Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Playbahnosh blogja

WiiStation 360-DS: A Konzológia (Part I)

Playbahnosh | 2008.05.21. 01:59 | kategória: Játszó-tér | 8 hozzászólás

Az a slágertéma manapság, hogy a PC haldoklik és a kést a konzolpiac forgatja. Ezt az elcsépelt analógiát már sokan sokfelé használták, de most szeretnék a dolgok mögé nézni. Egy kis bepillantás a videójátékok múltjába és jövőjébe, Playbahnosh style :)

Ez egy több részesre tervezett cikksorozat első része. A célom egy kicsit kielemezni a digitális játékok mibenlétét, a létformát amiben élünk. Az első részben egy kis időutazásra hívlak titeket. Két heti hideg élelem kötelező :)

A kezdetek

Emlékszem, még gyerekkoromban hatalmas szenzáció volt, ha valakinek volt otthon "tévéjátéka". Magyarországon, a szakadozó Vasfüggöny mögött, ez egyet jelentett a silány ATARI és a Nintendó koppintásokkal, amit a piacon árultak. Az első virtuális játék ami bejött hozzánk, az "Atari 2600" koppintása volt. Az egyik kocka üldözte a másik kockát, a négy kockából álló izé pattogtatta az ötödik kockát, és mi mégis elhittük, hogy éppen kosárlabdázunk a képernyőn. A játék fantasztikus élménye ami még nagyrészt a mi képzelőerőnkre játszott. Később jött a váltás. Sokan emlékeznek még a "TV Video Game" feliratú kis konzolokra és a hozzájuk járó citromsárga, hamisított kazettákra, amik bőszen hirdették hogy "500+" játék van rajtuk, holott a rajta lévő 7 játék pályáit számolták csak meg. NES? SNES? ATARI? Frászkarikát, ott volt nekünk a jó öreg tévéjáték amit apu boltolt a piacon egy fékbetétért meg egy használt magnóért cserébe. Ezután ahelyett, hogy kint fociztunk volna a jó levegőn nyáron (amit drága szüleink folyamatosan fel is emlegettek) inkább a lesötétített szoba mélyén hunyorogva kaptuk 20 centiről a pofánkba a agyrohasztó gammasugárzást az ősöreg Orion vagy Videoton tévénkből, miközben egy kis piros jómunkásemberrel, félpucér G.I. Joe-val, vagy egy 5 pixelből álló tankkal törtünk világuralomra. Mario, Contra, Battle City, Duck Hunt, a régi klasszikusok. Átjöttek a haverok és a második kontrollert kézbe véve már harsányan üvöltözve, veszekedve és sírva röhögve folytatódott tovább a játék, amivel egyenes a szülők idegeire mentünk. A PCknek még hírük-hamvuk nem volt ekkor, csak az egyetemek és nagyobb iskolák rendelkeztek a PCk mai őseivel.

Aztán jött a Commodore, ZX Spectrum és Amiga korszak. Ekkor még bőven többen voltak a konzol játékosok, de a számítógép már kezdett betörni a piacra. Az x86-os IBM PCk elterjedésével pedig beköszöntött a PC játékok kora. A "tévéjátékokat" szép lassan felváltották a számítógépek, és ezzel be is alkonyult a kozoloknak a következő évtizedre. Az iskolai számtech órákat, a tanár háta mögött, rendre a Bumpy, a Historik, az Outrun és persze a Doom töltötte ki. A szerencsésebbek otthon is játszhattak az örök klasszikusokkal, és mivel a játékok nagytöbbsége rendelkezett osztottképernyős vagy "hotseat" opcióval, ezért tovább folytatódott a szülők csoportos őrületbe kergetése suli után és a nyári szünetben. Commander Keen, Duke Nukem 3D, Shadow Warrior, Redneck Rampage, Little Big Adventure és a többiek. A PCk rohamos elterjedésével, a sebességek, a háttértárak mérete és a megjelenítés részletessége is rohamos fejlődésnak indult. Mire a processzorok elérték a 200 Mhz-es sebességet, a konzoloknak harangoztak. A Sega és a Nintendo korszak lezárult. Quake, Unreal, Theme Hospital, Dungeon Keeper, Red Alert, Warcraft, Starcraft na és persze a Grand Theft Auto első része borzolta szüleink idegszálait, minket pedig a menyországba repített hosszú órákra. Akkoriban a konzolok már csak a gyűjtőknél fordultak elő, szinte mindenki a PC mellett tette le a nagyesküt. Hosszú éveken át egyeduralom volt a digitális játékok terén, egyre jöttek ki az azóta már klasszikussá vált nagy nevek, emelkedtek fel fejlesztőcégek és kiadók. Activision, Interplay, Bullfrog, 3D Realms, Sierra, Lucas Arts, Westwood, Blizzard és még sok más nagy név, amelyekre ma már nem sokan emlékeznek.

A 90-es évek és az ezredforduló volt a PC játékok igazi aranykora. Stílusteremtő játékok születtek, melyek közül néhány még mindig etalonnak számít a maga műfajában. Olyan nagy nevekkel gazdagodott a világ, mint Sid Meyer, Will Wright, Peter Molyneux, John Carmack, John Romero és még sok olyan ember, akikről korábban még a saját családjuk is azt hitte, hogy szánalmas álmodozók vagy őrültek (esetleg mindkettő), azokat most egy emberként ünnepelte a PC-s világ. A konzolok teljesen háttérbe szorultak ebben az időben, néhány kivétellel. A PlayStation (PSX) volt szinte az egyetlen konzol ami képes volt valamelyest lépést tartani a PC-k brutális térhódításával, és ami jópár, azóta sikerszériává érett, játéksorozat gyökereit teremtette meg, mint Medal Of Honor, Silent Hill vagy Metal Gear Solid csak hogy néhányat említsünk. Bár ezeket a játékokat szinte kivétel nélkül átportolták PC-re, érthető okokból, ám visszafelé már nem igazán ment a dolog, szintén érthető okokból. A számítógépen szebb volt a grafika, egyszerűbb az irányítás, kettőnél többen játszhattunk egyszerre és néhány műfajt (pl RTS, FPS) nehézkes vagy egyszerűen lehetetlen volt gamepad-el játszani. Semmi olyan nem volt a konzolokban amit a számítógép ne tudott volna kétszer jobban. Ezen felül a PC-nek volt a kezében egy aduász, amivel végképp a konzolok felé kerekedett: internetkapcsolat. Az online játszható PC-exkluzív játékok megjelenésével szinte biztos volt a számítógépek totális egyeduralma...

Ekkor jött a nagy vízválasztó, az ezredforduló. Ekkor robbant be a köztudatba a PlayStation 2, majd egy évvel később az XBox. A PC bőszen a virágkorát élte, de a horizonton már gyülekeztek a viharfelhők. Az új "csodaszép" konzolok repülőrajtal indultak felfelé a PC trónfosztására. Új technológia, új kinézet, új játékélmény és új lehetőségek...az emberek csak erre vártak a hosszú ideje PC függő világban: alternatívák. Az elkényelmesedett PC-s feljesztők eddig megtehették, hogy klóngyártásból és futva összedobott játékutánzatokból simán megéltek, de durva jóreggelt-pofont kaptak. Egyre laposabb és ötlettelenebb játékok kerültek a piacra, megjelentek a Budget kategóriás, játéknak alig nevezhető förmedvények, és már az is PC játékot csinált aki azt sem tudta mi fán terem...mert ez volt a jövő, ebből lehetett megélni. Pár kivétellel a játékok színvonala elindult lefelé a lejtőn. A számítógépes hardware-ek garmadája egyre nőtt, bonyolultabb és drágább lett a monopólium miatt, egyre több játéknál jelentkeztek kompatibilitási problémák, és az elszállt programozók brutális irányítási megoldásai. Emellett az ellustult fejlesztőbrigádok egyre szétszórtabbak és felelületesebbek lettek, emiatt kezdtek megjelenni a félkész játékok, a "rókabőrök", a patch-hegyek és a kolosszális leégések. Miért? Mert megtehették. Nem volt igazi ellenfelük, így szinte bármit lenyelethettek a játékosokkal, még olyan dolgokat is, amiért pár évvel azelőtt kétheti akasztás járt volna. A játékosok pedig elkezdtek nyugtalankodni, kezdett elegük lenni a kizsákmányolásból.
Az új konzolok ezzel szemben uniformizált hardvert, egyszerű irányítást és kezelést, valamint merőben új játékélményt hoztak be. A számítógépes játékok ekkor már véképp a barlangban élő gémer-állatoknak készültek, de a konzolok kihozták a játék élvezetét a fényre: a nappaliba. Ahelyett, hogy a lesötétített szobában, teljes magányban folyt volna a játék, most már a kényelmes fotelből, a tévé előtt játszhattunk, többedmagunkkal egy légtérben. Ami pedig a végképp egyenlővé tette őket a PC-kkel: internetkapcsolat. Amit eddig a számítógép jobban tudott (és amivel totálisan elszállt), azt a konzol behozta, kijavította, leegyszerűsítette és piros masnival tálalta. Nem kellett többet hosszú installálási mizériával, kompatibilitási problémákkal, lassú hardverrel, patchekkel és elbaltázott irányítással küszködni. A konzol mindenre hozott megoldást. Persze korántsem volt minden tökéletes, de ez már éppen elég volt, hogy felrázza a közönséget. A Csipkerózsika-álomból felocsúdott PCs fejlesztők pedig gőzerővel nekiálltak felvenni a versenyt az új jövevényekkel. Ekkor kezdődött el a PC és konzolok közti vérremenő háború, ami egy darabig kiegyenlítettnek látszott...egy darabig...

És ejövé vala 2005, a halál hetedik angyala, hozván magával kínt, keservet és persze Dúmhármat. A hetedik generációs konzolok, a PS3 és az XBox 360 úgy robbant be a színre mint a mennyekből leereszkedő megváltó, az anyalok kórúsával karöltve. Csúcstechnológiás hardver, ami nem hogy behozta a PC-t, de sokmindenben le is körözte. Újratervezett irányítás, gamepadek, tetszetős külső, leegyszerűsített kezelés, online tartalmak és gémek tömkelege. Hosszú évek óta újra meglentek a konzol-exkluzív játékok és fejlesztőcsapatok, ontva magukból hideget-meleget a jónépnek. Mint sok éve egyszer régen, újra kígyózó sorokban álltak az emberek karácsonykor az elektronikai- és játékboltok előtt, darabokra fagyva a hideg szélben, és csak egy csak egy dolog éltette őket: megvenni a legújabb... KONZOLT. De most már nem azért, hogy Pistikének szép karácsonya legyen...nem. Apuci immár magának vette a 360-at és a PS3-at, a gyereknek meg max kapott egy DX-et. A többit pedig tudjátok jól. Képtelen mértékben változott a játékokról alkotott kép és maga a játékos társadalom is mindössze néhány év leforgása alatt. A szép lassú változások kora lejárt. Hirtelenhalál van. De java még csak most jön...


[/i](A következő részben: Kozol körkép a nagyvilágból: mivel is játszunk? Miként változtatta meg a konzol a PC uralta játékteret? XBox Holoszoba, avagy mit hoz a jövő a digitális játszótéren?)

Viszlát jövő szerdán! :)

Utolsó módosítás: 2008.05.29. 19:02

Hozzászólások

balays82
1 | balays82 2008.05.21. 09:26
Tetszik a cikk, ha nem is mindenben értek egyet a leírtakkal. Várom a folytatást. :)
powerhouse
2 | powerhouse 2008.05.21. 15:25
Az a durva, hogy mindez húsz év alatt!
3 | padavan 2008.05.21. 17:51
Ez az írás pl teljesen kerek és ennél fogva tetszik. Látszik, hogy olyan témáról írtál, amely talán a szívügyed. De legalábbis marhára érdekel.

Hozzászólva: Sosem volt konzolom, a PC elött Commodore 64 és Amiga 500 fordult meg nálam, öcsémmel marha jókat Scenarióztum, befigyelt némi Test Dirve, Chaos Engine amigára pedig gyenge véleményem szerint klasszikusként kéne hogy emlegetve legyen. Csomó más játékkal is toltuk, csak most nem jutnak eszembe. :( Mortal Combat azért kemény volt, főleg a Fatalytis kivégzések :D

Ja, meg volt nagy Desert Strike partizás is néha. Most beugrik, hogy például a Scenarióval giga meccseket vívtunk, az egyiknek hajnali 4-kor lett vége, és totálisan megsemmisültek az országaim és a seregeim. :D

Alien Breed? Nagyon kész volt! - Na, cska beugrik pár cucc. Jahh, meg volt egy Robocop game is, ott milyen tömegmészárlás volt már akkor. :D
4 | Playbahnosh 2008.05.22. 00:11
Kössz a bíztatást. Örülök, hogy tetszik. Amúgy igen, érdekel a téma (amúgy nem is írtam volna róla ennyit nemhivatalosan ;) ), főleg néhány dolog miatt. Egyrészt a néhány éve berobbant konzolok nemhogy beérték a PC-t minden téren, de már kezdik is kiszorítani a játékpiacról. Főleg azért ástam bele magam a témába, mert iszonyatosan idegesített, hogy néhány általam nagyon várt játékot kizárólag konzolra adnak ki, vagy csak eszetlen sok idő múlva portolják át PC-re, amikor már mindenki 80x kijátszotta és el is felejtette. Pl GTA IV. Vagy ott vannak a konzol-exkluzív játékok, amit mi PC-n sosem fogunk élvezni, mint a Rock Band, a legtöbb Wii játék és így tovább.

Amúgy ha tudom, akkor hamarabb befejezem a következő részt, és már postolom is, csak rengeteg munkám van most melóhelyen, így nem tudom mikorra lesz meg. Kitartás.
5 | Ittas Ember 2008.05.22. 10:57
Na ezt nem szeretem a ebben a fórummotorba, amíg megírtam egy monstre hozzászólást, kijelentkezett, így ment az egész a levesbe (persze Wordpad, OpenOffice, tudom).

Tehát akkor erősen zanzásítva: a téma érdekes, de úgy érzem elég beszűkült perpektívából vizsgálod, túlságosan is a magyar helyzetből indulsz ki (nyugaton, Japánban korábban is nagyon izmos volt a konzol), pedig elég globális jelelgű a téma. Emellett a jelek szerint nem veszel figyelembe olyan tényeket, hogy mára mennyire megváltozott a játékipar, mennyire mások a költségek és (hiba)lehetősegek, nem lehet mindent a fejlesztői trehányság számlájára írni, és bizony régen is volt ezernyi szörnyen gagyi, akár bugos játék is (akár az X-COM első két részét vagy a Fallot 2-t is sárba lehetne tiporni egy mai rivjúban a bugossága miatt). Figyelembe kell venni a játékipar egyéb változásait is (egyáltalán iparrá válását) és az ehhez kapcsolódó tényeket, ha már tanulságokat akarunk levonni. Célravezetőbb, mint általánosítani. Mindezt építő kritikának szánom, ugyanis a téma értdekes, megérdemli a minél alaposabb körbe járást, több oldalról való megvizsgálást.

(Mellesleg ugyan a PSX csak egy közkeletű beceneve a PS-nek, de egy PS2-alapú temréknek is a hivatalos neve, részemről inkább kerülném e nemhivatalos rövidítést.)
6 | Playbahnosh 2008.05.22. 14:11
Nem véletlenül a magyar helyzetből indulok ki, ugyanis ha észrevetted leginkább a környezetem és a saját emlékeimen alapul a cikk. Ez nem egy világméretű tényfeltáró mély-elemzés, hanem csak az általam leszűrt dolgok összefoglalása. Ahhoz napokig, sőt órákig tartó nyomozás és anyaggyűjtés kéne, grafikonok és kimutatások böngészése, adatbányászat...nem. Ez csak egy kis könnyed összefoglaló és elmélkedés a dolgokról, az én szemszögemből. Azért blog. Ha "hivatalos" cikk lenne, azért elhiheted, hogy nem ilyenre írtam volna ;)


A fejlesztői trehányságról annyit, hogy én nagy léptékben beszéltem a dologról, és újra elmondom, hogy az én véleményem nem mérvadó. Akkoriban a hulladék és bugos játékok elvesztek a nagy nevek között, és nem maguk a nagy nevek voltak hulladék és bugos játékok. Most az, hogy ezt ki mennyire érzi igaznak, a saját döntése...

Egyébként a PSX a PlayStation teljesen hivatalos beceneve volt anno a PS2 megjelenésekor, az hogy most egy másik ilyesfajta termék is felvette, hát bumm.

Amúgy kössz a kritikát. Much appreciated ;)
7 | Ittas Ember 2008.05.22. 17:53
Persze ez érthető, a hozzászólásom "vágatlan" verziójában ki is tértem arra, hogy végülis egy blogról van szó. Mindössze úgy érzem, hogy tettél globális jellegű megállapításokat, melyeket a grafikonok híján szűkebb körbwen tapasztaltakra alapoztál, így az személyes élményektől már elemzés és a történeti áttekintés felé fordult a tartalom, ami azért érdekes elegy, talán szerencsésebb ilyenkor jobban elválasztani a személyes tapasztalatokat a feltételezésektől, véleményektől. A bejegyzés persze tetszik, de én maximalista vagyok.

A fejlesztői igénytelensége tetkintve részben egyetértek, csak összetettebbnek tartom a kérdést, mert nagyon sok minden megváltozott, és ezek a változások elválaszthatatlanok a játékok állapotával. Másrészt viszont én frissebb játékokban is rendre megúszom a bugokat - fórumokon egyes játékosok hajlamosak a nem teljesen lineáris játékok esetében saját figyelmetlenségüket bugra fogni -, viszont ősöreg klasszikusban akadályozta meg bug a végigjátszást. C64-ről is tudnék mondani bugos, fagyogatós játékot (A Kastély - magyar fejlesztés) - pedig eredeti volt, még a törésre sem lehetne fogni. Ettől függeltenül annak idején jobb volt a helyzet, viszont ha egy játékba hiba csúszott, jó eséllyel benne is maradt, de legalábbis nehezebb votl beszerezni az esetleges patcheket. Én nagyon szeretek régi klasszikusokkal játszani, de az idő megszépíti a régi kényelmetlenségeinket, ma már hibák is jobban feltűnnek, azon túl, hogy könnyebben is a játékokba kerülnek (sokkal több és bonyolultabb tartalom, drágább és hosszabb fejlesztés stb).

Egyébként valóban nem teljesen helytelen a PSX betűszó alkalmazása, hiszen ez a PS munkacímének rövidítése. Mindenesetre nekem mindegy, hogy más miként nevezi, csak megjegyeztem, hogy jobban szeretem, ha nincsenek átfedések, és mindennek kristálytiszta jelentése van. Bár különben meg szeretek a sorok között olvasni :)
8 | LAKAT 2008.09.10. 11:19
Tán későn szólok hozzá,de megtenném.

Majdnem teljesen egyetértek én is,még azzal is,hogy a pc mellett vagyok bár,érdekesen nézem a játékaim hullását.Megijedni nem fogok,lesznek még itt jó játékok,hiszen a nagyobb cégegtől kapjuk mi is a cuccot.Ha pedig egy ps3-as játék világsiker lesz,azt ugyis megkapjuk mi is.Hiszen mondjuk már el,metal gear solid,gran turismo, sims örület,doom,ezek mind megvannak.Az uccsó szemét gyatra játék meg ugysem érdekel,ott is van sok szemét.De ,hogy miért mégis pc.Nem tudom a ps3 eltárolhat-e annyi zenét ami nekem van 360 formátumban,és,hogy le is játszaná-e ezeket.Lehet azon több száz film,vagy két kattintásra inditható 3d játék szerkesztő..Nem hinném.Meg sokan mondják,hogy HD tévé kell hozzá akkor már jobb mint a pc.Megmutatnám én a gépem,hogy hányszor verdesné oda az ujgenerációs konzolokat szakadva.A másik az installáció.Arra nem gondol senki,hogy a ps3-ba dvd-t be,ki be ki...MI KILÉPÜNK ÉS INDITUNK MÁST!Hamarabb betöltödik,mint bármelyik konzolon.Hiszen nincsen kikapcs bekapcs.Ergo gyorsabb.Nem egy pentium2-essel kéne összehasonlítani a pc-t,hanem egy modernebb konfiggal,amiben mondjuk van pár giga ram.

Másik,ma már nagyon nem játszom inkább csak fejlesztgetek,de régen megvolt a psx.Na annál nagyobb élményt olyannyira nem kaptam,hogy ma is figyel a gépemen egy ps emulátor,arra várva,hogy havonta 1x,ha eljön haver egy tekken 3-at lejátszunk.Annál nagyobb élményem már ugysem lesz.a ps3 pedig annyira nem erős,mikor bejelentették is gyorsabb pc-k voltak,persze azt aláírom,hogy csak számokban.Ma viszont már gyakorlatilag sem ér sokat a ps3 tudás szinten.Visszasirom a psx-emet,és a pentium kettes gépemet,amin akkora hütő volt,hogy egy hangyát nem tudott volna elfujni:)
Azok az idők tetszettek ez ami most van.Ez nem.A pénzemre játszanak,és nagyon rosszul.Megyek inkább csajozni!Jóccakát:)

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.