Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Razor03 blogja

Ha már Jesse James - Call of Juarez teszt

Razor03 | 2008.04.08. 20:27 | kategória: játékteszt | 13 hozzászólás

Ha Jesse James a western filmek új etalonja, akkor Call of Juarez az ugyanilyen témájú számítógépes játékoké. Ha Call of Juarez-ről beszélünk 2008-ban legfeljebb a Vistás DirectX10 verzió kelthet némi érdeklődést az emberekben. De mi van a konzolos változattal? Egyáltalán melyik lett a legjobb? Az Xbox-os? A PC-s? Vagy a tovább fejlesztett DirectX10-es? Mivel volt alkalmam mindhárom verziót tesztelni, ezért úgy döntöttem, írok egy élménybeszámolót. Ha már itt tartunk, nem megyek el a szokásos elmélkedés mellett sem, mert az igazság még most is odaát van :)...

Kinek mit jelent ez a játék?

Nekem mindent. Western filmek iránti interaktív vágyam ebben a játékban ölt formát. Megvan benne minden, amit a kedvenc filmekben, könyvekben láttam és olvastam. Kezdjük azzal, hogy a játékot fejlesztő Techland nevezetű csapat, beleadott apait-anyait, hogy kő keményen visszaadják a kor, a világ, és a filmek drámai hangulatát. Ehhez mélyen a témába kellett, hogy ássák magukat. Ez nem a trendi – szintén Techland-os - XpandRally soron következő darabja, amit fél év múlva a budget kategóriába taposnak, és nem a felemás Chrome shooter legújabb része. Ez egy igazi műfajt teremtő first person shooter, olyan darab, amely azonnal magáénak tudta a western játékok koronáját. Persze megoszlanak a vélemények, van, aki átlagon alulinak gondolja, van, aki nagyra tartja, szerencsére fikázni még nem láttam sehol. Vajon hol az igazság? Gyenge játék lenne, és a vérpistike újságírónak van igaza, a maga kis 60%-os semmit mondó száraz értékelésével? Vagy a hard core gamer fórumbohócnak? Mindez nézőpont kérdése, hisz Crysis-ról is írhatunk olyan lehúzó cikket, hogy a legelszántabb játékosnak is elmegy tőle a kedve, ha olvassa. Az igazság valahol ott rejtőzik, hogy csak az játsszon vele, akinek tényleg ez a világa, vagy ismerkedni szeretne a műfajjal. Például az, aki olvasta a régi jó indián regényeket, az, aki kis srác korában, a nagypapa kalapjában patronos pisztollyal rohangált - és kedvenc filmje az Ezüst tó kincse volt.

The gold of Juarez belongs only to the brave

Mit kapsz, ha megveszed? Sokkot (remélem nem ettől a bejegyzéstől :D) amely akkor ér, ha végigjátszottad. Olyan történetet, melyet egy western filmben sem láttál, eredeti hősökkel, egy játékot, ahol neked kell rendet tenni az elkárhozott vidéken. Egy játékot, ahol két szálon futnak az események, majd a végén a fantasztikus zárásnak hála, garantált, hogy elégedetten állsz fel a gép elől. Valamikor 2006-ban napvilágot látott a demó változat, amely hazavágott mindent, amit hardware-nek hívnak, hisz grafikailag (mint a legtöbb kimagaslóan szép játék) meghaladta a maga korát (és ez sajnos mindenre igaz, ami megjelenésekor lenyűgözően szép – megjegyzem indokoltan – nem fut az aktuális csúcs hardware-en 1600*1200-ban 16-os látványjavítóval). Szóval ez volt talán az egyik ok, hogy a hazai számtek lapok gusztustalanul alábecsülték Juarez aranyát. Máig nem értem, miért játszik vele és ír cikket az, aki nem szereti ezt a témát. Nem csak a történet, és fordulatok ragadják magával a játékost, hanem a karakterek mindnyájan. Legyen szó a két főhősről: Ray tiszteletesről, Billy-ről a csavargóról, vagy a bájos Molly-ról, az öreg indián gyógyítóról vagy épp a megtestesült gonoszról kinek nevét és kilétét nem fedem fel. A felvezetés (tutorial) ötletesen kitalált, valahol a sziklás hegységben bóklászunk Kanóc Billy-vel, aki saját bevallása szerint is egy életunt csavargó, olyan személy, akit mindenhol megvetnek, utálnak, nem becsülnek. Ezért indult szerencsét próbálni, hogy megtalálja az elveszett kincset. Mint mások, ő sem járt sikerrel, hisz az arany létezése inkább csak helyi mendemonda, kocsmatöltelékek története, ami nem szól másról, csak az áhított gazdagságról. Tehát ő sem jár szerencsével, így visszatér nincstelenül "Hope"-ba a Remény városába. Reményhez persze semmi köze a porfészeknek, züllött város, ahol senki sem tiszteli a törvényt, bűnözők, csalók otthona. Mindez szokás szerint a helyi nagymenő irányítása alatt áll. Első ember, akibe bele botlunk a korrupt sheriff lesz, megfenyeget, és elveszi egyetlen rozsdás hatlövetű fegyverünk. Nem túl örömteli a találkozás, jóformán senki sem látja jó szívvel Billy fiút, egy ember mégis akad, Suzy, a helybéli örömlány "hősünk" régi ismerőse. Mielőtt bemennénk a városba fél órán keresztül csak a szánk tátjuk, hisz a mai napig dobogós grafika mindenféle feljavított effekt nélkül is simán megállja a helyét még a 2008-as mezőnyben is. Csodás hegyvidéki táj, bükkerdővel, fenyvessel, lepkékkel és szarkával, úgy ahogy a filmekben, vagy a valóságban láttad. Minden a legkisebb részletig kidolgozott, szépen aprólékosan és élesen megrajzolt. A levelek egymásra árnyékot vetnek, a növények szépen lengedeznek a szélben, az összkép tényleg idilli hatású, melyet korhű zene kísér, dallamát nehéz elfejteni. Akár ide is menekülhetnénk a szürke hétköznapokból, ha más nem, csak egy pár órára. De ne kanyarodjak el a témától, amint leérünk a hegyről, lehetőségünk nyílik a tipikus "lődd szét az üres konzervdobozt, whiskey-s üveget" elv gyakorlására, illetve megtanuljuk a rejtőzés módszerét, mert a továbbiakban nagy szükségünk lesz rá. Következő megálló a fentebb taglalt Hope városka lesz, ahol érkezésünk pillanatában a sírásó méretet vesz rólunk, elgondolása szerint hamarosan akasztófán végezzük,- biztató. De nem baj, hisz Suzy ránk vár, így a rövidebb utat választva eljutunk hozzá. Sokáig nem élvezhetjük társaságát, mert a tulaj (legnagyobb szemétláda) megtalál, mi pedig azonnal kereket oldunk. Jutalomért cserébe a fél város minket fog üldözni, így beindulnak az események. Közben Billy családját lemészárolva találják, a tett elkövetésével a fiút fogják vádolni. Mivel sheriff elvtárs nem képes cselekedni, ezért a jó útra tért Ray tiszteletes – aki épp misét tart - veszi kézbe az irányítást, és Isten haragjával sújt mindenkit, aki az útjába áll. Törvényen kívüliből akad bőven, ezért a fél várost jobb belátásra kell, hogy bírja. Isten haragját nem elég a Bibliából idézett szöveggel gyakorolni (igen, erre is lehetőségünk van!), így Ray-nak nincs más választása a "toys of satan" névre keresztelt, nyugalmazott hatlövetű párost újból táraznia kell, ha rendet és igazságot akar! Mivel a szereplők és fejezetek felváltva követik egymást, két fajta játékmódban van részünk, az eltérő képességű hősöknek hála. Az egyik a szokásos rambós módszer, a másik a Splinter Cell-ből ismert lopakodós, fedezék mögül kihajolós. Utóbbit Billy-vel kénytelenek leszünk használni, hisz legtöbb esetben fegyvertelenül fogunk barangolni, illetve két találatnál többet nem bír a srác (és ez így reális), ellenben Ray-el, aki a leszármazottak páncélját, pontosabban egy igazi spanyol páncélt hord magán, ez által szinte sebezhetetlenné válik. Továbbá van az öregnek egy sajátossága, a Mátrix-ból jól ismert "bullet time", így akár 3-4 ellenféllel is végezhetünk pár másodperc alatt. Hogy miért üldözi mindenki a félig indián félig latin amerikai fiút, és miként tisztázza ártatlanságát, a történet végére kiderül. Kalandjai során egy magányos indián gyógyító egyengeti útját, megtanítja az ősök fegyverét használni, részünk lesz a szent hegy megmászásában, lóháton vagy akár gyalog lehetőségünk van a hatalmas (Crysis-t megszégyenítő) vidéket bejárni, amit semmi esetre sem szabad kihagyni! El kell ejtenünk három nyulat, megszerezni a sas tollát, és ki merem jelenteni, játékos múltam leghangulatosabb perceit éltem át az alatt a pár óra alatt, míg teljesítettem a rám bízott feladatokat. Ha más nem, csak ezekért a percekért SIMÁN megéri végigjátszani, időnként újra feltenni. Egyébként a zenék, párbeszédek-szlengek, szinkronhangok, környezeti effektek simán hozzák a kor hangulatát – de ez már csak alap. Ez mind bizonyítja, hogy a fejlesztők nem véletlen választották ezt a témát, és azt is, hogy simán ott a helyük a nagy csapatok között. Jó látni, hogy a kis fejlesztők szép lassan "beérnek" és ilyen minőségi munkával kápráztatják el a közönséget.

There is one candle, but three graves

Nagyvonalakban ilyen lenne hát Call of Juarez, persze szavakkal úgy sem lehet visszaadni hangulatát, minden fejezetről tudnék legalább egy oldalt írni, és ez is tükrözi változatosságát. Mindezt tovább gyúrták a konzolos, egész pontosan az Xbox360-as közönség számára. Köztudott, hogy a PC @ konzol portok legtöbb esetben az egyszerűsített, rövidített formát követik. Ez most is így van, bizonyos részeket kihagytak, az útvonalakat átszabták, ezáltal a játékidő csökkent. Mindez nem megy az élmény rovására, az, aki tényleg szerette a PC-s változatot, csak kapkodja majd a fejét a konzolos variációk láttán. Szerény véleményem szerint hangulatilag is nagy változáson ment keresztül. A táj nem azt a vidám zöldellő hatást kelti, kopárabb, elhagyatottabb, zordabb, ezáltal kissé szomorkás. A fűtenger csak nyomokban látható, ennek talán oka van - úgy vélem az Xbox360 hardware egysége nem lett volna képes a PC-s game effekt parádéjával megbirkózni, ezért inkább a textúrák minőségén erősítettek, a többi elemből meg elvettek. Persze nem csak szebb shader rendszerrel rendelkezik a konzol verzió, fejlettebb AI-al, szebben rajzolt karakterekkel egyaránt. Ami kicsit szíven ütött (pozitív értelemben), azaz hogy a fegyverek hangját is változtatták, a különböző coltok mind egyedi durranással rendelkeznek, ami persze a klasszikus változatnál is jó volt. Úgy összegészében más élményt nyújt (persze az sem utolsó hogy HDTV-n toltam), ezért nem is igazán lehet eldönteni melyik a nyerő. PC-snek a konzolos fura, konzolosnak fordítva. Minden esetre nem egy kategória a kettő. Az a legjobb, ha mindkét változat birtokában vagyunk :).

Lehetőségünk van a számítógépes Dx9 effektjeit felturbózni, egy ~ 950 MB méretű patch által, amihez szükségünk lesz Windows Vistára és hardwares DirectX10 gyorsítóra, legalább GeForce 8800 vagy Radeon HD 2900 szintű kártyára. Ha mindez megvan, és túl vagyunk a telepítés menetén, a Dx10 kódúttal rendelkező parancsikont indítva maxoljuk a grafikát, gyakorlatilag mindent az elérhető legmagasabb pontra. Ami azonnal szemet szúr, hogy az árnyékok sokkal tompábbak, elmosottabbak, a HDR intenzívebb, és szvsz rondább, elvakít, ha kell, ha nem. DirectX9 módban gyakorlatilag minden egyes fenyőtűt meg tudunk számolni a vetett árnyakon, tehát a foltozás ebből a szempontból a minőség rovására ment. A táj, a föld és fatörzs textúrái szintén fel lettek tupírozva, ezek szerencsére nem rontják az összképet. A modelleket is érte egy kis változtatás, ami szintén pozitívum. Az ellenség intelligenciáján is okosítottak, már nem csak fedezékből nyitnak tüzet, képesek bizonyos tárgyakat maguk elé húzni, erre annyit mondok: bravó!

Kinek ajánlom az enhancement pack felrakását? Annak, akinek a klasszikus grafika nem számít (nekem a régi jobban tetszett). Főként azért érdemes feltenni, mert a frusztrálóan(?) nehéz menekülős részeket is átírták. Ez egyfajta könnyítés. Úgy, mint a konzolos testvérnél, itt is hamarabb megkapjuk a fegyvereket. Billy menekülős fejezeténél találunk nyilat (ami eddig nem volt), így az utunkban lévő banditákat nem csak kerülgetni tudjuk, hanem módunkban áll őket szép csendben elintézni. Ez is szórakoztató, a használata még inkább, de részemről maradnék a bujkálós alapoknál. A gépigény nőtt, de a 8800 széria tulajokat ez nem fogja zavarni, hisz 25-60 fps-es átlaggal bírni fogja a gépezet. Ezúttal már be tudunk állítani 2-4-8-16-os AA-t, ami tovább emeli a látványt. Saját gépemen driver vagy patch hiba miatt, a fák lombkoronája sajnos szemetelve rajzolódott ki, ezért inkább hanyagoltam bekapcsolását. Ja, és belefutottam egy iszonyat durva bug-ba, amit nem nehéz megtalálni. Az első menekülés alkalmával nem találtam az útvonalat, egyik elágazás végén simán kimentem a pályáról :). Szóval a pack nem csak grafikai érdekesség, hanem könnyítés is egyben, illetve lehetőséget ad kicsit másként játszani. A leírtak alapján, remélem el tudod dönteni melyiket választanád, de a lényeg: ha meggyőzőnek találtad ezt a bejegyzést, és nem ismered magát a játékot, de szereted a stílust mindenképp vidd végig. Hogy egyértelmű választ kapj a bevezetőben feltett kérdésekre: a klasszikus PC-s és átírt konzolos kiadás fej-fej mellett van minőségileg, és tartalmilag, mindkét esetben találunk egyedi vonásokat. A feljavított mód sem elítélendő, casual gamer-ek szeretni fogják, illetve azok is, akik nem csípik a lopakodós játékokat. Azt hiszem, kiveséztem a témát, akinek bármilyen kérdése van a fentiekkel kapcsolatban annak, szívesen válaszolok.

Utolsó módosítás: 2008.11.21. 23:58

Hozzászólások

McCl@ne
1 | McCl@ne 2008.04.08. 20:54
Na jó, baszki... Ennyi, befizetek rá, mert ha megvan eredetiben, akkor nagyobb türelemmel viseltetek az esetlegesen bosszantó részekkel szemben!
Igen, ennyire jó leírás!
Köszi Razor!
Razor03
2 | Razor03 2008.04.08. 21:11
Örülök, hogy tetszett, de készülj fel hogy így is lesz 1-2 húzós rész. Ennyit simán ki lehet bírni, mert ami a továbbiakban vár nem kispályás.

Hogy lehet több videót beszúrni?
McCl@ne
3 | McCl@ne 2008.04.08. 21:20
csak simán másold be az embed kódot a bejegyzés szövegébe oda, ahova a videót szeretnéd
LordMatteo
4 | LordMatteo 2008.04.09. 05:33
Grat, jó kiss cikk lett, simán mehetne akár a főoldalra is ;-).
5 | padavan 2008.04.09. 12:24
Szerintem is.
6 | somesz83 2008.04.09. 18:22
Marhajó cikk. Tök jó, hogy tudsz olyan játékokról írni, amik nálad nagyon bejönnek. Nekem nem menne, ezért sem írtam sose semmit pl. az Elder Scrolls - okról vagy a Witcher - ről.

Grat! :)
Razor03
7 | Razor03 2008.04.09. 19:55
Köszönöm mindenkinek a visszajelzéseket, örülök, hogy jónak találjátok a cikket :).
Gump
8 | Gump 2008.04.10. 09:46
Na végre!!! Megerősítést nyert, hogy könnyítettek és változtattak a pályákon a patch-csel! Írtam is még az első, patch utáni hsz-ben, hogy amikor Billy-vel menekülni kell a bárból, akkor teljesen más az útvonal, nem engedett arra, amerre rémlett, hogy menni kell.
Másik dolog. Nem a te gépedben van a hiba, hanem gyakorlatilag ez egy általános dolog (tapasztalatom szerint), hogy bekapcsolt AA mellett a fenyőfák lombja ilyen szitanyomat szerű lesz 8800-as kártyákkal. Ez ugyanígy volt már a DX10 benchmark esetében 640MB 8800GTS-sel, az akkori driverekkel, aztán ugyanez volt már a patch után a fél évvel későbbi driverekkel, és ezek szerint ez van GT-vel most is.
Jó bejegyzés, újra kedvet kaptam a végigjátszáshoz, köszi.
cygary
9 | cygary 2008.04.10. 15:22
Azt kell mondjam fantasztikus cikk lett! Valami megfogott benne, és ezek azok a cikkekk amelyeket egy bizonyos nyomtatott lapból mostanában hiányolok. Az hogy látszik hogy olyan játékról írsz amelyet élvezel, és ugyanez igaz (szerintem) a cikkre is!
Gratulálok!
Razor03
10 | Razor03 2008.04.10. 21:48
Gump: AMD-ATi logó jelzi, hogy nem igazán GF 8800-ra lett optimalizálva a patch. Érdekes, hogy az alap játék még Nvidia párti volt :).

cygary: most újakat várok (BiAH'sH és Turok) lesz miről írni :). Megjelenés előtt egy Outcast bejegyzés tervbe van véve, de előbb végig kell játszani, ami nagyon sok idő.
11 | Nicolas19 2008.04.15. 22:16
Tényleg elsőosztályú cikk. Már az eredeti PC Dome-os írás is bejött (ezért járok ide), de ez még jobb.
Én is megszereztem a DX10-es kiegészítést, és tényleg szebb lett - ám mivel szegény HD2400-as kártyám, bár támogatja, de nem elég erős hozzá - megnéztem a diafilmet és visszatértem a DX9-hez. Az is gyönyörű.
Nagyon sajnáltam, hogy vége lett, csak úgy rajzottak bennem az ötletek, hogy mennyi mindent lehetne kezdeni evvel a világgal. Képzeljetek el egy free roam módot, ahol kedvedre vadászhatsz az erdőben, vagy járthatod be a városokat. Vagy éppen egy Oblivion-szerű, csak éppen vadnyugati rpgt (annyira unom már a kitalált világokat, mintha csak attól lehetne izgalmas egy kaland, hogy orkok meg zombik vannak benne) intrikákkal, korrupt sheriffekkel, mellékküldetésekkel, különböző rivális indiántörzsekkel, lovakkal és bölénycsordákkal. Vajon erre még miért nem csapott le senki?
Razor03
12 | Razor03 2008.04.16. 18:45
Örülök, hogy tetszett az írás. Én is pont ilyen lehetőségeken elmélkedtem korábban! Igaz, nem western rpg játékon, hanem egy esetleges folytatáson. Elképesztő, mi mindent ki lehetne még hozni ebből a témából. Szomorkodtam is, amikor megtudtam, hogy Techland nem Call of Juarez folytatáson dolgozik, hanem teljesen más stílusú és korban játszódó játékon (Warhound). Bölény vadászat, préri, fogathajtás jók sok indiánnal...és egyéb ötletek kiaknázatlanul hevernek.
13 | .:[Kain]:. 2009.05.06. 17:47
tegnap értem a végére, de a hétvégén kezdtem, szerintem semmi nehézség nincs benne, kb két lopakodós helyen szoptam 15-15 percet, amúgy nem vészes, el sem tévedtem benne nagyon. olyan gyorsan vége lett, hogy hihetetlen, szinte csak végignéztem egy filmet. de bivalyos jó, ezt aláírom, jöhet a következő!

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.