Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Playbahnosh blogja

Mert megérDRMlem!

Playbahnosh | 2008.10.02. 12:49 | kategória: Játszó-tér | 17 hozzászólás

(Egy kis hajnali eszmefuttatás a játékipar néhány dolgáról, Playbahnosh style :D)

Mert megérDRMlem!

A Bioshock óta tudjuk, hogy a játékipar utál minket, PC játékosokat. A DRM a szélmalomharc legfényesebb példája, amit valaha láttunk. Természetesen az EA sem maradhat ki a buliból: először a Mass Effect, most a Spore és majd a Red Alert 3. Elkeseredett próbálkozás, vagy szándékos leépítés? Egyre több a kérdés, és egyre kevesebb a válasz...

A közelmúlt és jelen nagy PCs nevei estek áldozatul annak a kampánynak amit a "kalózok" ellen indítottak egyesült erővel a játékkészítő cégek. (*dokumentumfilm aláfestés*)
Atombomba: rengeteg ártatlan áldozat, de a célját elérte. Véget vetett egy hatalmas háborúnak.
DRM: rengeteg ártatlan áldozat, és semmit nem ért el, azon kívül, hogy még több ellenséget teremtett.
Természetesen ez mind a "kalózok elleni" háború része, ahogy az USA is a "terroristák elleni" háborúban igyekszik gyarmatosítani a fél Közel-keletet. Igen, ennyire hülyének néznek minket. Az EA és társai nem mást próbálnak meg véghez vinni, mint átalakítani a PCs piacot, a saját céljaiknak megfelelően. Rendszer-szétverő/lassító "biztonsági" programok, online aktiválás, limitált számú telepítés, időszakos biztonsági ellenzőrzés...stb. Mindez a kalózok ellen. Jól megmutatták nekik...

Engedélyt kell kérnem, hogy az általam drága pénzért megvásárolt játékot egyeltalán elindíthassam? Három install után megszűnik működni a szoftverem? Ha nincs internetem ne is álmodjak arról, hogy valaha is működni fog? Nesztek kalózok, most legyen nagy a pofátok! Ja, hogy a kalózoknak semmi ilyenel nem kell szenvedni, csak a legális vásárlóknak? Oppá, bocsi ^_^ (*badabumm-tiss, szappanopera-röhögés*)
Azt mondják a szabadságért harcolni olyan, mint a szüzességért b***ni. Tüzet tűzzel eloltani lehetetlen (vagy legalábbis nagyon nehéz). Persze a játékosok sem fogadták valami vidáman a rendszert. Hatalmas felhördülés és átkozódás-lavina borult az EA és tsai nyakába. Ráadásul az eladási mutatók is elkezdték alulról súrolni a padlót. Az EA ezt látva hatalmas nagylelkűségről tett tanúbizonyságot: felemelték az install limitet 3-ról 5-re. Ahhhh, így már mindjárt más, nem? (*fanfárok, üdvrivalgás*) "Hölgyeim és Uraim! Íme a "Játszuk a hülyét" verseny győztese!"

Sok fórumon olvastam emberekről olyat, még jóval a Spore megjelenése előtt, hogy ha DRM lesz a játékon akkor vásárlás helyett inkább letöltik vagy hagyják a francba az egészet, mert nem fognak fölöslegesen szenvedni. Ezt olyan emberek írták, akik eddig becsületesen megvették minden játékukat. A boltban. Pénzért. Ráadásul a névlegesen izombrutál és bombabiztos védelem dacára már a hivatalos megjelenés előtt egy héttel le lehetett tölteni a Spore-t, mentesítve mindenféle játékoskiakasztó baromságtól.
Na most, ha ennyire nyilvánvalóan nem működik egy rendszer, sőt, éppen az ellenkező hatást váltja ki mint kéne, akkor azt mi a jó francért kell eröltetni? Megmondom miért: Gazdasági spekuláció. Az egésznek köze sincs a kalózokhoz. (*megrökönyödött felhördülés*)

Teljesen nyilvánvaló mi folyik itt: a játékipar szisztematikus átalakítása. A limitált számú installal és a "lécci, hadd játszak!" kötelező internetes sz*rakodással már tulajdonképpen nem is a miénk a megvásárolt játék. Itt indul a jövő: A játék amit megveszünk már nem termék lesz, hanem szolgáltatás. Mi már nem vásárlók leszünk, hanem mindössze bérlők. Ezzel a PC játékok, és később más szoftverek, elvesztik a termék mivoltukat és bérelhető szolgáltatássá válnak, mint a kábel TV. Miért? Mert így sokkal több lóvét lehet beszedni a gyanútlan és bárdolatlan lakosságtól. Azért. Miért hoztam fel a kábel TV-t? Mert teljesen ugyanaz a séma: Egy alapdíjért kapsz egy alapcsomagot, ami önmagában nem rossz, csak a jótól van nagyon messze (félkész játék). Természetesen plusz pénzért kaphatsz hozzá különféle extrákat (0-day patch, "extra content"), amivel mindjárt jobban élvezhető a dolog, de persze a legjobb mindig az extra-csomag, az az igazi anyag. Az EA már hosszú évek óta csinálja ezt például a Sims sorozattal, de aki egy kicsit is körülnéz a játékpiacon rengeteg ilyet talál. A játékra, mint termékre épülő "rókabőr" rendszert hamarosan felváltja majd a bérleti viszony. Nem, nem fog meghátrálni a játékipar, és fülét-farkát behúzva eltüntetni a DRM-et a játékokról. Sőt, még keményebb eszközök jönnek majd: hűségnyilatkozat (MMO játékoknál pl), a reklámipar brutális térhódítása, online kapcsolat nélküli játékok (azaz Single Player) megszűnése...stb. Egy olyan világban, ahol már lassan a telefonodon is HD minőségben nézel filmet bárhol/bármikor, ez várható volt. Megszoksz vagy megsz*psz. Ennyi.

Hogy az illegális tartalmak megszűnnek-e? Nem. Kalózok mindig is voltak, és mindig is lesznek. Egy lépéssel mindig az aktuális védelmek és a rendfenttartó erők előtt. Olyan védelem nincs, amit nem lehet feltörtni, és bizonyos "alvilági" csapatok kötelességüknek érzik ezt játékról-játékra bebizonyítani a nagyvilágnak. Nyilvánvaló, hogy másolásvédelemmel, fenyegetőzéssel, zsarolással és kényszerítőzéssel nem lehet ez ellen harcolni (lsd.: szüzességért b***ni), de a játékgyártó cégeknek nem is ez a céljuk. Világosan látszik mi fog ebből kisülni a játékosok számára: semmi jó, az egyszer biztos.


***Alternatív befejezés***

Viszont van pár dolog, amivel igenis meg lehet nyerni a vásárlókat, és ki lehet csalni tőlük a nehezen összekuporgatott pénzüket. Néhány (igencsak pesszimista) felmérés szerint a világon a PC játékosok majdnem 99%-a, így vagy úgy, illegálisan játszik. Ezek szerint egy adott PCs játék potenciális vásárlótáborából mindössze 1% fizet a játékáért. Ez túlzásnak tűnhet elsőre, de Kínát elnézve talán nem is annyira. Ha az AAA játékoknál maradunk és bármennyire jóhiszeműen nézzük is a grafikonokat, ez a szám akkor sem megy 10% fölé. Namármost, a kalózokat kiírtani lehetetlen, de ha a kiadóknak csak annyit sikerülne elérni, hogy 20% vegye meg a játékot amit kiadnak, akkor effektíve megdupláznák a bevételeket. Érdekes nem? Ezt mivel lehet a legkönnyebben elérni? Olyat kell nyújtani a vásárlónak, amit a kalózmásolat nem tud, és mindezt megfelelő ár/érték arányban. Néhány példa:

Fizikális juttatások
A játékgyártók lassan egy évtizede nagyon elhanyagolják a kézzel fogható dolgokat a játékok mellett. Persze a gyűjtői kiadásokban vannak ilyen extrák, de azokat úgyis csak a legelvetemültebb fanok veszik meg, mert általában méregdrágák és elég ritkák. Persze mindenféle promóciós ródsón, expón meg kiállításon osztogatják a reklámcuccokat mint a cukrot...az olyan embereknek, akiknek eszük ágában sincs megvenni a játékot. Akkor miért nem inkább azokat jutalmazzuk, akik megveszik? Régen, még a játékok őskorában, mindenféle extra holmit pakoltak a játékok mellé. Térképek, novellák, poszterek, képes füzetek, Pen&Paper szerepjátékok, gyűjthető figurák, kuponok, kódtáblázatok, apróbb ketyerék, medálok...stb, mind a játék dizájnjával díszítve. Jópár dolog ezek közül a játék szerves részét képezte (pl, tedd a medált a térképre, forgasd el 50°-al, na arra kell továbbmenni), vagy kiegészítette azt (pl epilógus vagy prológus novella), de még sorolhatnám az ilyen dolgokat. Manapság örülhetünk, ha egy rövidke users manual-t kapunk a játék mellé, de mára az is eléggé kiment a divatból.
Túl sokba kerülne ezt ma megvalósítani? Szó szincs róla. Az nem igaz, hogy kiforgatná a vagyonából a kiadókat, ha néhány ilyen apróságot tennének a játék dobozába (ami önmagában is lehetne szebb, dombornyomás pl), és a fejlesztőknek se törne a le a kezük, ha egy két ilyen dolgot a játékmenetbe is beleírnának mondjuk olyan extra fícsör szinten, hogy aki nem akar, az ne szenvedjen vele. Kuponok: veszel az adott kiadótól 4 játékot, mindegyiknek a dobozában van egy kupon, ezeket beviszed a boltba és kapszt egy 5. játékot ingyér, vagy valami extra ajándékcsomagot, pólót, kitűzőt vagy legalább egy francos levonót. Ne mondja nekem senki, hogy nem lenne még így is kifizetődő a játék a kiadónak.
Pro: A letöltött verzióban nincs semmi ilyesmi (max némi scannelt selejt a papírokról), így jobb esetben megfosztod magad a játékélmény egy részétől, rosszabb esetben elesel egy csomó ajándéktól és majd feszenghetsz a haverok előtt, akik HL3-as pólóban rohangálnak Fallout 4-es fogpiszkálóval.

Minőségi játékok kiadása
Az életben kb. ugyanannyi ideig tart valami sz*rul megcsinálni, mint jól. Persze csak akkor, ha valaki odafigyel arra amit csinál, és fél szemmel nem a bevételi jóslásokat bámulja. Ezért olyan sikeres mostanában sok "indy" (azaz független) játék, mert van még pár olyan ember a világon aki szívből csinál játékokat és nem pénzért. Olyan emberek ezek, akik tényleg azt szeretnék, hogy a játékos jól szórakozzon, vagy megértse a játék üzenetét, és nem ebből akarnak színarany jakuzzit venni. Tökéletes játékot alkotni persze nem lehet, de ha legalább látszik az adott gamán, hogy nem azért rossz rajta egy-két dolog, mert sz*rtak bele a készítők meg a kiadók ("csak kerüljön má' ki, kell a lóvé, aztán utána peccselünk" style), hanem mert tényleg elnéztek valamit vagy nem annyira profik még a szakmában. Elég sok olyan amatőr játékot találtam a neten, ami bár nem top grafikás és még hibák is vannak benne, de sokkal jobban szórakoztam vele, mint mondjuk egy Crysisal (ami mellesleg el se nagyon akart futni az akkor überbrutál gépemen). Szóval, a készítők egy kicsit odafigyelhetnének arra, amit kiadnak a kezük közül, és ne próbálják meg a tízezres nagyságrendű árcédulával ellátott foshalmukat az orrunk alá dugni, aztán meg a kiadóval közösen egymásra mutogatni, hogy "az Ő hibája", ezt már nem vesszük be. "Túl bonyolult a játék, ha minden hibát kiszűrtünk volna, csak évek múlva tudtuk volna kiadni, de addigra elavul", ez az általános védekezés. Itt egy ravasz ötlet: csináljatok egyszerűbb, de szórakoztatóbb játékokat. Most nem a casual játékokra gondolok, hanem a mainstream gémekre. Minden játékban van olyan rész, amit le lehet csípni. Például egy stratégiában nem kell szemfenékig bezoomolni az egységeknek, és nem kell, hogy beállítható legyen még az orrpirszingjük színe is. De még sorolhatnám. A minőségi játék legyen minőségi. Másrészt ott a tech-support. Illene normális terméktámogatást nyújtani a vásárlónak, ha már egyszer megvette a játékot. Nem minden játékos infó-zseni, ezt tiszteletben kéne tartani. Ha beír Béla bá' a tech-supportnak, hogy nem működik a játék, akkor nem kéne elküldeni a p*csában, hogy "ehhez te túl hülye vagy". Adjanak linket a megfelelő driverhez, mondják el hogy kell felrakni a patchet, és ha elakadt valaki a játékban, akkor nem az a válasz rá, hogy "vedd meg az official strategy guide-ot $$$-ért". Az az ember pénzt adott a játékotokért, illene törődni vele. Ennyi.
Pro: Ha az ember tényleg egy kész játékot kap, amin érződik a törődés, sokkal inkább tendál afelé, hogy megvegye a boltban, támogassa a készítőket, mintha egy félkész fostengert próbálnak meg lekényszeríteni a torkukon mindenféle DRM-el. Ha annyira jó egy játék, akkor az emberek nagy része már elvből megveszi. Szerintem.

Másolásvédelem helyett, fogyasztóvédelem
Teljesen fölösleges 22. századi másolásvédelmeket pakolni a játékokra. Ez kiderült. A normál fogyasztókat elüldözik vele, mert ki akar szívni napokat azért, hogy játszhasson, a hardcore kalózokat pedig úgy sem tudja meghatni a dolog. Tény: egy PC-játék másolásvédelem átlagos életkora: 1 nap. Eddig tart ugyanis feltörni ezeket egy jól szervezett csapatnak, akik erre szakosodtak. Egy ilyen másolásvédelemmel ellátott játék potenciális vásárlójának pedig pont 0.001 másodpercig tart eldönteni, hogy nem kér az idegbajból. Ott van például a StarDock és játékai. Egyeltalán nincs rajtuk védelem, még egy egész kicsi sem. Serial is csak ahhoz kell, hogy a patcheket le tudd tölteni. Az viszont igenis említésre méltó, hogy arányaiban többen veszik a StarDock játékait, mint az EA félét.
Nem azt mondom, hogy ne legyen másolásvédelem. Legyen. Valami alap CD és serial ellenőrzés installáláskor, az már megfogja a butábbakat, de mégsem gyötri agyon a becsületes vásárlókat. Az okosabbja, aki mégis el akarja lopni, az meg úgyis talál rá módot, bármit tesz a kiadó. A kecske is jóllakik és a káposzta sem tűnik el teljesen. A vásárlót kéne szem előtt tartani, akik megveszik az adott szoftvert, és nem azoknak kéne a középpontban lenni, akik éppenhogy ellopják azt. Pont.
Pro:azon a nyilvánvaló tényen túl, hogy nem a vásárlót büntetik meg a kalózok hülyesége miatt, talán többen veszik rá magukat a vásárlásra ha nem kell pluszban szenvedni a játékkal, csak "next, accept, next, next, finish, play".

Fogyókúrát a HYPEacniknak!
Természetesen kell reklám a játékoknak, mert amiről az ember nem tud, azt nem veszi meg, ugye. Viszont egy dolog a reklám, más dolog a eltúlzott hype. Manapság megszokott, hogy egy játékot úgy harangoznak be, hogy "ez majd megváltja a világot", "ilyet még nem láttál", "minden eddiginél jobb/szebb/szórakoztatóbb/pr0bb/stb..", majd ezt folytatják hónapokon/éveken kereszül, egyre szebb és jobb renderelt képekkel, videókkal, nyálcsorgatókkal és akciókkal kábítva a nagyérdeműt. Persze az esetek nagytöbbségében az aktuális játék köszönőviszonyban sincs a videókból és a képekről ragyogó isteni csodával. Nem is csoda, hogy ekkor a játékosok igen rossz szájízzel kelnek fel a játék elől, ha egyszer kijön. A fórumokon és mindenféle interaktív médiumban elindul a hányás-lavina, hogy "Ez meg mi a ****? Hát nem ezt ígérték, b*****meg!!" Persze ekkorra már a hipnotizált tömeg módszeresen lepucolta a polcokról a játékot, abban a hamis tudatban élve, hogy lesz A játék. Hát nem. Minél nagyobbat koppan az ember egy ilyen után, annál idegesebb lesz tőle, és ha ezt többször egymás után megcsinálják valakivel, az nem igazán fog több játékot venni a közeljövőben, az is biztos. Minden ember átverhető, egy bizonyos pontig, aztán leshetik, hogy ki veszi meg a hazúgságaikat. Általában az a bukta, hogy a grafika közel sem olyan szép, mint a képeken, vagy ha igen, akkor pedig a Te gépeden biztos nem fut el (hello Crysis). Ha pedig tényleg csodaszép a grafika, akkor pedig a játékmenet egy rakás unalmas vagy nyakatekert förtelem. Olyan nincs, hogy a hypeból minden igaz lenne.
Oké, reklámozzák a játékot, de módjával. Ha nem tud róla az utolsó etióp bennszülött is, attól még meg fogják venni ha tényleg jó. Nem muszáj éjjel-nappal hazúdni, ha tényleg frankó lesz a játék, akkor szájhagyomány útján úgyis mindenki meg fogja tudni, aki potenciális vásárló, és azt tudjuk, hogy sokkal inkább megveszel egy játékot, ha a legjobb haverod ajánlja, mint ha egy arctalan cég. Okosan kéne reklámozni, nem brute-force módszerrel. Ott van fényes példának az Overlord. Szinte semmi hype nem volt körülötte, csak valami nagyon minimális reklám, és mégis milyen jó játék lett, tudtak róla az emberek, mert elmondták egymásnak, fórumokon, itt-ott, és nem volt pofáraesés. Így kell ezt csinálni!
pro: azon kívül, hogy sokkal barátibb, őszintébb és közvetlenebb lesz a játék megítélése, a fennmaradó pénzből esetleg lehetne költeni az eddig felsorolt pontokra, pl fizikális cuccokra a játék mellé, vagy talán befejezni a félkész gamát kiadás előtt.

Ár/érték arány
A kiadóknak az a fixa ideája, hogy a kalózokon elúszott bevételt a becsületes vásárlókon kell leverni, megint. Ezért minden újonnan kiadott játék ára a csillagos egekben található. Magyar viszonylatban egy 14000 Ft-os játékot a lakosság (gémerek) 70%-a nem engedhet meg magának. Én például ennyi pénzből kifizetem az albimat a hónapra (-rezsi). A konzolos változatoknál méginkább ez a helyzet (GTAIV 23000 Ft). DE! Ha megnézzük az fentebb leírt pontokat, és azokból mindegyik (vagy legalább egy része) teljesülne, akkor már nem is éreznénk akkora rablásnak a dolgot, nem igaz? A játékok ára egyre nő a szinvonal pedig egyre csökken, pedig ennek éppen fordítva kellene lennie. Ha szar a játékod, add olcsóbban, ha pedig megköveteled egy kisebb autó árát érte, akkor adj is valamit a pénzemért! Ez már csak reális nem?
pro: ha az ember nem érzi úgy minden játékvásárlás után, hogy brutálisan átverték, akkor azért nagyobb rá az esély, hogy visszajön vásárolni.


Hát, az oldal aljára értem, úgyhogy lassan befejezem ezt a maratoni dísztáviratot :D
Elég sok baj van a játékiparral, de a kis szösszenetemből is látszik, hogy lenne kiút a dzsungelből, csak akarni kéne egy kicsit a kiadóknak is. Hogy miért nem akarják, vagy egyáltalán miért jó nekik a PCs piac szándékos sárbadöngölése? Miért kell nekünk, PC játékosoknak, annyit tűrni mostanában? Nos, ez ez másik cikk témája lesz majd a közeljövőben. Stay Tuned!

Aki idáig eljutott, attól köszönöm a türelmet, és bocs az időrablásért ;)

Hozzászólások

Gump
1 | Gump 2008.10.02. 13:23
Megértem a felháborodást, és egyetértek, hogy nagyon sokszor a becsületes vásárló többet szív, mint aki kalóz verziót használ. Pl. tele a tököm nekem is, ha egy film 2-3 percig 15 nyelven tudatja velem, hogy ne másoljam le és a többi. Ugyanúgy az eredeti játékoknál is szívatja a vásárlót az ilyen-olyan aktiválás. De attól még, ami olyan én megveszem. Akár úgy is, hogy több éve megjelent, akkor letöltöttem mert nem volt lehetőségem megvenni, és lehet, hogy már nem is fogom végigjátszani, de annyira jó, hogy valahogy vissza is akarok adni valamit. Így voltam a Mafia c. játékkal (amit persze végigjátszottam azóta megint és fogom is még).
Egy dolgot kiragadnék, amiben viszont nem értek egyet:
"A játék amit megveszünk már nem termék lesz, hanem szolgáltatás."
Majd kijavít aki teljesen pontosan ismeri a témát, de te SOHA nem vetted meg a játékot te mindig is csak jogosultságot szereztél, hogy telepítsd és használd. Amit megvettél és a tiéd volt, az az adathordozó, a tok, meg a többi ilyen. A játék soha nem volt a tiéd, sem a mostani, sem a 10 évvel ezelőtti játékoknál.
2 | somesz83 2008.10.02. 14:05
Tökéletesen egyetértek a cikkel, nagyon jó írás. Jómagam is szívtam már eleget hiper - szuper védett játékokkal, melyekért pénzt adtam, aztán kb. csak a negyedik indításra volt hajlandó betöltődni azzal az üzenettel, hogy nem legális a DVD - m. Iszonyat felbaszta az agyam, nem is egyszer.... főleg, hogy a hátam mögött, a polcomon ott figyel közel 30 - 40 bolti szoftver.

Aztán jött a nagy csalódás, hogy "Te, ez a játék kurvaszar"! Igen, a marketing jelenleg az emberiség egyik legnagyobb szellemi rákfenéje, a másik pedig természetesen a pénz és profitorientáltság, minek következtében a "fő ellensége" a cégeknek a fejős tehénnek kikiáltott vásárló.

Egy hiba van a cikknek, amit Gump is említett, az pedig a játék tulajdonjoga... A játék nem a tiéd, csak használati jogot ruház rád azzal a kiadó, hogy fizetsz érte. Licenc szerződés, szinte minden szoftveren felfedhető!

Mindenesetre nagyon szar irányba tart a PC - s játékpiac.
Dark Archon
3 | Dark Archon 2008.10.02. 14:06
Kicsit elszálltál az árakkal vagy nem tudom hol nézted :-D Egy átlag játék ára 8-10, max. 12eFt PC-re. Ha nem akarod azonnal megvenni, hogy a haveroknál villogj, hogy már kijátszottad, 5eFt és az alatt is megveheted (így tettem én pl. a Gears Of War-ral). Az említett GTA 4 pedig 15eFt konzolra. 23eFt talán a Guitar Hero sorozat a gitár miatt. A dobozok meg a dombornyomás az EU-sítás miatt marad el, csak épp elfelejtik az árat is csökkenteni, mert ugyanannyiért pl. USA kiadásban szép vastag dobozkát kapsz, kinyitható dombornyomott fedéllel, manuallal, térképpel, ahogy kell. Szóval annyira nem rossz a helyzet, egyszer talán az EA is rájön, hogy lehet úgy is csinálni, mint a CD Project.
4 | somesz83 2008.10.02. 14:07
A kalózokat régen felakasztották, nem a kirabolt kikötő dokkmunkásain verték le a veszteséget. :)
Dark Archon
5 | Dark Archon 2008.10.02. 14:08
ui.: egyébként érdekes, én csak egy legális játékkal szívtam csak a másolásvédelem miatt (SpellForce), pedig van pár.
6 | somesz83 2008.10.02. 14:10
Na igen, a CD projekt az egyetlen, amely emberibb irányba halad. S bizony a supportjukról is csak jó véleménnyel tudok szolgálni. Szinte naponta voltam elvélváltásban az egyik kollegájukkal egy Witcher probléma miatt. A többi magyar forgalmazó meg... hát a sevenM - nél talán kezdenek magukhoz térni, de anno ritka igénytelen és lekezelő cég volt, az Amex - tec, hát tipikus tucatszinten nyomják a dolgokat, az EVM meg a világ szégyene.
7 | somesz83 2008.10.02. 14:10
Nekem a Spellforce Gold Editiont crackelnem kellett, pedig műsoros volt, csak használhatatlan CD kóddal... :D :(
balays82
8 | balays82 2008.10.02. 14:23
Ez így van, a kiadó csak felhasználási engedélyt ad a szerzői jog körébe tartozó szoftverrel kapcsolatban, tulajdonjogot csak a hordozó eszköz felett szerez a vásárló.

Egyébként sok mindenben egyetértek a leírtakkal, azzal főleg, hogy az igényes kiadások jelentős mértékben motiválhatják az embereket eredeti játékok (vagy akár filmek) vásárlására. Szerencsére az erre irányuló szándék hazánkban is érezhető egy ideje.
Barthezz
9 | Barthezz 2008.10.02. 14:38
Jó kis cikk lett, ráadásul én innen értesültem erről a DRM dologról, eddig ugyanis még nem hallottam róla (nem vagyok vmi nagy játékos már). Az említett RA3 viszont érdekelne majd és igencsak WTF-eltem egyet, mikor olvastam, hogy már olyan van, hogy max. 5-ször lehet installálni egy játékot. Hát basszus, van 2 gépem (Bp és Egerszeg), akkor már 3-szor fel sem tudom tenni mindkettőre, egy-egy Windows újrarakás meg bármikor benn a pakliban, s ilyenkor a game-et is újra kell telepíteni. Vicc. Ezek után tényleg 100-szor meggondolja az ember, hogy kiad-e 10.000 HUF-ot egy játékért...
10 | Playbahnosh 2008.10.02. 15:01
Köszi a kritikákat! Úgy látszik pontosítanom kell néhány dolgot: a játékok eddig, használatukat tekintve legalábbis, termékek voltak. Megvetted, hazavitted és használhattad addig, annyiszor és ahol jólesik. Természetesen csak a használati jogát kaptad meg a szoftvernek, nem a tulajdonjogát. Ha megveszel egy márkás farmert például, a logó és a felirat rajta még mindig a cég tulajdona és azt nem használhatod, vagy ha megveszel egy bigmeket még nem lesz a tiéd a dobozáról a Mekdonálc jel. Ugyanez volt a helyzet a játékokkal is eddig. Mindegy is, a lényeg: nem akarok jogi vitába bonyolódni mert NEM ez a cikk témája, köszi.

Amúgy igen, néhány cég elkezdett végre jó irányba haladni, pl a CDProject. Még egy kicsit sántít a dolog, pl a Witcher Extended Edition-nek kellett volna kijönnie eredetileg, de azért jó az irány.

@Dark Archon

Nem szálltam el az árakkal egy kicsit sem. Ha figyeltél, akkor láthattad hogy AAA játékokról beszéltem és a megjelenéskori áraikról, és nem a sokhónapos használt gamákról. Megjelenés után pár héttel persze hogy olcsóbb minden.
Dark Archon
11 | Dark Archon 2008.10.02. 15:08
Tudom, hogy AAA játékokról beszéltél, de egyszerűen _nincs_ 12k-nál drágább PC játék (oké, talán csak az Age Of Conan), ezért kérdeztem, hol nézed az árakat. Mert MO-n mindössze 2 bolt(hálózat) van, amit alapul lehet venni. Nem, ezek nem a Media Markt, Saturn és efajta boltok...
balays82
12 | balays82 2008.10.02. 15:35
Arról, hogy eredetileg nem abban a formában és nem azzal a tartalommal jelent meg a Witcher, mint a mostani Enhanced Edition, legkevésbé a CDProjekt magyarországi vállalata tehet. Sőt talán nem is a lengyel anyacég, hiszen ne felejtsük el, hogy Kelet-Európán kívül a már akkor is csőd szélén álló Atari volt a forgalamzó (valószínűleg inkább az ő érdekük volt, hogy gyorsan jelenjen meg a játék,ami így is elég sokat késett).
Ezzel együtt a CDProjekt volt az, aki zászlajára tűzte, hogy a játékosok kedvező áron jussanak hozzá minőségi játékokhoz, ragaszkodva minden esetben az igényes csomagoláshoz és valamilyen formában a programok honosításához. Arról ugyan nincsenek információim, hogy az eladásokban ez mennyire mutatkozott meg eddig, de nekem például a mostanában megvásárolt játékaim döntő hányada CDProjek-es, és az tapasztalom, hogy itt a fórumon is sokan vannak ezzel így.
13 | Gerry 2008.10.06. 14:37
Jaja. Ez a "promóciós" dolog engem is elgondolkoztatott, hiszen még is kapok, ha végtelenül vidéki mivoltomból fakadóan nem is tonnányi, de azért bizonyos mennyiségű ketyerét, pólót és miegymást-sokaknak meg már nem is férnek el ezek a kis hülyeségek a lakásban. A játékipar viszont tényleg leépítette ezeket: úgy 2002 körül végleg kihaltak a nagy papírdobozok, amikbe még elfért pár dolog a játékok mellett. S mit kaptunk? Minimál dvd tokot, übergagyi szintetn -vagy még úgy se- lefordított kézikönyvel, oszt' csókolom. Félreértés ne essék, eszem ágában sincs ezen sírni, hiszen egy fillért em kell fizetnem a játékokért, de mivel tonnányi szoftver ment már át a kezeim között (aminek egy részét meg is tarthattam) látom, hogy a többségi szoftverekhez annyi a bónusz, hogy van egy kör alakú dvd, rajta a játékkal. S éppen ezért látom, hogy a Cd Projekt valóban rendkvül dícséretesen nemhogy átlag 2k-val olcsóbban adja a játékait, hanem az alap kiadásokba is csomagol extrákat: a Stalker Cleary Sky-hoz a kiadótól megszoikott dombornyomásos, papír tokon, és nagyobb dvd tokon kívül térképet, meg négy matricát a játékban fellelhető frakciók jelvényeivel. A Witcherhez pedig volt extra audió dvd, a Mass Effecthez pedig külön novellásfüzet...stb. Nem nagy dolgok ezek, de mégis sokat dobnak az ember hangulatán, s joggal érezheti úgy, hogy igen, kapott is valamit a pénzéért. És nem égbekiáltó költségek ezek. Innen nézve nem is értem anagy kiadók álláspontját: szar semmit nem adunk az eredeti játékhoz, de elvárjuk, hogy azért örömmel ved meg. De minek, amikor alig kínál többet mint a warez verzió? (A warezolás és a legális játékok egyéb aspektusait most hagyjuk, nem tartozik ide).
VodevilX
14 | VodevilX 2008.10.13. 14:49
Fuh, hát asszem rátapintottál valamire. Grat nagyon jó bejegyzést hoztál össze:)
15 | Playbahnosh 2008.10.16. 06:19
Örömmel látom, hogy nem vagyok egyedül. Köszönöm az észrevételeket! :)
16 | Nicolas19 2008.10.16. 15:26
Nagyon érdekes és jó írás. Tudod, én a szoftverfelhasználási szerződésekről, illetve a különböző DRM-ek és kalóz-ellenes rendszerek rájuk gyakorolt hatásáról tervezek írni egy dolgozatot a közeljövőben, és máris felhoztál egy csomó pontot, amit érdemes továbbgondolni. Csak így tovább!
17 | Playbahnosh 2008.10.16. 16:40
@Nicolas19

Hát, ha tudod, használd nyugodtan az írásaimat. Remélem csak jobb lesz tőle a dolgozatod :) Azért írd oda a lap aljára, hogy PCDome.hu ;)

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.