Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Razor03 blogja

A várva várt Halo, és a 20 perces unalom

Razor03 | 2008.03.23. 23:39 | kategória: nosztalgame | 0 hozzászólás

Úgy gondoltam, írok egy újabb játéktesztet, egy viszonylag "friss" játékról, egész pontosan a Halo 2-ről. Aztán rájöttem, hogy nem igazán lehet róla mit írni...önmagában. Ezért hozzácsaptam az előző részt, hogy kerek legyen a mondandóm. Majd írás közben visszajött pár szép emlék, így a nosztalgikus hangulatomnak hála megszületett a végeredmény.

Egy kis nosztalgia

Valamikor kissrác koromban, 99 őszén, amikor életem első PC GURU-ját hazavittem, volt a lemez mellékleten egy bizonyos előzetes, amit máig döbbenten, jókedvvel nézek végig. Olyan szintű dologra kell gondolni, mint a Crysis első videói, vagy még annál is jobbra. Ez volt a Halo prezentációja, amit a fejlesztő csapat: Bungie oly büszkén tárt a nagyközönség elé "first time". A demó inkább technikai jellegű volt, Machintos gépen futtatták, open gl-re épült (persze akkoriban ezek a szavak mind kínainak tűntek) és bitang jól nézett ki! Ha nem néztem végig ezt a bizonyos videót százszor, akkor egyszer sem :). Ki merem jelenteni, ez volt az a játék (előzetes) ami magával hozta azt a varázst, ami máig tart, ami meghatározta a jövőm, a számítógépes világ "rabjává" tett. Halo mellett egyre több játékról olvastam akkoriban (Max Payne, Call of Cthulhu, Undying, ezek voltak az akkori nagy címek), mind nagyon vártam, de Halo volt az, amit úgy igazán, mindennél jobban. Ahogy telt az idő, egyre kevesebbet lehetett róla hallani, majd egyszer csak eltűnt a ködben. Kiderült, hogy M$-ék felvásárolták a fejlesztő csapatot, így Halo, első konzoljuk legkomolyabb húzó játékává vált, mi PC-sek pedig búcsút inthettünk neki. 2001 telén piacra dobták magát a konzolt és vele együtt néhány csúcs játékot, Halo-val az élen. Akkoriban nem volt minden háznál Internet, így maximum újság cikkekből értesültünk az ilyen jellegű dolgokról. Hatalmas áhítattal olvastam a GURU Xbox-os tesztjét, azt, hogy milyen jó dolgokat írtak a konzolról és a Halo-ról. Nagy dolog, volt akkoriban Halo-val játszani, hisz a leírtak alapján soha nem látott és tapasztalt hangulattal és grafikával bírt. Meg is vettem direkt az aktuális konzol magazint, amiben sok oldalas Halo teszt volt, annyira, érdekelt a téma, annyira vágytam rá. Aztán jött egy még hatalmasabb "only PC"-s bejelentés, Doom3 :) néven, egy tech-videó, azon nyomban elfelejtettünk minden sérelmet, ami Halo kapcsán érintette ezt a játékos társadalmat. Miután M$-ék hülyére keresték maguk a játékkal és Xbox-al, úgy döntöttek kiadják PC-re, nem gyengén megkésve, hisz Doom3, Unreal2, Hal-Life2, STALKER, FarCry lázban égett mindenki. Annak ellenére, hogy feljavított grafikát ígérték, igen csak silányan hatott minden, amit elénk tártak. Persze úgy voltunk vele, sokadik játéknak jó lesz a nagyok mellett, de ütni már nem fog...

A várva várt Halo

Ki is adták valamikor 2003 őszén. Az akkori hardware-eket igen csak megizzasztotta, a nem túl szép - bár akkor még ritkának számító shader intenzív játék. El lehetett vele játszogatni, klassz volt a saját fejlesztésű fizikai motor, amit más játékban nem igazán lehetett még akkoriban (élesben) látni, jók voltak a külső részek, harcok, egyszóval olyan halós-feelinges volt minden. Belső terek valami oknál fogva nagyon bénára és üresre, egyszóval elcseszettre sikeredtek, de nem számít, hisz minden játéknak vannak hibái. A világ, amire épült, és a misztikum, amivel hatott, az idegen lények és különleges Covenant civilizáció láttán elismerően bólogattam. Mint minden játéknak, ennek is van saját karaktere, hőse, akit ezúttal Master Chief-nek neveznek. Ő az emberiség utolsó nagy reménye, egy jól kitalált gépezet, akitől szó szerint retteg az ellenség, ember társai pedig lelkesen küzdenek oldalán. És ez tényleg így van, Half-Life szintű AI-al látták el őket, ennek köszönhetően intenzíven és kitartóan küzd mindkét oldal, ha összecsapásra kerül sor – ilyenből pedig akad rendesen. Tényleg meg volt benne minden, ami egy jó szájenszfiksön akció játékban benne kell, hogy legyen. Úgy vélem, hogy az igazi erőssége magában a kitalált világban rejlik, és ez nem csak ennél a játéknál van így (ilyen például másik nagy kedvencem: The Chronicles of Riddick Escape from Butcher Bay jövőben játszódó univerzuma). Egy jól felépített és átgondolt világ, fordulatos történet, érdekes karakterek, fantasztikus fegyverek, járműhasználat, többnyire szép környezet, nagy kaland, hangulat és kihívás jellemezi, ami néha-néha az unalomba fullad, de ki lehet jelenteni, összességében szórakoztató játékot alkottak. Ha PC-n lát elsőként napvilágot, akár klasszikusként is emlékezhetnénk rá. Szóval nem lett belőle PC-s etalon, sajnos az idő elavulttá tette. Konzolon hatalmas sikereket ért el, a folytatás is, leginkább multiplayer játékának köszönhetően. A lényeg persze, hogy utólag csak megkaptuk, a folytatást is, amit lehet jobb lett volna inkább nem erőltetni, de mint tudjuk a pénz beszél.

És a 20 perces unalom

Míg Xbox-hoz Halo lett a húzó cím, addig Windows Vista-hoz a folytatás. Egyértelmű, hogy Microsoft a Vista megjelenésre tartogatta ezt a játékát, hisz más játékfejlesztők semmi extrával nem szolgáltak a legújabb platformra. Azt is tudjuk, hogy alapvetően nincs a játékban semmi, amit a jól bevált XP-n ne lehetne futtatni, de ha már itt van, (Vista ide vagy oda) tenni kell egy próbát :). A játék menüjében az elmaradhatatlan Halo soundtrack szól, ami magával hozza a hangulatot. Ha jobban szétnézünk, láthatjuk, hogy állítási lehetősé akad bőven, bár nincs rá túl nagy szükség, de elmondhatjuk - ha túlzásba nem is vitték, legalább foglalkoztak a portálással. Az irányítás szerencsére jó, minden kézre esik, grafikával sem kell vacakolni, hisz az alsó-közép kategóriás gépeken is vígan elfut. Nálam, pl. 16x él simítás bekapcsolása után is 100-160 fps-el hasított. A történet ott folytatódik, ahol abbamaradt, kiegészítve a Covenant oldal küzdelmeivel. Túl sok fejlődésen nem ment keresztül, a jól bevált receptet alkalmazták. Az már más kérdés, hogy 2007-2008-ban ez mennyire elégíti ki a PC-s vágyakat, szerintem semennyire. Sajnos a legnagyobb gyengeség a környezetből árad. Hiányzik a változatosság, hiányoznak a szép tájak. Helyettük romok között, belső tereken kell küzdenünk melyek gyakran ismétlődnek, 20 perc játék után inkább save and exit-re kattint az ember, majd legközelebb valamelyik unalmas órájában jut újra az eszébe, hogy folytatni kellene. A stílusos fegyvereket részben átalakították, ezzel tovább rombolva az amúgy sem ütőképes atmoszférát. Újakat is találunk, de ezek már az uninstall után feledésbe merülnek (csak úgy, mint a Quake4 esetében). Lehetőségünk van két fegyveres küzdelemre is, ami lehet idegen + saját felállásban, azáltal egy kis taktikázásra is lehetőségünk van, de a darálós módszer továbbra is előnyt jelent. Az átvezetők - melyeket a grafikus motor által képeztek - meglepően jóra sikeredtek. Ha már ilyen szépek és jól animáltak az átvezetők, hogy a francba van az, hogy a grafika menet közben egyhangúan szürke és monoton? Nem tudom a választ, de nem érdemes ezen rágódni. Hangzással, mint korábban, ezúttal sincs gond, akár 5.1-es rendszereket is támogat a motor. A történetből a második fordulat után úgy sem értesz már semmit (leszámítva, ha nem vagy perfekt angolos) szóval nem fogunk az események hatása alá kerülni. A főbb járgányok is átalakuláson mentek keresztül, hurrá. Összességében ez a rész már csak arra jó, hogy elmondhassuk: ezzel is játszottunk. Vistát sem a Halo 2 kedvéért tesszük majd fel, hisz itt a csodaszép Assassin's Creed Dx10 támogatással, illetve további játékok is várhatóak, melyek ezt a technológiát használják a jövőben.

Ez lenne hát az a játék, ami olyan szépen indult, mára inkább budget szintre jutott. Érdekes módon erről a game-ról áradoztak a konzolos spílerek, hogy mekkora etalon, csuda jó multis móka. Nem ismétlem magam, az eddigi írásomból szerintem egyértelműen kiderült, PC-n nem felel meg az elvárásainknak, és akkor még finoman fogalmaztam. Egyszer talán eljön a következő folytatás, ami Xbox360-on már játszható, talán majd a Windwos 7 megjelenésekor, szvsz hasonló sors vár rá, mint az eddigi részekre. Akkor már lazán az id software következő nagy dobását, a Rage-et nyúzzuk, Unreal 4.0 effect parádéja láttán mérünk mindent, és Crysis 2-re várunk. Értékelni nem fogok, aki úgy gondolja tegyen egy próbát, fan-ok meg már úgy is végigtolták. Mivel külön játéktesztnek nem sorolnám ezt a bejegyzést, inkább kap egy újat, ide gyűjtöm majd a nosztalgikus játékokról szóló írásaimat. Múltkor már ígértem egyet, de nem erre gondoltam, ez csak úgy jött, szóval az igazi klasszikus még várat magára. Végezetül jöjjön egy jó videó :), hogy lásd, miről beszéltem a bevezetőben ;)!

Utolsó módosítás: 2009.01.01. 15:26

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.