Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Playbahnosh blogja

A Crytek virtuálisan tökönrúgja a PC játékosokat! Én visszarúgok!

Playbahnosh | 2008.05.01. 05:27 | kategória: Beszólok! | 12 hozzászólás

A Crytekes hirre és egyéb régóta gyűlő dologra regalnék egy kicsit, Playbahnosh style :)

Szóval a Crytek megelégelte a kalózokat, és nagy hiszti közepette elment sírni a konzolokhoz. Vége a nagy PC exkluzivitásnak, mert páran letöltik a játékukat. Azt persze elfelejtik a kiadók és a készítők is, hogy a kalózok effektíve INGYEN reklámot csinálnak a játékaiknak. Pár dologban igaza van a kiejthetetlen nickű 43n19m4-nek, még ha nem is teljesen értek egyet az elveivel. Nagyon sok játékos (a személyes ismerettségi körömben is jónéhányan) úgyanígy viszonyul a "vásárláshoz": "Először letöltöm, és ha megtetszik akkor megveszem a dobozos példányt, nem egyszer a gyűjtői kiadást aranyáron, mert igen, annyira jó a játék. Ha meg egy sztorimentes, unalmas, idegesítő bugtengert tálalnak a kedves fejlesztők, akkor nem is érdemlik meg azt a horribilis összeget amiért én hónapokig melózok/gyűjtögetek." Őszintén szólva teljesen megértem ezt a mentalitást. A "nagy" játékkészítők példát vehetnének néhány kisebb társukról, mint pl az Introversion-ös srácokról, akik néhány dolláros költségvetéssel akkora (valóban, réteg) játékokat adtak ki mint az Uplink: Hacker Elite, Darwinia, Multiwinia, Defcon, és ezekkrl nagyon kevés játék vette fel a versenyt játékélmény tekintetében, legalábbis nálam. Érdekes módon ők képesek voltak minimális költségvetéssel olyan játékokat csinálni amivel egyszerűen jól szórakozik az ember. Nincs tele buggal, nem kell hozzá a Paksi Atomerőmű 4-es blokkja, és nem kell értük egy kisebb autó árát kicsengetni látatlanba. Vagy például ott van a Galactic Civilizations 2, ahol a fejlesztők egyszerűen nem raktak másolásvédelmet a játékra, még egy egész kicsit sem, sőt még serial sem kell ahhoz, hogy elinduljon. Egyszerűen, ha meg szeretnéd kapni a frissítéseket, patcheket, a kijövő plussz cuccokat, akkor vásárolhatsz serialt valami nevetséges összegért, és violá. Ők DIREKT a kalózokra játszottak, mint mondtam, ingyenreklám. Aki akarta, megvehette a dobozos verziót, amihez járt egy csomó extra, de nem keserítették meg különféle idegölő másolásvédő cuccokkal a becsületes játékosok életét.

(Mielőtt szó éri a ház elejét, NEM értek egyet a szoftverhamisítással, a letöltésekkel meg a kalózkodással, de ez valahol benne is van a munkaköri leírásomban :) Valaki dolgozott azért, hogy az a rakás sz...izé...játék elkészüljön, így megérdemli a sörpénzét a fáradalmaiért, még ha nem is lett annyira top-of-the-line a cucc. Gyerekek, ha már egyszer letöltitek, és tényleg tetszik, akkor tessék megvenni szépen a boltban. Ennyivel tartoztok a készítőknek, és magatoknak, hogy még több jó játékot kapjatok tőlük;) )

Szóval, mielőtt a szentséges játékfejlesztők és kiadók tömegesen elkezdenének nyavajogni, hogy senki sem veszi a horribilisen drága (és mellesleg félkész) játékaikat, talán magukba kéne fordulni:

Végre elkezdeni kiadni olyan játékokat amit annak is lehet nevezni: amivel tényleg élvezet játszani, nem kell hozzá "0day" patch, ne legyen tele teljesen idióta bugokkal, amiket még egy 5 éves is észrevett volna tesztelésnél, a lehetőségekhez mérten optimalizálva legyen a grafika, hogy ne csak a megjelenés után két évvel kijövő hardware-en fusson akadásmentesen (igen rólad beszélek Gothic 3), legyen normális történet, játékmenet, szinkron és egyeltalán "játszható legyen a játék". Elég égő már kimondani is ezeket a dolgokat, amik valamikor régen még szentírásnak számítottak a játékiparban. Ha valaki mondjuk 8-10 esetleg 6 évvel ezelőtt egy olyan mérhetetlen szeméthalmot adott volna ki mint amilyenek a mostani AAA-nak csúfolt játékok lettek néhány év leforgása alatt, még a galaxisból is kiüldözték volna őket a játékosok, vagy csak egyszerűen lenézték volna a játékot, és senki sem vett volna egyet sem. Hozzáteszem, teljes joggal. Ennek ellenére mostanra elharapódzott néhány igen szánalmas és idegesítő trend a játékiparban, aminek mind mi, rendes játékosok isszuk meg a levét:

Felhasználói béta-teszt: A legszánalmasabb próbálkozás arra, hogy spóroljanak a tesztelési költségeken. Ahelyett, hogy egy kicsivel több pénzért hivatásos tesztereket és debuggereket alkalmaznának (MIELŐTT kiadják a játékot), inkább az előrendelő vásárlókank adják meg ezt az isteni kegyet, hogy tesztelhetik a félkész fostengert amit össztákoltak játék címén (gondolok itt a Hellgate: London bétájára pl). Jah, persze, "ezzel a kiváltságosok (értsd: azok a vadbarmok, akik előre megvették látatlanba) bepillantást nyerhetnek a játékba mindenki más előtt és segíthetnek a korai bugok kiszűrésében". Jah, szép menedzserszöveg. Kár, hogy ebből egy szó sem igaz. Teljesen nyilvánvaló, hogy a 12 éves Pistikét egy cseppet sem mozgatja a lehetőség, hogy bugokra vadászhat, hanem játszani akar. Ha pedig ez a bugok miatt nem megy, akkor hagyja az egészet a francba, vagy csak nyíg a fórumon, hogy "nemműködiik! Csináljatok valamit!". Ezt természetesen ahhoz vezet, hogy néhány orbitális bug kivételével ugyanúgy kerül ki a játék, mint ahogy az a "teszter" brigádhoz került. Aztán persze jönnek a...

"0 Day" patchek: Bugos játékot vettünk. Előfordul. Manapság egyre többször. Ha szerencsénk van, jönnek a kiadás napján sietve kilökött "emergency" patchek meg a bocsánatkérések a fejlesztőktől. De most tényleg, hogy van pofájuk úgy kiadni egy játékot, hogy a dobozos verzió egyeltalán el sem indul a 0day patch nélkül? Ez olyan, mintha az autókereskedésben a kulcsok mellé a kezedbe nyomnának egy kuplungtárcsát meg egy hengerfejet, hogy "bocs, ez kimaradt". Szánalom. Persze, tudom, a kiadók sürgetik a kiadást, meg nincs elég idő, kevés a pénz...blablabla. BAROMSÁG! Ha annyira nagyon ki akarnák szűrni a bugokat, találnának rá módot. Nincs lehetetlen, csak tehetetlen. De ami a legdurvább az egészben, hogy ez kezd teljesen elfogadott dolog lenni, és még azokat nézik le akik ezen felháborodnak. Én személy szerint kikérem magamnak, hogy az öt számjegyű árcímkével ellátott játékomat hazacipelve nem tudok vele azonnal játszani, hanem mindenféle fórumokat meg fejlesztői oldalakat kell bújjak napokig, letöltenem egy halom patchet meg drivert, csak azért, hogy a játék közölje velem, hogy a fél éves gépem egy elavult rozsdahalom és ő ezen nem hajlandó elindulni. (Szevasz Bioshock, igen rólad beszélek.) És itt következik a legidegesítőbb "trend" a...

Horribilis gépigény: Na igen, a "minimális gépigény" felirat a dobozon MINDIG hazudik. Ha az a felirat a te gépedet írja le, akkor ne is álmodj róla, hogy azzal te játszani fogsz. Az a címke egyszerűen annak a bemutatására szolgál, hogy "na ILYEN géppel te nem fogsz játszani lol". Általában ez az alsó határ amin a játék még nagy kínkeservesen elszenvedi magát a főmenüig, hogy aztán minden beállítást "Ultra Szánalmas"-ra állítva diavetítés sebességgel fusson. Elindul. Tényleg elindul, szal nem hazúdtak a készítők. De aki játszani is akar (minő luxus), az a Recommended-nél egy fokkal jobb gépet szerezzen be, és akkor talán már a zárt tereken egyedül barangolva nem fog ANNYIRA akadni a játék. (Üdv Crysis/Pro Street/és még sokan mások) Ehhez persze egy kisebb afrikai ország teljes államadósággával egyenértékű pénzösszeget kell otthagynunk a boltban, ami a magyar viszonylatokban is azzal egyenlő, hogy vagy eladod a fél vesédet meg a húgodat prostinak Kubába, vagy nem játszol semmivel. Ez persze annak is betudható, hogy egyes összesküvés-elméletek szerint a harvergyártók összepacsiznak a kiadókkal, és a next-gen játékok kizárólag a next-next-gen hardvereken hajlandóak egyeltalán elindulni. Ebben a buliban mindenki jól jár, kivéve mi, a játékosok. De ha valaki felháborodik ezen, akkor persze ő a hunyó megint. Persze a gépigény fő okozója a...

Túltuningolt grafika: Megszámolni sem tudom mennyi játék jött úgy ki az utóbbi időben, amihez egyszerűen TÚL JÓ volt a grafika. Tudom, szentégtörés ilyet mondani a mai világban, ahol a DX10-es effektek kavalkádja már "lejárt lemez", de régi motoros lévén mégis úgy gondolom, hogy egy űrszimulátorba, RPG-be vagy RTS-be totál felesleges az az überbrutál grafikai részletesség amit beletesznek. Ne értsetek félre, szeretem a szép játékokat meg a szép effekteket, de ami túl sok, az túl sok. Ez az egyik releváns példa a SimCity Societies-ban volt, ahol szemfenékig bezoomolhattál minden egyes kis lakódra és mégis éles maradt a textúra. Tök szép, meg nagy dolog meg ilyesmi, de TELJESEN FELESLEGES. Aki tényleg ezzel játszik, az úgyis madártávlatból fog játszani, mert úgy nehéz elhelyezni egy 200 méter magas épületet hogy közben 20 centire a földtől a vertex shadelt fűszálakat bámulod. De jó néhány ehhez hasonló játék van még, ahol a grafika túlhekkelése helyett inkább a játékmeneten vagy a történeten dolgoztak volna készítők. Pozitív példaként ott az Overlord, amiben lehet hogy egy kicsit kevesebb a grafika, de sokkal több az ötlet, a történet, a játékmenet, a kidolgozás, és nem fodítva, mint a legtöbb társánál. Csili-vili, überbrutál, valósághű grafika, teletömve olyan effektekkel amitől még a lejobb videókari is sírva könyörög az életéért, és a készítők szerint ez elviszi a hátán a játékot, még akkor is ha egy unalmas, ötlettelen, játszhatatlan szar az egész. A legnagyobb baj, hogy mostmár a játékosok szerint is, ugyanis a fiatalabb generációt (<--de utálom ezt kimondani :/) már ebben "nevelték" a játékfejlesztők és a kiadók. Először jött a "Legyen jó, ha még szép nem lehet", aztán "Ha már nem jó, legalább legyen szép", aztán következett a "Legyen szép, a többi le van szarva", és a mai napig ez megy. Persze ez alól is vannak kivételek, de sajos ez a tendencia elterjedni látszik. Úgy néz ki, a mai világban már csak ez maradt a fejlesztői mottó: "Mi szép, ötletes, játszható és szórakoztató játékokat csinálunk. Ön ebből kettőt választhat!". A fejlesztőkben pedig túlteng az...

Innovációs kényszer: Manapság minden játék fenhangon hírdeti, hogy mennyire új, innovatív és "sosem látott [játékelem]"-ekkel van tele. Egyszerűen túl sok az újítás, vagy újítani vágyás mostanában. Hová lettek a régi, bevált receptek? Mostanság minden játék különbözni akar a többitől, valami merőben más játékélményt, grafikai megoldásokat vagy egyebet nyújtani, aminek a vége sokszor az, hogy egy emészthetetlen katyvaszt kapunk. A világ kezd eljutni odáig, hogy a sok új dolog kezd unalmas lenni. A játékstílusok szinte gusztustalan mixelése (RTS/FPS/TPS/RPG/Szimulátor, nah?) az egyik. A másik a túl sok játékelem összezsúfolása egy játékba, hogy már azt sem tudod hova kapjál ha nem olvasod végig a kézikönyvet ami akkora, hogy simán agyonverhetsz vele egy kifejlett bölényt (Witcher, pölö). A másik véglet pedig a brutálisan lebutított játékok, amik láthatóan a csökkent értelmi képességűeknek készültek, mind játékmenet, mind történet és irányítás szempontjából (Rise Of Nations 3). Ilyenek a párperces "játékkal" megszakított átvezetővideó-parádék (Gears Of War, csá). Érdekes módon, nem is olyan régen még képesek voltak a készítők kiegyensúlyozott és műfajhű játékokat csinálni. Mostanság mindegyik hirtelen amnéziás lett. Talán az ingerszegény környezet teszi, amit nem más okoz, mint...

A színek hiánya: Ha már sok ember gigantikus plazmatévéken, HD minőségben élvezheti a játékát, orbitális felbontáson és 800 bites színmélységben (az usában persze), akkor miért nem használják ezt ki? Sőt, inkább visszafejlődés mutatkozik ezen a téren is. Egyre kevesebb a szín a játékokban, a változatos grafikai megoldások meg pláne. A Doom 3-tól kezdve szinte az összes FPS három színnel operál: fekete, barna és torkolattűz. Néhány esetben ezek árnyalatai. Ennyi. A [afroamerikaiak] harca a sötét alagútban ehhez képest konfettieső a melegfelvonuláson. Miért van az, hogy minden FPS/TPS-nek egy sötét, kihalt, romos helyen kell játszónia? Sokszor azon vettem észre magam, hogy csutkára tekertem a gammát a monitoron, mert nem láttam merre megyek (Jericho, Bioshock, hali). Persze, biztos meg van ennek is az értelme, félelemkeltés meg a hangulatbahozás. Hát a hangulatbahozás nálam sikerül, megjött a hangulatom a kilépéshez. Persze, lehet, hogy ez valakinek bejön, nekem nemigazán. Na, de ha egyszer tényleg tetszik egy játék, akkor a single player után többre vágyik az ember. Ilyenkor üt be a...

Multiplayer Mayhem: Egy-két kivétellel minden mai játék rendelkezik netes és/vagy LANos multiplayer játékmóddal. (Ez alól kivétel a Hellgate, de ebbe most nem megyek bele, mert még 10 oldal lenne ez az amúgy sem kicsi szösszenet:)) Ez mind szép és jó, csahogy nem mind fenékig tejfel ez sem. Ez az egy nem is igazán a készítők, mint a játékosok "hibája". Esküszöm manapság már inkább fel sem megyek netre játszani, mert képtelenség. Ez inkább a külföldi (igen, amcsi) szerverekre igaz, szerencsére a magyar szervereken még nem terjedt el teljesen a jelenség. Még. Arról van szó, hogy tele vannak hisztiző, nagypofájú tizenéves kölykökkel, akik nem tudnak veszíteni. A "16+"-os, elvileg felnőtt(ebb)eknek való játékok. Ha megölnek, akkor n00b vagyok, és 10 percig ugrálnak a hullámon győzelmi táncot lejtve, hogy ők mennyire profik és én mennyire szánalmas kezdő vagyok. Ha meg véletlenül én nyírok ki egyet, akkor hirtelen csíter szemét rohadék vagyok. Én nem szoktam felvenni az ilyesmit, de egy idő után nagyon irritáló tud lenni, főleg ha sok ilyen szerzet van az adott szerveren. A legjobb az, amikor egymást ölik az ilyenek. Hát azon már csak röhögni szoktam, ahogy inzultálják egymást a billentyűzet összes gombját használva, kivéve azokat amin betűk vannak. A rosszabb eset az, ha mikrofonjuk is van. Azt a fejhangú, éles visítozva-káromkodást, amit csak egy felbőszült tizenéves fiú tud kiadni magából, semmihez nem hasonlítható. Egy örökkévalóság levadászni az olyan szervereket ahol normális emberek is játszanak, és nem csak szociopata hormonkazánok. De ezzel a témával egy egész regényt meg lehetne tölteni, úgyhogy inkább vissza is térek a saját kisregényemhez :D Az egyik legnagyobb visszatartó erő a vásárláskor, az ár mellett persze, a...

Másolásvédelem: A leginkább sarkalatos pont minden kiadónál. Persze teljesen nyilvánvaló, hogy a másolásvédelemnél nem az a kérdés, hogy "feltörik-e?", hanem hogy "mikor?". Ez úgy látszik még nem jutott el a kiadók tudatáig, és folyamatos szélmalomharcot vívnak a crackerek népes táborával, aminek persze mi vagyunk a közvetett áldozatai. Ugyanis az egyre durvuló másolásvédelmek és aktivációs huzavonák csak a becsületes játékost kergetik az őrületbe, a tört verzióból kényelmesen ki vannak szedve ezek a "nehezítő körülmények". Általában ezek az új és totálisan törésbiztos védelmek már a megjelenés előtt áldozatul esnek a crackereknek, akiknek jobb dolguk sincs, mint hobbiból feltörni az "újabb kihívást". Nekik ez a sport. Nekünk meg kínszenvedés, ugyanis a másik oldalon meg hivatásosak dolgoznak azon, hogy ez ne történjen meg, és olyan eszement dolgokat találnak ki, mint ami a Bioshocknál is előfordult. Csak három gépre lehet feltenni a játékot, összesen, ráadásul online aktiváció van, persze a szokásos serial hegyek és hardware-es védelmeken túl, amivel jó ha megküzd a DVD olvasó, amiből összesen 1 lehet a gépedben persze (Starforce 3, fincsi mi?). Képten sok dolog mehet mellékvágányra itt, a netkapcsolat hiányától elkezdve a félrenyomott serialon át a válogatós DVD olvasóig. Ezekkel persze csak a becsületes játékost kínozzák, aki FIZETETT is a játékért, nem úgy mint az aki letöltötte, és két percel azután már boldogan játszik, mindenféle hercehurca nélkül. Érdekes, nem? Aki becsületes és fizet, az szívhat mint a torkos boci, aki meg ingyér letölti az meg vigadhat kedvére. Lehet, hogy én vagyok eltájolva de ennek nem fordítva kéne lennie? Ezen felül persze ott a törvényes "biztonsági másolat" kérdése, hogy ne már az eredeti DVD-t pörgessük rongyosra a meghajtóban (mert persze annak bent kell lenni játék közben, pedig semmi szükség rá), de ez már egy másik jogi vita.

Nos, a listát folytathatnám még a végtelenségig, de száz szónak is egy a vége: a fejlesztők részéről is hatalmas hiányosságok vannak a játékok szempontjából. Így milyen jogon VÁRJÁK EL tőlünk, játékosoktól, hogy gondolkodás nélkül kicsengessük a pénzt minden egyes új szerzeményükért, ami ráadásul agyon van hypolva meg reklámozva, hogy véletlenül se mondhassuk, hogy nem is tudtunk róla...

Az iménti kis véres szájjal fröcsögéssel nem azt akartam mondani, hogy nincsenek jó játékok, vagy nem adnak ki mostanában. Igenis vannak jó játékok, és jónéhány tetszik még az orbitális hibái ellenére is, de ha nem lennének azok a hibák amelyeket pl most elsoroltam, SOKKAL jobbak lennének azok a játékok, és tényleg nem kéne hozzájuk olyan sokat tenni, csak egy kis odafigyelés, egy kis gondolkodás a fejlesztők részéről, és volt gáz, nincs gáz.

Persze, tudom, ha nem tetszik egy játék, nem kell megvenni, játszak tovább a StarCraft-al meg az UT 1-el. De sajnos addig nem jön rá az ember, hogy tetszik-e vagy nem, amíg meg nem veszi és végig nem tolja, vagy legalább megpróbálja. Ha nem tetszik, otthagytál tizenezer pénzt a boltban a semmiért, amit mondjuk kajára vagy melegvízre lehetett volna költeni. Így megértem miért dönt sok ember amellett, hogy inkább letölti a játékait, mintsem látatlanba megvegye, aztán vagy jó vagy nem. Persze jobb lenne a helyzet, ha vissza lehetne vinni a boltba ha nem tetszik, de persze ezt sehol nem engedik. Pedig, mennyivel jobb lenne a helyzet, ha úgy járnának el, mint mondjuk a mikrosütőnél vagy a farmernél. Ha nem tetszik vissza lehet vinni. Egyedül a szoftvereknél nincs ilyen. Ha lenne, nem kéne letöltögetni semmit, csak becsattogsz a boltba, veszel egyet, és ha nem tetszik X napon belül visszaviszed, és visszakapod a pénzed vagy hozol másikat. Vagy a másik lehetőség, ami konzoloknál már régóta működik: a játékkölcsönzés. Kiveszed a játékot egy hétre valami nevetséges összegért. Egy hét alatt a legtöbb játékot végig lehet tolni, vagy legalábbis lesz annyi játéktapasztalatod, hogy eldöntsd, kell vagy nem kell. Ha kell örökbe a cucc, akkor mész veszel egyet, ha meg nem kell akkor csak annyit fizettél amennyit játszottál vele. Jah, elméletben ez mind szép és jó, de persze ott vannak az egyes felforgató egyének, akik semmiféle pénzt nem hajlandóak kiadni egy játékért, még akkor sem ha élnek-halnak érte. Ez talán a Vasfüggöny öröksége kishazánknak, vagy csak sima fukarság. Persze vannak olyanok is, akik nem tudják megfizetni a játékok horribilis összegét, legalábbis ezzel takaróznak. De akkor, kérdem én, honnan van a zsé a hardverre amivel játszanának az adott méregdrága újdonsággal, hm? Érdekes kérdés, nem? Aki nem AKARJA megvenni a játékokat amivel játszik, az ne takarózzon azzal, hogy "nincs rá pénzem" meg "túl drágába kerül" amikor a gépének az ára megegyezik a súlyával aranyban!

Szóval mindkét oldalnak van még mit tanulnia a témában. Ennyi voltam. Aki végigküzdötte magát a kis hajnali merengésemen és eljutott idáid, annak őszinte részvétem :D No meg gratulálok, hogy megint elvesztegettél pár órát az életeből, ahelyett hogy tanulnál vagy dolgoznál ;)

Utolsó módosítás: 2008.05.02. 12:35

Hozzászólások

1 | nedcoleman 2008.05.01. 09:34
Dark SIDE:


Én évek óta vagyok a fent említett
"TRY BEFORE BUY" állásponton.

Több száz játékot és filmet töltöttem már le és le is fogok.
Ennek igen nagy %-a akadt fent a rostán ha lehet ezt mondani.

Miután kipróbáltam és valóban megtetszett meg is vettem.
Ha nem tetszett 2 perc után uninstall és delete
Eredetiben több száz játék és közel ezer film vigyorgó gazdája vagyok.

Az sem bosszant mikor megveszem 12ezer forintért a játékot és 2 héten belül 4 akciósan.
Pont nem érdekel.

Akinek van rá pénze sem veszi majd meg a játékot, mert hozzá juthat ingyen. van ilyen és lesz is
Majd költi a gépére a fel nem használt összeget...

Viszont ha meg fognak szűnni a torrent oldalak akkor lehet, hogy nagyobb bevételtől esnek el a játék készítők v. forgalmazók ugyanis nemcsak én vagyok ezen az állásponton.

ezen utolsó mondatomon én is jót nevettem
torrent oldalak voltak, vannak és lesznek
örömömre


lehet vitába szállni velem
nem érdekel





2 | ABal 2008.05.01. 10:34
Hú, te aztán odaültél a billentyűzet mellé! Szerintem rendesen körbejártad a témát, és még ha így hosszúra is sikeredett, részemről nem volt elvesztegetett idő végigolvasni.
Én azok közé tartozom, akik nem töltenek le. Ha van demo kipróbálom, ha nincs, akkor úgyis lesznek mások, akik előttem végigjátsszák és elmondják a véleményüket, vagy valahol megjelenik majd egy értékelés. Akárhogyan is, úgysem veszem meg addig, amíg a számomra elfogadható ársávba nem kerül a játék. Ez nem ritkán egy évbe is beletelik, de megvan az a haszna, hogy a gépem nem avul el olyan gyorsan.
Az pedig tény, hogy manapság senki nem akar fizetni semmiért, pláne ha megszerezheti ingyen is. Valljuk be, van ebben logika.
Azzal, amit a fejlesztőkről és a kiadókról írtál, maximálisan egyetértek. Leredukálódott agyú zombiknak néznek minket, akiknek annyi is elég kell, hogy legyen, ha villog a képernyő. (Más téma, de a KIs Vukot például milyen elvárásoknak megfeleltetve készítették el?)
Szerintem teljesen jogos az az igény, hogy tudjam, mit kapok a pénzemért. Ha van rendes demo, akkor ez normálisan meg is oldható, de ha nincs, - és éppen arról olvashattunk nemrég, hogy már ezt sem éri meg kiadni :( - akkor marad a letöltés. (Arról nem is szólva, ha történetesen Magyarországon-n nem is lehet kapni.) Aztán, ha tetszik, irány a bolt. Azokat viszont, akik letöltik, tetszik is nekik, lenne is pénzük rá, de kijelentik, hogy „én egy fillért nem adok játékért” (személyesen is ismerek ilyet) mélységesen lenézem.
3 | peterszky 2008.05.01. 10:55
Én az eredeti játékra (90%-ban ilyenek a játékaim) is nyugodt szívvel nyomom rá a nocd patchet, francért kell a lemeznek a meghajtóban lennie, ha csak az elején pörög be?
Razor03
4 | Razor03 2008.05.01. 11:19
Pont a napokban szívtam a GOW-al. Megvettem, ráment egy hetem mire sikerült indulásra bírnom. Jó, ez részben a saját bénázásom miatt, részben az internetes aktiváció, patch-ek miatt. Tört verzió ezzel szemben futott azonnal. Arról ne is beszéljünk, ha nincs neted nem tudsz vele játszani, mert a mentéseket ott tárolja, nem pedig a gépeden, és kilépés után elvesznek. Egyébként sok srác örül, ha szinten tudja tartani a gépét, eredeti cuccokról meg csak álmodik, őket is meg lehet érteni, erről a hazai viszonyok tehetnek (ők az a réteg, akik érdekes módon szó nélkül megvettek a FlatOut2-t 2000 Ft-ért de többre már nem futja nekik ;):)!). Persze van aki elvből nem veszek eredetit csak tölt megállás nélkül...nah velük tényleg nem lehet mit kezdeni.
5 | Lavar 2008.05.01. 12:25
"Razor: Persze van aki elvből nem veszek eredetit csak tölt megállás nélkül...nah velük tényleg nem lehet mit kezdeni."

Erre példának tudnám mondani osztálytársamat. Mondom neki a jobbnál jobb játékokat, mondom megvettem ezt meg azt, erre az a válasz h: "Jó akkor ezt is letöltöm. Pff:D:D:D:D"
Hiába mondom, h ez meg az olcsó, hülyének is megéri ennyiért, de ő inkább 20-30 órákat tölt megállás nélkül (sztem még éjszaka is megy a gépe a töltéssel).
Nah, anyám közbeszólt, így elfelejtettem mit akartam még írni. Na mind1, ha eszembe jut akkor...:-)
6 | Skorpio90 2008.05.01. 12:27
Jó írás lett, nem gondolom, hogy elpazaroltam rá az időmet. Én is szoktam letölteni, de inkább csak azért, hogy megtudjam, megy-e rendesen az adott játék a gépemen. Nemrég volt hír arról, hogy milyen rossz szegény játékfejlesztőknek-kiadóknak, hogy még demót is kell csinálniuk a játék mellett, ez milyen rettenetesen drága, és elpocsékolt pénz, így ezentúl nem is adnak ki demókat. Faszt. Egyszerűen fosnak, hogy kibújik a szög a zsákból, és kiderül, mekkora rakás szánalom a játékuk. Márpedig én nem fogok kiadni 10.000 Ft-ot egy olyan játékra, ami nem fut a gépemen, de még csak nem is tudtam kipróbálni. Bár szerencsére úgy vettem észre, hogy mostanában jelentősen lecsökkentek az új játékok ára, kb. 1-2 hónappal a megjelenés után már 4-5000 Ft-ért haza lehet őket vinni, amire azt mondom, hogy egész reális ár, és aki ennyiért nem veszi meg, hanem inkább letölti, de majd meghal a játékért, az rohadjon meg.
7 | Lavar 2008.05.01. 12:27
Jah, igen és még egyszer volt olyan, h leszedte a CoD 4-et. Msn-en meg rámszól, h adjam meg neki az ÉN cd-kulcsomat, h had tudjon neten játszani. Ez hülye. Persze beleröhögtem a pofájába...:-|
8 | padavan 2008.05.01. 12:27
Kurvas anyját az összes PC-s fejlesztőnek, amiért olyan patkányok, hogy nem ingyen dolgoznak több száz órát... Hogyne.

Akik így gondolják, jöhetnek hozzám festeni, tapétázni, plusz szobát építeni, bevásárolni, lepucolni a ciopőmet, felkapcsolni helyetteM a villanyt, és aztán amikor ráunok a munkájukra kibaszom őket az utcára öt forint nélkül.

Láttam már saját írásomat - többször is... - tök idegen weboldalra kibaszva, nem jelölve se forrást, se szerzőt, se semmit, hát nagyon nem jó érzés. Az ilyenek szerény véleményme szerint vakuljanak meg fél évre.
9 | Nicolas19 2008.05.01. 15:29
Nagyon érdekes és tanulságos bejegyzés, gratula hozzá! Abszolút egyetértek pár ponttal. Ilyen pl. a játékkölcsönzés. Itt, Spanyolországban, működik. Kivettem kb 750 forintért egy hétre az Assassins Creedet, hogy megnézzem, fut-e a gépemen. Igen, és alig várom, hogy otthon majd megvehessem, mert egy ILYET megéri (csak éppen itt másfél-kétszer annyiba kerül, mint otthon). Így kéne mennie kicsiny hazánkban is.
Az inniváció hiánya tényleg sarkalatos pont, de szerintem nem a műfajok vegyítésével van a baj, hanem egy koncepció halmozásáról, míg mások elhanyagolásáról. Hány modernkori FPS jött velünk szembe az elmúlt két évben? Tucatnyi. És hány Call of Juarez? Egy, és ezen is fanyalog a külföldi, hype-éhes online sajtó. Ez is megérne egy bekezdést, hogy a nevesebb külföldi oldalakon simán lehet látni egy cikkből, hogy mekkora volt a hype a játék körül. Nagy reklámhadjárat=imádjuk, tökéletes játék. Kicsi=nem érdemes vele játszani, vegyétek inkább az agyonreklámozott szart helyette!
10 | Playbahnosh 2008.05.02. 00:05
@padavan

Mivan ember, elgurult a gyógyszer? :/ Nyugi...

@többiek

Kössz a pozitív kritikákat! Szerintem a kölcsönzős rendszert jó lenne bevezetni is magyarhonban is, bár szerintem még nem érett meg rá a játékostársadalom. A nyakamat rá, hogy a kölcsönző emberek nagytöbbsége a kivett játékkal hazasétálva már azon törné a buksiját, hogyan lehetne lemásolni a cuccost. A másik pedig, hogy páran vissza sem vinnék. Ez a szomorú igazság. Egyébként a legális letöltési megoldások is kezdenek elterjedni külföldiában, mint a Steam, a Direct2Drive és hasonlók, ahol a játékok egyenesen a gépedre töltheted le egy bizonyos pénzösszeg ellenében. Ez persze azzal jár, hogy nem lesz meg a szép doboz (már ha szép) amit kitehetsz a polcra, az eredeti DVD, az extrák és a kézikönyv meg hasonlók, viszont néhány játék esetében jóval a bolti ár alatt lehet a tiéd a kiszemelt gém, ráadásul teljesen legálisan. Persze a mostani mentalitás szerint ígyis úgyis letöltik a játékokat, és ha lehet ingyen, akkor miért fizetnél érte...hát ja....meh...

Egyébként a notórius letöltőket nem lehet meggyőzni azzal, hogy "de egy tetűláda vagy" vagy hogy illegális amit csinálnak. A legtöbbjük szerint, amit ingyen is meg lehet szerezni, majd hülye lesz fizetni érte, a harcore véglet az "ez nekem JÁR!" kategória, aki azt mondja, hogy miért fizetne érte, amikor "nincs értéke" hiszen "ez csak egy program". "A gépet már megvettem, eleget fizettem" kategória. Na de ebbe nem is megyek bele inkább.

A következő írásomban valószínűleg a konzolokkal fogok foglalkozni, akit érdekel, itt lesz a blogon.
11 | nedcoleman 2008.05.02. 09:15
Csak annyit, hogy egyik nagy kedvencem a Condemned Criminal Origins.
Amikor még 8000pénzbe került idehaza akkor fogtam a világhálót és rámásztam.
Majd postaköltséggel együtt 4000ért megvettem csomagolva csillivilli.
Ez ugyanígy igaz bármely játékra...
Szóval ha nem akar valaki várni egy évet hogy lemenjen az ára akkor keresse külföldön a megoldást.
12 | Playbahnosh 2008.05.02. 12:30
Ez egyébként totál igaz, ezt a lehetőséget kihagytam, jogos. Külföldről általában olcsóbbért lehet beszerezni ilyen dolgokat, főleg használtan eBay-ről meg hasonló helyekről, de online játékboltokból is. Az a röhej, hogy nem csak játékokkal van így. Az egyik munkatársam az usából rendelt magának egy Dell laptopot, és az usából, csomagolással meg postakölcséggel együtt, olcsóbban megkapta mint itthon. Az meg már csak részletkérdés, hogy hamarabb is, ugyanis egy hét alatt ideért a cucc a tengeren túlról, amikor is a magyarországi Dell forgalmazó jóval drágábban csak egy hónap múlva ígérte volna a kért konfigot. Hát ebből aztán elég sok tanulságot le lehet vonni :/

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.