Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Playbahnosh blogja

Collateral Damage, avagy DRM-et minden játékra!

Playbahnosh | 2008.05.14. 11:42 | kategória: Beszólok! | 5 hozzászólás

Az EA nem is olyan régen bejelentette, hogy a Spore és a Mass Effect PC-s kiadásaira egy újfajta védelmet, az ún. DRM technológiát forgja rárakni. Ez a következőket jelenti: Amikor megvettük a játékot és otthon felrakjuk, akkor a DRM progi felkúszik netre és a szerveren ellenőrzi a serialunkat valamint érvényesíti az installált játékot és az EXE-t. Ezután 10 naponta ugyanezt megismétli, vagyis érvényesíti az EXE-t még 10 napra, és ha ezt valamiért nem tudná megtenni DRM barátunk, akkor bizony letiltja a hozzáférést a saját játékunkhoz, amíg ezt lehetővé nem tesszük neki. Ez az új csodafegyver a kalózok elleni harcban.

Elfogult gémerként az első reakcióm erre az volt, hogy tüntetőleg felgyújtom magam az EA redmondi központja előtt. Aztán elfogult gémerként csak vértől fröcsögő postokig fajult a dolog különböző fórumokon. Ahogy elnéztem, még az enyém volt szinte a legszelídebb hangvételű vélemény a témában. Volt időm gondolkozni a dolgon, és aludtam egyet rá, ami azért sokat csiszolt a véleményemen, de mégsem annyit, mint reméltem. Igaz ellene vagyok a kalózkodásnak, mégis kezdenek megfogalmazódni bennem olyan dolgok, amelyek nem igazán tetszenek.

Minden nagyobb fejlesztő menekül a konzolokhoz, mert "jajjistenemlemásoltákelloptáknemfizettek". Valahol érthető a fejlesztők hozzáállása, mert senki sem szereti ha ellopják bármilyen szellemi termékét. Már csak egy kérdésem lenne: ez mióta az én problémám?
Pont azóta, hogy a kiadók rájöttek, hogy mindent a kalózokra lehet kenni.
Én, és hihetetlen módon több másik ember is, pénzért meg szokta venni a játékait, tök legális módon. Ez régebben azt jelentette, hogy bárhol bármikor játszhatunk a megvásárolt játékunkkal ahol található egy megfelelő számítógép a játék médiáját olvasó perifériával együtt. Manapság ez azt jelenti, hogy csak ott és csak akkor és úgy játszhatok a pénzért megvásárolt játékommal, ahol, amikor és ahogy azt a kiadó megmondja. Nekem legyen internetkapcsolatom, legyen olyan meghajtóm amit nem tilt le, ne legyen fent olyan program ami blacklistes és egyébként is, menjek a picsába, ha egyeltalán másra gondolok, mint ami elő van írva. A kalózok miatt van, mondják, úgyhogy fogjam be a pofámat és vegyem aranyáron a szemetet amit kiadnak, és akkor talán majd jobb lesz. Reklamálni nem lehet persze, mert a kiadónak joga van hisztis ribancnak lenni és állandóan nyivákolni a kalózok miatt, nekem viszont az ég világon semmi jogom sírni, ha bajom van a játékkal. Az meg már teljesen elfogadott dolog, hogy olyan "másolásvédelmekkel" kínozzák a legális vásárlókat, mint pl a DRM. Ez már önmagában is elferdíti a tulajdonjog fogalmát, ha a kiadók keze elér a gépemig és megakadályozza a jogos használatot. Mi jön ezután? Igazolvány? Újlenyomatvétel, "fénykép, csomag, én szóltam"? Lassan az lesz, hogy a kiadó kiküld hozzád egy külön biztonságist, aki ott ül melletted gépfegyverrel amikor játszol, csak hogy azt figyelje, nem-e lopod el a játékot...

Van akit érdekel, van akit nem, de a legtöbben úgysem fogják észrevenni, hogy milyen nyugtalanító dolgok folynak PC fronton. Egyre inkább szorul a hurok a nagy PCs nevek nyaka körül, ami egyre élesebb kontrasztba állítja ezeket a tulajdonképpen bonyodalommentes konzolos játékokkal.

Túllépve a reakciós hisztérián rögtön belefutunk a "PC lassú kínhalála" lamentálásokba, amit elég nagy divattá vállt mostanában, de legyünk őszinték valamiben: A PC nem haldoklik, hanem öngyilkosságot követ el. Lassan fölöslegessé válik azzal próbálkozni, hogy megpróbáljuk kirángatni a puskacsövet a kiadók szájából, mert ez már álszentség lenne. De még ha meg is húznák a ravaszt, hosszú sorokban állnak az új csapatok, akik boldogan betöltenék az űrt. Igazság szerint a színpadias hiszti amit a kiadók előadnak, hogy a felhasználók elvették a zsebpénzüket és meghúzták a hajukat, kezd már egy kissé fárasztó lenni. Nem azt mondom, hogy nincs probléma a kalózkodással, vagy a PCs platform gazdasági helyzetével, csak már unom a kiadók folyamatos síránkozását. Az a feltevés, hogy a PC meghalhat, vagy hogy már haldoklik is, egy nagy baromság. Azok a híresztelések, hogy a konzolok pár éven belül kétvállra fektetik a PC-t, elhamarkodottak és megalapozatlanok. Még ha a nagy kiadók és fejlesztők át is pártolnak a tejjel-mézzel folyó kánaánba, ami a konzolpiac, akkor is lesznek olyan kisebb fejlesztőbrigádok, akik tartják a frontot. Ha csak azt nézem, hogy mennyi időt töltöttem olyan nevekkel, mint a Defcon, Civilization IV, Evil Geinus, Overlord, nem is beszélve a Team Fortress 2-ről és a CS-ről, egy kicsit elhamarkodottnak tartom a sírásást. Ráadásul ott van a World of Warcraft, a Sims és hasnonló nagy játékok, amelyek pacemakerként tartják a PC-ben az életet.

Ha valami fojtogatja a PCs játékipart, az a mérhetelen mennyiségű konzolról portolt salak, teletömve DRM-el és ahhoz hasonló idegbajos védelmekkel. Ha még ennél is invazívabb védelmeket találnak ki a kiadók, és senki az ég világon nem fogja venni a játékaikat, akkor csak magukra vethetnek. Ha tényleg ez a PC játékok jövője, akkor inkább dögöljön is meg PC úgy ahogy van. Elhiszem, hogy a fejlesztők és a kiadók nagyon égető és orbitális problémának tekintik a kalózkodást, de már unom, hogy ez az én problémám legyen. Most nem azt mondom, hogy ezentúl nem veszek semmit amiben DRM (szerű) védelem lesz, mert ennyi erővel szimplán kilökhetném a gépemet a hatodikról és áttérhetnék a keménydrogokra szórakozás gyanánt. (Végülis árban ugyanott lennék.) Viszont elég magas minőségbeli javulást fogok elvárni, mielőtt kicsengetem az ötszámjegyű vételárat valamiért, amivel csak akkor tudok játszani, ha a játék úgy dönt, hogy megengedi.

A kiadóknak a nyivákolás, kényszerítőzés és a játékaik szögesdróttal való körbetekerése helyett azon kéne elgondolkodni, hogy akik nem veszik a játékaikat azok miért nem. Ez a harc már lezajlott más piacokon is: eredeti konta hamisítvány. Ruhák, műszaki cikkek de még a kaják terén is. Végülis miért billent mindig a mérleg nyelve az eredeti darabok felé? Mert az eredeti, márkás cuccok lehet, hogy drágák, de jobb a minőségük, van rájuk garancia, van hozzájuk támogatás a gyártótól és nem utolsó sorban sokkal jobb érzés. A hamisított cuccok lehet, hogy külsőre megszólalásig hasonlítanak, de általában minőségtelen vackok amik semeddig sem tartanak, garancia meg mindenféle támogatás nélkül, az egyetlen érdemük, hogy olcsóbbak. Mégis manapság már mindenki inkább eredeti dolgokat vesz. Miért? Mert sokkal több előnnyel jár, mintha (igaz sokkal kevesebbért) hamisítványt vennénk. Nah a PC játékok terén ez pont fordítva van. Mégis ki venne eredeti kabátot vagy pólót, ha úgy működne a dolog, hogy hetente vissza kéne menni a boltba és bemutatni a blokkot, hogy az eladó megint egy hétre engedélyezze a viseletet? Megmondom: senki. Ráadásul úgy, hogy a kabát gyártásakor lemaradt róla néhány gomb meg cipzár és egy hatalmas lyuk van a hátán. Persze utólag vissza lehet menni a boltba, ahol megfoltozzák, de az már nem ugyanaz, ugye? Vagy az, amit az előző cikkemben is írtam, hogy ha veszel egy autót, az elég hülyén adja ki magát, hogy a sluszkulcshoz a kezedbe nyomnak egy kuplungtárcsát, hogy "bocs, ez kimaradt. Ja és hetente tessék visszahozni a járgányt érvényesítésre, különben nem indul." A DRM és a hasonló másolásvédelmi cuccok, amelyek elvileg a legális vevők érdekeit szolgálják, éppenhogy elriasztják őket a vásárlástól, mert sokkal több velük a gond, mint amennyit a játék maga megér, annyi pénzért meg főleg

Ebből kiindulva nem túl elszállt dolog azt gondolni, hogy ha a készítők végre a vevők igényeit tartanák szem előtt a sajátjuk helyett, akkor javulna a helyzet. Ha el tudnák azt érni, hogy az eredeti játékok többet nyújtsanak, mint a warezoltak, akkor már nyert ügyük lenne. A kiadóknak is és nekünk is. Ha végre az ember azt érezné, hogy tényleg a kifizetett pénzével egyenértékü (neadjisten, annál több) dolgot kap, akkor nem fog törődni a warezolt szemetekkel, amiből ki van rippelve a fél játék, mind a fizikális mind a szoftveres oldalon. Akkor el lehetne érni ugyanazt, mint a többi piacon, ahol ha valaki egy hamisított Nyke, Budwill vagy egyéb kínai szemetet vesz magára, az jobb körökben simán közröhely tárgya. Ugyanígy ha valaki mondjuk egy papírtokos noname DVD-vel állít be egy LANpartyra, akkor azt kiközösítenék, és nem elkérnék lemásolni, mint manapság.

Sajnos ez még elég messze van, ha egyeltalán bekövetkezik, de én azért még hiszek a csodákban.

Utolsó módosítás: 2008.05.14. 16:02

Hozzászólások

1 | somesz83 2008.05.14. 12:50
Egyetértek! Csak ebben a mai pénzvilágban az ember - jelenesetben a játékos - számít a legkevesebbet.
2 | Playbahnosh 2008.05.14. 16:13
Ez így van, sajnos. Az a legszomorúbb az egészben, hogy az egész kiadó kontra kalóz harcnak mi vásárlók isszuk a levét, mert mi vagyunk a tűzvonalban. A kiadó visít, a kalóz röhög, nekünk meg szépen lassan elmegy a kedvünk a játéktól is...
3 | ABal 2008.05.14. 21:09
Nagyon jó az írásod, tökéletesen egyetértek.
4 | Nicolas19 2008.05.15. 10:59
Tényleg érdekes írás, és érdekes téma. Ha megveszel egy szoftvert X forintért, akkor annak elvileg a tulajdonosa vagy, és - bizonyos keretek között - úgy használod, ahogy akarod. Ám ha ebben korlátozni akarnak, az azt jelenti, hogy a tulajdonjog egy részét visszatartja magának a kiadó, tehát a jövőben nem vásárolni fogjuk a szoftvereket (pontosabban licenszelni, de az itt mindegy), hanem a használatuk jogát BÉRELNI, beleegyezve abba, hogy tulajdonképpen bármikor megvonhatják tőlünk.
Az is érdekes dolog, hogy a szoftver használata netfüggő... tehát ha a zavartalan használatot akarják biztosítani nekünk (ami pedig az Ő szerződési kötelezettségük, akárcsak nekünk a fizetés) akkor adniuk kéne internetkapcsolatot is annak, akinek nincs!
Hm, épp szakdolgozati témát keresek, nem is lenne rossz...
5 | Playbahnosh 2008.05.15. 12:25
Eddig sem voltál a tulajdonosa a szoftvernek amit megvettél. Nem tudom el szoktad-e olvasni az EULA-t installkor (az emberek 99,9%-a nem szokta), de amint a neve is takarja, End-User Licence Agreement, azaz végfelhasználói SZERZŐDÉS, amiben te megkapod a szoftver használati jogát bizonyos keretek között. A szoftver maga nem lesz soha a te tudlajdonod, mert az a kiadóé, neked csak megengedik, hogy használd egy bizonyos összegért, tehát eddig is bérelted a szoftvereidet, ha tudtál róla, ha nem. Most a DRM kapcsán csupán láthatóvá vált ez a tény. Az, hogy a használati jogot megvonhatják tőled, az csak egyoldalú szerződésbontással lehetséges, amivel ők szegik meg az EULA-t, így perelheted őket, ha kijönnek a kiadótól és elviszik a játékodat, vagy a szerdődésben szereplő időtartam lejárta előtt megszüntetik mondjuk a DRM szerver szolgáltatást a játékhoz.

Az, hogy a szoftver használata netfüggő, az teljesen fakultatív dolog. Nekik nem kötelességük a szoftver zavartalan használatát biztosítani, nekik csak annyi kötelességük van amennyit vállalnak, és ez legtöbbször csak némi tech-supportot takar, meg a DVD lemezed kicserélését, ha hibás. Ezen felül minden rá van írva a dobozra, így ha te reklamálsz, hogy megvetted a gémet de nincs interneted micsináljál, akkor bizony jóízűen kiröhögnek, hogy ott volt a dobozon a figyelmeztetés, minek vetted meg.

Sajnos az tény, hogy a kiadók kb húszezerféleképpen csőbe tudnak húzni, és nem sokat tehetsz ez ellene. Talán annyit, hogy tájékozódsz mielőtt eldurrantod a keservesen összekuporgatott locsolópénzt, és minden szövegnek látszó jelhalmazt elolvasol az a dobozon....

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.