Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Playbahnosh blogja

Túl drágák a játékok?

Playbahnosh | 2010.01.14. 17:56 | kategória: Játszó-tér | 17 hozzászólás

Túl drágák a játékok?

Mindenkinek, aki tud angolul, ajánlom figyelmébe Az EDGE magazin nem egészen egy éve megjelent cikkét, amiben Gabe Newell kifejti, hogy szerinte túl drágák a játékok, és ezt néhány igencsak pofánvágós számmal meg is támogatja.

Gondolom sokan emlékeznek a Valve által idén télen is megjátszott Steam Holiday Sale akcióra, ahol az online boltban található szinte összes gama le volt árazva 10%-tól egészen 90% kedvezményig, minden nap más gamák. Én is rendesen bevásároltam, az itton már/még/egyeltalán nem vagy csak igen drágán kapató gyöngyszemekből, többet költöttem játékokra néhány nap alatt, mint máskor egész évben. De most komolyan, 90-os kedvezmény? Ellen lehet ennek állni? Valami nevetséges összegekért hajigálták a népek után a legjobb játékokat. Például a CS:Source-t, a Team Fortress 2-t vagy a Max Payne 1-2 csomagot darabonként mindössze egy ezresért "el lehetett lopni". Ennyi pénzből manapság már egy pizza alig jön ki. Egy nagyobb szombat esti bulizás árából akár egész játékgyűjteményeket lehetett megkaparintani az ünnepek folyamán, amelyek normál áron egy kisebb autó értékével egyenlő összegbe kerültek volna. Én komolyan azt hittem, hogy vagy a Valve őrült meg, vagy én. :D

Először azon gondolkoztam, hogy a fenébe érheti ez meg nekik? (Ki a faszt érdekel, CS:S egy ezresért??? [BUY]<-katt!!!) Vagy ráfizetéssel csinálják csak a mi kedvünkért? Fenéket, az kizárt. De akkor meg hogy? Meg miért? Aztán kezdtem rájönni. Nézegettem, hogy én mennyit költöttem a keservesen összekuporgatott pénzecskémből csak ezalatt a pár nap alatt PC játékokra (többet mint egy évben általában, ahogy írtam). Ha én, akinek ideje sincs nagyon játszani meló mellett, meg lóvéja is alig, ennyit eldurrantottam csak gamára, akkor azok akiknek van is ideje játszani és pénzük is van rá, vajon mennyit zúzhattak el az ünnepek alatt Steam-en? Az én számolgatásaim szerint, legalább nullszaldóra kijött nekik, vagy egy kicsit több esetleg. Hát ennél nagyobbat már régen tévedtem...

Ebben a tavaly megjelent cikkben, Mr. Newell elmondása szerint 300%-os bevétellel zárták az akciót! Mindezt úgy, hogy majdnem minden gama 10%-tól 90%-ig le volt árazva. Newell szerint volt olyan játék, ami 18000%-os hasznot hozott, 36000%-al több eladott példánnyal! Fel lehet ezeket a számokat egyeltalán fogni? 18000%-os bevétel? Ez MI?? Ilyen NEM VAN!!!

Néhány álleejtős adat: Ugye 16 napig tartott az akció, és a kiadók választhattak, hogy mekkora legyen az általuk forgalmazott játékoknál a leárazás mértéke. Aki 10%-ot csökkentett, azoknak 35%-os bevételnövekedése volt, aki 25%-ot, azoknak már 245%-os. Akik 50%-al ejtették lejjebb az árat, azoknak 320%-al több lé folyt be és akiknek 75%-al fogott halványabban az árcédulás tolla, azoknak kőkemény 1470%-al lett nagyobb a pénztárcájuk. Nem gyenge!

Azt tegyük hozzá, hogy ezek tavalyi adatok. Az ideji eredményeket nem tették közzé, de a nyakamat tenném rá, hogy nem csökkentek a számok, sokkal inkább nőttek. Csak magamból kiindulva 200%-al több lóvét hagytam a Steam boltjában mint tavaly (ez még így is semmiség, de akkor is 200%-al több :D). Ezen gondolkodva eszembe jutott pár dolog. Egyrészt, miért csak az ünnepek alatt csinálják ezt? Ha 16 nap alatt 300%-os bevételük volt, akkor vajon 365 nap alatt mennyi lenne? (aki tudja a megfejtést, kap egy mezei vörös csillagot XD) Persze, vágom én, hogy az ünnepe alatt vásárolnak az emberek, meg egyszeri alkalom és valószínűleg nem lenne ekkora a lendület évközben, na és persze egy idő után hozzászoknának az emberek, stb. De aztán eszembe jutott, hogy miért is lenne ez baj? Úgyértem, ha minden játéknak a mostanihoz képest tartósan 50%-al lejjebb ejtenék az árát, az vajon milyen lenne?

Ha a legjobb, legújabb gamákat 15K HUF helyett mondjuk 5-ért el lehetne vinni, vajon mennyivel többen vennék meg őket, ahelyett hogy letorrentálják? Ha a fenti adatokat vesszük, akkor legalább 1500%-al többen, ami még így is 300%-os bevételt jelent az eredeti árhoz képest. Tegye fel a kezét az, aki a megjelenéskor megvette volna pl. a GTA4-et ha 12K HUF helyett 5-ért adják!
*/me jelentkezik...két kézzel*
Ugyanebben a cikkben mondja Newell bácsi, hogy tavaly az egyik hétvégi akció keretében felére csökkentették a Left 4 Dead árát ($50-ról $25-re) és, ezt én sem hittem el először, 3000%-al több bevételük volt. Sokkal több, mint a játék megjelenésekor. Ez azt jelenti hogy 150-szer többen vették meg a L4D-et kettő nap leforgása alatt, mint ammennyien megjelenéskor. Ki kell mondani, ez egy baszottnagy szám. Na most, ha egy jó gama és egy 50%-os akció ekkora méretű vásárlási lázat indít be a zugkalózok között két nap alatt, akkor egy év leforgása alatt mit produkálna?

Azt is értem, hogy a legtöbb kiadó egész egyszerűen fosik az ilyen árleszállítós balhéktól, féltik a kis profitjukat és kb. fegyverrel nem lehetne őket rákényszeríteni, hogy kiadáskor fele áron adják a játékukat. Na most, én nem vagyok közgazdász, sőt, utálom a számokat (és ők is utálnak engem, ahogy elnézem a matek vizsgaeredményeimet), viszont ez alapján iszonyatos összegeket lehetne kaszálni egy-egy játékál megjelenéskor. Ha csak a Modern Warfare 2 nyitását nézzük, ami valami elképesztően hihetetlen eladásokat generált a maga $60-os árával, mi lett volna ha mondjuk $30-ért adják? Vágom, arra hajtottak, hogy "akinek nagyon kell úgyis kifizeti érte a $60-t", de mi van azokkal, akiknek nem kell annyira vagy simán nem tudják kifizetni? Szerintem sokan úgy vannak vele, hogy "majd lemegy az ára" de mire addig csökken, hogy ők is megvennék, már el is felejtik vagy régen letorrentálták. Megjelenéskor van a legnagyobb érdeklődés egy-egy játék iránt és ez folyamatosan csökken idővel. A hype gépezet a megjelenés után max néhány héttel behúzza a kéziféket teljesen, és kb ugyanilyen ütemben csökken az érdeklődés is. Egy régen lecsengett játékot maximum azok fognak megvenni akik nyitáskor letöltötték és tetszett nekik, de azok túlnyomó része, akik nem vették meg a gamát megjelenéskor, azután soha nem is fogják. Viszont ha nyitáskor már annyiért adnák a gamát, amit a legtöbben meg tudnak fizetni, pl a mostani árak bő fele, akkor, szerintem legalábbis, észveszejtően hatalmas összegeket lehetne kaszálni, jóval többet mint amennyit elvisz a -50%, mert ha legalább kétszer annyian megveszik már ugyanott tartanak, és állítom, hogy bőven többen vennék még annál is.

A vásárlás egy dologtól függ: Ha valaminek az ára magasabb, mint annak a vásárló számára megbecsült értéke, akkor nem fogja megvenni. Ha egy játék ára magasabb, mint amennyit a játékos hajlandó érte kifizetni, akkor ugyancsak nem fogja megvenni, még akkor sem ha gamának a játékos szerinti értékbe beletartozik az eredeti játék birtoklásának érzése, játék doboza/DVD-je és az esetleges extrák, a hivatalos támogatás, a patch-ek és az online multiplayer/közösség (mert ezek ugye nincsenek benne a tört vezióban). A letöltött gamával ugyanúgy lehet játszani, ugyanúgy megvan a játékélmény, ráadásul ingyen. Ha eredeti verzió az árához képest nem tud annyival többet is nyújtani, akkor nem fogyni.

Szerintem ezt nem ismerik fel a kiadók, hogy akik játszani akarnak a játékukkal, azok úgyis fognak, vagy így, vagy úgy. Ma már minden hülye tud torrentálni. Azt is megkockáztatom, hogy többen, mint akik vásároltak is valamit neten életükben. Itt már nem arról van szó, hogy aki nyitáskor nem veszi meg, az nem is játszik vele, és majd megveszi később ha olyan kedve lesz, nem. Aki nem veszi meg nyitáskor, az a legöbb esetben soha nem is fogja, de játszani azért fog vele.

Két lehetősége van a kiadóknak: vagy adjon annyival többet az eredeti verzió, hogy hajlandóak legyünk kifizetni, vagy vigyék lejjebb az árat annyival, hogy megérje megvenni.

Hozzászólások

MattMatthew
1 | MattMatthew 2010.01.14. 18:39
Ebben az akciós dologban gondolom az is közrejátszott, hogy nem kellett a játékokért pengetni. Ha az ember nem látja, hogy ő most éppen "pénzt ad ki a kezéből" akkor hajlandóbb fizetni...
Bár ez lehet, hogy csak nagyon kis tényező.
2 | Playbahnosh 2010.01.14. 18:41
"nem kellett a játékokért pengetni"? Ezt hogyérted? Ha ez a "nem látja" hogy pénzt ad ki, az online vásárlásra vonatkozik, akkor nem értek egyet, mert szerintem sokkal nagyobb elhatározás kérdése valahova bepötyögni a bankkártyaszámunkat és a személyes adatainkat mint előhúzni a tárcából egy-két papír ezrest...
powerhouse
3 | powerhouse 2010.01.14. 18:57
Szerintem azért adják az elején 10k+-ért, mert akkor még tényleg az újdonság erejével hat, szóval tuti megveszik annyian, hogy így éri meg. Főleg egy EA-nél már tuti félelmetes közgazdász gárda számolja, hogy mit mennyiért érdemes adni.
4 | Skorpio90 2010.01.14. 19:07
Nem a Steam akciókhoz kötődik, de én úgy vettem észre, hogy az utóbbi másfél évben elképesztően lementek a játékok árai, hála a CD Project-nek. 90%-ban minőségi játékokat adtak már megjelenéskor 5-6 ezerért + a doboz igényes csomagolása, illetve a benne lévő extrák. Ezt megfejelték a Legjobb Választás/Top Seller/Gyémánt kiadásokkal, amik 1-2 ezer Ft-ért kaphatók. Csak ebben a hónapban 8(!) játékot vettem, mert egyszerűen bűn lett volna ott hagyni. (Nem beszélve a nyár óta 4000, illetve most már 2000-ért kapható L4D-ről, amit 4 haverommal egyetemben meg is vettem, mert ennyiért simán megéri). A Steam-es akciókkal eddig csakis azért nem éltem, mert én akkor is jobban szeretem a dobozos verziót, de ezek után már kivételt kell, hogy tegyek.
MattMatthew
5 | MattMatthew 2010.01.14. 19:42
Playbahnosh! Lehet, hogy neked van igazad. Bennem ez mint ok merült fel, de tévedhetek.
6 | asas01 2010.01.14. 20:13
Tény, hogy túl drágák a játékok és az is, hogy több fogyna belőlük, ha kicsit visszavennének a kapzsiságukból a kedves kiadók, de ilyen mértékű ugrás az eladásokban csak akkor következik be, ha hirtelen, rövid időre esnek az árak. Olyan ez, mint mikor elképesztő összegeket adakoznak egy-egy zenésznek vagy fejlesztőnek, amiért ingyenesen elérhetővé teszi a műveit/játékát. Tetszik az embereknek és ezt a tárcájukkal is kifejezik, de ha megszoknák a helyzetet és eltűnne az újdonság varázsa, nem látnánk többé ilyen óriási számokat.
7 | Madrac 2010.01.15. 01:12
A Steames akciokban nagyreszt azert a regebbi jatekok vesznek reszt, alt futnak akkor mar par honapja.

A kiadok az elso honap soran akarjak mindig visszahozni az osszes kiadast es utanna mar csak a hasznot szeretnek latni.

A masik dolog pedig, hogy a Steam eseteben iszonyatos koltsegek tunnek el a semmibe, nem kell a lemezeket megnyomni, megcsinalni a dobozt, kezikonyvet, nem szallitjuk, nincs haszna rajta a nagykernek, a kiskernek. Alapban adhatnak fele aron a dolgokat gond nelkul.
Igy nem kihivas 1800%os hasznot csinalni.

Az ilyen karacsoni akciokban pedig gondolom a kiado altal megvalasztott kedvezmenynek megfeleloen kevesebbet fizetnek ki ok is, igy a sajat hasznuk, legalabb is szazalekos szinten, nem valtozik. Csak az eladas ugrik meg drasztikusan
TcG|Rommel|Hun
8 | TcG|Rommel|Hun 2010.01.15. 08:26
Pont most háborodtam fel sokadszorra a totálisan pofátlan árakon, ugyanis pár héten belül megjelenik a Mass Effect 2, és mivel az 1-t karácsonyra 2000 Ft-ért megvettem, és nagyon tetszett, gondoltam beruházok a 2-re is. Node az 12000 forint. Hát basszák meg. Annyiért biza le fogom tölteni.

Példát lehetne venni a Cd Projectről, ahol a Witcher anno a megjelenéskor 8000 volt, díszobozban, bónusz zenei cd-vel, és a játék világát tartalmazó A3-as térképpel. Ezekután kiadták hozzá az Enhanced Editiont, amit a már játékkal rendelkezők INGYEN letölthettek. LOL?
9 | yerico 2010.01.15. 08:51
Vettem múltkor egy 190-es Mercit 200 ezerért. Mivel tetszett, ezért úgy döntöttem, hogy mivel most jelenik meg az új S600, ezért veszek egy olyat. De ezek a köcsögök 40 milláért akarják adni. Hát basszák meg, inkább lopok egyet magamnak.
10 | Playbahnosh 2010.01.15. 08:57
Igen, ezen már többen problémáztak (nem csak itt vetettem fel ezt a dolgot), hogy ez biztos csak a lmitált akcióknál jön be, folyamatosan biztos nem működne.

Kérdés: Ha innentől kezdve minden játékot pont feleannyiért lehetne megvenni, mint eddig (az újakat is beleértve), és nem csak 1-2 napig, hanem folyamatosan, akkor nem vennéd meg őket? Nem lenne több indíttatásod megvenni az eredetit minden extrájával együtt, mint letölteni a több sebből vérző törött szemetet? Vajon mennyivel csökkenne a kalózok száma hosszútávon, ha megfizethetőek lennének a játékok? Hmm...

@TcG|Rommel|Hun

LOL! Ha még nem olvastad EZT a bejegyzésemet akkor javaslom, hogy tedd meg, UGYANAEZEKET ÍROM LE BENNE ;)
Shadowguard
11 | Shadowguard 2010.01.15. 09:22
A cikk érdekes, nagyrészt egyet is értek vele. Viszont van akinek nem számít az ár. Van olyan ismerősöm, aki szabályszerűen lehülyézett, mikor anno megvettem a Gamestar-t a dobozos UT3 miatt. Elvégre azt le is lehet tölteni, akkor meg minek pénzt kiadni érte. Nem tagadom, én is warezoltam már és fogok is. Ami tetszik azt pedig megveszem.
Nálam egy dologgal lehetne még megdobni a lemezvételeket: kész játékot szeretnék kapni a pénzemért, ami nem kezel potenciális tolvajként. Nem akar netkapcsolatot, nem ellenőrzi magát minden indításnál, nem kér lemezt csak a telepítésnél (jobban szeretem a dobozban pihenő példányt, az nem tud megsérülni) és nem kell hozzá megjelenés után 300MB patch az első héten. Arról nem is beszélve, hogy NEM akarja rám erőltetni a nyavalyás multiját. Félévente egy-egy LAN-partival letudom a multis igényeimet, szóval nem kicsit falra mászok, ha egy játék ismertetőjében azt kell olvasnom, hogy multiban mutatja meg igazi erényeit. Szóló játékot akarok, lebilincselő sztorival és nem kooperatív játékmódot, ami singleben a hülye gép miatt élvezhetetlen.
GustyX
12 | GustyX 2010.01.15. 12:47
Ami engem illet: szerintem nem olyan drágák manapság a játékok, figyelembevéve azt, hogy 10 évvel ezelőtt nem is álmodhattunk, hogy esetleg 3-4k-ért vegyünk a játékot, valamint azt, hogy rövid időn belül úgyis lentebb megy az áruk(HAWX-al "szívtam"...). Ha valakinek nyújt/várhatóan nyújtani fog annyi élményt amennyibe kerül, az ne habozzon és vegye meg(HAWX nekem megért 5k-et, csak azért szívtam meg, mert két nappal rá 4k, rá egy hétre 3k lett...). Persze a fejlesztőkön is sok múlik, hogy adnak-e ki demot vagy sem. Ha nincs demo DMC4-ből és HAWX-ból, akkor még nem lennének meg, csupán CD képben(ha meg már úgy megvan...), sőt lehet egy MW2-ből is több fogyna. Shadowguard-hoz hasonló véleményen vagyok. Nehogy már internet kelljen singlehez/telepítéshez(ME-t meg szívtam, de bamba is voltam). Mellesleg nekem az sem tetszik, hogyha valami csak online hozzáférhető. Csodálkoznak, ha pl. többen töltötték le a Torchlightot, mint megvették? Láttam, hogy nagyon olcsó is volt, de egyszerűen nem szeretem a digitális vásárlást. Elhiszem, hogy ez jobban megéri a fejlesztőknek, de akkor az esetleges sok warezon ne lepődjenek meg. Nem támogatom a warezt, de sajnos néha nincs más út(próbálj meg eredetiben megvenni egy régi játékot).
GustyX
13 | GustyX 2010.01.15. 12:59
Annyit még hozzátennék, hogy mennyivel jobb érzés is az, ha felnézel a polcra és látod a szép borítókat és nem csak a TDK és Philips feliratokat/logókat.
14 | Madrac 2010.01.15. 17:05
Hat nekem szimpatikusabb a digital download, igy is tul sok cucc van a szobamban. :) Steam accountom is kezd pofasan kinezni. ;)
Indigo
15 | Indigo 2010.01.15. 21:03
Szerintem tévedés azt hinni, hogy a nagy kiadóknál nincs az precízen kiszámolva, milyen árakkal kell dolgozni a legnagyobb bevétel érdekében (elvégre itt is írtátok, hogy micsoda kapzsi emberekről van szó...) Ebbe természetesen bele vannak kalkulálva az ilyen árleszállítások, akciók, de ha eleve ilyen áron debütálnának játékok (pl CS egy ezresért), az csak nagyobb eladott példányszámot jelentene, nagyobb bevételt biztosan nem.

Valahogy szerintem is úgy működik a dolog, hogy megjelenéskor az újdonság varázsa és az előzőleg felépített hype miatt eladnak egy jelentős mennyiséget, aztán amikor már kevesebb fogy, bedobnak egy akciót, akkor a kivárósabbak röppennek rá a termékre, akkor megint elmegy egy jelentősebb mennyiség. Aztán jöhet tartósan az az árszínvonal, ami után mi itt áhítozunk.

Egyébként aki ma PC-n játszani akar, az ilyen szempontból nagyon jó helyzetben van, mert viszonylag rövid idő alatt nevetséges szintre esnek le az árak (főleg Steam-en). Aki még ilyen árakon sem vesz játékot, az valószínűleg nem is akar vásárolni... (vagy még arra sincs pénze, tehát nem ez a legnagyobb problémája)

Amúgy szóba került, hogy Steam esetében nincsenek járulékos költségek (lemez, tok, borító stb. előállítási költségei). Nos, ez szerintem megint nagy tévedés. Egyrészt ezek az előállítási költségek nagy tételben csak filléres kiadásokat jelentenek a játék árához képest, másrészt viszont a Steam-et is fenn kell tartani (egyelőre úgy látszik, addig, amíg világ a világ), ami szerintem nem kevés pénzt emészt fel (folyamatos áramszámla, géppark kiépítése, ami ráadásul gyorsan amortizálódik, folyamatos elérhetőség fenntartása, folyamatos fejlesztések, meg még ami nem jut eszembe és amire nem is gondolnék). Kíváncsi vagyok, hogy mondjuk egy 20-30 éves viszonylatban mennyire éri majd meg a Steam-nek ez az olcsóság, és vajon mennyivel emészt fel több/kevesebb járulékos költséget egy játék lemezes kiadása.
powerhouse
16 | powerhouse 2010.01.16. 11:23
Indigo: ahogy a játék ára, úgy a Steam fenntartása is fillérre ki van számolva. Sőt, valószínűleg már a rendszer beindítása előtt 90%-ra tudták, hogy ez így működni fog, csak ezért fogtak bele.
17 | Madrac 2010.01.17. 04:18
A Steamnel nem a csomagolas hianya ami olcsobb arakat kell hogy eredmenyezzen, hanem a szallitas, raktarozas es a kisker arkulcsanak a hianya. Persze vannak igenyes dobozos kiadasok, mint a Witcher is volt, ahol biztos, hogy mar szamottevo tetel volt az is, megis jo aron adtak. A Steam fenntartasa nem hiszem, hogy annyira nagy gond. Meg mindig nem igazan lehet osszehasonlithato egy komolyabb MMO serverparkjaval.

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.