Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Playbahnosh blogja

WiiStation 360-DS: A Konzológia (Part II)

Playbahnosh | 2008.05.29. 12:42 | kategória: Játszó-tér | 14 hozzászólás

Sok ember a mai napig nem érti, miért vesz valaki konzolt a PC mellett, vagy helyett. A másik oldal pedig nem érti miért vesz valaki játékhoz PC-t. Az a furcsa, hogy mindkét oldalnak igaza van. Aki eddig nem igazán tudta mi fán teremnek mostani konzolok, azoknak itt egy kis betekintés, "dióhéjban" :D

Ez egy több részesre tervezett cikksorozat második része. Ebben a részben a mostani konzolok kifilézése téma, valamint a PC-re mért hatásuk és jövőjük. Aki kíváncsi az előző részre az itt megtalálja. Jó olvasást! :)



Konzol anatómia

Jópár éve már figyelem a konzolokat, és a játékosokat is. Azt vettem észre, hogy sokan még mindig nem tudják, hogy miért is jó vagy rossz a 360, miért is vesznek annyian PS3-at, és miért aláz le minden eddigi rekordot a Wii. Hát nézzük sorba a Felkelőket a mi kis polgárháborúnkban:


Xbox 360

2001-ben kezdődött az Xbox pályafutása, ami a Microsoft válasza volt az egyre növekvő konzolos igényekre. A PS2 riválisának szánt Xbox ekkor debütált. Igaz az eladásokban csúnyán alulmaradt a Sony üdvöskéjével szemben (a Microsoft 4 milliárd dolláros veszteséget jelentett), de mégsem adták fel. Így 2005 május 12-én, az IBM, az ATI és a SiS közreműködésével, az MTV élő adásában először felsírt az Xbox 360.

Technikai adatok:

Méret: 309 x 258 x 83 mm
Súly: 3.5 Kg
CPU: 3.2 GHz PPC Tri-Core Xenon
GPU: 500 MHz ATI Xenos
Média: DVD, DVD-DL, CD és kiegészítővel HD DVD
Tárhely: 20 vagy 120 GB merevlemez és 64, 256 vagy 512 MB memóriakártya
Kontrollerek: Maximum 4 (vezetékes vagy wireless)
Csatlakozók: 3 x USB 2.0, Infraport, 100Mbit Ethernet
Online lehetőség: Xbox Live

A 360 nem is nagy és nem is kicsi, olyan középút a többi konzolhoz képest, mind teljesítményben, mind kinézetben. Ő lenne a vagány csávó a piacon. Már a nyitónapon elfogyott az összes darab a boltok polcairól és a raktárakból is. A hihetelennek hangzó 19 millió eladott példány (2008 Április 25-i állás) is azt mutatja, hogy egy fankó kis játékdobozzal van dolgunk. Minden benne van, amit egy hetedik generációs konzoltól elvárható, és már a megjelenéskor is rengeteg játék jött ki hozzá, így aki megvette, már el is kezdhette bőszen a függést otthon. A játékdömping azóta sem csendesedik, és a rengeteg Xbox-only játéknak hála, egyre többen veszik is a gépet. Nem is csoda, hiszen a legnagyobb nevek szinte mindig a 360-on debütálnak, és ki ne szeretne a PS3-asok és Wii-sek, és főleg a PC-sek előtt játszani a nagy nevekkel. A Live támogatásnak hála, pedig neten keresztül is játszhatunk másokkal, amikor csak akarunk. Akiknek PC-jük is van a 360 mellett, azok mégjobban örülhetnek, ugyanis az Xbox-os perifériák mind kompatibilisek XP-vel és Vistával is, így pl a konzolról portolt PC-s játékunkat simán tolhatjuk az Xbox kontrollerrel. De nem csak a gamepad, hanem minden irányító szerkezet használható aminek USB dugó fityeg a végén. Ott van példaképpen a Guitar Hero III, amit élvezetesebb a kis műanyag gitárral tolni, mint mondjuk billentyűzettel. A játékok minősége szinte mindig a tökéletesség határát súrolja: Halo3, GoW, GTA IV és így tovább. A dömping remekül kielégíti még a felsőbb kategóriás játékosok igényeit is. Láthatjuk tehát, hogy az Xbox 360 minden téren jól teljesít, és ezzel igencsak megérdemelt a népszerűsége.

De árnyoldala is van a Borg kockánknak. A legnagyobb probléma, amivel a sok játékos küzd, az RROD, vagyis a "Red Ring Of Death". Az Xbox le sem tagadhatná, hogy Microsoft gyártmány, ugyanis ez a Kékhalál konzolos megfelelője. BSOD helyett nekik RROD jutott. A 360 ugyanis képes a leglehetetlenebb pillanatokban bedögleni, megfagyni, leállni, kigyulladni (na jó azt azért nem :)) és ezzel együtt a bekapcsológomb körüli státuszjelző kör zöldről átvált pirosra. Innen a neve is. A gyártó szinte az egész első szériát visszavonta, debugoltak, javítottak, újra kiadtak, megint visszavontak, megint javítottak...heh, egy szó: Microsoft :) Annyira tipikus. A játékosok meg szentségeltek ezerrel. Ebben az időben a szervízekben több Xbox fordult meg mint PC vagy bármilyen más konzol. A játékok nagytöbbsége képes volt RROD-t produkálni, és ez főleg akkor volt idegesítő, amikor pár óra játék után pont a mentési pont előtt pusztult meg a gép. Erről mindig a Copycon - Rendszergazda c. száma jut eszembe, mert ugyanúgy Xboxra is igaz: "B@$Đmeg, ez olyan, mintha Isten úgy rakta volna ezt a csávót a földre, hogy minden percben összessen, érted" :D A Microsoft rettentő pénzeket hagyott a bíróságon és szó szerint milliókat ölt bele a hiba kijavításába. A vevők jónéhány maszek bütykölési eljárást is kitaláltak azoknak, akiknek már lejárt a garija. Mégis, a megbízhatatlanság volt a legnagyobb ok, amiért sokan más konzolokhoz pártoltak...na és persze a Live. Az Xbox online támogatása ugyanis fizetős! Havidíjas pontosabban, szóval aki neten szeretne játszani a többiekkel, annak bizony kőkeményen le kell csengetni a dollárokat a szolgáltatásért. Sőt mi több, sok országban nem is elérhető a Live támogatás, többek között kishazánkban sem, így nekünk marad az offline játék. Nem meglepő módon, ezen sokan felháborodtak, és váltottak. De ez még így is kevés volt, hogy megtörje az Xbox 360 sikerszériáját, ami még most is tart. Ennek több oka is van, de előbb lássuk a többi kihívót...


PlayStation 3

A Sony a Nintendo után a második legöregebb (még versenyben lévő) konzolkofa a piacon. A PlayStation neve egy időben egyet jelentett "A Konzollal". Miután a GameCube lecsúszott, a Dreamcast pedig a saját kardjába dőlt, szinte a PS volt az egyetlen valamire való játékgép szerte a vidéken. A számok magukért beszélnek: PS-ből 102 millió darabot adtak el 2005-ig, így ez volt az első konzol ami átlépte a százmilliós álomhatárt, szemben a GameCube 28 és a Dreamcast csekély 10 milliós darabszámával. A folytatáshoz hasonlóan magasra tették a lécet, és valami olyat alkottak, amire még ők sem számítottak: A PS2-t, ami a Microsoft újszülött Xbox-át simán agyonverte, teljesítményben, játékokban, mindenben. Képtelen mennyiséget, eddig több mint 120 millió darab PlayStation 2-t adtak el, amivel hivatalosan is ez a leghíresebb konzol a világon. Nem csoda tehát, hogy a hetedik generációra rendesen felkészültek Sonyéknál, és mindent bedobtak amit csak tudtak...kivéve a törülközőt. A PlayStation 3 2006. november 11-én debütált, nem kevés meglepetést okozva...

Technikai adatok:

Méret: 325 x 274 x 98 mm
Súly: 5 Kg
CPU: 3.2 GHz STI Cell Broadband Engine
GPU: NVIDIA-SCEI "RSX"
Média: Blu-ray, DVD, CD és Super Audio CD
Tárhely: 20, 40, 60, vagy 80 GB beépített SATA HDD, MemoryStick, SD/MMC és CompactFlash/Microdrive memórakártyák...stb
Kontrollerek: Maximum 7 (vezetékes vagy wireless)
Csatlakozók: 4 x USB 2.0, IEEE 802.11b/g Wi-Fi, Bluetooth 2.0 (EDR), 100Mbit Ethernet és még a jóég tudja mi minden
Online lehetőség: PlayStation Network

Hát, a Sonynál nem szarral gurigáznak, hogy úgymondjam. Ez a tipikus HOLY SHIT kategória. Robosztus fémes külső, ami alatt egy szunnyadó vulkán ereje vár arra, hogy kieresszék. A butális fekete kolosszus mindent ver a kategóriájában...egy dolgot kivéve: játékok. A konzol debütálásakor rettentő kevés játék volt hozzá, és azok sem voltak nagy eresztések. Ez volt az egyetlen ok, hogy ma nincs minden háztartásban legalább kettő PS3. Minek is vegyen az ember egy ilyen atomerőművet, ha nincs mire használja. Azóta persze megszűnt a székrekedés játékfronton és megindult az áradat, de még hogy! Amint az várható volt, a kezdeti negézségek után szépen behozta a lemaradást, és annak ellenére, hogy több mint egy évvel később jött ki, már bőszen kezdi lekörözni a Microsoft kockáját. Ne értsetek félre, semmi bajom az 360-al, de a tények magukért beszélnek: a PS3 izombrutál! Igaz, jó $100-al drágább mint a Xbox, de sokkal többet is ér. Egyrészt, a hatalmas vinyón minden elfér, játékok, filmek, egyéb cuccok, még az egész családi fotóalbumot is feltöltheted rá. Sokkal gyorsabb és részletesebb mint a 360, és ami a legjobb benne, nem szakad össze játék közben. De kétségkívül a legjobb tulajonsága az online részleg, ami, és most kapaszkodjatok, ingyenes! Így van, a PlayStation Network 24/7 online támogatást nyújt, letölthető extrákkal, ingyen frissítésekkel és különböző akciókkal, és mindezt ingyen. Ennyit a Live!-ról. Külön extraként, egy nagy meglepetéssel is szolgáltak Sonyék, ez pedig a Home nevezetű kis programocska. A neten elvétve már találkozhattatok vele, de azért elmondom mi ez: A Home egy Second Life szerű MMO...öhh...végülis játék, de több annál. PS3 gépünknek csinálhatunk egy avatart, és teljesen interaktív 3D-s világban, tulajdonképpen élhetünk. Teljesen testreszabhatjuk a karakterünket, még akár a saját arcunkat is kaphatja virtuális kedvencünk. Lehet saját virtuális lakásunk, amit igényeink szerint berendezhetünk, eljárhatunk virtuális szórakozóhelyekre, plázákba vásárolgatni, de még akár dolgozhatunk is virtuális pénzért, mint a Second Life-ban. Persze kinézetre ezerszer jobban fog kinézni, a kor igényeinek megfelelően, legalábbis ezt tervezik a Sonynál. A Home persze PS3-only, mielőtt valaki portolásért áhítozna :) Tehát, ez van nem semmi. Azt már csak mellékesen jegyzem meg, hogy ha van PSP-nk, azt használhatjuk a nagytestvérrel is, így néhány játékból érdekes extrákat hozhatunk elő. Az F1: Championship Editionben például valós idejű visszapillantó tükörként funkcionál, de más játékokban pl térképnézőként, kontrollerként vagy egyéb szervként is használható. Most lehet, hogy reklámszövegnek tűnik mindez, amit a PS3-ról írtam, de nem az. Jóllehet, ha sok pénzem lenne tényleg ez az egyik konzol amit megvennék. De hogy miért csak az egyik? Hát ezért:


Wii

Hát igen, a szakma legöregebb versenyzője: a Nintendo. De ahogy mondani szokás, öreg gyártó, nem vén gyártó. Ez kétszeresen igaz a Nintendo cégre, ugyanis már megint valami olyat alkottak amire aztán senki nem számított. A frucsa nevű, ám annál furcsább tulajdonságokkal rendelkező Wii 2006. november 19-én került a polcokra...vagyis nem került, de erről később. Lássuk előbb a kemény tényket:

Technikai adatok:

Méret: 216 x 159 x 44 mm
Súly: 1.7 Kg
CPU: IBM "Broadway"
GPU: ATI "Hollywood"
Média: Wii Optical Disc, GameCube Game Disk
Tárhely: 512 MB belső flash memória, Secure Digital Card és Nintendo GameCube Memory Card
Kontrollerek: WiiMote, Wii Balance Board és a GameCube vezérlők
Csatlakozók: 2 x USB 2.0, Wi-Fi, Bluetooth és USB-s LAN adapter
Online lehetőség: WiiConnect24

Mint látszik, a Wii a legkisebb versenyző a csapatban, ráadásul fele annyit nyom, mint társai. Nem is igazán lehet konzolnak nevezni ezt a gépet...sokkal inkább dobozba csomagolt szórakozás. A felszereltsége még nagy jóindulattal is szegényesnek nevezhető, de legalább olcsó, majd 100 dollárral kevesebb a többi konzolnál. Viszont a szerény külső ne tévesszen meg senkit, ez vérbeli játékgép, a szó legszorosabb értelmében. Kívülről tényleg nem látszik soknak, egy egyszerű fehér dobozka, amit még egy 4 éves is simán elbír, semmi cicoma vagy nagyzási hóbortos PS3-szindróma. A karcsú dizájn és a konzol súlya is arról árulkodik, hogy csak a legszükségesebbeket pakolták a gépházba, se többet, se kevesebbet. Az online rész, a WiiCopnnect24, a PS3-hoz hasonlóan ingyenes, és simán frissít mindent amit csak kell, automatikusan, még standby állapotban is. Tehát, ha kikapcsoljuk a gépet és elmegyünk otthonról, később arra jöhetünk haza, hogy a kis gépünk már frissítette is magát, mindenféle beavatkozás nélkül. Ez azért elég szép dolog. Egyébként a benne ketyegő hardverről vajmi keveset tudni. A hangzatos nevű "Broadway" és "Hollywood" nem sokat árul el a proci és a grafikus motor teljesítményéről. De végülis minek is ezt firtatni. A hardverből nem is igazán a belső a lényeg, hanem, igen jól gondoltátok, a Wii Remote Contoller, vagyis a WiiMote. A Nintendó megalkotta azt, amit eddig senki nem tudott: a működő varázspálcát. A kis kézreálló kontrollerben ugyanis mozgásérzékelők találhatók, így behozva a tényleges 3D-s élményt, behelyezve a játékost a játékba. Vívás? Nem probléma, suhints a WiiMotettal ahogy egy karddal tennéd, és a képernyőn máris valósággá válik. Céllövészet? Semmi gond, csak mutass a képernyőre és húzd a ravaszt, ugyanis a WiiMote pointerként is funkcionál. Jónéhány videón, képen, cikkben és egyéb médiában találkoztunk már a csodálatos WiiMote erejével, szóval nem is szaporítom tovább a szót, úgyis tudjátok miről van szó. Aki nem, az pedig nem is ezen a bolygón él. Az viszont vitathatalan, hogy ez a kis szerkezet minden vetélytársát brutálisan agyonverte az eladási listán. Már az előrendeléskor elfogyott az összes legyártott darab, és jó néhány helyen nem tudták teljesíteni a megrendeléseket. Szó szerint vérre menő harcok folytak a kis konzolért a boltok előtt, szóval ezért nem került a polcokra egy sem...mert mind elfogyott mielőtt egyeltalán odatették volna. Eddig több mint 25 millió darabot adtak el belőle világszerte, ami hatalmas teljesítmény azt nézve, hogy szinte egyszerre debütált a PS3-al. Nem is csoda a nagy siker, mivel a Wii egy teljesen más vásárlói réteget céloz meg, mint a PS3 vagy a 360. Míg az utóbbiak harcore, barlanglakó gémerállatoknak készültek, a Wii éppen az ellenkező oldalnak, a hétköznapi embereknek. A Wii-vel az egész család játszhat, akár egyszerre, a kisgyerektől a nagymamáig, a kishúgodtól a nagytesódig. A gyepes kívülállók gyerekesnek és idiótanák találják, hogy egy műanyag izét lóbálva kollektívan hülyét csináljanak magukból mások előtt, de ezeknek az embereknek szerintem nem volt gyerekszobájuk. Ugyanis a legtöbb Wii-only játék a legkisebb erőfeszítésedet is értékeli, és ha valami nem sikerült teljesen jól, akkor inkább bátorít és poénkodik, minthogy a mai harcore világban megszokott módon a pofádba vágja a lelombozó Game Over feliratot és kiröhögjön. A Wii közösségégben nem kell attól tartania az embernek, hogy ha nem über-pro módon keni a gémet akkor lebénázzák vagy len00bozzák. Lehet, hogy nem lehet Flight Simulator X-ezni vagy C&C 3-azni a Wii-n, viszont ez nem hiányzik, ugyanis sokkal szórakoztatóbb játékok lettek rá kitalálva, és a szórakozás itt tényleg örömteli játékot jelent. Emellett a Wii Fit egy újfajta játékformát is behozott: a testedzést. A Balance Board-nak és a WiiMotenak hála, igazi edzőteremmé alakíthatjuk a nappalinkat. Szinte szentségtörés amit a Wii művelt, hiszen a redőnylehúzós, fotelbansüppedős, tévébámulós, gamepadszétverős konzol-társadalmat meg akarja mozgatni és egy egészségesebb életre sarkallni. Ki hallot már ilyet?! Felállni a fotelből? Ugyanmár. Megmozdulni-i-i? Te észnél vagy?! Tejóisten, micsináljak? Karkörzés?! Jóga??! AEROBIK???? WÁÁÁÁÁÁÁÁÁ! A legtöbb gémerállat sírva menekülne mindez elől, de az egyszeri embereknek ez igen jó kikapcsolódás, ahogy azt a horribilisen magas Wii Fit eladási mutatókon is látni lehet. Az egyik segítőtársunk ebben a Balance Board, ami egy nagyon precíz nyomásérzékelő szerkezet. Méri egyérszt a rá nehezedő súlyt másrészt a kis eltéréseket is. Egy egyszerű pár perces felméréssel megadja a testtömeg-indexünket, a egyensúlyunk pontosságát, de még a Wii-korunkat is, ami egy belső mérce arra, hogy mennyire vagyunk jó kondiban. Ha valahol nem teljesítenénk jól, a Fit készséggel felajánl egy edzéstervet, amit követhetünk ha jobb formába szeretnénk hozni magunkat. Emellett az egész teljesen interaktív, így még a leghülyébbek is értik mit-hogyan. Fantasztikus. De nem a csak a Fit mozgat meg, ugyanis szinte minden Wii játékban mozogni kell valamilyen szinten és ez már önmagában jót tesz. A WiiMote-ot pedig nem csak lóbálni lehet, ugyanis az analóg joy-t rákötve sima gamepadként is funkcionál, így minden játékhoz tökéletes. Igen, még arról is szólnak hírek, hogy a Crysis-t is átportolják Wii-re, ez nem vicc. Egy Crytekes fejlesztő az egyik intejúban úgy nyilatkozott, hogy lehetséges a dolog. Most lehet, hogy sokan a saját kardukba dőlnek, de ha meg lehet csinálni a Crysis-t Quad-SLI nélkül is, mi mindenre lehet képes a játékipar? A lehetőségek végtelenek. A Wii-nél ez pedig teljesen új értelmet nyer. Úgy látszik semmi sincs, ami megállítaná ezt a játékgépet, de legyünk őszinték, ki akarná egyeltalán? :) "Wii Will Rock You!" :D


A jövő szele

Ha egy szórakozóhelyen találkoznánk ezzel a három konzollal, akkor az Xbox lenne a kiöltözött szépfiú, akik hódít a csajoknál, csak lépten nyomon elalszik, a PS3 lenne a kigyúrt, öltönyös, napszemüveges kidobóember, a Wii pedig a kicsi, fordított-baseballsapkás jófejsrác, aki mindenkit képes megnevettetni és mindenkihez van egy jó szava. A hetedik generációs konzolok tényleg minden réteg igényeit kielégítik, mindenki megtalálja a számítását köztük. Éppen ez okozza a legnagyobb fejfájást a PCs fejlesztőknek, ugyanis a három konzol az egész PCs kínálatot lefedi, és szebben, jobban, játszhatóbban tálalja. Persze még mindig vannak PC-only játékok, mint pl a szimulátorok, a stratégiák és persze az MMO-k, de nem kell sokat aludni, és azt vesszük észre, hogy a nyolcadik generáció már ezt is megoldotta. A Microsoft, a Sony és a Nintendo titkos laborjaiban már most folynak a fejlesztések a jövő generáció konzoljain. Készülnek a hardverek, a felmérések, és már bőszen tervezgetik az új játékokat az Xbox 720-ra, PS4-re és a...mittomén hogy fogják hívni a következő Nintendo-t, Wiii? :D Ha belegondolunk, már a Star Trek sorozatokból ismert holoszoba sincs annyira messze, hiszen a mai és a közeljövő technológia eszközeivel már meg lehet alkotni egy olyan rendszert ami teljes 3D-s élményt nyújt, és képes becsapni az érzékszerveinket annyira, hogy elhiggyük: tényleg ott vagyunk a játékban. Amikor majd ledőlnek a PC, konzol, telefon, fényképező, videokamera és a TV közti falak, már csak a képzelőerő szabhat határt a fejlődésnek. De persze ennek megalkotására még várni kell, de szinte biztos, hogy még a mi életünkben eljön az a korszak, amikor mi könnyekkel vegyes nosztalgiával, a fiatalok pedig méla undorral gondolnak vissza a hetedik generáció konzoljaira, aztán felrakják a VR szettet vagy belépnek a kis házi holoszobájukba Crysis 5-özni vagy Final Fantasy 43-azni egyet ;)


Köszönöm, hogy megint velem tartottatok, remélem tetszett. A következő, és egyben befejező részben a elektronikus szórakoztatóipar mélységeibe kívánom beleásni magam, és mai szemmel végignézni a felszínt és pesze az árnyoldalt. Konzol kontra PC, mobil kontra otthoni szórakozás, és persze kik állnak mindezek mögött. Viszlát jövő szerdán! :)

Utolsó módosítás: 2008.05.30. 00:52

Hozzászólások

cygary
1 | cygary 2008.05.29. 13:17
Szívesen tartottam veled:) Egyébként örülök hogy wii-ről nem becsmérlő dolgokat mondtál, ma már szinte divat utálni. Pedig a pc mellett szerintem ez az egyetlen konzol amit akár meg is vennék, a teljesen más játékstílus és irányítás miatt. Engem valahogy nem vonz hogy ágyból vagy fotelból lövöldözgessek két kis bigyóval, amivel máig nem tudok célozni. Szóval A PC maradjon a magányos, nextgen játékoknak itt nekem, a Wii pedig úgy társaságban lehet iszonyatos buli.
2 | padavan 2008.05.29. 14:44
Dino sejhajon fog illetni, hogy a blogra "pazarlod" az ilyen fullos anyagaidat. :) Címlapon a helye az ilyeneknek.
powerhouse
3 | powerhouse 2008.05.29. 16:49
A vége kissé utopiszitikus, de kedvem támadt Wii-zni. Csak nincs :\
4 | Playbahnosh 2008.05.29. 17:16
Köszi srácok! A köv. cikk várhatóan elkészül jövő szerdára, de rengeteg melóm van mostanában, szóval lehet, hogy késni fog egy kicsit, előre is elnézést.

Padavan: Kössz! Amúgy Dinonak már több emailt ezügyben, de egyikre sem válaszolt érdemben, szóval szerintem nem tart igényt a nem játékismertető cikkeimre. Énis szívesen kipakolnám a címoldalra ezeket, mert itt elég kevés ember olvassa el, és kíváncsi lennék a többi ember véleményére is. Amúgy, mivel nem volt mostanában munkám itt a Dome-on, magyarul nem volt játék amiről írjak, így gondoltam formában tartom a cikkírói vénámat, és írok olyan dolgokról amik foglalkoztatnak. Csak remélni tudom, hogy tetszik is amit írok, de abból amit kommenteltek úgy látom igen, és ennek nagyon is örülök! :)
5 | Ittas Ember 2008.05.31. 01:16
Még nem olvastam végig, és bár nagy volt kísértés, félúton inkább "letettem", mert fáradt vagyok.

Ennek ellenére egy kis "kötözködésre" mégiscsak veszem a fáradtságot, mivel fontosnak tartom a tényszerűséget.

A PlayStation nem a Dreamcast és a GameCube riválisa volt, hanem a Nintendo 64-é és a Sega Saturné (na meg pár bukott modellé is, mint például az Amiga CD32 vagy a 3DO). A Sega és a Nintendo általad említett két konzolja már hatodik generációs.

A Live kapcsán úgy vélem hiba meg nem említeni az achievementeket. Egyébként gyakorlatilag Magyarországról is elérhető - külföldi címmel. Persze ez nem hivatalos, de a magyar Microsofttól vannak kijelentések, melyek szerint tudnak e jelenségről, és tudatosan eltűrik azt. Ha pedig a fizetősség szóba került, említeni lehetett volna az összeg nagyságrendjét is, máris árnyaltabb a pénz, ha kiderül, hogy üvegvisszaváltásból is gyorsan összejön a pénz. Ezzel persze nem védeni akarom őket a fizetősség és a magyar Live hiánya miatt, de ha az egyszeri magyar konzolosok szokásait vesszük górcső alá, akkor ezek fontos szempontok.
6 | Ittas Ember 2008.05.31. 01:19
máris árnyaltabb a pénz,

Mondom én, hogy fáradt vagyok. Szóval akarom mondani: máris árnyaltabb a helyzet.
7 | Playbahnosh 2008.05.31. 15:45
Éppen ezért nem dobálóztam generációkkal a PS részben. Akkoriban ez a három konzol volt a piacon, és még a generációs különbségek ellenére is ezek voltak a versenytársak. Amúgy meg úgy még égőbb, hogy egy 5. genes vert agyon két 6. genes konzolt :D

A live-ól szóló részben pedig direkt nem említettem az archivement rendszert, egyrészt, mert a harmadik cikkben foglalkozok vele bővebben, másrészt pedig ez mondjuk Steam-en is megvan, meg egy rakás más helyen, Battle.net, hasonlók. Az, hogy most a MS ennyire kihangsúlyozta, hogy bizony náluk ilyen is van, és mehet a gyerekes magamutogatás meg a "kinek van nagyobb fasza" verseny, hát...őszintén inkább hagyták volna szótlanul. :/ A fizetősséget pedig azért hangsúlyoztam ki, mert a többi konzol online rendszere bizony teljesen ingyen van, csak a live fizetős, az mindegy hogy mennyiért...
8 | Ittas Ember 2008.05.31. 17:43
Ha utánanézel rájössz, hogy GameCube még később jöbb ki, mint a PS2, csak a Dreamcast "harcolt" akkor már egy ideje az előző generáció tagjaival, de valójában nem nyitott rosszul, gyakorlatilag a PS2 ütötte ki őt is a nyeregből, majd a megjelenő többiek lapátolták rá a földet...

Jelenleg valóban csak a Live fizetős - ez szeritnem is csúnya lehúzás -, de a Nintendo a GDC-n már bejelentette, hogy ők is ezt tervezik. A következő generációra már talán ez azámít általánosnak, ha nem előbb. (Azt is hozzá lehet tenni, hogy a GT5P kapcsán komoly gondokkal küzdött a PSN, több órát vett igénybe a patch letöltése, míg a GTA4 megjelenése után szerverleállások borzolták a kedélyeket.) Az achievementekről hasonló a véleményem, de a népek zabálják ezt a módit, üzletileg ez egy nagyon is jó ötlet volt.

A PS3 kapcsán nem tudom, honnan veszed azt, hogy a játékok gyorsabbak és részletesebbek lennének, mint az Xbox 360-on. Multiplatform címek esetében bizony rendszerint megesik, hogy kevesebb AA van a Sony gépé, több az elmosás, illetve kisebb natív felbontáson renderel. Egyelőre nyers erőben nem igazán sikerült a PS3-nak győzedelmekednie, sőt a gakorlatban hajszálnyival éppenséggel el is marad. Persze a Cell rendelkezik tartalékokkal, az RSX viszont nemigen, így korántsem tűnik biztosnak, hogy fordítani tud idővel. Szintén tanulságos, hogy a programozók jobban megkínlódnak vele, nehezebb volt rá átportolni az UE3 engine-t, és általában több kóder is szükségeltetik egy porthoz, ha hasonlóan gyorsan el akarnak vele készülni. Ez pedig időnként visszaüt.

A Wii sajnos már nem olcsóbb 100 dollárral a többieknél, a HDD nélküli Xbox 360 Arcade már a legtöbb helyen olcsóbb nála. A gyártási költségekhez képest pedig éppen a Wii a legdrágább, de akkora a kereslet, hogy nem szükséges a Nintendónak az árakat csökkenteni.

Mindenesetre úgy vélem, hogy mindegyik konzol megérdemelt volna egy külön bejegyzést, így inkább hiányos féligaszságokat és sajnos tévedéseket olvashatunk itt csak róluk. Úgymond ítéletet hirdetni pedig kissé korainak éreztem úgy, hogy a legfontosabbal, a játékkínálattal csak nyomokban foglalkoztál. Márpedig minden más csak rizsa, a játékok jelentik lényeget.

Összességében sajnos azt kell mondanom, hogy még tájékozatlan és elfogult vagy a témában, többet kellene olvasnod róla. Személyes véleményem szerint éppen ezért nem valók ezek a bejegyzések a főoldalra, sokat kellene rajtuk finomítani, és több személyes tapasztalatot szerezned. Ez utóbbi nálam is hiányzik, de egyébként igyekszem nyomon követni témát, lévén érdekel.
9 | Playbahnosh 2008.06.01. 03:23
Kössz a kommentet, de azért lenne itt pár dolog. Ez nem kritika, ez inkább szőrszálhasogatás, már bocsánat. Most nem állok neki megmagyarázni, mit miért írtam, mert úgyis találnál benne kivetnivalót ahogy elnézem. Mint már az előző cikkben is írtam, ez nem egy brutálisan összetett mélyelemzés, hanem csak egy gondolatfuttatás, egy kis összegzés az én szemszögemből. Ez egy blogbejegyzés, egy magánvélemény, és nem egy értekezés a Tudományos Akadémiának.

"Összességében sajnos azt kell mondanom, hogy még tájékozatlan és elfogult vagy a témában, többet kellene olvasnod róla."
Éppen eleget olvastam és tájékozódtam EHHEZ a cikkhez, a maradékot pedig betömtem saját gondolatokkal és teoriákkal. Elfogult vagyok? Naná, hogy elfogult vagyok! Végülis az én cikkem, nem? Jah, vannak dolgok amiket szeretek és amiket nem, és ezt olyan hintés szinten bele is írtam a cikkbe, de sosem állítottam, hogy ez egy objektív írás lenne, ez egy magánvélemény.

"Személyes véleményem szerint éppen ezért nem valók ezek a bejegyzések a főoldalra"
Ha tényleg olvastad volna a cikkeimet és a kommentjeimet, akkor tudnád, hogy nem is oda szántam ezeket. Azért ne tanítsd már a halat úszni, léccives ;) Ha ezt fícsör cikknek írtam volna, szerinted így nézne ki? Egyrészt Dino is beletúrna ha úgy adódik, hibajavítás és korrekciók, ilyesmi, másrészt pedig alapból nem is ilyen lenne az egész felépítése, ha főoldalas cikk lenne. Azért ENNYIRE ne nézz már madárnak ;)

Amúgy, ha olyan mélységben nekiálltam volna kifejteni a dolgokat, amilyen mélységben te itt nekiálltál szőrszálhasogatni, akkor tényleg egy 500 oldalas disszertáció lett volna belőle és nem egy könnyed cikksorozat a BLOGOMBAN. Szóval légyszíves tekintsd ezeket a cikkekt azoknak amik, blogbejegyzések, magánvélemények, álláspontok, megfigyelések és témaindítók egy kics beszélgetéshez. Sokmindenben biztos igazad van, amiket tényszerűen leírtál, de azért ennyi szerzői szabadságot hadd kapjak már énis ;)
10 | Ittas Ember 2008.06.01. 09:13
A főoldalhoz mérés inkább padavan felvetéséhez kapcsolódóan volt egy megjegyzés, mely szerint ott tényleg jóval több utánajárás és személyes tapasztalat lenne elvárható, mint egy blogban. Ha nem kerül korábban szóban, magam sem feszegetem ezt a kérdést. Ettől függetlenül úgy vélem, egy blogbejegyzés során is lehet alaposnak, alaposabbnak lenni, ha valóban más műfaj is.

A véleményeddel, elfogultságoddal nincsen semmi problémám, amíg azzal akaratlanul nem tényeket másítasz meg, valótlanságokat állítasz. Lehet az a vékleményem, hogy a mohácsi csata 1344-ben volt, de ha ezt az alternatív elképzelést nem tudom alátámasztani, csak úgy kipattant fejemből, kevesen fogják elfogadni.

Én úgy érzem ezúttal nem csak szőrszálhassogattam, hanem igen komoly tévedéseket javítottam ki. Amennyiben komolyan érdekel téged ez a téma, akkor ezeket neked is komolyan kellene kezelned, nem kellemetlenkedésként. Kritikám jobbító száűndékú volt, remélem a befejező rész nekem is jobban lenyeri tetszésemet, és nem látom szükségét a "szerzői szabadságból" származó tévedések korrigálásának. A bejegyzés szerkezetének feszegetése pedig nyilván szubjektív észrevétel tőlem.
11 | Playbahnosh 2008.06.01. 13:30
Hát azért az "igen komoly" tévedéseket egy kissé túlzásnak tartom. Valamire nem tértem ki, valamit más szemszögből néztem, és ha ezt a szemszöget nem akarod vagy csak nem látod, attól még ott van. Ha most belementem volna a portolásba, a egyedi processzor meg GPU teljesítményekbe statisztikákkal dobálózva vagy hogy hány cent is az annyi, akkor azt a cikket nem én írtam volna.

Hadd mondjak egy példát: Ha téged arra kérnének, hogy írj egy laza fogalmazást v bejegyzést a legutóbbi balatoni nyaralásodról akkor elkezdenéd a Balaton történelmével a pleisztocén kortól kezdve, aztán áttérnél a Balaton archeológiai, földrajzi, biológiai és botanikai ismertetésére, aztán sorba vennéd a településeket a partján, mindegyik történelmét, szokásait és életét bemutatni, aztán.... szóval érted. Te most valami ilyesmit kérsz tőlem. Ezért mondom, hogy légyszíves lásd ezeket a bejegyzéseket azonak amik, és aszerint kritizálj, ez nem diplomamunka...

Ha szerinted kihagytam 800 oldalt a bejegyzésemből, akkor tessék, neked is van blogod, csinálj egy jobbat. Ezt most nem bántásból mondom, csak már egy kicsit unom, hogy minden egyes szót meg kell neked magyaráznom a bejegyzéseimben, mert szerinted az egész szar, vagy legalábbis nem így kellett volna megírni, pontatlan, baromságokat irogatok, meg egyébkéntis te jobban tudod. A kritikákkal soha semmi bajom nem volt, és igazat is adtam neked sokmindenben, DE nem fogok meghunyászkodni, letörölni az egészet és újraírni NEKED. Már bocs.

Amúgy a következő cikkem is tele lesz találgatásokkal, hazúgságokkal, tényelferdítésekkel, elfogult ömlengésekkel, összeesküvés elméletekkel és tengernyi hibával. Szóval jó debugolást a köv cikkemhez is :)
12 | Ittas Ember 2008.06.01. 14:56
Úgy vélem elég "selymes" hangnemben fogalmaztam meg a kritkámat ahhoz, hogy egyértelmű legyen, nem a rosszindulat vezérelte azt. A megjegyzéseim 90%-a viszont objektív alapon eldönthető ténykérdésekre vonatkozik, így fölösleges véleményként beállítani őket. A maradék 10%-ot pedig magad is kezelheted az én személyes véleményemként, és máris okafogyott ez a vita. Bár bevallom, talán elnézőbb lettem volna, ha padavan nem minősíti fullos, főoldalra való anyagnak a bejegyzést, így jobban csípte a szemem, mert többet vártam tőle.

A PS3 játékok során produkált látvány és sebességbéli előnyének kihozása viszont valóban komoly tévedés, hiszen lényegi kérdés egy játékgép esetében. Persze emberek vagyunk, tévedhetünk.

Ha szerinted kihagytam 800 oldalt a bejegyzésemből, akkor tessék, neked is van blogod, csinálj egy jobbat.

Igen, filmet is szoktam forgatni, ha nem tetszik az aktuális megtekintett, kereskedelmi adót is inkább újat indítottam kritizálás helyet, és játékokat is szoktam írni, ha valami nem tetszik... Hagyjuk inkább ezt a csinálj jobbat érvet!

Persze blogot írni nekem is lenne lehetőségem, de nem vágyom sem ilyen jellegű szereplésre, sem időm nincsen rá. Viszont ha már van egy ilyen téma, gondoltam leírom, mintegy hozzáteszem a véleményemet, elvégre mégiscsak a téma kitárgyalása lenne itt érdekes. Az más kérdés, hogy ez a jelek szerint nem történik itt meg. Eggyel kevesebb motiváció (a 0-hoz képest), hogy blogbejegyzésekre adjam a fejem.
13 | Ittas Ember 2008.06.01. 15:04
Szerk.:

Van egy javaslatom. Én blogbejegyzésként kezelem a következő részt, te pedig a felvetett témához való hozzászólásként a reagálásomat. Mert összességében ennyiről van szó, nem többről, nem kell sértve érezned magad.
14 | Playbahnosh 2008.06.02. 01:12
Rengeteg mindent akartam válaszolni az előző kommentedre, de tudod mit? Inkább nem teszem. Se időm, se energiám és legfőbbképpen kedvem nincs arra, hogy téged próbáljalak meggyőzni vagy megmagyarázni mindent szót, mert úgyis belekötsz valami másba aztán meg jól megmagyarázod, hogy az nem is úgy van, ahogy én gondolom, mert te..ehh, mindegy...és nem lesz vége sohasem. Szóval, ha akarod elolvasod, ha akarod nem, nekem innentől édesmindegy...

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.