Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Razor03 blogja

Powered by Unreal Technology I - Planet: HELL

Razor03 | 2008.05.11. 14:20 | kategória: Powered by Unreal Technology | 2 hozzászólás

Elhatároztam, hogy a lehető legtöbb Unreal 3 grafikus motorral készített játékot végig fogom játszani, és mindegyikről írok egy rövidebb értékelést, amit részenként itt a blog-ban olvashattok. Ha megunom, vagy netán belefáradok a "kihívásba" esetleg végére érek ennek a pár tucat játéknak, egy nagy írásba csoportosítom ezeket. Elvileg valami technikai felvezetést sem ártana közölni, de hirtelen jött az ötlet, a motor képességeiről még gyűjtök némi infót, az összegzést a tesztek végére hagyom. Itt az első teszt, enjoy:

Ordinary story

Third person shooter játékok jöttek mentek az utóbbi években, unalomba fulladó minden kreativitást nélkülöző fejlesztések között nem igazán találkoztunk maradandóval. Elég gyászos tehát a helyzet, 3-4 évente kerül igazán jó alkotás PC-n, míg konzolon megállás nélkül tombol a műfaj. Ha 10 perc ismerkedés után nem akad a játékos torkán a 456. Tomb Raider/Max Payne klón, olyankor ismerhetünk meg kimagasló arcokat, mint Perzsia hercegét. Írhatnám akár a PS2-n, Gamecube-on hatalmas sikert arató Resident Evil 4 karakterét, Leon Kennedy-t, az elpusztíthatatlan, tökéletesen képzett harcost (kb. mint a Bourne filmekből ismert Jason), olyan személy, kinek bemutatásáról is szólhatna jelen bejegyzésem - ha szólna, de nem fog, mert Marcus Fenix a Gears of War játék hőse számomra az új etalon. Tiszteletét elsőként konzolon tette, egy év elteltével mi PC-sek is megtapasztalhattuk hatalmát! Hozzám kicsit megkésve érkezett, a helyi Tesco vérszegény játékfelhozatalát fürkészve találtam rá, Crysis mellett porosodva, valami azt súgta, kosárba kell, hogy tegyem, mert kihagyhatatlan alkotással állok szemben. Miután kijelentették, hogy PC-n nem fogják a Gears-t kiadni, ezért le is mondtam (mondtunk) róla egy életre. Végül csak kezeink közé kaptuk, érdekes módon senki sem kapkod utána, pedig a mostani lehangoló időkben akár bombaként is robbanhatna, ha többen játszanák, mert bizony, ha egyszer kipróbáltad, nem tudod abbahagyni! Pár napi bénázás után sikerült a Live rendszerből egy kis szeletet hasítanom saját profilom számára, azonnal hozzáláttam a pusztító sáska hordát visszaküldeni oda, ahová való! Mielőtt bármit is mondanék a konkrét elemzésről, ismerni kell az alapszituációt, vagyis azt, hogy mekkora gebaszba került (mint minden esetben) az emberi civilizáció.

Planet: HELL

Sera bolygón vagyunk - nem pedig a Föld nevű sárgolyón - tehát a helyszín és kor fiktív, kicsit rombolja továbbiakban a beleélést, de nincs hatással a végeredményre, hisz ahol harcolni fogunk, akár a mi bolygónk pusztulását is mutathatná, szóval rajtad áll, személyes hadjáratnak tekinted-e azt, ami rád vár, vagy maradsz a készítők által teremtett dimenziókban. "Szörnyek csak a mesékben léteznek", Sera lakói is ezt gondolták addig a percig, míg a felszín alatt lakozó Locust horda rájuk nem zúdította megállíthatatlan invázióját, ezáltal elpusztítva mindent, amit emberi civilizációnak hívnak. Oda lettek a virágzó városok, oda lett a kultúra, minden a sáskák martalékává vált. Felbukkanás napján, emberek százezrei vesztek oda, az áldozatok számát tovább növelték a végső megoldást jelentő vegyi fegyverek, pusztító részecske sugarak. Városok tűntek el a föld felszínéről, minden romhalmazzá vált. Így történt, hogy az emberi faj került a veszélyeztetett állatok listájának első helyére. Akik túlélték a csapást, Jacinto Fennsíkon gyűltek össze, mert a tömör gránit talapzatot nem tudták a szörnyek áttörni. Aztán mégis átjutottak a védelmi vonalakon… itt jön képben hősünk (aki a valaha látott legkeményebb virtuális arc egy igazi számítógépes legenda) Marcus Fenix. Mivel édesapját próbálta menteni a szokásos öngyilkos akció helyett, ezért parancsmegtagadásért 40 év börtönt kapott, melyet Jacinto fegyintézetében kell töltenie. A horda lerohanta ezt a létesítményt is, menekülés hevében valahogy mindenki megfeledkezett róla, ezért cellájában töltött utolsó perceit számolgatja. Szörnyek helyett bajtársa, Dom nyit ajtót, átnyújt egy jól megrakott csomagot, miben Marcus háborús páncélját, és fegyverzetét találja. Így már reménytelibb a szituáció, átvesszük az irányítást @ rock n’ roll!

Dead God in Me

Készek vagyunk tehát a Marcus legendát újra feltámasztani, enyhén szólva vesztésre állunk, így minden megmaradt emberre szükség van, hősökre még inkább, hisz a harci morál megsokszorozódhat egy igazi veterán láttán. Szokásos tutorial-t végigjátszva, és az első komolyabb átvezetőt letudva, csak helyenként jön át a játék varázsa, de elhiheted, ahogy pörögnek az események, úgy szippant magába minden pillanat, amit ebben a világban töltesz. Megjön értünk a helikopter, kis híján, a föld alól támadó monstrum martalékaivá válunk, szerencsére megússzuk. Lenéző stílusban megkapjuk az útbaigazítást, illetve az első küldetést, de ne várjunk dicső szavakat, hisz egy dezertőr nem érdemel baráti fogadtatást. Nem számít, hisz Marcus mindenféle bátorítás és ömlengés nélkül is teszi a dolgát. Ráadásul mellettünk van bajtársunk Dom, aki legalább olyan harcedzett kemény figura, mint Marcus. Egy elveszett alakulat nyomába kell erednünk, mert megszakadt velük a rádió összeköttetés. Holttestek hevernek minden felé, szétmarcangolt hullák mutatják, hogy jó nyomon haladunk a túlélők felkutatásának reményében. Az elveszett tagokra rá is bukkanunk, elsőként egy 2 méter magas hústorony fekára. Szegénynek annyi esze sincs, mint egy szárított molylepkének, de harcolni legalább olyan jól tud, mint megmentői. Cole-nak hívják - Ronnie Cole(man) :) ? -, ő lesz tehát az, kivel csapatunk elsőként bővül, majd a továbbiakban egy igazi bunkó csapódik hozzánk, Baird. Jó harcos, ez kétségtelen, de nehezen ismeri el Marcus-t mint vezetőjét. Harci tapasztalata lényegesen kevesebb, mint a Marcus-nak, ilyen tipikus izomállat amerikai focis jellem, aki a sereghez csapódott. A harcok hevében végül összerázódik a csapat, de a kulcsfontosságú szerepet Marcus és társa Dom kapja, a többiek néha háttérben maradnak. Ők ketten szinte kitalálják egymás gondolatát, Marcus osztja a lapot, és a harci taktikát, vagyis hogy ki-ki mellett harcol. Neki már semmi sem számít, egy gondolat határozza cselekedetét: az útjába akadó ellent pokolra küldeni! Harc közben többször hallhatjuk, amint kiáltja: "Who's next?" – nehogy azt higgyük beijedt néhány nyáladzó rondaság láttán. Ő az, aki a végsőkig küzdene, akár puszta kézzel, bárhol, bármikor utolsó leheletéig! Váratlan fordulatok, és meglepetések érik őt, és csapatát, mindegy merre vezet az út, és ezt időnként közli is "fuck" - ez van, ezt kell tenni, mert rajtuk kívül nincs más, aki tenné. Az ellenség uralma alá hajtotta a bolygót, meg kell tenni mindent, hogy visszaszerezzük. Erre csak az ilyen "nincs veszteni valóm" Marcus figurák képesek. Kigyúrt, zömök alkat, arca tele hegekkel, látszik, hogy megjárta a poklok poklát. Brutális harci páncélzattal rendelkezik, sisak helyett inkább egy stílusos fejkendőt visel. Fegyver arzenál nélkül nem lehet útnak indulni, az ellenség fegyverei helyett inkább a saját emberibb felhozatalt választottam. Ilyen például a szokványos shotgun, melyet közel harc esetén érdemes használni. Ha pontos a találat, akkor szó szerint gyomorforgató élményben lehet részünk :). Rendelkezésünkre áll még egy gépfegyver, mely minden szituációban jól használható. Bajonettként láncfűrészt erősítettek az aljára, szóval a pályán egyedül kószáló monsztának, van mitől rettegnie. Azt ne higgye senki, hogy hősünk és társai rezzenéstelen arccal teljesítik a parancsokat. Folyamatosan, rádión keresztül kapják az utasítást, melyet cinikus humorral fűszerezve fogadnak. Marcus egy poéngyár, de inkább az a cinikus fajta, beszólásain még napok múlva is nevetgél az ember. És ez jó, hisz harc közben megtöri a feszültséget, és ezzel fokozza a hangulatot. Nem csak a párbeszédek, hanem a beszólások is ütnek csak, hogy egyet említsek "nem sütit árulni jöttünk!".

End of all hope?

Essen pár szó a környezetről, grafikáról, hangokról, játékmenetről, illetve ami a végsőkig kitart, magáról a hangulatról. Bármerre vezet utunk, letűnt civilizáció nyomait látjuk. Romokból arra következtethetünk, hogy egy igazi művész kultúrát söpörtek el a föld színérő. Görögös beütése van minden városnak, vagyis annak, ami maradt belőlük. Ezt hatalmas oszlopcsarnokok, szobrok, idilli kertek mutatják. Romok közt, naplementében bóklászva erősen poszt-apokaliptikus jellege van tehát a játéknak, de részünk lesz a szörnyek birodalmát bejárni, vagyis a föld alá süllyedni - gondolhatjátok mekkora boldogság volt, mikor hőseink megtudták, hová szól a küldetés. A grafikus motor meghökkentően nagy tereket modellez olyan álleejtően szép formában, hogy hosszú percekig csak a végeláthatatlan barlang rendszert csodáltam. Persze mindez az Unreal motor generációktól már megszokott. Nem csak külső tereken fogunk harcolni, klausztrofóbiás horrorisztikus belső részek, gyárak is lesznek, melyet vak sötétben, vihar közepette kell átvészelni. Ezeknél a részeknél, jobban féltem, mint a horror játéknak szánt Jericho-nál. A grafikus megjelenítés kicsit nehezen indul, az igazán brutális megjelenítésre nagyjából a játék közepéig várnunk kell. Örömmel jelentem, hogy a csodás látványnak nincs nagy ára, átlag GeForce 7800/7900 kártyával és 2 magos processzorral rezzenéstelenül fut nagy felbontásban, igaz kisebb akadásokkal de ez inkább a cache-memória kezelés optimalizálatlanságára utal, szerencsére nem annyira zavaró, a frame rate-el tényleg nincs gond. Hangzás első osztályú, a fegyverek nem a rendhagyó módon szólnak, nem igazán tudom egy játékban hallotthoz sem hasonlítani. Egy szóval hallani kell, tapasztalni, és játszani, hogy tudd :). Zenék kicsit az Alien filmekben hallottakra emlékeztetnek, tökéletesen illeszkednek a soundtarck-ek a játék komor hangulatához. Grafikára visszatérve, valahogy nem hozta azt a szintet, amit a 2004-es Unreal tech prezentáción GeForce 6800 Ultra GPU-n mutattak (good old days). Persze szép meg minden, de sehol sem látni azokat a döbbenetes high polygon normal map-elt modelleket, high res. texturákat, ami sajnos elszomorít, hisz ez lett volna a csúcsra járatott grafika. Többnyire cukormáz szerű shader rendszerrel dominálnak, ami közelről brutál részletesnek tűnik, de valljuk be, nem a legelegánsabb megoldás. Cserébe tényleg gyors a grafikus motor, és nincs probléma a futtatásával. Az összkép kiváló, ezért nem mondanám negatívumnak a fent írtakat, de a szálka végig ott volt a szememben. Szörnyek ábrázolása fantázia dús, többféle csúfság fog az életünkre törni, sötétben-világosban, bárhol, bármikor. Kedvenceim a Locust harcosok, repkedő sáskák, illetve a brutális méretű Brumak, melynek legyőzése PC exkluzívnak számít. A játékmenet fedezék rendszerre épül, tehát roncsok, törmelék mögé bújva kell az ellenséget kijátszani, előre haladni. Társaink és az ellen mindezt ki is használják. Néha előfordul egy-két értelmetlen kirohanás, de ne tántorítson el, hisz az utóbbi idők legjobbjával fogsz játszani. Irányítással nincs gond, tökéletesre gyúrták. Ez eddig a legintenzívebb, legvagányabb játék, amit ismerek, ki merem jelenteni, hatalmas élményt nyújt!!! Gears of War érzés nagyon ott van, akár képet, akár videót látsz róla, érezni fogod hangulatát, és ez kipróbálás után lesz igazán úrrá az emberen. Mivel a tört verzió mentési problémákkal küzd, mindegy mit csinálsz, szívni fogsz. Ha azt mondom, hogy 2 henger üres DVD áráért ilyen színvonalas játékot kapsz, tehát 5000 ft-os áron, elgondolkodtatóvá válik a játék azonnali beszerzése, hisz garantált élményben lesz része annak, aki megvásárolta. Ráadásul coop játékmóddal is rendelkezik, új színt hozott a PC-s tps játékok világába. Nagyon jól kitalálták, nagyon jól összerakták, beírta magát a játékfejlesztés történelmébe. Biztos van, amit kihagytam, nem említettem, de ezt inkább látni kell, és játszani. Végezetül annyit mondok: köszönet az Epic Games fejlesztőinek ezért a fantasztikus játékért, értékelésem: 9.5/10!

Utolsó módosítás: 2008.11.18. 17:18

Hozzászólások

1 | Nicolas19 2008.05.11. 21:06
Hát, Razor, újabb játékhoz hoztad meg a kedvemet egy újabb fantasztikus leírással... és a vizsgákkal mi lesz így, hm?:)))
davkar9
2 | davkar9 2008.05.11. 23:28
Na azt hiszem az ismertetőd megadta a végső löketet, itt az ideje, hogy én is megvegyem. :)

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.