Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Nicolas19 blogja

Spore bemutató

Nicolas19 | 2008.09.13. 16:47 | kategória: bemutató | 4 hozzászólás

Kinek kell spóra a lakásába?

Eljött, megérkezett. Hosszú évek várakozása után végre a boltok piacaira került a Spore, Will Wright legújabb babaháza. Közeleg unokaöcsém születésnapja, megvettük neki, és együtt nyúztuk az elmúlt héten. Megosztom veletek tapasztalataimat, érdemes-e kipengetni érte a 12 rugót.

Első spróbálkozások
Érdemes pár szót ejteni az előzményekről. Még a második Sims megjelenése környékén elkezdtek szállingózni a hírek a Spore-ról. Valóban forradalminak ígérkezett, s az EA mesterien, apránként adagolva az infókat tartotta ébren az érdeklődést. Hanem idén nyáron már bedurvultak a dolgok, megjelent minden idők első fizetős demója, ami már önmagában elég ahhoz, hogy az egyszeri játékos zsebében kinyíljon a rugós kés. Hogyne, a gyakorlatilag élvezhetetlenre butított demó-demó ingyenesen is elérhető volt, és a Creature Creatorért kifizetett pént be lehet számíttatni a teljes játék árába, ám még így is rossz szájízt hagyott maga után a dolog.

No de ne borongjunk a múlton, eljött a megjelenés napja! Szép kereslet volt rá, annyi szent, de végül sikerült szert tennem egy kópiára, mely a cégtől megszokott, bugyutácska magyar feliratokkal igyekszik még kívánatosabbá válni a legkisebbek számára is. Ízléses borító, prezentáció, minden. Nálunk a megszokott áron került forgalomba a játék, ám több internetes magazinban is olvastam, hogy az USÁban 10 dolcsival feljebb srófolták a spórabeszerzés költségeit, szóval elmondhatjuk, hogy jól jártunk

Sok tekintetben „első” ez a játék, ilyen a forradalmi másolásvédelme is. Az úgynevezett DRM (digital rights management) miatt csak akkor tudod használatba venni a játékot, ha az rákapcsolódott az internetre, konzultált az EA szerverekkel, és megállapította, hogy igen, valódi a kópiád. Ám az eddigiektől eltérően ezt időszakonként visszatérően meg is teszi. Persze ennél jóval bonyolultabb az egész, meg is érne egy külön cikket, de egyelőre inkább a játékkal foglalkozom. Annyit azért hadd jegyezzek meg halkan, hogy Ausztráliában szeptember 5-én jelent meg a játék, és 7-én reggelre már elérhető volt a tört verzió torrentje.

Külcsín és belbecs
Mint mondtam, külsőre nagyon megkapó a játék, aranyos, hihetetlen kis figurák szaladgálnak fel-alá, még a tömeggyilkosnak tervezett T-Rexed is olyan kedvesen mosolyog, hogy óhatatlanul eszedbe jut, nem kevedtél-e bele véletlenül tejbetökgéneket. Természetesen a grafika nem egy Crysis, de a rajzfilmszerű megjelenítéshez és hangulathoz ez passzol, no meg régebbi gépeken is gond nélkül elfut. A hangok, zenék nekem kifejezetten tetszettek, igaz, az aranyosnak szánt sikongatások egy idő után irritálóak... jó, mondjuk engem már a Sims halandzsnyelve is zavart, szóval lehet, hogy bennem van a hiba.

A problémák egyértelműen a belbeccsel kezdődnek. Szinte hallom az egyöntetű felhördülést, hiszen még sosem kaptunk ekkora cselekvési szabadságot egyetlen játékban sem. No de nézzünk egy kicsit a dolgok mélyére.

Mindenképpen a legjobb, legvonzóbb az egész programban az a lehetőség, hogy magunk alkothatunk egy lényt, a semmiből, minden lényeges és lényegtelen tulajdonságával együtt. Próbálhatunk létező állatokat, embereket, fanasy lényeket utánozni, összekeverhetjük különböző fajok tulajdonságait, testrészeit; de ugyanakkor az út nyitva áll a teljesen egyéni, minden konvenciótól mentes szuperszörny létrehozása felé is – elvileg.

Életszakaszok

A játék öt részből áll. Az első körben egy kis egysejtű lénnyel „akciózunk”, azaz futunk a nagyobbak elől, és megesszük a kisebbeket (persze lehetünk növényevők is, ekkor csak a futás marad). Megadhatjuk kis barátunk alaptulajdonságait, persze ekkor még egyedül az étrend tekintetében visszavonhatatlan a döntésünk.

Ez után az igen rövid szakasz után jön a „Lény-fázis”, Creature Stage, amikor tényleges formát ölt kis kedvencünk. Az első játék során itt szeret bele mindenki a Spore-ba, mert ha valahol, itt aztán tényleg szabadon ereszthetjük kreativitásunkat. Ez után jönnek a problémák... Szépen kiküldjük lényünket a világba, hogy meglássuk, hogy boldogul. Természetesen nem vagyunk egyedül, egy rakás más lény is benépesíti a kontinenst. Feladatunk az, hogy valamilyen módon elfogadtassuk magunkat velük. Ez a „valamilyen mód” azonban csak két dolgot takar: megesszük, vagy elbűvöljük őket. Jó, mi? Semmi együttműködés, semmi tápláléklánc, szimbiózis, vagy területfelosztás; semmi sem marad a hirigen (akinek nagyobb állkapcsa, karma van, az győz), vagy a teljesen idióta éneklésen, táncikáláson kívül. Ráadásul még a lényünket sem úgy állítjuk össze, ahogy szeretnénk, mert a testrészek szét vannak szórva a kontinensen (úgy látszik, ezek valami módon megnézték Chris Moltisanti Cleaver című filmjét:))), esetleg egy nálunk erősebb törzs területén, tehát mindig csak abból építkezhetünk, ami éppen van. Ha pechesek vagyunk, húsevőkként csak növényevő cuccokat találunk, és vica versa. Jól nézett volna ki az ember, ha homo sapiens koráig dinoszauruszlábakon kellett volna járnia, mert még nem találta meg a sajátját... hülyeség. Mi marad ezután? Az elképzeléseidet ahhoz kell alakítanod, hogy mid van éppen, ami már tönkreteszi az illúziót. Ráadásul a túlélés érdekében további kompromisszumokat is kell kötnöd, holott ennek a játéknak éppen az lenne a lényege, hogy mindent megtehetsz.

Tegyük fel, hogy sikerült megennünk mindenkit, ez után jön a „Törzs-fázis”, Tribal Stage. Nekem ez jött be a legjobban. Ekkor képzett gyilkosaink, vagy békés kérődzőink falvat alkotnak. Vadásznak, halásznak, gyűjtögetnek, és a megszerzett kaját további tagokra, vagy különböző, változatos előnyöket nyújtó épületekre költik. Az út ugyanakkor a régi marad, vagy le kell igázni, vagy elbűvölni a riválisokat. Megjelenik az eszközhasználat, szépen lassan felfedezzük a jobbnál jobb fegyvereket, és így tovább. Ha mindenkit letapostunk, továbblépünk, sajnos túl hamar, sokkal többet is ki lehetett volna hozni ebből a szakaszból (felfedezések, technológia, fejlődés, stb...).

A Civilizációs fázis, Civilization Stage az, ahol az ember nem hisz a szemének, annyira le van egyszerűsítve az egész. Talán ezt igyekeztek ellensúlyozni avval, hogy telerakták mindenféle „Creator”-ral (az előző fázisban is van egy, ott felöltöztethetjük a lényeinket... mondtam, hogy ez egy babaház). Először is megtervezhetjük városunk különböző épületeit, ami szép és jó, csak éppen a játékmenet szempontjából a világon semmi jelentőséges sincs, miután felépítettük a városunkat, nem igazán nézünk rá többször. Ez után tervezhetünk szárazföldi, vizi, vagy légi egységeket, amiknél már érdemes jól végiggondolni a támadóerő/védettség/sebesség örök hármasfogatot, és egymást kiegészítő alakulatokat gyártani. Hogy miből? Csodálom, hogy nem jöttetek rá magatoktól is... hát fűszerből, természetesen! Ez az egyetlen nyersanyag a játékban, építesz egy bányát a fűszer-gejzírre, aztán csak úgy dől a sok építőanyag! Logikus, mi? Két nyersanyag már sok lenne, csodálom, hogy a Stacraftban még meg tudtuk jegyezni, csak hát ez a program fiatalabb korosztálynak készült, ők bizonyára képtelenek lennének ilyesmire. Kíváncsi vagyok, mi jön ez után, az újabb stratégiai játékokban már ennyi nyersanyag sem lesz, az ujjunkból szopjuk majd az épületeket, evvel is közelítve a fejlesztők által rólunk alkotott képhez... szánalmas. Ám, hogy ne mondhassátokk, hogy ebben a játékban nincs fejlődés, most már egyenesen HÁROM (3) módon is magunkévá tehetjük a rivális városokat! Az elmaradhatatlan lövöldözés mellett megtéríthetjük, de gazdasági irányultság esetén akár meg is vehetjük őket. Juhé!

Végül, ha mindenkit zúzdásítottunk, kilőhetjük lényünket az űrbe! Itt jön elő a játék egyik hibája, amiről szerintem nem tehetnek a készítők, pontosabban fogalmam sincs, hogy lehetett volna jobban megoldani. Nevezetesen, hogy ugyanaz a lény, ami jól mutat mondjuk őskori környezetben, nem biztos, hogy elmegy űrruhában. Röhejes volt az első, cápaállkapcsú, zöld-fekete csíkos krokodilomat látni, amint éppen ugrál egy kicsit, majd beleesik egy űrhajóba (máshogy nem tudom leírni azt a videót, mint minden, az animációk is rettenetesen le vannak egyszerűsítve). Ekkor, miután megépítettük az űrhajónkat, kicsi méhecske módjára szállunk virágról-virágra...ööö, bolygóról-bolygóra, és mindenkit szétlövünk, vagy megveszünk, vagy megtérítünk. Felfedezhetjük a naprendszert, nekünk kedvező körülményekre terraformálhatjuk a bolygókat, stb, stb... Elvileg ez lenne az a fázis, ami a legösszetettebb, legérdekesebb, és leghosszabb. Ám eddigre elfogy az ember cérnája. A kezdeti varázs elvész a hülye megvalósítások, lineáris, önmagát ismétlő játékmenet miatt, és igazából nincs semmi ösztönző erő, ami miatt úgy éreznénk, érdemes folytatni.

Sproblémás gének
Ez végszónak is jó lesz. Érdekes játék a Spore, mindenképp érdemes vele tenni egy próbát, csak éppen annyira sekélyes, leegyszerűsített, és annyi megvalósítatlan lehetőség van benne, hogy szinte boritékolható a csalódás.

Tudom, nem érdemes génsebész-szimulátort várni ilyen szinten, de szerintem akkor sem fogadható el ez az üzletpolitika. Egy könnyen áttekinthető, mégis mély stratégiát igértek. Persze bizonyára nagyon nehéz lett volna ezt megvalósítani, de biztos vagyok benne, hogy nem lehetetlen. Ráadásul maga a játékmenet is annyira bugyuta, hogy a benne lévő kevés taktikai elem is elvész. Csak remélni tudom, hogy az egészen biztosan kiemelkedő eladásokon felbuzdulva más cégek is megpróbálkoznak majd a maguk spóráival, hátha lesz köztük olyan, aki nem a gyerekmedence mélységét célozza

Szomorú, hogy ez lett a Spore-ból, mert biztos vagyok benne, hogy Will Wright is sokkal többet várt volna tőle. Ám közbeszólt az üzlet, ahhoz, hogy a lehető legszélesebb rétegeknek tudják eladni, kompromisszumokat kötöttek, és evvel eltoltak egy príma játékot. Kár érte.



U.I.: Tévedtem, általában 12.990-ért kínálják, tehát nálunk is a megszokottnál drágábban. Az a 11.990, amiért én is vettem, az egyik offline áruház bevezető akciója, szeptember 15-ig tart.





Hozzászólások

cygary
1 | cygary 2008.09.13. 17:05
Csak az első két fázist olvastam el ugyanis én ott tartok. Illetve a törzsi fázisnál szóval három. Amiben nem értek veled egyet:
Az alakítgatás lényege éppen az hogy milyen elemeket fedezel fel. Én speciel mindenfélét találtam, és mivel úgyis el kell menned a többi lényhez ott összeszedheted az alkatrészeidet. Ha alapból megkaptad volna őket akkor még rosszabb lett volna a játék. Ráaggatod a legerősebbet mindenből és elküldöd küzdeni. Ezáltál hogy neked kell megtalálni az állkapcsokat,karokat-lábakat azt valósították meg mint sok más játékban: a fejlődést...
LordMatteo
2 | LordMatteo 2008.09.13. 17:13
Kb mindent leírtál amit le lehetett, én 2k-s kategórában árulnám ezt a trutyit, de csak azért, mert fél napig elszórakoztam vele. :-/

Nem mellesleg a másolásvédelem nem is jó, mert a crack tökéletesen működik, nem volt vele gond.

Jó kezdeményezés lett volna a játék, de nagyon elszúrták, sokkal többet lehetett volna ebből kihozni.
3 | Nicolas19 2008.09.13. 17:18
Szerintem a fejlődést nem a keresgélésnek kellett volna szimbolizálnia, hanem pl. ha a harapás támadást sokat használod, javul az állkapcsod, vagy valami ilyesmi. Amúgysem tudod mindenből a legerősebbet aggatni a lényedre, ott a DNS limit.
cygary
4 | cygary 2008.09.13. 17:27
Jóh mondjuk az tény hogy a meteor-dolog azért elég erős volt :D A Fejlesztés se rossz ötlet, sajna sokminden lehetett volna jobb ha nem tolják ennyire lentre a korhatárt szándékosan.

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.