Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Pras blogja

VDSzSz kontra MÁV - állásfoglalás...

Pras | 2008.02.06. 12:46 | kategória: Magyarisztán | 10 hozzászólás

Napjaink, média által is erőteljesen felkapott momentuma a vasutassztrájk. Mivel engem is, és jó eséllyel nyájas Olvasómat is érinti, gondoltam szentelhetnénk a dolognak pár neuronvillanást.

Nagy vonalakban miről is van szó?
Magyarországon jelenleg három reprezentatív szakszervezet „képviseli” a vasúti közlekedési ágban dolgozók érdekeit. Ezek egyike, a VDSzSz (Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete) követelésének kielégítetlensége miatt sztrájkba kezdett. A követelés lényege, hogy a privatizálásra került MÁV Cargo Zrt. árát osszák le a munkavállalóknak, nevezetesen 250 ezer forintot per kopf.

Justinianus szerint „Jog és fegyver az állam tartópillérei”, közelítsük meg hát jogi alapon először a kérdést.
A MÁV szóbanforgó dolgozói munkavállalók. Munkavállalók, akik a munkaerőpiacon árujukért, nevezetesen munkaerejükért „üzlet létrejötte” esetén a szerződésben lefektetett bérezést kapják. Ennyi. …a kulcsszó: ennyi! Mivel nem részvényesek, jogilag semmi megalapozottsága nincs a követelésnek. Ez körülbelül azzal a példával írható le, mintha az egyetem elhatározná, hogy eladja az egyik épületét buzibárnak; én pedig, mint hallgató, ütni kezdeném az asztalt az eladott felszerelés osztalékáért. „Alanyi jogon”, pusztán, mert hallgató vagyok. Meredek, ugye?
Továbbmegyek! Lentebb említeni fogom, a MÁV-nak irtózatos adósságai vannak. Ezen logika alapján le kellene osztani az adósságot is munkavállalói szintre! Hetedíziglen sem fognák tudni visszatéríteni, és ha a mélyen tisztelt Olvasó kissé vizuális típus, most egy hetedhét országra szóló lincselés körvonalai bontakozhatnak ki előtte.
Van azonban egy másik aspektus. Sztrájk. Alkotmányos jog. …csakhogy! A sztrájknak szabályai vannak. Ezzel eddig nem is volt gond, de ez a mostani eset, ez bizony nem volt túlzottan „minden kritériumnak eleget tévő”. Ha ugyanis a sztrájkot nem jelentik be időben, akkor hiába sztrájknyilatkozat, az önkényes munkabeszüntetés lesz. Ami – büntetendő. Kérdeznélek, Olvasóm, Te mikor és hol értesültél a sztrájkról? Szerencsés vagy, ha nem a peronon.

Világunk Napja ugyanakkor a mammon, aminek minden alá van rendelve. Szaglásszunk körül itt egy kicsit! Három állítással indítanék a dolog gazdasági oldaláról.
A Magyar Államvasutak a rendszerváltás óta ~2800 milliárdos hiányt halmozott fel.
A Magyar Államvasutak állami tulajdon.
A Magyar Államvasutak számára a sztrájk első napja ~60 milliós kiesést okozott.
Nosza, fűzögessük eszterláncba. Ekkora hiánnyal már nem igen lehet mit kezdeni, ez, gondolom, értelemszerű. Az is kellemetlen ugyanakkor, ha a MÁV atomjaira hullik – ezt megakadályozandó, az állam sűrűn vállalt hiteleknél kezességet, amit persze bukott, így fizetett. Amennyiben pedig ő volt a hitelező, teljes hiteleket engedett el. Hadd fordítsam le ezt a mi, egyszerű nyelvünkre: Bár a MÁV gyorsabban tünteti el a pénzt, mint (…és itt egy politikailag inkorrekt példa következne :) ), az adófizetők KÖZpénzéből számtalan esetben volt már „megmentve”, mégpedig kvázi ingyen. Feltenném a költői kérdést: A sztrájk okozta kiesést ezúttal a vasutasokon fogják leverni…?
Nem vagyunk még készen ugyanakkor ebben a szegmensben. Mert nem csak az állam, és a MÁV károsul, illetve közvetetten az adózók, óó, nem! Mi van az utazóközönséggel?
Ad astra per aspera – alapon ide most illendő beszúrnom az ellenvéleményeket, és rögtön a reakciómat is:
1.) Létezik buszközlekedés is! – Valóban. Csakhogy aki buszozott már életében kétszer, az tudja, hogy a Volán sem mindenható. Pláne, ha 10% többletterheléssel kell dolgoznia, a már így is éppen eléggé sertésmájkrém-konzerv utánérzésű Ikarusokon. Egyrészt ugyanis vannak célpontok, amelyek roppant komplikáltan érhetőek el busszal, illetve vannak, amelyek ennélfogva csak tetemes késéssel. Sajnos, ma, Magyarországon, bizonyos munkavállalók például, ezt nem engedhetik meg maguknak. Hiszen versenyhelyzet van, késés esetén szó nélkül csatolják őket a 13-as aktához. Magyarán mondva kivágják, mint macskát megdolgoztatni a kiválasztó szervrendszerét.
2.) No jó, de minden családban van valami autó! – Egyrészt nincs. Másrészt a dolog roppant költséges, kínos, és igen komoly lekötelezettséget teremt. És még ha van is, elképzelhető, hogy nem véletlenül van, és a kapacitása a gépkocsinak nem elég ahhoz, hogy két-három, vonattól frissen szabadult családtagot fuvarozzon reggelenként munkába akár a megye három különböző pontjába, elvégre a munkahelyekkel sem áll túl fényesen az ország, ugye.
Tehát egyrészt az utazót megvágják idővel (az idő pénz…), másrészt konkrétan pénzzel, esetleg nem kis pénzzel. Sőt, ha a család egy tagja olyan korú, hogy elbocsátása esetén már nem tud munkát találni, az nem egyszerűen érvágás a család számára, de katasztrófa! Valóban, felvehet akár hitelt is… ha el akarja nyújtani az agóniát.
Naa - mondhatnánk -, a pénz nem vész el, csak átalakul! Kell, hogy legyen valami pozitív az egyenletben!
Van is, kedves Olvasóm, hogyne lenne! Ezzel el is érkeztünk a qui prodest-hez! Hadd fogalmazzam meg egyetlen mondatban:
A szakszervezeti vezető jövedelme milliós nagyságrendű.
Nyugtasson meg tehát minket a tudat, hogy az Adam Smith-i önzés még logikus lépésekre indítja azt, aki közel bír furakodni a húsosfazékhoz. Folytatnám! A szakszervezeti vezető egy választott tisztség. Fejből meg nem mondom, milyen ciklussal, négy, vagy hat év. A politikus plakát és szónoklat által népszerűsödik (vagy népszerűtlenedik), szegény szakszervezetisnek viszont alkotnia is kell valamit. Mit tud? Például sztrájkot szervezni! Miért jó ez? Mert kívülről elsőre úgy tűnik, ez az ember érdekeket véd! Őszintébben megfogalmazva, miért jó ez? Mert újraválasztják…

…és akkor még mindig nem végeztünk, hiszen ott a dolog legszubjektívebb, meglátásom szerint mégis egyik legsúlyosabb hozadéka, az erkölcsi veszteség. Engedtessék meg nekem, hogy megkérdezzem: mi az az hatvanmillió lej ahhoz képest, hogy emberek nem látogathatják öreg szüleiket? Esetleg nem mehetnek el végre egyszer, télen, olcsón pihenni? Hogy utazzanak egyetemisták ezrei, brutális méretű pakkokkal? Dolgozók tízezrei, hogy eltarthassák a családot? Ha hagyom a demagógiát a fenébe, egy valós példa: hogyan vigyék el gyermeküket, aki betegsége miatt csak vasúton, nem zsúfolt környezetben szállítható - kocsi nincs - , MR-re a (hopp, jut eszembe, szintén szétcseszett) kórházba? Sehogy, kérjen új időpontot: fél, vagy akár egy évvel későbbre, mert nézd csak, olyan túl sok MR-ünk sincs az országban, minő meglepetés, így ami van, abba jóformán egyszerre két embert töltenek, hogy az előjegyzett betegeket ne húsz évvel később, exhumálás után kelljen kivizsgálni.
Ráadásul a vasút ezzel maga alatt vágja a fát, hiszen rengeteg ember bizalma megrendült már az – amúgy sem túl fényes – „imázsában”. Ők alternatvákat fognak keresni. Ez persze nem fog túl jól mutatni az utasszámlálásnál, aminek az eredménye szárnyvonalak felszámolása lesz, aminek az eredménye sztrájk lesz, aminek az eredménye az, hogy rengeteg ember bizalma stbstbstb.
Mi több! Következzék a vesszőparipám. Környezetvédelem. A T. Ház párszor odacsapott már az asztalra, úgy a „Miért ne, nem kerül semmibe?”-kedvéért a környezetvédelemért. Aztán fogta magát… és autópályát építtetett! (Csigalassúsággal, a normális ár háromszorosáért, amin megint megszedte(’k) magát valaki(k), de ez más lapra tartozik) Egy környezettudatos európai országban, az anno a századfordulón még legendás (a Postával együtt világszínvonalú, abból is mi lett... szintén egy tipikus magyar történet, szintén másik lappal) vasúti közlekedés haldoklik, miközben autópályákat húznak fel. Azt hiszem, ez kimeríti a „bort iszik, vizet prédikál” fogalomkörét.

Összefoglalva tehát: Szívunk mi, utasok, szívunk mi, adózók, szív az állam, szív a MÁV, közvetetten szív és/vagy szívni fognak a vasutasok… ki az, aki azért ebből jól fog kijönni?
Nos, ugyanaz, aki a romba dőlő MÁV tulajdonainak privatizálásakor nevetséges pénzért vásárolgatott üdülőket, amikben amúgy most elégedetten hátra is dőlhet.

Nem vagyunk tehát elveszett emberek, mi, magyarok. Folytathatnám valami általánosabb érvényű konklúzióval, esetleg további példákat keresve; az ország helyzetére globálisan rávetítve, de ezt, azt hiszem, bölcsebb dolog lesz Rád bíznom.

Utolsó módosítás: 2008.02.06. 13:13

Hozzászólások

1 | Lacko 2008.02.06. 13:18
Pras ez nem igaz. Te mint egyetemitsa nem követelhetsz semmit, kivéve, ha olyan fontos vagy az egyetemnek, mert te vagy az egyetlen egyetemista és mást nem találnak a helyedre. Akkor igen.

Én már 10 éve dolgozom és itt a dolgok így mennek:
Soha nincs magától fizetésemelés még inflációkövető se. Annyit kapsz, amennyit ki tudsz harcolni és annyit harcolhatsz ki, amennyit érsz.

Ha igaz lenne, amit írsz, akkor miért nem rugják ki ezeket a vasutasokat és vesznek fel helyettük másokat? Azért mert nincs aki ezt megcsinálja.
Látod a pedagógusok nem is sztrájkolnak: mert minden kirugoitt pedagógus helyére 10 jelentkezne.

Ők (vasutasok) megtehetik, meg is teszik. Én nekik drukkolok.
Pras
2 | Pras 2008.02.06. 13:28
Lackó, tisztelem a véleményedet, csakhogy.

A véleményed azon alapszik, hogy aki amúgy - elismerem -, alul van fizetve, meg van nyomorítva, DE lehetősége van rá, az harcoljon érte. Naná! Érdekében áll. De ettől még messze nem biztos, hogy ez a küzdelmét legitimálja. Különösen, ha ilyen áron csinálja.
...egyébként, emlékszem én pedagógussztrájkra is. :)

A dolognak a MÉG rosszabb oldala, hogy ezt istenigazából nem a vasutasok csinálják... hanem a szakszervezet. A kettő pedig csak egy ideális világban lenne ugyanaz. Baromságnak hangzik? Annak. Hadd támasszam alá:
- A VDSzSz hatáskörébe tartozó vasutasoknak 25%-a nem vette fel a munkát. ...a többi miért? Ők is megtehetnék.
- Szombathely pályaudvaron, amikor az egyik vasutast felvilágosították, hogy MIÉRT is sztrájkol, széttépte a sztrájknyilatkozatot, és felvette a munkát. Ő miért így tett?
(Ha kételkednél - és természetesen logikus, ha azt teszed, hiszen az érvelésem itt támadható; beszkennelem a riportot erről.)

...és akkor zárszónak még annyit, hogy ha a "ha lehetőségük van rá, csinálják" legitimálja a törekvésüket, akkor ugyanezzel a logikával hiába jogszerűtlen, amit a Kossuth téri tüntetők tesznek, őket sem ítélhetjük el. A vállalkozókat sem, amiért minimálbérre bejelentve a családi autót cégautónak számolják el. Elvégre megteheti, és igaza is van, hiszen pénzhez jut, kiharcolja...

Érted a problémám? Van útja a harcnak, de ez nem ez. Ez egy illúzió, amivel senki nem jár jól, csak az, aki fent ücsörög. Mert arra nyakamat ám, hogy azt a pénzt nem fogják megkapni!
És ha nagyon ki akarnak cseszni a MÁV-val, akkor csinálják azt, hogy dolgoznak, járatják a vonatokat, csak éppen jegyet nem szednek! Ugyanott tartanak, csak nem uszítják magukra - jogosan! - a fél országot.
balays82
3 | balays82 2008.02.06. 14:08
Teljes mértékben egyetértek veled. Ez az egész legkevésébé sem a vasúti dolgozókról szól már, ellenben egyre inkább a hétköznapi emberek - utasok - ellen. Olyan értelemben is, hogy az autóbusszal történő utasszállítás is kezd ellehetetlenülni a túlterheltség miatt.Ettől szép lassan mindeki ideges lesz, aminek pedig az a következménye, hogy a sztrájk társadalmi támogatottsága közelít a nullához.
4 | Lacko 2008.02.06. 14:40
A pedagógussztrájknak azért nincs értelme, mert a hülye pedagógusok - pl. a feleségem - "jaj szegény gyerekek, úgy imádom őket" dumával el se kezdett sztrájkolni. Ahol meg volt sztrájk ott megoldották napköziszerűen a gyerekvigyázást, ergó nem kellett otthonmaradni a szülőknek, ergó nem volt termeléskiesés... Gondolod, hogy ezek után blogja előtt arról morfondírozott fletó, hogy hát igen, ezek a derék pedagogusok megérdemelnének legalább feleakkora fizetést mint egy mezei rendőr?

A vasutas sztrájkolók és a vdszsz meg csak és kizárólag azért került szembe a fél országgal, mert a sajtó rászállt, mivel megkapták a kormánytól az ukázt, hogy ez a feladat: fikázni, gyalázni mindenkit, aki sztrájkol.
Nem tudom megfigyelted-e, de sokkal több sztrájk van a jobboldali kormányok idején, akiket senki sem fikáz? Csak érdekes és elgondolkodtató. Lezárják a főutvonalakat a parasztok? Ha az MSZP szervezi, akkor lehet, ha a Fidesz, akkor jön a rendőr és elvontatja a traktort. Ha a jobbos kormány idején sztrájkol(t) a vasutasszakszervezet akkor az legitim, ha balos idején, akkor illegitim. És ebben a sajtó aszisztál, az emberek meg elhiszik.
Ez semennyire nem furcsa, ez tény. Ami a dologban nekem furcsa (lásd 24 topic), hogy mivel most ez a közhangulat Mo-n, hogy utálni kell a sztrájkolókat, ezért a magyarok nekiugranak az amerikai forgatókönyvíróknak, hogy azok is mocskos fidesznácik, minek sztrájkolnak... Ez megdöbbentett, bár most már tudok rajta mosolyogni.
5 | Lacko 2008.02.06. 14:43
balays82: tudom, te még akkor kicsi voltál, de a taxis blokád idején senki nem utálta a taxisokat, mivel a balos sajtó melléjük állt. Ami most van az kismiska a taxishoz képest, akik a mentőt se engedték át, meg az iskolai ételhordót se. Dögöljenek meg a gyerekek! De mivel a sajtó azt kurjongatta, hogy ez jó nektek birkák, ezért szépen bégették, hogy "jó ez nekünk"... Így megy ez. Agymosás.
Pras
6 | Pras 2008.02.06. 14:56
Lacko, újfent írom - én értelek. Pénz kell. Akinek nincs sok, annak különösen. De a véleményem ugyanez marad. Teszek a sajtóra, teszek az uszításra - mint olvashattad, semmi politika nem volt írásomban. Nem véletlenül. Nem ér meg nekem pár idióta és ködös betűszó leírása annyit, hogy hazavágja az egész írásomat. Számok voltak, tranzakciók voltak, paragrafus volt.
Elismerem, ha nem függnék tőle, valószínűleg én sem kerítenék ennek ekkora feneket - hogy írjak róla. De nem tudok mást, legfeljebb megismételni a véleményemet, ami viszont akkor is ugyanez lenne: amit csinálnak, az lehet jogos érdeki szempontból, de nem jogszerű, és végképp nem tisztességes!

Illetve mégegyszer elismételhetném a számokat, amikből azért kitűnik, hogy honnan bűzlik a hal; de mivel ezt már mind fent, mind a hozzászólásomban megtettem, részemről ennyi lenne a dolog.
Nem összeveszni jöttem. :)

Ha "csak" elgondolkodtatott a dolog, legyen bármi is a véleményed, nekem már ennyi elég.
balays82
7 | balays82 2008.02.06. 15:21
Lacko: Abban igazad van, hogy a taxisblokád idején még kicsi voltam, de azóta már megnőttem, és, mint a történelem iránt érdeklődő ember, valamennyire tisztában vagyok vele, hogy mi történt akkor. Ráadásul azt írod, hogy akkor is csak a "sajtó agymosása" miatt álltak az emberek a taxisok mellé, vagyis valódi támogatottság állításod szerint akkor sem volt.
Egyébként meg senkit nem érdekelne a vasutasok sztrájkja, ha nem az utasok szívnának már napok óta miatta. Például a dolgozó emberek, diákok akik megvették a vonatbérletet, és most pengethetik ki a buszjegy árát. Ezek az emberek fizettek egy szolgáltatásért, amit most nem tudnak igénybe venni. Lehetnem még példákat sorolni, ahogy az PrasCo meg is tette.
Az egy dolog, hogy ki mit gondol a sztrájk céljáról, az meg egy másik, hogy azt ebben a formában meddig van értelme csinálni.
8 | Lacko 2008.02.06. 15:22
Pras, sokat gondolkodom ezen enélkül is. Minden reggel eszembe jut, amikor elmegyek a Keleti mellett.
Tudom, hogy te nem raktál az írásba politikát, de attól még ez az egész az: mint ahogy minden POLItika, ami SOK ember gondjairól szól.

És ami miatt picit elbeszélünk egymás mellett az az, hogy te csak a vasútra gondolsz, én meg csak a sztrájkra... :)

Mert az sem volt jogszerű, sem etikus, amikor elégették az én adómból dotált búzát. De hát mivel azok mszp-sek voltak, a sajtó bókolt hozzá és senkinek nem okozott gondot. Most meg, hogy nem mszp-sek, a csapból is ez folyik. Pedig semmivel sem rosszabb, vagy jogszerűtlenebb, vagy erkölcstelenebb...
Gump
9 | Gump 2008.02.08. 19:26
Lacko, a sajtó teljesen hidegen hagy akkor, amikor csak azért tudtam tegnap ott lenni az államvizsgámon, mert a legjobb barátom volt olyan rendes, hogy a 8 órai melókezdés előtt csinált egy 130 km-es kitérőt, hogy időben beérjek. Merthogy nincs kocsim, szüleimnek sincs, bátyám éppen külföldön volt, buszjárat nem volt időben. Tudom, egyéni probléma, ahogy még jópár embernek volt hasonló egyéni problémája. Nem akarok sem politikába belemenni, sem a sajtót mentegetni, csak arra próbálok rávilágatani, hogy én minden egyéb külső tényezőtől függetlenül anyáztam, ahogy sok évfolyamtársam, meg gondolom sok-sok munkába, haza, akárhova eljutni próbáló ember.
Tudom, ez csak az egyik oldal.
10 | Szekuj 2008.03.26. 16:42
"hatvanmillió lej"...hmmm Erdélyi vagy?

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.