Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Nicolas19 blogja

Kispad

Nicolas19 | 2008.12.02. 23:50 | kategória: elgondolkodtató játékok | 4 hozzászólás

Kispad

Régóta nem írtam az „Elgondolkodtató Játékok” sorozatba, no nem mintha nem lett volna anyag, de valahogy sosem jött az ihlet, vagy éppen annyira rétegjáték volt az, ami éppen lekötött (Capitalism2), hogy inkább mellőztem az önmagam lejátatását. Itt van azonban egy sorozat, ami rétegjátékként kezdte, mára azonban sikerült kitörnie ebből a skatulyából, bárki megtalálhatja benne a számítását, amit a szép eladási adatok is méltán példáznak. Miről is van szó? Ez bizony a Football Manager 2009.

Táblázattól ábrázatig
Anno domini 1992-ben, tehát 16 éve jelent meg az első Championship Manager rész. Kínai dinasztiából nem ritka az ilyen „ősi”, de PC-s brand tekintetében már annál tiszteletet parancsolóbb e kor. Fejlesztője a londoni székhelyű Sports Interactive. A futballjátékok akkor még állóvizét egy új megközelítéssel sikerült felkavarniuk: nem mást tűztek ki maguk elé, minthogy megalkotják minden idők legélethűbb focimenedzserszimulátorát. Ehhez megszereztek egy csomó licenszet, összehalásztak még sokkal több adatot, és megírtak jópár algoritmust, amivel szerintük reálisan le lehet modellezni egy futballmérkőzés történéseit. Hagyománnyá vált, hogy évente-kétévente kiadnak egy részt az aktuális fejlesztésekkel – persze az adatbázis frissítésén kívül.
1995-ben a fejlesztőket felkarolta az Eidos, ekkor látott napvilágot a tényleges előrelépést jelentő második rész. Jómagam a 3. rész 99/00-s epizódjával kapcsolódtam bele a történésekbe, azóta töretlen a lelkesedésem, kettő kivételével az összes megvan. 2004-ben szakadás következett be, az SI átpártolt a Segához, ám mivel az Eidos megtartotta a Championship Manager védjegyet (és fejleszt hozzá évről-évre az „igazi”, SI-s focimenedzserhez felnőni képtelen játékokat) Football Manager névvel folytatódott tovább a széria.
Ami pedig eljutott a 2009-es számig. Joggal merül fel a kérdés: mégis, hogyan lehet úgy fejleszteni egy játékot, hogy az alapjai 16 éven keresztül változatlanok, mégis minden évben nyújt valami újdonságot? A válaszért nyugodtan forduljatok az SI-hez, nekik valahogy mindig sikerül.
Az első focimenedzsertől az riasztotta el a nagyközönséget, hogy lényegében csak egy dolog volt benne, de abból rengeteg: szám. Számokkal jelölték a játékosok tulajdonságait, számokkal jelölték az értékét, még az átigazolási piac is számokkal való dobálózás színterévé vált. Kezdőnek persze nem sokat mondott ez az óriási adathalmaz, de ahogy egyre jobban belemélyedt a játékba, úgy kapott egyre több szám egyre fontosabb értelmet, és pár óra után már fél karját odaadta volna az egyszeri játékos, csak hogy pár számmal jobb tulajdonságú focistát igazolhasson le. A SI legendás nagyvonalúsággal egyre több és több számot zsúfolt bele a játékba, nevezetesen futballistáinknak folyamatosan bővültek a tulajdonságai; továbbá a játszható ligák elképesztő választéka is egyre nőtt, ma már tényleg a Föld bármely pontján edzősködhetünk, már persze ahol van profi futball.
A Football Manager névre való áttérés hozott döntő változást a sorozat életében, ugyanis ekkor kezdtek igazán nagy hangsúlyt fektetni a hozzáférhetőségre. Beletettek a játékba egy súgót, külnböző varázslókat, és lecserélték a korábbi rendszert, melyben a meccseket csak írott kommentárokon keresztül kísérhettük figyelemmel. Előbb 2D-s gombfoci termett, majd – és itt elérkezünk a legfrissebb részhez – 3D tévéközvetítés.

Újítások
Az idei rész legfontosabb előrelépése mindenképpen a vizuális megjelenítéssel mérhető. Ha nem is Fifa szintű, de elfogadható minőségű, amolyan Sensible Soccer-szerű élő közvetítéseket nézhetünk végig. Ügyeltek a játékosok felismerhetőségére, már amennyire ez a távolból látszik, így jól megkülönböztethető Ronaldinho sörénye mondjuk Robben...hm... magas homlokától. A vélemények megoszlanak, van aki fanyalog a kezdetleges, és tényleg funkcionális megjelenítésen, van akinek tetszik, és van aki a pokolba kívánja az egészet – neki ott van az opcionális 2D nézet. Sokáig lehetne ezen vitatkozni, maradjunk annyiban, hogy nekem tetszett, csak még valósághűbbé tette az élményt.
Persze nem minden a külcsín, sőt, effajta játékoknál ez a legkevésbé fontos. A belbecs lényegéban változatlan maradt, de az egyszerűsített, mégis kibővült menüket, aktívabb médiát, és sajtótájékoztatók tartásának lehetőségét mindenki szívesen üdvözölte. A FM2008 kisebb kisiklásai után számomra egy dolog jellemezte az új részt: letisztultság. Mindenütt jelen van a hosszú évek fejlesztőmunkája: nincsenek elérhetetlen funkciók, de ugyanakkor tökéletesen feleslegesek, tehát figyelmen kívül hagyhatóak sem. Ha jó menedzserek akarunk lenni, és csapatunkkal sikert-sikerre halmozni, bizony mindenütt jelen kell lennünk, az edzőpályától kezdve a bankig, és persze nem árt állandóan figyelemmel kísérni, a klubvezetés mennyire elégedett a teljesítményünkkel, mert seperc alatt az utcán találhatjuk magunkat, álláshirdetéseket böngészve.

Mint az igazi
Szerintem ez a legnagyobb előnye a FM-nek versenytársaival szemben: a valósághűsége. Látszik az egész programon, hogy akik csinálták, állandóan követik a modern futball történéseit. A játék minden szereplőjéhez milliónyi tulajdonság tartozik, és mindezeket sikerült annyira profin bekalibrálni, hogy az embernek tényleg az az érzése, körülötte történnek a dolgok. Nincsenek irreális döntések, valószínűtlen reakciók, minden átlátható, megmagyarázható. Ugyanakkor a véletlengenerátor is szépen működik, születnek meglepetéseredmények, bukkannak fel a semmiből új csillagok... egyszóval zajlik az élet. Olvasod a játék híreit, majd kinyitod a sportsajtót, bizony, néha nehéz eldönteni, melyik a játék és melyik a valóság. A dolog fordítva is működhat: hallasz a médiában egy eddig fel nem fedezett tehetségről, ifjú titánról, majd hanyatt-homlok rohansz a játékba, hogy még a konkurencia ébredése előtt megfigyeltesd majd esetleg le is igazold.

FM2009 vs. Fifa Manager 09
Volt szerencsém kipróbálni az EA ezévi üdvöskéjét, így össze is hasonlítom az FM-el. Előrebocsátom, nagyon elfogult vagyok az előbbi javára, de hát ez blog, itt megtehetem:)
Szóval, mit is tud a Fifa Manager 09? Sokat. Tényleg sokat tud, bizonyos területeken még ver is a FM-re, de mégsem mondanám, hogy méltó vetélytársa lenne. Szerintem kitaláltátok, miért. Mert ez is el van EÁsítva!!! Evvel a modern műszóval lehetne jellemezni azt, ha egy programot telezsúfolnak egy sor olyan, a gyakorlatban felesleges funkcióval, ami úgyan irtó jól mutat a brosúrán, de a játékban valahogy semmi értelme sincs. Ilyen például a menedzserünk családfájának meghatározása és családi életének irányítása... könyörgöm, akinek az a legnagyobb gondja egy focimenedzser játékban, hogy vitorlázni, vagy golfozni menjen-e a klubigazgatóval, az inkább Simsezzen. Jó az, de nem itt.
Természetesen az eladások szempontjából legfontosabb, a grafika magasan veri a Football Managert. Sokkal színesebb, harsányabb. Számok helyett színek vannak, grafikonok helyett képek. A meccs tényleg 3D-s, szép, forgatható, zoomolható. Még azt is megtehetjük, hogy Fifa jelleggel átvesszük a közvetlen irányítást (bevallom, ez utóbbi néha hiányzott a FM-ből: olyan szívesen rúgtam volna seggbe a falábú csatáromat, aki képes volt két méterről a kapus arcába lőni a labdát). Rengeteg kis apróság van, ami a FM-ből kimaradt és itt megtalálható (pl. kiválaszthatjuk, hogy mely szponzor logója legyen a mezünkön...), de nekem valahogy egyáltalán nem hiányzott, mi több, a való életben sem Schuster tárgyalt a Bwinnel, hanem sokkal inkább Calderón, ami teljesen más tészta.
A fentiek után sejthetitek, mely pont volt az, ahol a FM ténylegesen megmutatta, ki az úr a háznál... Igen, az EA-nak nem sikerült egy év alatt az, ami az SI-nek 16 év alatt, tehát nem tudtak igazán hihető algoritmusokat kidolgozni. Már az meglepő és visszataszítő, hogy egy tulajdonképpen való életet szimuláló játéknál nehézségi szintet lehet beállítani, és reljesen irreális szituáliókhoz vezet. Gondoltam, teszek egy próbát, legkönnyebbre raktam, s láss csodát! Amint le akartam igazolni valakit, transzferlistára tették, és minden második ellenem lőtt gólt annulált ilyen vagy olyan okkal a mélyen tisztelt bírós sporttárs. Így lehet a lusta kisgyerekből szuperedző egy fél idény alatt...

Konklúzió
Mit is mondhatnék a végére? A FM sem tökéletes játék, vannak benne kisebb, illúzióroboló hibák (főleg a 3D-s motor körül), de mindezt elnyomja az igazi, utolérhetelen focimenedzser hangulat. Ahogy hajnali kettőkor még a gép előtt ülsz és a játékosaidból legtöbbet kihozó taktikán agyalsz, vagy imádkozol, hogy az a kétballába csatárod berúgja a tizenegyest vagy az áhított játékos a te és nem a konkurencia szerződésajálatát fogadja el... ehhez fogható nincs, ezt át kell élni.
Külön öröm, hogy jellegéből adódóan egyáltalán nem kér sokat, nem hardverigényes, és rendkívül konfigurálható. Persze ha a teljes adatbázist be akarjuk tölteni, nem árt a sok (2GB) ram, de afgán C osztály nélkül is tökéletesen élvezhető a játék.

Nicolas

Utolsó módosítás: 2008.12.02. 23:52

Hozzászólások

powerhouse
1 | powerhouse 2008.12.03. 14:53
Nagyon jó lett, nekem is megvan a játék, és szvsz egész jól összefoglaltad. Nincs is jobb, mint egy középcsapatból hosszú évek munkájával igazi BL nagymenőt csinálni! :)
neumark
2 | neumark 2008.12.07. 16:33
Régebben beszereztem az egyik Championship Managert de nem tetszett pont azért mert a meccseket nem lehetett élőben, 3Dben nyomon követni. De most hogy már ez is van egészen kedvet kaptam hozzá. Azt szeretném kérdezni hogy magyarul jelent meg itthon?
3 | Nicolas19 2008.12.07. 21:16
Nem, angolul jelent meg, de szerintem pár hét, és letölthető lesz a magyarítás hozzá.
neumark
4 | neumark 2008.12.07. 23:18
Reméljük. Ha lesz hozzá magyarítás akkor szerintem nekiállok én is.
Köszi a kedvcsinálót :)

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.