Watch Dogs 2

Pyrogate blogja

A nagy tengerpartmustra - 1. rész Szlovénia

Pyrogate | 2010.03.09. 13:31 | kategória: kalandor | 5 hozzászólás

"Álmodd, hogy vakít a fény,
Tombol a nyár, e földtekén,
Ne érdekeljen, ha esik a hó,
Mert nyaralni visz az álomhajó! "

De hova vigyen?
Ha csak tippeid vannak...
Ha elképzelni sem tudod...
Ha nem tudsz választani...

akkor nincs más dolgod, mint engem olvasni:)
(fú, micsoda bevezető lett, pyro FTW!)

Komolyra fordítva: a következő hetekben (remélhetőleg minden héten egy, de hát nem vagyok politikus, hogy ígérgessek) bemutatom azokat az országokat, melyek tengerpartján valaha is lógattam a lábam. Mert ahány ország, tényleg annyi különböző tengerpart. Sőt, még adott államon belül is. Bitos mindenkinek van egy elképzelt ideálja (akár tapasztalata) a tengerpartokról. Pálmafa, fehér homok, jó csajok, kék ég és kristálytiszta tenger. Nos, bár nem akarok illúzióromboló lenni, de Nektek kötelező olvasni a sorozatomat.

Indul hát a nagy tengpartmustra!

A lista pedig Nyugatról keletre: Spanyolország (Barcelona és környéke - Costa Brava), Franciaország (Riviéra és a többi Földközi tengerpart), Olaszország (Földközi, Adria, Szicília), Horvátország, Szlovénia, Görögország, Bulgária.

Ha már ennyi bevezetőt írtam, akkor kezdem a legkisebbel.

Szlovénia

Kis ország, kis tengerparttal. Mindösszesen ugyanis 43 km-es szakasz jutott nekik, ami akárhogy is nézzük a Balaton partnál jóval szerényebb nagyság. Főleg, hogy a hegyvidékek miatt mindössze 4 várost találhatunk itt (Koper (20 000 fős, Izola 14 000, Piran 16 000 és Portorož - 3000 fő, de Piranhoz tartozik).

A google maps-re tekintve láthatjuk, hogy Olaszország egy elég nagy szakaszt lecsípett a szlovénoktól, bár az igazat inkább fordítva történt: az előbb említett területek inkább olasz ill. horvát fennhatóság alatt voltak a történelem során, azonban Szlovénia sikeresen megküzdött értük. Mi mit meg nem tennénk 4 tengerparti városért...Az az igazság, hogy ezen a kis szakaszon is igen fontos ipari és turisztikai központ alakult ki. Koper kikötője a térség egyik legjelentősebbje. Persze Triesztet nem nyomja le, de Szlovénia exportja innen indul világkörüli útjára, ezzel is hozzájárul, hogy a térségben itt vezették be az EURO-t először. Kopernek szép óvárosa van, de amúgy egy kissé eliparosodott, és ha nyaralni jössz, akkor nem ezt a várost fogod választani (van üdülőrésze azért).

Ellenben pár km-re tőle már Izola található. Egy kis félszigeten fekszik az óvárosa (régen sziget volt, olaszul Isola=Sziget), gyönyörű kis hely, ami megőrizte a kisvárosi tengerparti hangulatot. Viszont itt meg jachtkikötő található, ami azért picit behozta már a fényűzést is (de meg lehet őket nézni közelről, akit érdekel).

Utána következik Piran, ami egy kis dombra épült, a végén szintén félszigettel. Sokak szerint a nevét a PYR görög tűz szóból nyerte (mások szerint rólam nevezték el:D), ami a világítótornyára utal. Az óvárosa gyönyörű, bár kissé zsúfolt a sok turista miatt. Piranhoz tartozik ugyan Portorož (ejtsd: Portorozs), de nekem egy teljesen más városnak tűnik: ez ugyanis a helyi MIAMI (v. Ibiza, kinek mi tetszik). Hatalmas szállodák, fényűző klubok, széles, homokos partszakasz, igazi üdülőparadicsom.

Mi 1996-ban és 97-ban jártunk itt 1-1 hetet (Piranban szálltunk meg!), illetve valamelyik évben (2004 talán?) betértünk egy fél napra feleleveníteni az emlékeket. Bár baromi régen volt, azért 14 év távlatából is emlékszem az akkori német eb győzelemre (hogy sajnáltam a cseheket, hülye Bierhoff!) és arra a látványra, mely az apró apartman kertjéből fogadott: a dombról ugyanis az óvárosra és a tengerre lehetett lelátni. Azt hiszem szívesen kelnék minden egyes reggel ilyen látványra. Maga a tengerpart itt nem a klasszikus, hiszen a sétányról egész egyszerűen a sziklák között v. a kiépített "balaton-szerű" lépcsőkön lehet bejutni az egyből 2 méter mély tengerbe. Viszont a nyílt terep miatt állandó, hatalmas felcsapó hullámok látványa felejthetetlen.

Tulajdonképpen mi ezt a kettősséget imádtuk: ha az olaszos kis romantikus Piranra volt hangulatunk akkor ott sétáltunk a félszigeten, ha azonban egy kis nyugati nyüzsgést szerettünk volna, akkor irány Portoroz, ami kb. 1-2 km séta (össze vannak szépen nőve). És hogy mire is gondolok, amikor Miamit emlegetem. Íme.. Persze hatalmas túlzás, de ezek a nagy szállodák, széles sugárút és a rengeteg (odaszállított...) homok mindig ezt a hangulatot kelti bennem. A városban mindenhonnan szól a zene, kabirókban ülnek a fiatal pénzes muksók a fullos csajokkal és rázzák a fejüket.:D Este pedig mindenki énekel, őrjöng, buli van az egész városban. Persze mindezt kis közép-európai-balkáni-olaszos keveredésű miliőben.

Szlovéniát mindenkinek ajánlani tudom csak, hiszen egy aranyos kis hely, kedves emberekkel. Ha pedig a nyüzsgést szeretnénk, még akkor is megtaláljuk a számításunkat. Horvátország, és Olaszország sincs messze 1-1 napos kirándulásokhoz. Persze Szlovénia nem kimondottan az álom úti cél, én mégis azt mondom, hogy az egyik legegyedibb. És ha lehet, akkor Pirant ajánlom, sokszínűsége miatt.

Már most rossz látni, hogy ilyen kis helyről ennyit írtam, akkor mi lesz később?:)
Jó olvasást, és reméljük minél hamarabb eljön a nyár. De legalább a tavasz...

pyro.

Utolsó módosítás: 2010.03.09. 13:35

Hozzászólások

Aryx
1 | Aryx 2010.03.09. 19:27
Nice job, Pyro. :) Má' megint olyan helyekről írkálsz, ahova szívesen elmennék, de úgy látszik, ez ebben az életemben nem fog megesni... na majd a következőben. Ezért jó Pyro-blogot olvasni! Olvasd Te is! Szerezd meg hát mind! [/reklám] Várom a Görögországos bejegyzésedet is, de úgy nézem, azt aztán várhatom. :(:P Nyeeeeeeeeeeeeeeee...
2 | Pyrogate 2010.03.09. 23:34
Még nem tudom a sorrendet:) Lehet, hogy pont Görögország lesz a következő!;)
szbszig
3 | szbszig 2010.03.10. 00:23
Hát, ez nem az én rovatom lesz, úgy látom. Engem a tengerparti láblógatás egyáltalán nem motivál, ha külföldre utazom. Konkrétan voltam úgy majdnem egy hetet tengerparti városban, hogy a kisujjamat se dugtam bele a vízbe. Inkább a városnézés, túrázás, környező nevezetességek végiglátogatása, na az sokkal inkább érdekel. :P
4 | Pyrogate 2010.03.10. 01:48
nyugi, az egy hetes láblógatást én sem szeretem. Viszont itt Szlovéniában sok hely nincs...A három óvároson kívül max Trieszt (nem túl szép hely...), v. belső Szlovénia (van pár nemzeti park vízesésekkel), esetleg a fővárost lehet megnézni. Illetve a horvát oldalon Pula amfiteátruma. De majd az adott országban erről is írok. PL. a görög részen van pár látnivaló, vagy épp szicíliában is. Ott reggeli gyors mártózás, majd nézelődés, majd egy délutáni/naplementés fürdőzés volt általában a program:)
Aryx
5 | Aryx 2010.03.10. 21:58
Azért írtam Görögországot, mert az az egyetlen külföldi ország, ahol én is megfordultam, és nagyon a szívembe zártam... Emléxem, volt is ott egy büfé, ahol mi voltunk a családdal (Agistri), és ott volt egy kalitkában egy mejnó, aki 3 nyelven tudott beszélni. :) + ott is teljesen más a mentalitás, mint itt, ebben az elb@szott országban. Szal ezért is érdekel majd az írásod. :) És különben is, I love tengerpart, szal már csak ezért is...

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.