Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Razor03 blogja

Nem sírunk! - Crysis

Razor03 | 2008.09.07. 13:51 | kategória: játékteszt | 5 hozzászólás

"Számunkra a játékmenet az igazán fontos, a sztori és a technológia csak másodlagos lehet e mögött. Ha a játékos nem élvezi a Crysist, nézhet ki bárhogy, kudarcot vallottunk!" - Cevat Yerli, Crytek kreatív direktor

Még három hónap és ünnepelhetjük a játék megjelenésének első évfordulóját. Ez idő alatt kapott hideget, meleget – játékosoktól, kritikusoktól világszerte. Legalább annyian becsülik, mint a-mennyien becsmérlik. PC Dome fórumozók szerintem tudják melyik tábort erősítem, de saját gondolatokkal ez ideáig nem kívántam előállni. Ennek több oka van, első sorban magamban kellett tisztáznom, mit gondolok a közel 2 évig tartó várakozás után, és az idő közben felmerült kisebb botrányok miatt. Imitt amott azért tettem pár megjegyzést, elküldtem néhány lúzert melegebb éghajlatokra, ha nem méltó módon, beszéltek erről a nem mindennapi játékról. Pedig vannak hibái és hiányosságai, ezeket szeretném és az eddig tapasztalt élményeim veletek megosztani, megbeszélni. Összehasonlítási alap nem igazán létezik, ezért a csapat első játékát, a FarCry-t kell, hogy szembe állítsam a Crysis-al. Sokat töprengtem, ha nem nézzük az eladási statisztikákat vajon sikerült-e a közkedvelt elődöt túlszárnyalniuk? Melyek a játék valódi értékei? Mi az, ami miatt ott van a szálka az emberek szemében? Igyekszem legkevésbé sem elfogult módon véleményt alkotni, aki általános tesztre vár csalódni fog, nem szándékozom az alapoktól ismertetni a játékot. Valamilyen úton-módon mindenki, aki minimálisan is fogékony a számítógépes témára, találkozhatott ezzel a játékkal. A magas fokú ismertségi tényező nem csoda, hisz a játékot fejlesztő Crytek/EA Games félelmetes, eddig semmihez sem fogható reklám hadjáratát nehéz volt elkerülni. Egyesek már megjelenés előtt csalódtak a Crytek munkájában, mert több alkalommal eltolták a boltokba kerülés dátumát. Az ilyen türelmetlen embereken nevetni szoktam, ők az állandó és elégedetlenkedő csoport, akik legnagyobb pofával hangoztatják milyen jó játék lesz az aktuális sztár kedvenc, és százszor, de lehet ezerszer végigviszik majd, megveszik, előrendelik…ezzel szemben 2-3 pálya teljesítése után fikagéppé válnak, majd törlik a szanaszét warezolt játékot, és a lehető legtöbb fórumon közhelyes megjegyzésekkel becsmérlik, és szidják az amúgy nagyszerű alkotást. Hát igen, 6600 GT-vel tényleg kritikán aluli Crysis-al játszani, ha őszinte vagyok, a teljes élvezethez normális a szó szoros értelmében bivaly erős gépre van szükség. Tudom, hogy nem az átlag magyar fizetéshez szabják a hardver árakat, 2007-ben szinte elérhetetlen volt olyan konfigurációt összerakni, ami csúcs grafikán ne vitte volna lassan, és a lassúság ne ment volna a játszhatóság, így az élmény rovására.

Maximum pain

Kezdetben nekem is csak egy GeForce 7900 GTO 512 MB kártyára, 2x1 GB DDR RAM-ra és egy régi, de 2 magos AMD X2 processzorra futotta. Ez volt az a konfiguráció, ami 1024*768-as felbontásban 25-30 átlag frame-el mozgatta a játékot Windows XP-n high beállítás mellett (ez az eredmény azt mutatja, hogy közel a maximális élményt nyújtó grafika mellett is simán játszható a Crysis!). Idő közben kiderült, hogy a DirectX10-nek hitt szuper detail, vagyis a very high grafikai szint egy hatalmas kamu, gyakorlatilag a Windows Vista, és Dx10 gyorsítók népszerűsítésének fényében, no meg a Crytek "mi vagyunk az elsők, akik a technológiát érdemben használtuk" meghiúsult marketingfogással verték át a népet. Ezzel általános felháborodást váltottak ki az emberek szemében, és a felháborodás jogos, hisz egy tucat opciót tettek szimplán Vista függővé, hogy Microsoft-tól is bezsebeljenek egy rakás pénzt. Windows XP-n egy egyszerű config fájl átírós módszerrel (azóta már létezik elegánsabb megoldás is) előcsalhatjuk a Vistás exkluzívnak szánt effekteket. A botrány tulajdonképp enyhítő azok számára, akik nem rendelkeztek Dx10-es grafikus kártyával, vagy nem akartak Vistát vásárolni, hisz bárki által szabadon tuningolhatóvá vált a részletesség DirectX9 módban is, persze a sebesség rovására. Az, ami high-on épp 25 frame volt az akkori átlag kártyával (GeForce 7900 vagy Radeon X1950) sajnos a legmagasabb részletesség mellett már élvezhetetlenné vált, viszont szabadon variálható lett az effekt parádé, tehát egyszerű high grafika mellett elő lehet csalni a hatást nagyban befolyásoló "sunshaft" effektet, vagyis az átszűrődő napfényt, az élethű vízfelületet, vagy a még valóságosabb fizikát, cserébe minimálisan csökkenő sebességgel kell számolni. Érdekes hogy, első végigjátszás alkalmával közel sem voltam megelégedve a játékkal. Az utolsó pályarésznél az invázió miatt szaggatóvá vált, sajnos, ha megszokjuk a magas színvonalat, később nehéz lentebb adni, ezért keserű szájízzel fejeztem be Crysis-t. Szép volt, érdekes volt, és filmszerű, de nem az igazi, és nem csak a grafika és sebesség miatt, de nem tudtam megmagyarázni mi az, ami hiányzott, mi az ok, ami miatt nem sikerült úgy rácsodálkozni, mint a 2004-es FarCry-ra! Majd jött a karácsony, beújítottam egy GeForce 8800 GT-t és egy erősebb AMD processzort. Sikerült azt az állapotot elérni, hogy a legmagasabb grafikai beállítás és 1024-es felbontás mellett átlag 30-35 fps-em legyen. Ez által megduplázódott az élmény hisz még élet hűbb, ráadásul nem csak szebb, de gyorsabb lett a játék (nem a grafika teszi a játékot, de sokat dob a beleélésen, a sebesség növekedés még inkább). Az örömteli állapot nem tartott sokáig, mert idő közben egy szép 19”-es LCD monitor gazdája lettem. Ez annyit tesz, hogy az 1280*1024-es felbontás kötelezővé vált a továbbiakban, hisz itt kapjuk az igazán szép LCD képet, ezáltal ismét sebesség csökkenéssel kellett, hogy számoljak (-10 frame). Ha valaki annyira szereti ezt a játékot, mint én, addig úgy sem nyugszik, míg nem fut úgy a gépén, ahogy szeretné (főként, ha látta teljes pompában). Ismét gyűjtögetés vette kezdetét, annak ellenére, hogy a logikus döntés még gyorsabb videokártya vásárlás lett volna (hisz mint kiderült szó szerint falja a GPU-kat), a régi vasat, vagyis az AMD-s alaplap + processzor + DDR RAM kombó cseréjét követtem. Igyekszem az elveim betartását követni, vagyis azt, hogy a vásárolt hardver egység legalább 1-1.5 éven keresztül szolgáljon, és ezt újabb videokártya cserével nem akartam megszegni. Sőt, annak ellenére, hogy röpke 4 hónap alatt harmadára csökkent a GF 8800 GT-k piaci ára, sürgős eladás lett volna a célszerű döntés, mert ilyen brutális árzuhanást még soha sem tapasztaltam pedig jó ideje figyelemmel kísérem a piacot. Persze az árzuhanásnak és a piaci szegmens illetve teljesítmény kategóriák átrendeződésének meg vannak az okai, a konkurens processzor és videokártya gyártó AMD a folyamatos árcsökkentéseivel tette ilyenné (a realitáshoz közelebb) a piacot. Értelem szerűen ez nekünk, mint vásárlóknak kedvezett, mert a megjelenést követő pár hónapon belül szinte mindenki által (mindenki, aki hajlandó, időnként fejleszteni a gépét) megfizethetővé váltak a csúcs hardverek így bárki által sikeresen futtathatóvá vált a game. Volt ám 2007-ben nyivákolás, hogy a 130.000 Ft-os kártyán sem fut a játék rendesen, ami nem teljesen igaz, hisz kinek mit jelent a "fut" szó. Mivel a nagyméretű LCD monitorok is megfizethető árba kerültek (22 colos kijelző megközelítőleg 45.000-65.000 Ft-os áron kapható) így 1680-as felbontás lett az LCD tulajok számára a megszokott, minden játékban használt pontméret. Akinek nagy kijelzője van, legtöbb esetben erős kártyája is, így a mezőny legjobbjait (Jericho, BioShock, MOH Airborne, COD4, NFS PS hadd ne soroljam…) a szokásos 1680x1050-ben használta, majd jött az általános felháborodás, a fekete leves, vagyis a Crysis :D, miszerint: Crytek vagyis a "szemét banda", hogy képzeli azt, hogy a világ legütősebb grafikáját nem sikerült 1600-as felbontás, és a vele járó idő közben megszokott él simításra optimalizálni, az akkor már 1 éves 8800 GTX kártyán. Így le kellett mondani az egy – még talán a két kártyás SLI rendszer – 8800 GTS/GTX tulajoknak a megszokott vizuális élményről, ha játszani akartak. Kis felbontásban 1280 vagy 1024 esetén máshogy alakulnak a dolgok, persze azt is meg lehet érteni, ha valaki 100-130.000 Ft-ért vásárolt videokártyát, hisz kiadtak egy rakás pénzt, amin nem futott rendesen egy talán az aktuális legdurvább játék… viszont ehhez a gondolathoz hozzá kell szokni, mert semmi sem tart örökké, legfőképp a számítástechnikában. Elindultunk azon az úton, hogy az ősszel-télen megjelenő játékok már nem biztos, hogy a 8800/9800 (utóbbi a 8800 g92 chipjét örökölte, ezért egy kategóriának minősülnek) széria helyt fog állni, sőt biztos, hogy nem, szóval előbb utóbb megint fejleszteni kell, és azon a bizonyos fejlesztésen már nem lesz gond 1600-ban Crysis-t tolni. Érdemes megfigyelni a hardvergyártók körfogását, elsőnek piacra dobják arany áron a csúcs hardvert - amit a tehetősebb réteg drágán azonnal megvesz, de kihasználni még nem tudja - majd durván egy év elteltével a közel azonos teljesítményű, vagy épp gyorsabb chipet, mikor valóban szükségessé válik az a bizonyos teljesítmény, a gyártó elérhető áron a piacra dobja (8800 GTX vs. 8800 GT). Le lehet vonni a következtetést, vajon jogos volt-e azoknak az embereknek a felháborodása, akik nem logikusan fejlesztették gépüket? Hisz cikkem írásának pillanatában 28.000 Ft körüli áron a nem is oly rég 100.000-be kerülő teljesítményét kínálják, 35 körül pedig 1.5x gyorsabbat! A Quad Core, vagyis a négy magos rendszerek támogatását ígérték Crytek-ék. Ezt nem sikerült tartani, Dual Core, vagyis dupla magos rendszereket erősen kíván a motor, de 4 maggal nem tud mit kezdeni. Itt is dilemmában van az ember, felteszi magának a kérdést, - jól döntött-e, amikor megvette drágán a Quad-ot vagy sem? Hiába táraztak be sokan Quad-ból, ha a feladat kezelő 10-10-30-80%-os terheltséget mutat játék közben, és gyakorlatilag bármilyen dupla magos procival jól elvan, sőt még jobban teljesít 2 magossal nagyobb órajelen. Jelenleg 30.000-ret kérnek egy ilyen 4 magos Intel prociért (4x2.4 GHz-es) és ugyanennyit a Dual-ért ami 2x3.0 GHz-es, és fejlettebb. Alapból felháborító, hogy szinte semmi sem használ még 4 magot, ne tessék a Crytek kódereit hibáztatni hisz két szálra sem könnyű optimalizálni, de tőlük, mint a grafikus motor gyártók nagymesterétől, ha mástól nem, de elvártuk volna. Mennyivel jobban futna átlagban a játék, ha 80-90%-os terheltséggel hajtaná mind a négy magot és használná gépünk minden erőforrását. Hogy befejezzem a fent elkezdett alaplap cserés félbehagyott mondani valót, annak ellenére, hogy X2-vel is ment a játék, és tényleg nem a processzor a gyengéje, sikerült egy 3.4 GHz-re húzott Core2 Quad-al az elvesztett 10 fps-t pótolni, de ez szimplán a fejlettebb platform és technika előnye, mint a magoké :). Ebből lehet a legfájóbb következtetést levonni, ha nagyon vársz egy játékot, nem szabad előre bevásárolni az alkatrészekből. Manapság extra gyorsan elavulnak és amortizálódnak a dolgok, a gyártók 3 havonta ontják a fejlettebb chipeket-chipseteket, és mire ténylegesen kezünk közé kapjuk a játékot nem biztos, hogy úgy fog menni az előre bevásárolt hardveren, mint azt reméltük és találgattuk, és ez a nagy címeknél a legjellemzőbb! Ha kiszámoljuk: 30.000 Ft egy GF 8800 GTS 512 MB kártya, 30.000 Ft egy Core2 Quad Q6600 proci, 7000 Ft 2 GB DDR2 800 MHz RAM, 20.000 Ft egy ASUS alaplap, procira cooler 5000 Ft. Ez 92 ropi, és 1280-ban very high-on szépen viszi a Crysis-t, míg 1-1.5 éve ez a teljesítmény 2x ennyibe került, és most tépi a haját, az, aki jó előre bevásárolt. Persze, ha sok pénze van az embernek megteheti, hisz roppant jó érzés, ha neked van a legjobb géped a környéken, suliban, munkahelyen :D, és annak is megvan a maga varázsa, mikor interneten is rácsodálkoznak a gépedre. Még általánosabb, hogy szívjon más, tesztelje ki más, okos felhasználó inkább kivár, és leszűri a következtetést, mit, miért, és menyiért vegyen! A sarkalatos pontot, vagyis a gépigényt gyakorlatilag kiveséztem, essen pár szó a konkrét játékról.

Maximum game

Miután adottak a feltételek és körülmények a normális végigjátszáshoz, vagyis ahhoz, hogy a valós élményt kapjuk (tehát megvan a hozzá való gép, amin jól fut, és nem, nem érdekel senkit a "kipróbáltam 7600 GT-n és fos" jellegű kritizáló vélemények). A legszembetűnőbb, hogy megpróbáltak egy elfogadhatóbb történetet összehozni. Az előző játék Dr. Moreu szigete c. filmből elhalászott génmanipulált szörnyes C kategóriás sztorija nem igazán vált be. Ezt sikerült überelni egy B kategóriással, miszerint tudósok földönkívüli leleteket találnak az egyik koreai szigeten. U.S. NAVY, és a koreai hadsereg az elvetemült, hatalomvággyal fűtött Kjong tábornok vezetésével megszállja a térséget. Feladatunk, hogy beszivárogjuk, és kiderítsük, mi folyik a térségben, egy elit alakulat élén (és végre, tényleg elitek vagyunk, nem csak jancsi-pista-feri noname alakok, de erről később). Szintén közhelynek számít, és számított ezzel becsmérelni a Crysis-t, miszerint sablonos, és meg sem közelíti, mondjuk egy eredeti film színvonalát. Hát igen, ugye milyen szar egy számítógépes játéktól, hogy csak ennyire futotta? Gondolom a többi érték, amit képvisel, az eltörpül a közép szintű történet mellett – hát egy frászt, csak épp divat fikázni, és ha a gépigényen kívül nincs más, akkor ebbe kell kapaszkodni. Nem tudom, ki hogy van vele, de én, amikor megláttam az első átvezető képsorokat, vagyis azt a részt, amikor kiugrunk a gépből, és megszólalt a játék fantasztikusan megkomponált zenéje, kirázott a hideg, és ez minden alkalommal így volt. A legszembetűnőbb, hogy a karakterek, bár szerintem itt már lehet szereplőkről beszélni :), mind megszólalásig valóság hűek. Saját vonásokkal, arcmimikával rendelkeznek, és játék folyamán kedvencünké válnak tetteikkel, vagy épp bánatot keltenek elvesztésükkel. Írhatnám az öreg Strickland tábornok hőstettét, mikor feltartóztatja az alien hordát, vagy Prophet-et a fagyos dzsungelben, aki megmentésünkre siet. Ezek mind olyan pillanatok, melyekre sok év múlva is emlékezni fogunk, a záró képsorokra, illetve az végső küzdelemre főként. Lehet fanyalogni, hogy átlagos a sztori, de tény, hogy ilyen profin, egy játékban sem sikerült film közeli állapotban kivitelezni. Bár lehetne több ilyen momentum, de ezt sajnos a rövidséggel lehet kapcsolatba hozni. Ha nem a legnehezebb fokozaton kezdjük, hanem normál módban, egy hét alatt napi 60-80 percet játszva a végére lehet érni. Első alkalommal inkább végigdaráltam, és úgy döntöttem, hogy a későbbi végigjátszásokra hagyom a nézelődést. Általam épp elviselhető, de mások által elfogadhatatlan és szintén jogos, hogy elvágják a befejezést, mint ahogy népszerű több részre tervezett filmekben szokták. 12.000 Ft-ért cserébe nem ezt várná az ember, de legyen, amennyiben folytatni kívánják, bár manapság már ez sem biztos. Még nagyobb bunkóság, és nem tartom SPOILER-esnek a dolgot, hogy a végső küzdelmet, főszörnyet (nem a legfőbbet :D) még 2006-ban cakkpakk lelőtték, egész pontosan a 2006-os E3 alkalmával. Amint megérkezünk az anyahajóra, és amennyiben láttuk ezeket a bizonyos felvételeket, de miért ne láttuk volna, hisz rongyosra mutogatták, rádöbbenünk, hogy mi fog történni, és reménykedünk, nem ez lesz a végső harc színhelye, hisz tele vagyunk kérdésekkel, de nem, sajnos be kell érnünk ennyivel. Apropó E3/ECS/GDC/G80 anyám kínja. Szerintem még az északi sarkon is megjelentek a Crysis-al, annyi rendezvényen láthatták az emberek, és annyi felvétel, camos video, HD trailer érkezett, hogy ezzel lelőttek szinten mindent a játékból. Aki nem nézte ezeket, vagy csak ritkán egy keveset, az jól járt, mert az újdonság varázsa megmaradt, míg a hozzám hasonló fanok, 10x is megnéztek egy-egy videót, és végül nem maradt semmi, csak azoknak a pályarészeknek a keresése, melyek nem kerültek bele a végleges változatba. Engem személy szerint a környezet sem fogott meg mindenhol. Tagadhatatlan, hogy az első pálya, annak ellenére, hogy a lehető leglineárisabb a külső tereken játszódóak között, egyben a legszebb és leghangulatosabb, élettel telibb. Sajnos ebből csak egy van, és mint a FarCry esetében, ez a rész, vagyis a tengerpartos, pálmafás jött be leginkább az embereknek. Na, ilyenből kellett volna még vagy három. Gondolom el akarták kerülni, hogy az emberek ne a FarCry-t lássák benne, hanem magát a JÁTÉKOT, hogy a birkák ne tech-demozzák, hanem használják az adottságait, és éljenek a nanosuit lehetőségeivel. FarCry-ban azt szerettem a legjobban, hogy a növényzet, bokrok tényleg jól elrejtettek, és úgy sneakeltem a házak között, ahogy akartam, és úgy tettem el láb alól egy teljes tábort, hogy észre sem vettek, még Rambó János is megirigyelte volna. Nem, nem azért, mert hülye volt az ellenség, és szarul volt megírva az AI, hanem azért mert használtam a terep adottságait. Crysis-ban is tudunk sneakelni sőt, cloack módban, vagyis láthatatlan állapotban ezt tovább fokozhatjuk, viszont számolnunk kell azzal a ténnyel, hogy az ellenség most már tényleg ellenség. Az odáig rendben van, hogy 30 méterről távcsövessel leszedsz két koreait, tényleg ügyes vagy, de észre sem veszed, hogy ez idő alatt hárman a hátad mögé kerültek, és róluk eddig fogalmad sem volt, és úgy szétszednek, hogy csak lesel. Azt már meg sem említem, hogy minden apróságot észrevesznek, meghökkentő látni az arcukon azt a döbbentet, mikor cloack-ban előttük állsz, és nem tudják mire vélni, tudják, hogy valami ott van előttük, csak azt nem, hogy lőjenek, kiabáljanak, vagy mi legyen? Na, ez az, amit egy játékban sem láttál eddig, ha nem 20 perc alatt darálsz le egy pályát, hanem adsz a szórakozásra, és a tapasztalatszerzésre, hagyod, hogy magával ragadjon minden pillanata sok ilyenben lesz részed. Bugok, mint minden játékban előfordulnak, előfordul, hogy látsz egy beragadt katonát, vagy valami nevetséges anomáliát, de ezeket az 1.1-es és 1.2-es patch által javarészt orvosolták. Ami benne maradt, az elenyésző, én keresve sem találtam három végigjátszás alkalmával az ismertebb problémákat. Talán beragadt AI-al találkoztam, de melyik játékban nincs legalább egy hasonló hülyeség? Itt legalább ellensúlyozza a taktika, ahogy szisztematikusan, alakzatba fejlődve ránk vadásznak, ahogy egymást közt kommunikálnak és ez már önmagában is félelmetes, öröm nézni. Azt is meg merném kockáztatni, hogy a parton rohangáló madarak jobban megírt AI-al végzik dolgukat, mint egyéb konkurens játékban ismertek. Bazz’ de rühelltem a kis sárga koreait, amikor torkaszakadtából az „open fire-t” kiabálta :D, és oda csődítette a fél tábort sec-perc alatt. Ami nem tetszett az ellenséggel kapcsolatban, hogy hiába vettem vállhoz a fegyvert, találat esetén folyton eltáncoltak, kacsáztak jobbra-balra a golyók elől, és ki kellett lőni egy tárat, hogy az ellen megfeküdjön. Patch nélkül a sebzés rendszer is tök hülyén hat, ezt most nem írom körül, lehet lesz, aki tudja, mire gondolok. Kezdek a valóban negatív dolgok felé haladni, ilyen a játéktér. Igazából három pályát tudnék említeni, ami nem lineáris. Az első a pálma ültetvényes, a második a kikötő, harmadik a tankcsata. Hangulatilag a kikötős részt legkevésbé sem tartom jónak, sőt talán a játék legnagyobb mélypontja, itt bizony ellaposodik a játékmenet, átmegy darálásba. Pálmaültetvény rész csodás, naplementés - itt bizony azt sem tudjuk, merre kapkodjuk fejünk, mit nézzünk, tovább menjünk, vagy csodáljuk a hegyvonulatokat, vagy levelek között átszűrődő sugarakat? Ha eltesszük a fegyvert, szinte fotó realisztikussá válik a lélegző táj, kergetjük a lepkéket, és ami a legdurvább, hogy létező Ázsiai fajokról van szó :). Mindegy merre vezet utunk, az élőlényekre rácsodálkozunk, legyen szó a parton heverésző teknősről, vagy falvakban kapirgáló tyúkokról :D. Gondolom, hogy a növényzet is hasonló alapos munka eredménye, nehéz elképzelni, hogy van olyan ember a földön (sajnos van, olvastam ilyen kommentet), akinek mindez nem jönne be. Csúcsérzés a korallok és halak között úszkálni, vagy épp a parton rákok után kajtatni. Ami minden alkalommal sokkolt, az a földönkívüli hajó belseje. A legkeményebb horror játékon is túltesz ez a rész, egy igazi felfedezés, tökéletesen meg van tervezve, az utolsó részletig elhiteti veled, ott vagy! Ezt a részt látni kell, nagyon ügyes volt, aki tervezte, film közeli élményben részesül a játékos, a 8. utas a halál c. film hatására készülhetett ez a fejezet, amit nem rónék fel hibának. Crytek-ék hajlamosak filmekből lopkodni, de ki nem, a mai világban. Írhatnám J. Carmack Doom3 ROE kiegjéből a saját bevallása szerint is Aliens filmből lopott Xenomorp utánzat démont, vagy a Call of Duty főbb részeit, ahol csontra a jobb filmeket vagy filmes szereplőket másolták. Apropó tankcsata. Az odáig rendben van, hogy a Crysis egy profi FPS, más játékokban is előfordult már, hogy járművezetéssel egy külön fejezetet nyitottak, de ennél a játéknál újabb szintre emelték az arcade járművezetős részt! Mindenkinek van tapasztalata hasonló tankvezetős élménnyel, akár Call of Duty-t vagy bármely más FPS-t nézünk. Hatalmas nyílt területen kell a terepet megtisztítani, tankok, és lőállásoktól, hogy leszállást biztosítsunk a csapatszállító gépeknek. Tökéletes a beleélés, gyalogság együtt küzd a gépekkel, és fokozatosan nyomulunk előre, ezzel szemben a következő pálya ismét fekete pont. VTOL névre keresztelt légi csapatszállító jármű vezetését kell átvennünk, és kijutni a térségből. Hegyek között kell manővereznünk, és a ránk támadó földönkívüli lényeket kilőni, de ez a rész túlságosan egyszerű, nehezen kezelhető, inkább reklám értékű, mint élmény tartalmú. Apropó járművek, gondolom azzal mindenki tisztában van, hogy a járművek tervezésért felelős csapat magyar származású, tehát nekik köszönhetjük a nagyszerű gépeket, kiváló munkát végeztek! A járművezetés élményeinek megint csak a játéktér szab határt, így egyik szigetet sem tudjuk körbe csónakázni, mint ahogy a FarCry-ban tettük. Hatalmas több irányból bejárható szigetet ígértek, ezzel szemben jó, ha két útvonal közül választhatunk, fent és lent, kb. ennyi. Ezúttal talán kicsit Half-Life-os, haladósabb játékot akartak, hisz, ha végigjátsszuk, egyértelműen ez jön le, mert az elkalandozások, kizökkentenék a játékost a Crysis-ból. Zenék és hanghatások terén vegyes gondolataim vannak, Crysis theme vérpezsdítő, míg a legtöbb soundtrack egy idő után idegesítő, és ezeket nem éreztem olyan dinamikusnak, mint a FarCry zenéit. Fizikát nem részletezném, és a felvehető tárgyakat sem, mindennel kapcsolatba léphetünk, ha erőnk engedi, bádog kunyhókat zúzhatunk elemeire, ha kedvünk tartja, a szétlőhető növényzetet csak a rend kedvéért említem.

Maximum support

A rövidség és gépigény mellett az ár, ami legtöbbeket elrettent a vásárlástól. Sajnos közel egy év után is tartja a 12.000 Ft-os összeget, ami megint csak nem a magyar pénztárcákhoz lett szabva, hisz ezen az áron vesz az ember egy Gears of War-t és egy Assassins Creed-et, melyek jóval tovább tartanak. A gépigény idővel úgy sem okoz problémát, hisz haladni kell a korral, és már kapható a GeForce GTX 260/280 széria, mely kiválóan viszi 1680-as felbontásban, kisebb él simítással együtt. Ezeknek a kártyáknak is lesz 30.000 Ft-os változata idővel, és még akkor is jól szórakozunk majd a Crysis-al. Nem robbant akkorát, mint 2004 tavaszán a FarCry, mely elhozta a valós DirectX9 grafikát, és rá egy évvel újból bebizonyította, hogy nem csak játék élmény szempontjából, hanem grafikailag oly mértékben rugalmas, hogy elsőként használta a GeForce 6800 GPU-k shader model 3.0 képességeit, így a HDR-t. Sajnos a Crysis esetében nem csak átverés volt a DirectX10, de a játék további támogatottságát is megvonták, így további patch-ekre ne számítsunk a jövőben. Nem csoda hát, hogy sokan fel vannak háborodva, míg a Crytek az eladások miatt, de ezt meg a magas árral lehet magyarázni. Sőt, az igazi folytatást, a magyar fejlesztésű, hamarosan megjelenő Crysis Warhead eladásoktól tették függővé. Hogy megfelelt-e az elvárásaimnak a Crysis, egyértelmű a válasz: NEM. Három gépújítás, három végigjátszás után rájöttem, hogy az a játék, amit a gondolataimban összeállítottam az alatt a két év alatt, míg a megjelenést vártam, nem jött el. Helyette kaptam egy olyan játékot, mely az előzetes helyszínek javát nem tartalmazta, viszont így is minden szempontból megállja a helyét, a döbbenet elmaradt, de ez maradjon az én bajom. Saját magam tettem tönkre a játék köré épített illúziót, azzal, hogy a végletekig sztároltam, és ha belegondolok inkább egy újabb FarCry-t vártam, mint különálló franchise-t. Kritikus szemmel nézve semmivel sem kevesebb, mint az utóbbi idők legjobbjai, sőt más platformon hasonlót keresve sem találnák, az idegesítő problémákon túl kell lépni, és élvezni magát a játékot! Ha értékelnem kellene, akkor azt mondanám, hogy 9/10, de nem lennék kifejező, mert a 92% valahogy jobban szemlélteti, hogy becsúszott a kiválóak közé, de a FarCry-al összevetve, ami mai napig 96% az én szememben azt jelenti, hogy nem tudták megismételni azt, amit 2004-ben csináltak, ettől függetlenül örök kedvencemmé vált!

PS: "A Crytek-et három játékmániákus fivér - Faruk, Avni és Cevat Yerli - alapította. Első próbálkozásuk az X-Isle nevű techdemo volt. Csudaszép növényzettel, dzsungellel megfejelt szigetet mutatott be, telis-tele dinoszauruszokkal. Vettek egy nagy levegőt, hónuk alá csapták a demot és kimentek a 2000-es E3-ra, kifizették a belépõt és Cevat - aki angol nyelvtudását játékokból és filmekből szerezte, azokból is főként a káromkodások maradtak meg - nagy nehezen rávette az egyik Nvidia alkalmazottat, hogy vessen egy pillantást a művükre. A nagy 3D szörnyellának tetszett, amit látott, s végül a GeForce kártyák képességeinek prezentálására, techdemoként felhasználták. Innen már csak egy lépés volt megállapodni az UbiSoft-tal, s a Far Cry már készült is gőzerővel. A cégnél közel 120, a világ minden tájáról toborzott, alkalmazott dolgozik - többek között - a Crysis-on" 2006

Utolsó módosítás: 2008.11.18. 15:51

Hozzászólások

cygary
1 | cygary 2008.09.07. 13:57
Basszus ez milyen alpha videó volt? Vagy mi? :D Teljesen más a nanosuit vezérlő, a szörnyek és még az alienekkel is normál gravitációban kellett harcolni!
cygary
2 | cygary 2008.09.07. 16:44
Nah igen így már hogy megvan a cikk írok arról is :D Végre! Végre valaki aki nem fikázza a Crysist azért mert az ő gépén a warezolt verzió nem megy maxon, és panaszkodik a történet miatt mert milyen szar. De nagyon jól összefoglaltad, és én is ugyanezt a véleményt osztom. A Crysissal az emberek igencsak mostohán bántak, talán majd a Warhead ezen segít egy kicsit!
3 | padavan 2008.09.07. 16:50
Maximum bejegyzés! :D Örülök, hogy végül megismerhettük a véleményedet részletekbe menően is.

Kicsit aggódtam, amikor még csak a videó volt kitéve. :)

cygary: Én sem fikáztam a Crysist az ismertetőmben, keresd elő, talán még itt van valahol.
cygary
4 | cygary 2008.09.07. 16:56
Tudom, csak az átlag emberek véleményét mondtam el. Mert minden fórumon ezzel találkozok....
Razor03
5 | Razor03 2008.09.07. 18:29
padavan: köszi :) és ne csüggedj a blogolás miatt, látod én sem kapok komment esőt, sőt, a nézettségem még 3000 alatt van, de utóbbi legkevésbé sem érdekel :).

cygary: én már nem olvasok más fórumot, ha van időm, a Dome-ra koncentrálok, ez a bejegyzés úgy sem állná meg a helyét konkurens oldalon, mert a torkomnak esnének.

Beteszek a cikk elejére egy idézetet, nekem még 2006-ban beleégett az agyamba :).

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.