicsi élményfaktort pakolva amúgy a már ezek nélkül is überélvezetes játékhoz. Órákat szoktam eltölteni a megfelelő alapanyagok, új receptek, különlegességek keresgélésével, ami után persze határtalan öröm egy 40-es szintű karaktert látni, amit TESLA páncélban virít, kezében TESLA ágyúval és a másodlagos fegyverként nála virító lángszóróval, ill. a mindezek működtetéséhez szükséges elemekkel és benzinnel:D
A kezdetek kezdetén én mindig revolverhős vagyok. Egyszerűen utánozhatatlan, ahogy a játék ezt elhiheti velem, minden egyes szituációhoz felkínál rengeteg választási lehetőséget, nem úgy megy, mint a mai rpg-kben, ahol ha lehetsz jó vagy rossz, akkor már összetett, itt bizony egészen széles skálán árnyalhatod a vonásaidat! Tehát revolverhős: bandita múltja ellenére jó útra tért karakterem segít a seriffnek megakadályozni a bankrablást, visszaszerezni az elveszett családi ékszereket, egy fiatal hölgynek a családjától lenyúlt örökségét (egy egész bányát), satöbbi.
A végtelenségig lehetne sorolni, csak néhány példa:

-ha rádjön a csajozhatnék, a bordélyházban lenyomhatsz egy kört egy nővel, két nővel, szélsőséges esetben (szűkös anyagi keret/súlyos aberráltság) egy ilyen célokra fenntartott birkával is xD

-ogre karakter indítva komoly problémáink lehetnek a kommunikációval, konkrétan annyit bírunk majd kinyögni, hogy "Whu'?", amit elég szűk kör tolerál majd, az is minek xD (jelzem a játék így is végigvihető)

-a játék az első negyede egy gyűrű körül forog, vissza kell juttatnunk eredeti gazdájához, ez tehát az elsődleges dolgunk. Azonban ha nincs elég pénzünk a szerencsejátékra, ne adj' Isten kurvázni, hát eladhatjuk szépen és kész. Ugyanis a játékot így is és bármilyen módon végigvihetjük, tulajdonképpen bárkit meg is ölhetünk, nincsenek kulcsfontosságú karakterek... Míg anno a Morrowindben minden második formánál kiírta, hogy "ezzel itt a vég", addig az Arcanum NPC-i pótolhatók, ezzel is maximálisan szabadkezet biztosítva a játékosnak, akit tényleg elfog a határtalanság érzése

-adódott úgy, hogy folyton morgó törpe csapattársamtól meg kellett válnom egy időre, így otthagytam a fővárostól nem messze egy kis faluban, igaz, csak pár napra. Viszont visszaérkeztemkor már hűlt helyét találtam csak, így szomorkodva indultam vissza Tarant városába (főváros), hogy feltöltsem készleteimet, mire kit látnak szemeim! Törpe kolléga a sarki kocsmából kirontva küldd el az anyámba, amiért valami tetves vidéki putriban kellett várnia és bár most rohadtul mérges, hajlandó visszalépni, de legközelebb már nem! :O
Na mi ez, ha nem IGAZI játékélmény?

Szóval "Oblivion with guns."
Az Arcanumot az eredeti Fallout fejlesztői(ből összeállt Troika) csinálta, így joggal várható el, hogy a brand kötelez, de vajon mire. A Bethesda állítja, hogy a rajongók hőbörgései és félelmei alaptalanok, hiszen az, hogy valami konzolra jelenik meg, nem jelenti azt, hogy felszínes lesz, s példaként rögtön fel is hozta a szerinte bonyolult Obliviont.
Nem szeretek csalódni, de az a helyzet, hogy ikszbokszháromszázhatvan.

Amúgy ez az egész firkálmány amolyan játékajánló akart lenni, nem hiszem, hogy túl nagy sikerrel, de mindegy, én megpróbáltam. Nyilván maga az Arcanum volt a tárgya, ami szegény már a megjelenés pillanatában is csúf volt, így a látványonly arcoknak (padavan & co) alapból felejtős, nem is tudom konkrétan, hogy mit akartam ezzel. Akinek módjában áll, azért próbálja ki, tulajdonképpen minden próbálkozásom ellenére is egy a -felvázolhatatlan- lényeg: elmondhatatlan szakadék van mélyülőben a 8-10 évvel ezelőtti játékok és a mai, ideodaportolt vackok között, ahol az az egy-egy üdítő darab is maximum csak szabályt erősítő kivétel lehet.

Köszöntem a figyelmet.

Utolsó módosítás: 2008.07.03. 08:55

Hozzászólások

Razor03
1 | Razor03 2008.05.27. 10:36
Hát ez nem semmi. Nagyon hangulatos lehet, bánom, hogy a Fallout 1-2 nálam kimaradt. Pedig próbáltam és meg is volt a 2. rész, PC GURU-hoz adták teljes játéknak. Én hülye meg elpasszoltam, mert nem tudtam vele játszani...ez kb. 6-7 éve lehetett. Azóta több tapasztalatom van RPG-k terén, időm viszont kevesebb, így hiába írnám, hogy na bazz most hűűű de meghoztad a kedvem ezekhez a klasszikus játékokhoz, napi 15-20 perc játék mellett sohasem érnék egyiknek sem a végére. Pedig olyan jó lett az írás, hogy 2x is végigolvastam :). Simán megértem, hogy aggódsz, velem is előfordult az utóbbi időben, gyakorlatilag minden készülő játékot fenntartásokkal kezelek ezentúl, így a Turok, Area51, Sranglehold, Colin DIRT stb. játékok után. Vigasztaljon a Mass Effect, meg az eddig megjelent jól bevált RPG-k (mintha olyan kurva sokat ismernék). Nálam KOTOR és Vampire Redemption az etalon...tudom, ezek közel sem olyan szintű gamek, mint a Fallout-Arcanum. Vampire-t amúgy ismered? (nem a Bloodlines folytatásra gondolok).

Ui. Nem értem, miért nem ír "senki" kommentet erre a bejegyzésre, pedig a téma adott, lenne miről csevegni.
cygary
2 | cygary 2008.05.27. 13:21
Vampire Redemption anno nagy kedvenc volt. Persze az emlékek elhalványultak, de még mindig a legjobb RPG számomra. Nah jó a KOTOR első része méginkáb lekötött, a második már kicsit el volt baltázva!
3 | riddick21 2008.05.27. 23:44
McCl@ne vagyok: A Vampire Redemption-t csak demo verzióban nyomtam, lehet, hogy neki kellene ugrani, bár ott és akkor inkább amolyan hack'n'slashnek tűnt, de ne harapjátok le a fejemet, ha nem így van, kb. 5-6 éve lehetett és csak egy gagyi demó volt!

Razor: amúgy nem is erőltettem volna, én is csak úgy tudok játszani vele, hogy minden szabadidőmben ezt nyomom, ez van, ez a játék kockává tesz! Egyszerűen minden egyes órában annyi fantasztikus apróság történik a játékossal, hogy felsorolni sem lehetne, az egész világ él és lélegzik körülötted, ehhez hasonlót tényleg csak a Falloutban látni, de ott sincs így kidolgozva. Furcsa lehet belegondolni, hogy azok mit tudnak az rpg-kről, akiknek ezek kimaradtak és a KotOR és a Witcher a csúcs, de persze ez nem leszólás, nyilván jobb későn, mint soha!

cygary: mi volt a baj a KotOR 2. részével? Mert bár tényleg nem volt annyira összerakva, mint az első, legalábbis látszott rajta a vérprofi BioWare hiánya (Obsidian játék, akik amúgy nagyon jó csapat, várom is az Alpha Protocol-t!), viszont szép kis sztorit kanyarítottak belőle és elég sok extra lehetőséget is pakoltak bele! Nekem nem volt rá semmi panaszom, kétszer is végigfutottam rajta, abban már jóval több lehetőségem volt a sötét oldalon is.

Le is vadászom ezt a Redemption-t valahonnan, ki kell próbálnom, ha ilyen nagy körülötte az egyetértés!
Amúgy az Arcanumot fejlesztő Troika utolsó játéka volt a Bloodlines, bugos és vontatott a kezdetekkor, de szépen ki lett pofozva a nemhivatalos patchekkel, csak nekem sehogy sem jön be.
4 | riddick21 2008.05.27. 23:45
Jah, amúgy meg sorry, hogy nem vettem észre, hogy írtatok, de elsüllyedt hamar és lekerült a legfrissebb blogok listájáról, ill. nem is hittem, hogy valakit érdekelhet ez a téma, csak úgy leírtam, mert annyira jó ez a játék, hogy nem bírtam magamban tartani! :)
5 | Myrddraal 2008.05.28. 00:29
Nekem is meghozta a kedvem a játékhoz ez a kis bejegyzés:) Fallout-ok mindig is nagy kedvencek voltak, azért én még bízom a 3-ban is. Amúgy ha már a Vampire szóba került, Redemptions nekem is sajna kimaradt, de a Bloodlines nálam a top! Eszméletlen hangulatos game!! Hát igen, a Troikás srácok tudtak vmit.
LordMatteo
6 | LordMatteo 2008.05.29. 00:47
Az nagyon égő, ha én még a fentebb felsorolt gamék közül csak a Witchert toltam ? :-D

Kedvcsináló, majd váláhunnajn meglesz ez is.
McCl@ne
7 | McCl@ne 2008.05.29. 03:27
LordM: nem, de ha nem dobod ki a 640*480-as felbontástól (jelzem, ezek a régi gammák nem néznek ki sokkal szarabbul egy 20"-as monitoron sem --> tapasztalat!), akkor még nem késő! Erre is legjobb az Arcanum, Falloutnál egy picit szebb és változatosabb, meg szinte mindent tud, amit azok, csak még jóval többet is!;-)
Razor03
8 | Razor03 2008.05.29. 21:40
Redemption egyedi hangulatához semmi sem hasonlítható (a legjobb várpír filmek is csak súrolják). Bloodlines nálam törlődött nem tetszett. Köze sincs az előző részhez.

Nagyon jók a diszciplínák, vámpír világ, fene nagy karakterek...ráadásul pont egy keresztes háborúba csöppen a játékos. Történet orientált, szóval lesz pár bossz, legyőzésükhöz sokat kell ügyeskedni (persze sokadik alkalommal már rutin :)..). Jah és van dark side, vigyázni kell a humanity-re, ha nem akarod, hogy őrjöngő vámpír váljon a karakterekből. Persze a gonosz oldalnak itt is vannak előnyei, jobb páncélok és fegyverek formájában. Nagyjából úgy kell elképzelni, mint a KOTOR felépítését. Lehet nem fog tetszeni, kicsit erőltesd, ha elsőre nem jön be - bár engem azonnal magával ragadott.
SSh@rk
9 | SSh@rk 2008.05.29. 22:59
Behúztatok engem is a csőbe... Szombat óta Arcanumozok. Nagyon alap, főleg ezekkel a tech kütyükkel. Ami fontos az a „nolevelcap”, különben megszűnik a játék felénél az egyik legfőbb motiváció, a szintlépés élménye. Talán ez volt az Arcanum egyik gyengéje.
A grafikáját pedig szépnek tartom, főként az inventory miatt. Ezt sajnos manapság kezdik lesz@rni a készítők pedig szvsz. nagyon sokat számít. (A Diablo 2 inv. is gyengült a Diablo 1-hez képest. Az etalon: Might & Magic 6-7-8 volt) lehet, hogy ez csak az én fóbiám....
A játék amúgy hibátlan.

Off:
A KoTOR 2 vel nem lenne semmi baj mert egy halom kellemes technikai újítést beleraktak, viszont a krónikus, határidőre való megjelenés egy kissé sablonossá tette a küldetéseket. Gyakorlatilag egy sima folytatást kaptunk, jó de a teljes egyediség és meglepetések nélküli questekkel....
on

A Fallout 3-ban pedig nagyon bízom. Szerintem csak technikailag lesz mordályos Oblivion.

Üdv a cikknek mert tényleg olyan játékot emeltél ki a süllyesztőből ami jobb sorsra volt hivatott.




Razor03
10 | Razor03 2008.05.30. 18:59
Én meg a KOTOR-hoz kaptam kedvet. Fel is raktam, majd úgy egy fél év múlva talán a végére jutok :).
McCl@ne
11 | McCl@ne 2008.05.30. 19:17
Razor: a KotOR a közelébe nincs az Arcanumnak, semmilyen tekintetben ;-)
Razor03
12 | Razor03 2008.05.31. 19:17
Tudom, tudom :)...Vampire sincs és a Mass Effect sem lesz, de nekem pont elég. Idő hiány miatt sajnos ezek a "casual" rpg-k kedveznek, gondolom másoknak is, mert ebbe az irányba tart a játékfejlesztés. Azt is figyelembe kell venni, hogy a régi 2D-s rpg-k korában sokkal rugalmasabb volt fejleszteni és az IGAZI játékmenetre koncentrálni, míg a mai verzióknál ezer millió akadályba ütköznek a készítők, hisz sokkal több időbe, munkába telik a jelenlegi színvonal mellett szerteágazó, összetett rpg rendszert-világot kreálni.

Bár, lehet, hogy a Dragon Age is ezért készül ilyen sokáig ;):)!!

Nah, nem okoskodom itt a nevetséges rpg múltammal :P...
13 | somesz83 2008.09.06. 22:58
Te, az Arcanum nem hagyományos asztali RPG volt eredetileg? Van köze a kettőnek egymáshoz?

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.