Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Razor03 blogja

BloodRayne 0.5 alias Nocturne teszt!

Razor03 | 2008.12.06. 17:21 | kategória: nosztalgame | 25 hozzászólás

Párszor elképzeltem, hogy fogom ezt a blogot kezdeni, de az első billentyű leütéséig mind elfelejtettem, pedig bármelyik variáció volt annyira rugalmas, hogy megállta volna helyét, ezért most egy újat kell, hogy kitaláljak. Igazság szerint, ha sokat ír az ember, úgy sem olvassák az agymenését, ha keveset, akkor viszont magát teszi kevéssé. Aztán felmerül még pár kérdés, hogy van-e értelme 17 írás után folytatni, hisz hiába körmöl több oldalt, ha senki sem fog a témához szólni, de a nézettségi számláló azért kárpótol, ha már ennyire pesszimista vagyok, illetve az is, hogy van pár törzslátogatóm, és nekik szívesen írok. Ezúttal egy 1999-es játékról szeretnék írni, és mindezt 2008 telén nem könnyű úgy szavakba önteni, hogy érdekessé tegyem azt a látogatók számára! DE:

Ezt a bejegyzést mindenképp olvasd végig. Első sorban azoknak ajánlom, akik szeretik a régi, mára inkább klasszikus 3D-s grafikát használó PC játékokat, szeretik a hamisítatlan horror, platform, kaland típusú cuccokat, melyek mára szinte kihalóban lévő logikai részeket tartalmaznak, továbbá szeretnéd tudni, honnan ered a BloodRayne játék, és a játékban megismert dhampire hölgyemény, de legfőképp azért, ha kíváncsi vagy milyen játék volt a: Nocturne!

Nosztalgia powaaa!

Számítógépes pályafutásom kezdetén, valamikor 99 telén megvettem életem első guruját. Akkor ez az újság tényleg etalonnak számított, és mint valami szentírást úgy olvastam a lapot még pár éven keresztül! Bevallom, talán ez a lap adta az első löketet ahhoz, amit ma már munkaként végzek, és szeretek, de hogy ne kanyarodjak el a témától, az utolsó oldalon írták, hogy a 2000/01-es kiadásban lesz egy cikk, valami horror játékról, amit Nocturne-nek neveznek. Így hát megvettem a következő számot is, és az azt követő 30-40 kiadást, a lényeg, Nocturne ügyben gyakorlatilag ismertető nélkül maradtam. Sajnos cikk helyett egy végigjátszás szerű iromány került a lapba, így az akkor még foto realisztikusnak számító grafikán, képeken kívül kézzel fogható információhoz nem jutottam. Mivel cimborám is elég szépen rákattant a témára, így hozzá jutott a demó verzióhoz.

A demó, az akkori gépén nagyon szépen futott, és emlékszem, hogy ki voltunk akadva, az ajánlott 400 MHz-es processzoron, 96 MB RAM-on és 32 MB-os videokártyán :). Ezt ma már leírni sem könnyű mosolygás nélkül, de akkoriban egy ilyen konfig álomszerű gépezetnek számított! Arra is emlékszem, mikor a gépet rendeltük, és megkérdezték szüleim: "kisfiam mennyi RAM-ot kérsz majd a gépbe? 32-t vagy 64-et?" erre jött a válasz "elég nekem a 32 is" :D, így hát lett egy 32 MB SD RAM-os gépem, amin a tuti S3 Trio 4 megás kártyának hála, az új, 3D-s kártyát igénylő játékok egyike sem futott rendesen, feltéve, ha szoftveresen hajlandó volt elindult. Így aztán szépen lemaradtam erről a játékról, különben sem lett volna módom hozzájutni, örültem, ha kis floppy-n el tudtam cipelni pár játékot :).

Haverhoz jártunk át játék nézőbe, hisz 333 MHz-es Celeron gépén TNT 16 MB-os kártyával már csodás grafikával mentek a játékok. Neki sikerült hozzá jutni a Nocturne demo-hoz, ami mai napig megtalálható az interneten. Emlékszem milyen félelmetes volt, ahogy a kihalt horrorisztikus pályán kellett mászkálni, ajtókat nyitogatni és kulcsokat keresgélni. Mindez olyan környezetben elevenedett meg a képernyőn, ami mára igazán szívügyemmé vált. Gyakorlatilag az 1930-as években járunk, valamikor éjfél tájt kell a moziban az ülések között mászkálva, szürkés füstös teremben a vetítő fényét megtörve egy tekercs után kutatnunk, hogy a vásznon látható mozgó (igen tényleg mozgó, valós filmfelvétel) filmet egy másikra cserélni, hogy aztán a frankenstein film láttán életünkre törő szörny legyőzésével a demó végére jussunk. A szörny, miután a nézőtérbe érünk, áttépi a vásznat, és üldözőbe vesz minket. A hagyományos lőfegyverek mit sem érnek ellene, az elefántölő mordályra lesz szükségünk, hogy legyőzzük! Azt hiszem, erre a cuccra nyugodtan rá lehet aggatni az "instant horror" jelzőt, hisz adrenalin szintünk a rövidke demó alatt is a magasba szökik! Mindezt 14 évesen látni tényleg durva volt, a PC GURU további képeit elnézve, még inkább nőtt a vágy, hogy milyen jó lenne egyszer ezzel a gammával játszani. Aztán eltelt vagy 10 év, én is felnőttem, és a játék látszólag feledésbe merült. Kb. eddig tart az emlékekből táplálkozó nosztalgia, és mivel érdeklődésem a PC-s játékok iránt, azóta is töretlenül megvan, úgy döntöttem ezt a játékot legalább egyszer ki kell még próbálnom!

Amit ma megvehetsz, ne halaszd holnapra!

Az elgondolás szép és jó lenne, ha boltban árulnák, de értelem szerűen egy 99-es játék ma már nem kapható. Tudomásom szerint régen sem nyerte el tömegek tetszését a cím ezért a fejlesztők koncepcióváltás mellett döntöttek. Tény, hogy mai szemmel lehet igazán értékelni azt, amit fentebb írtam, hisz a Doom3-mak vagy egyéb horror játéknak nevezett cuccok korában még hasonlót sem lát az ember, és lehet, hogy a jövőben sem fog! Nagy nehezen csak sikerült az internet bugyraiból elő bányászni ezt a gyöngyszemet. Sajnos a mai csúcs, új Windows XP-s gépeken még véletlen sem lehet indításra bírni szegényt. Hogy mit lehet ilyenkor tenni? Természetesen Google kutya azonnal szimatot fog, és eszeveszett, de izgalmas hajsza veszi kezdetét az információk után. Jobb esetben találunk pár fan site-ot, rosszabb esetben csak korabeli cikkeket, néhány értékelést, és mást, semmit, hisz az idő múlásával az enyészetté válnak ezek a dolgok. Rég kihűlt fórum hozzászólások, néhány post a közel múltból, melyben szintén segítségért kiáltanak. Kész izgalom ilyen régi dolgok után kutatni, de ha nem találunk semmi hasznosat (se egy XP patch, se semmi) akkor a saját leleményességünkre kell, hogy hagyatkoznunk. Ezekről a játékokról manapság már nem beszél senki, és a feltelepített ikonra is hiába kattintunk, ha az fekete képernyővel fogad!

Első próbálkozásom valamikor 2007-ben volt, AMD X2-es géppel, GeForce 7900 kártyával. XP SP1 rendszert használtam, és Win 98 kompatibilis módban sikerült annyira indulásra bírnom ezt a játékot, hogy DirectX6 beállításokkal elinduljon. Ez annyit tesz, hogy a legfrankóbb effekteket nem kapjuk meg, cserébe maximum 640*480-ban játszhatunk, ami nagyon cinkes manapság. Mivel maximalista vagyok, és mivel a játék akár DirectX7-et (!!!) is támogat, ezért mindenképp ezt a formát szerettem volna használni, hisz a Nocturne nem csak így válik igazán hangulatossá, hanem nagy felbontást is kapunk! Már pedig az LCD monitorok korában és egy régi játék esetében a nagy felbontás igazi kincsnek számít! Egész egyszerűen azért, mert az LCD-k gusztustalan képest adnak, ha nem az előírt felbontásban futnak. A fekete leves az, hogy Dx7 módban egész egyszerűen bármit csinál az ember eltűnnek a karakterek a képernyőről, és ebben a driver cserélgetés sem segít, így ismét le kellett tennem a Nocturne-ról, pedig nagyon közel jártam ahhoz, hogy sok év után végre a kezeim közé kaphassam azt, amire annyit vágytam!

Egy év elteltével ismét rám jött valami, elkapott a feeling, és sikerült újból a témára hangolódnom. Gondoltam az új gépnek hála (oldszkúl játékok szempontjából abszolút nem nyerő, hisz Quad proci, jóval másabb felépítésű GeForce kártya) ismét tenni kellene egy próbát. Fileplanet-ről leszedtem a 100 megás demót, majd 10 mp-es telepítés után árnyak és rettegés helyett egy ronda fekete képernyő fogadott ezúttal már SP2-es XP-n! Aztán jött a mentő ötlet, miszerint a szintén 99-es Outcast sem hajlandó XP-n futni, viszont van nekem egy Vista partícióm tartalékban. Ezen a rendszeren, szó nélkül tudtam Outcast-ozni pár honapja, elég megdöbbentő volt már akkor is, hogy pont a "trendi vagyok, fikázom mert inkompatibilis" rendszeren sikerült indításra bírni ezeket, és láss csodát, demó telepítés után még észbe sem kaptam, már a Nocturne menüje fogadott! Egy közel sem végleges demó, egy állítólag full inkompatibilis rendszer, ami kezd a szememben egy értékes gamer platformmá válni - kellett ahhoz, hogy végre én is ki tudjam próbálni, azt, amiről már majdnem végleg lemondtam (fanatizmusom oda vezetett volna, hogy összerakok egy régi Pentium3-mas gépet TNT kártyával és Win98-al direkt a Nocturne kedvéért ;-P) a mondást pedig mindenki ismeri "a remény hal meg utoljára". Hab a tortán, hogy mindezt Dx7-ben, 1280*1024-es felbontásban 16x-os élsimítással sikerült úgy elindítanom, hogy a grafika még mai szemmel nézve is pofásnak mondható! Ez tehát az egyetlen megoldás arra, hogy a régi kedvencekkel játszhassunk, mindenféle szarakodás nélkül.

BloodRayne 0.5

Hogy mi köze a fejezetnek a BloodRayne-hez, azt csak azok tudják, akik 2000 körül már jócskán témázgattak az ilyen dolgokkal. Számomra, mint egy rejtvény, úgy állt össze a kép, ahogy ismerkedtem a játékkal, és olvasgattam a régi külföldi fórumokat. Az első, hogy a Nocturne-t egyik kedvenc fejlesztő csapatunk, a Terminal Reality készítette. Ez önmagában még nem jelent semmit, hisz sok játékot letettek már az asztalra. Ott ért az újabb felismerés, mikor megláttam főhősünk segítőjét, Svetlana-t a dhampire lányt, aki hasonló képességekkel rendelkezik, mint Rayne kisasszony! Mindkét karján bazi nagy pengéket hord, és épp úgy kaszabolja a ránk támadó szörnyeket, hogy öröm nézni, és közben lőszert spórolni! Hoppá. Aztán felcsaptam a winchesterem mélyén rejtőző első, BloodRayne képeket, és mit látok? Rayne helyett az egyik képen még Svetlana szerepel! Mivel a Nocturne átlagos szereplése nem nyerte el a játékosok tetszését, és mint fentebb is írtam, TR-ék koncepcióváltásra kényszerültek! Így lett hát a folytatásból, vagyis a Nocturne 2-ből BloodRayne, és ennek fényében vehetjük az első részt BloodRayne 0.5-nek vagy bétának is – még akkor is, ha csak elemiben köthető hozzá!

Gondolok itt a szélben és mozgás közben lengedező ruhákra, a hasonló darkos beütésre, a cinikus párbeszédekre, a sérülés rendszerre, textúrákra – sőt még főbb a szörnyek is visszaköszönnek, vagyis inkább innen erednek. Persze BloodRayne-től buzi, aki retteg, hisz egy könnyed kaszabolós lövöldözős "Kill Bill-es" TPS játék ahol nem sajnálták a ketchup-ot, míg Nocturne a klasszikus Alone in the Dark szériákra hajaz, sok akcióval, fejtörőkkel és Tomb Raider szerű mászkálásokkal, természetesen vértől áztatva. Ami kuriózummá teszi, az Alone in the Dark-tól átvett, merev képernyős nézet, tehát minden pályarész esetén másként látjuk hősünk, akit egyszerűen csak Stranger-nek hívnak. Két ízléses lézercélzós stukkert hord magánál, melyre egy bekapcsolható lámpát szereltek. Említettem, hogy társa a félig vámpír lány Svetlana kíséri útján, és a Super Natural Defense And Research League-nak teljesítenek megbízást. Négy, egymástól független chapter (több szinttel) végig játszása áll rendelkezésünkre, hogy megállítsuk a zombik, démonok, farkasemberek és vámpírok invázióját. Mindez olyan légkörben kerül monitorra, mint a régi amerikai mozik vérfagyasztó horrorjai. Dermedt némaság, köd, szürkület, éjfél és véres lábnyomok kíséretében kerül bemutatásra, és ez annyira páratlanná, egyedivé teszi ezt a játékot, hogy szinte képtelenség abba hagyni. Természetesen az időpont sem mindegy, hisz sötétben jó az ilyet játszani, és mivel a Creative Audigy 4 hangkártyám is tökéletesen felismerte a játék (annak ellenére, hogy Vista alá képtelen volt a gyártó egy épkézláb driver-szoftver csomagot írni hozzá), így 5.1-ben tényleg hátborzongató még a legsablonosabb jelenet is. Megdöbbentő árnyék rendszer miatt háttérben elsuhanó árnyakkal rémisztgetnek, harc közben a zene dinamikusan adrenalin pumpálóvá válik, hogy totál kész legyél, ha hirtelen rád ugrik egy csúfság. Amit sajnáltam, hogy a sötétben tapogatózás gyakran megtörik, mert lámpánk hamar lemerül, és fénye, ami a hangulat gerincét képezi, hamar kialszik. Ha várunk egy keveset természetesen újból tudjuk használni, mert vissza töltődik.

Miután a hangulatot és páratlan hatást az egekig magasztaltam, azt hiszem a játéktörténelmi jelentőségét is le kellene írnom. Olyan szinten előre mutatott technikailag, melyet napság sem igazán látunk viszont. Az Nvidia PhysX nevű folyadék, ruha, törmelék fizikai szimulációs eddig érdemben ki nem használt rendszeréhez képest ez már 2000-ben is tudta a ruha, szövet lengedező szimulációját, amit a BloodRayne-ben csúcsra járattak. Olyan árnyék rendszert vonultat fel, amit a mai shader alapú megoldások csak kevés játékban használnak! És mindez nyakon van öntve az IGAZI horror hatással, temetők, kripták, csatornák, templomok és romok várnak a játékosra, hogy rendet tegyen pár korty Whiskey után ebben a világban. Ez a játék előre mutatott mégis elsüllyedt sok korabeli alkotással egyetemben (Wheel of Time). Számomra, ha nem is egy szinten, de a legjobb 3 horror játék között szerepel az Undying és Call of Cthulhu címek után. Undying-ról egyszer már írtam itt a blogban, akit érdekel itt olvashatja a bejegyzést. Ilyen cuccokról ma már tényleg necces blogot írni, de a videóban látható bejátszás megadja a kellő hangulatot mindenki számára, aki szerette a Nocturne-t esetleg BloodRayne rajongó - hogy tegyen próbát, hátha megvan még a szekrény mélyén, lapuló Nocturne CD! Akinek kérdése van, a játékkal kapcsolatban annak tudok segíteni, akár végigjátszásban is! Bár mai szemmel nem túl nehéz, néhol inkább ügyességi, de így is kiváló. Rendre 85% körül teljesített a PC Dome oldalán is megtaláljátok Joker 9 pontos ismertetőjét! Végül következzen egy videó és a hozzá tartozó kép, ami ránézésre is libabőrössé teszi az embert, hangulat bomba a köbön! Köszönöm a figyelmet, most pedig megyek vissza játszani, mert éjfélt üt az óra!

ps. Azt hiszem ebben az évben blogom már nem bővül tovább, lassan túl vagyok a 6000-res látogatottságon, és célom, továbbra is a már meglévő kategóriákat bővíteni, és egyszer a legnépszerűbbek közé kerülni, de az sem baj, ha az adatlapom alapján találnak az írásaimra :). Pár írás, amit a jövőben tervezek számotokra: mindenképp az Unreal Technology írások bővítése Legendary The Box és Stranglehold címekkel, esetleg egy idő közben megjelenő Gears of War2-vel. Rainbow Six Vegas2 is befigyel még idő közben, illetve az Outcast blogot is meg szeretném végre írni, de a GTA4 felbukkanása sem kizárt! Előre láthatólag ennyit tervezek, illetve ami jön még idő közben: demók és retro mozi! Végezetül: köszönöm mindenkinek az eddigi érdeklődést, igyekszem továbbra is hozni számotokra azt, amit elkezdtem, és sok jó játékot kívánok minden gamernek az új esztendőre!!!

Utolsó módosítás: 2008.12.19. 21:41

Hozzászólások

cygary
1 | cygary 2008.12.06. 20:26
Húú ez az a játék! Nagyon régen láttam egyszer amikor valaki valahol játszott vele, a lézerekre emlékszem csak :D De ez a kép... hát nem is tudom, az biztos hogy csomó kérdés felmerült bennem:
Mi a szar az ott?
Miért van két hapsi összenőve?
És miért halt meg két tudós?
2 | ShuleyvA 2008.12.06. 20:37
Nagyon jó cikk, én még soha sem hallottam erről a játékról, de azt hiszem valami nagyon elkerülte a figyelmem még akkor.

Nekem sokkal több mint 3 kérdés merült fel cygary :D
cygary
3 | cygary 2008.12.06. 20:53
Jóh nekem is de ezek a leginkább érdekes számomra. Ha Razor a közelembe lenne megrohamoznám hogy tartson beszámolót :D
Razor03
4 | Razor03 2008.12.06. 21:16
cygary: nem tudlak felvilágosítani, ha lenne több információm a háttér dolgokkal kapcsolatban, akkor leírtam volna, SPOILER-ezni meg nam akarok. Ez a kép a megbízónk főhadiszállásán látható, egy tablóra kitéve. Arra kell gondolni, mint amikor megnézed Half-Life-ban a kutatók csoportképét és meglátod köztük Gordon-t :). Szedjétek le netről, aztán hajrá, tessék kipróbálni, mert nagyon jó játék! Én meg feladok egy hirdetést, hogy megkímélt állapotban lévő Nocturne játékot keresek :).
Gump
5 | Gump 2008.12.08. 09:34
Jó írás, köszi, meghoztad a kedvem a játékhoz, indulok is megkeresni a demóját!
Barthezz
6 | Barthezz 2008.12.08. 15:06
Én mondjuk már 14-15 évesen is szinte csak az RTS-eket nyüstöltem (úgylátszik RTS-ekre születtem :-D ), így az általad említett játékok már akkor is kimaradtak nekem. Azonban az írásod PC Gurura vonatkozó része tök jó kis nosztalgia-hangulatot ébresztett fel bennem!

Emlékszem, akkoriban még nem volt elterjedt az internet, nem voltak online magazinok sem nagyon (jó, Dome volt már akkor is, de net híján nem fértem hozzá :-) ), így egyetlen információforrás a játékosoknak a nyomtatott sajtó volt, ebben pedig a PC Guru vezető lap volt. Persze volt még 576, meg PC X és PC Zed is, s a suliban egymástól kéregettük mindig őket kölcsön, mindig más vette meg az aktuális havi számot :-) Aztán lett ugyebár a PC X-ből és PC Zed-ből a Gamestar, a PC Guruból meg kivált a törzscsapat és megalkották a Gamer magazint. Ezután a PC Guru már elég halovány lett, a Gamestar cikkei is elég felületesek voltak, de a Gamert a régi profi csapat háttérmunkája miatt érdemes volt továbbra is olvasni.

Aztán bejött a képbe az internet és szépen lassan azt vettem észre, hogy egy ideje már nem olvasok nyomtatott PC újságot, s minden információt a Dome-ról, illetve az adott játék topicjából szerzek be. Egy hőskorszak ismét lezárult tehát, amire már csak visszaemlékezni tudunk... Pedig milyen feelinges volt anno lapozgatni ezeket az újságokat, s várni mindig a következő havit, hogy vajon miről fognak írni, benne lesz-e az a játék, ami engem érdekelne és vajon mit írnak majd róla?
Razor03
7 | Razor03 2008.12.08. 19:07
Gump: Ez a játék visszahozott bennem egy olyan érzést, mint a régen, amikor még kis srácként suliba jártam és szinte repültem haza, hogy játszhassak a kedvencekkel, mert annyira élvezetes és izgalmas volt (Heroes3, Vampire, Tomb Raider 2-3, Carmageddon, Imperium Galactica...hosszú a sor) ezeket tolni, hogy tudjam mi vár majd a következő pályán, milyen ellenségek jönnek, hogyan tudnék tovább jutni, egyszóval az a hamisítatlan hangulat, mellyel ezek a játékok rendelkeztek, és ami mára szinte teljesen eltűnt. Hiába fogsz padlót a Crysis grafikájától, és interaktivitásától, ha valami mégis hiányzok ezekből. Utoljára a FarCry fogott meg úgy isten igazából, és "napokig nem tértem magamhoz" azóta is volt sok szuper jó cucc, de egy sem ért a régiek közelébe, és most ismét felfedeztem egy ilyen klasszikus játékot, és nem hiába vártam 10 évet, hogy megismerjem.

Barthezz: igazából a te postodra kellene fél oldallal válaszolnom, de annyira szó szerint egyet értek, hogy akár én is írhattam volna :)!

Örülök, hogy elolvastátok ezt a bejegyzést. :)
Barthezz
8 | Barthezz 2008.12.08. 20:38
;-)

Jók ezek a 90-es éves nosztalgiás írások egyébként, egyre több bloggernél jelennek meg ilyesfajta témák. Ki tudja amúgy, lehet, hogy 10 év múlva a mostani évekre is majd hasonlóan fogunk visszaemlékezni ;-) (bár most még azt mondom, a 90-es évek hangulata vhogy sokkal jobb volt a mostaninál, persze ennek oka lehet az, hogy akkor még gondtalan gyerekkoromat éltem én is, illetve hogy az idő mindent megszépít :-) )
Razor03
9 | Razor03 2008.12.08. 21:01
Ki tudja, lehet, hogy a mostani 12-16 évesek is úgy oda vannak a mai (mi szemünkben már inkább csak szép, elfogadható de trendi játékokért( mint mi a 90-es évek végén voltunk, és a nosztalgia számukra majd a COD4 vagy Crysis felemlegetése lesz 8-10 év múlva :). Amúgy amit te is írsz, és én is írtam, tehát ez a "rohanok haza a suliból haverokhoz péntek délután dumálni, ökörködni, gamelni stb" a gondtalan gyermekkor emlékei :). Manapság már inkább saját lakáson töröm a fejem :), és ez így van rendjén.

Jól elkanyarodtunk, de a témához még hozzáteszem: nézegettem a Terminal Reality oldalát (http://www.terminalreality.com/), hátha látok valami egészen jót, érdekeset erről a játékról, de pár kép foszlányok kívül semmit :(. Inkább BloodRayne2 van, és pár, számomra ismeretlen játék. Ehhez mérten a BloodRayne egy szintén élvezetes játék, de nem említeném egy lapon a klasszikussal, a második rész pedig egyértelműen az új generációnak készült, csillog, villog ahogy kell, és sikeresen kiölték belőle azt, ami az elsőben még nyomokban megvolt, a Nocturne-t pedig naggyá tette.
Gump
10 | Gump 2008.12.08. 21:45
Én elég öreg vagyok, hogy jelen lehettem néhány stílusteremtő klasszikus megjelenésekor, én még bőven benne voltam a DOS-os korszakban is. Az volt nekem a hőskor. Mikor mindenféle trükközés kellett a plusz pár 10 kilobyte(!!!) kinyeréséhez, hogy elinduljon a játék! :D Végülis most is megvan, csak most mindenféle netes aktiválással helyettesítik. Azért hiányoznak azok az ötletek, amik akkor voltak. Nyilván akkor nagyobb tér volt még, most már nagyon újat kitalálni nehéz, de akkor is. Ami idegesít, hogy sok játék mennyi leegyszerűsödött. Mondom ezt úgy, hogy sok apró ötletet beraknak, mert technikailag már megoldható, de ezzel együtt tényleg az van, hogy csak oda kelljen ülni és játszani. PL. kivesztek a kalandjátékok. Abszolút nincsenek (vagy csak nincs szem előtt) olyan kalandjátékok, amik annak idején voltak. Nincs 2D-s platformjáték sem. Gondolom nem fogyna eléggé, de én még mindig eljátszanék egy olyan játékkal, mint a Flashback volt annak idején. Átalakult a kereslet, annyi jó ügyességi, mászkálós cucc volt, most ha valami nem 3D-s, akkor nem is kell. Kár, hogy ez van.
Amúgy én is megjártam kb. minden lépcsőfokot a Hercules videókártyás 286-os géptől a mostaniig, szóval megvolt a software-es render bekapcs dolog, amikor már jöttek a 3D-s játékok és nekem még nem volt más, csak az S3 Trio 64 és a Quake 2 szoftveren ment. Aztán jött az nVidia Riva 128 (szerintem megette a Voodoo 1-et, jöhet a háború :D) és azóta meg tucatnyi videókártya és proci.
Meg tényleg még az első játékmagazinom egy 93-as 576KByte volt. Szerettem annak idején azt, más volt, mint a Guru, de tetszett, aztán utána 95-6 táján kezdtem Guru-t venni szerintem. Mennyi jó játék volt.
Amúgy erről eszembe jutott, hogy annak idején a CD mellékleteken még voltak ilyen demoscene-es cuccok, különböző versenyek helyezettjei. Emlékszem, mikor az államat kerestem, hogy mik vannak. Valamelyik netes oldalon találtam meg ezt:
http://www.youtube.com/watch?v=ciIeJk3COAg - ez egy 64KByte (!!!) méretű cucc úgy nézd.
Amúgy le lehet tölteni innen (http://chaostheory.conspiracy.hu) és futtatni saját gépen, úgy az igazi. Ilyenkor baromi tudom csodálni azokat, akik képesek ilyet megalkotni, mert ez kérem alkotás. Annak idején ilyesmivel szerettem volna foglalkozni, de aztán azért eléggé más területen kötöttem ki. Amúgy Barthezznek is ajánlom, ha másért nem a zene miatt. Szerintem tetszhet. Nem kedvelem általában ezt a stílust, de ez tetszik. És a zene is benne van a 64Kbyte-ban. Na amikor optimalizálásról beszélünk, akkor mostanában eszembe jut ez a 2DVD-s játékok idejében...
Bocs, hogy ilyen hosszúra nyúlt a mondandóm.
Barthezz
11 | Barthezz 2008.12.08. 21:51
Ne is mondd, én is a saját lakás keresésének küszöbén állok...

Amúgy minden bizonnyal a mai gyerekeknek ezek az üres tartalmú csili-villi játékok fogják ugyanazt jelenteni, hiszen egyrészt ők már nem ismerhetik a régi klasszikusokat, vagy ha igen, a régimódi grafika miatt úgyse játszanának velük, s számukra nem is nyújthatná így azt az érzést, mint anno nekünk. Szóval (RTS-es példát felhozva, mivel abban vagyok otthon) egy mai 12 éves lehet éppúgy fog visszagondolni 10 év múlva a pocsékra sikeredett, a C&C sorozatot megcsúfoló Red Alert 3-ra, mint ahogy mi emlékezünk most vissza a méltán legendás első részre. De ez végülis nem is gond. Nekik ez az első RTS-ük, ez nyújtja azt az utánozhatatlan élményt számukra, hogy "jééé, felhúztam egy épületet!" meg "de jó, legyártottam egy csomó tankot, ez az én művem, az én seregem!", vagy éppen "váó, elpusztítottam az ellenség bázisát, igazi kis hadvezér lettem! de ügyes vagyok!" :-) - És ahogy leírtam ezeket a mondatokat, eszembe jutott első RTS-em, amit 12-13 évesen nyüstöltem, a C&C 1 :-) Hihetetlen extázisban voltam anno miatta, ugyanaz az érzés, amit leírtál, hogy suliban erről beszéltetek haverokkal és alig vártátok, hogy hazaérjetek és továbbvihessétek, vajon milyen lesz a következő pálya? És egész nap, még tanórákon is az éppen aktuális küldetésen agyaltatok. Sajnálom, hogy mára már elvesztették nálam a játékok ezt a varázsukat, s csak addig vagyok képes a legtöbbe belefeledkezni, amikor éppen játszom vele.

Bocsi, hogy így eltértem a témától, de nagyon elkapott a nosztalgia-érzés :-) Ígérem, ha esetleg írsz majd egy RTS-ről, vagy netán vmelyik Tomb Raider részről, akkor magához a játékhoz is már hozzá fogok tudni szólni :-)
Barthezz
12 | Barthezz 2008.12.08. 21:59
Hmm, mindenkinek S3 Trio kártyája volt először? :-D

Amúgy én is megjártam minden lépcsőfokot: Commodore 64 kb. 12 éves koromig, aztán 586-os PC, Celeron 800, IP IV 2400 és most Core2Duo 7200 (Razornak köszönhetően) :-)

A 2D-s platformokat amúgy én is hiányolom nagyon, anno rengeteg volt PC-re is (Aladdin, Lion King, Hercules, Prehistoric Man, Lost Vikings, Oddworld, Heart of Darkness, stb.), nah meg C64-en a jó öreg Giana Sisters ;-) Aztán jöttek a 3D-s platformok, mint pl. a Croc 1-2, amik még szintén jók voltak, de mára már ezek is teljesen kihaltak :-(

Viszont hiánypótlásnak én is ajánlanék vmit: a Mario Forever-t, ami a talán legigényesebb Mario átirat a modernkorban.
Gump
13 | Gump 2008.12.08. 22:17
Nem teljesen, az S3 előtt még volt legalább 3 másik kártyám. :D
A Heart of Darkness-t kiadhatnák nagyfelbontásban, megvenném (ok, lehet, hogy más vevő nem lenne).
Barthezz
14 | Barthezz 2008.12.08. 22:23
Sorry a floodért, eszembe jutott még egy gondolat Gump kommentjének kapcsán a játékok leegyszerűsösdéséről:

Engem is baromira idegesít ez a tény. Anno Red Alert 1-ben emlékszem egy hosszú angol szövegből kellett kihámozni, hogy mi a küldetés, mik a feladatok, s mivel akkoriban nem tudtam még jól angolul, szótárral együtt gépeztem, s elég jól elsajátítottam ennek köszönhetően a játékokhoz szükséges szinten így a nyelvet. A küldetés közben sem mutatták meg, hova menjek, mit és HOGYAN csináljak, sokszor vért izzadva kellett rájönnöm, hogyan tovább.
Ma meg már pontokba szedve részletesen a játékos szájába rágnak mindent. Hatalmas jelek mutatják a kistérképen, hogy éppen hova kell menni és mit kell ott csinálni, még azt is megmondják, hogy HOGYAN kivitelezd: mely egység mely speciális képessége kell, stb., mintha vmi gyépés játszana. És ez baromi idegesítő, a sikerélménytől, a játék igazi kihívásától fosztja meg a játékosokat.
Razor03
15 | Razor03 2008.12.09. 15:49
Gump: megnéztem a videót, egyszerűen eszement és mindez 64k-ban, el sem hiszem :O! Kíváncsiskodom, megnézted a Nocturne-t? Mert írtad, hogy megjött a kedved hozzá. Érdekelne, hogy nálad hogy fut, vagy egyáltalán elindult-e!

Nekem volt egy rész, amikor vonaton utazol, és mindenki vérfarkassá válik... azon a ponton eltűntek félig a textúrák, és átlátszó padlón, kabinban mászkáltam. Szerencsére ez a rész rövid volt, és 20 perc alatt végig lehetett rajta menni, és mivel merev képernyős a cucc, így folyton alt+tab majd ismét alt+tab-ot kellett nyomnom, hogy a játék kirajzolja a textúrákat, és ezt minden képernyő váltásnál el kellett játszanom, de végül csak sikerült a főszörnyet legyaknom :P :)!

A játék más részein is nyomokban előfordul egy kis átlátszóság, de ez csak az ilyen mozgó és takarásban lévő részeknél van, és igen ritkán, szinte már fel sem tűnik, de a száguldó vonatos rész elég cinkes volt! Nagyon rendben van a játék, és amit Barthezz is írt, tehát a klasszikus élmények fényében itt is leírható, még akkor is, ha csak az általam imádott BloodRayne első részét veszem példának, hisz abban a játékban még a kő kemény hangulat, egyedi ötletesség dominált addig a percig, míg fel nem tettem a Nocturne-t, és láttam, hogy jóformán innen merítettek át egy rakás ötletet, pályarészt, elemet, megoldást, és emiatt a BloodRayne nem is tűnik olyan jónak, pedig etalonként tiszteltem. Most, hogy megismertem az elődöt helyén tudom kezelni a franchise-t, és a szériát, BloodRayne félig remake, a második rész pedig az új generációé...

Itt látszik, hogyan változnak a generációk, igények, és mivel még belecsúsztam 90-es évekbe játékok terén, így szerencsére még helyén tudom kezelni ezeket a dolgokat :). Tök jó, hogy írtok a bejegyzéshez, nem hittem volna, hogy lesz érdeklődés :).

Barthezz: írok majd a jövőben egy Tomb Raider Underworld blogot is egyszer, ígértem aztán kitárgyaljuk majd Larát, meg a régi részeit is!
Razor03
16 | Razor03 2008.12.09. 16:32
Gump: Közben leszedtem a Chaostheory-s demót. Köpni nyelni sem tudtam, nagyon elgondolkodtató a szinte direkt gépfaló 3DMark vackok jelenléte és jelentőssége :).

Nem tudod véletlen, honnan lehetne leszedni azt a videót, amit a bloghoz linkeltem youtube-ról? Mert, ha meglenne, feltenném Gametrailers-re, onnan sokkal igényesebb linkelni, meg nekem is jó érzés lenne saját gépen eltárolni. Fileplanet-en vannak linkek, de a hozzájuk tartozó videó (és tuti közte lenne ez is) már nem él :(. Gamers Hell-t is néztem, ott sincs semmi. Ötlet?
Barthezz
17 | Barthezz 2008.12.09. 18:37
Razor: Okés, kíváncsian várom a bejegyzést! ^^ Amúgy nem tudom megmagyarázni, hogy tősgyökeres RTS gamer létemre a TR sorozat miért képez nálam kivételt, de iszonyatosan magával ragad engem ezen játékok hangulata :-) Anno még egy osztálytársam nyomta a kezembe a karácsonyra kapott TR4 CD-jét, hogy ő már kijátszotta és szerinte próbáljam meg én is, adjak egy esélyt az ilyen játékstílusnak is. Hát azóta TR-fan vált belőlem, s minden részét nagyon várom :-)
Razor03
18 | Razor03 2008.12.09. 19:47
Barthezz: én pedig sajnálom, hogy a 3. részt - ami számomra legalább olyan meghatározó volt, mint a FarCry - nem ismered. Egyesek szerint a 3. epizóddal elsikkadt a sorozat, aztán a 4. rázta fel - véleményem szerint épp ellenkezőleg, a legösszetettebb, legváltozatosabb, és korának egyik legszebb játéka volt. Olyan pályákkal, környezettel és hangulattal bírt, hogy a dicséretet már nem is tudom fokozni. Itt virít a polcomon eredetiben, a Skóciában játszódó kiegészítőjével együtt :). Manapság körülményes XP-n elindítani, de megoldható, a hivatalos magyar Tomb Raider oldalon van rá orvosság, én a helyedben bepótolnám, már csak a páratlan történet miatt is :).
Razor03
19 | Razor03 2008.12.09. 19:50
Ettől még most is a falra mászok, intro:

http://uk.youtube.com/watch?v=0C9qUY5EBgI
Barthezz
20 | Barthezz 2008.12.09. 21:57
Igen, én is sajnálom, hogy az első 3 rész kimaradt, s gondolkodtam is rajta, hogy vmikor pótoljam őket. Sajnos most már erre kizárt, hogy lenne időm, a nemsokára megjelenő 4 RTS nagyágyú (SC2, DOW2, WiC:SA, Cold War) közül is sajnos idő híján szelektálnom kell majd :-|

Mindenesetre az Anniversary-nak nagyon örültem tavaly, s így legalább az első részt részben bepótoltam.

Számomra amúgy - a nekem elsőnek számító - 4. rész, a Last Revelation hangulatát egyik újabb TR rész sem tudta felülmúlni, ennek ellenére persze remekül elvoltam mindegyikkel.
Razor03
21 | Razor03 2008.12.09. 23:49
Mert azt még a Core Design-os srácok csinálták, azért ;). Nem baj, majd addig piszkállak, amíg fel nem rakod :D :P (szal a lényeg, hogy egyszer, ha túl vagy a stratégia dömping-en, és lesz egy kis időd tényleg tegyél egy próbát a 3. résszel - ha más nem, csak a demójával!) Hidd el, úgy jársz mint én a Nocturne-al! Előbb is toltam kb. 2 órát, pedig az én "koromban" ez már extra soknak számít, hisz általában napi 30 percet szánok játékra :). Most is csak azért léptem ki, mert holnap kelni kell reggel :).
Gump
22 | Gump 2008.12.10. 09:05
Nekem a 2. rész volt meghatározó, (az első résszel csak demó formájában találkoztam, naaagy 20MB-os darab volt azt hiszem :D) azt nagyon szerettem, abban volt Velencében játszódó pálya, baromi hangulatos volt. A 3. is tetszett, 4. is, de nekem az újabbak viszont már teljesen kimaradtak, bár az Anniversary megvan, de csak belekezdtem picit, meg most a legújabb demója járt nálam.

Razor: youtube-os videókhoz van elvileg ilyen youtube downloader nevű cucc (talán több is), viszont IE használatánál baromi egyszerű, a böngészőnek beállított temp könyvtárakban megtalálható az állomány, ami letöltődik, amikor nézel valamit youtube-on (IE-nél get_video... a neve). FLV formátumúak, az ilyeneket pl. VLC playerrel tudsz lejátszani, az amúgy is egy elég sokoldalú ingyenes média lejátszó program. Leszedtem neked amúgy, felraktam yousendit.com-ra, itt a link:
http://rcpt.yousendit.com/632959136/4491d3e8b31d545a2dd786df2e0226a3
A játékot amúgy még nem próbáltam, a demot töltöttem le melóhelyen, haza is vittem, de még felrakni nem volt időm. Én is Vistán fogom próbálni, köszi a tippet.
Barthezz
23 | Barthezz 2008.12.10. 12:46
Razor: Okés ;-) Hát kb. 1 év lesz, mire az említett 4 RTS-t kijátszom, mivel jelenleg nekem meg kb. heti 2x2 órát ha van időm játszani :-( Most a téli szünetben viszont otthon leszek, szal kivételesen több időm lesz így, de akkorra meg éppen ezért beidőzítettem már az Underworld-öt :-)

Core Design amúgy a 6. részig volt jelen, s csak a Legendtől kezdődően történt a fejlesztőváltás. 5. rész ugyebár csak halovány árnyéka volt a 4.-nek, s mivel kb. tizede volt a játékidő, a grafika meg egy az egyben a 4-re épült, inkább csak kiegészítőnek volt nevezhető, mint teljes játéknak. Aztán ugyebár a 6. rész megbukott (ami miatt a Core-t elküldte az Eidos), pedig sztem nem volt rossz rész az sem. Igen változatos helyszínek voltak, lent a Sanitariumban Alien-szerű para-feeling, szóval - bár a 4. részt tényleg nem überelte - nekem bejött és kellemes emlékként maradt meg.
Razor03
24 | Razor03 2008.12.10. 19:25
Gump: Az első részt szoftveres üzemmódban kínlódtam végig kb. a 4. rész után, csak a fanatizmusom miatt, és nem is élveztem annyira, mert a 2.-al kezdtem és mivel utólag vettem meg az elsőt, már nem volt akkora élvezet. Köszönöm a letöltést/feltöltést :).

Barthezz: számomra a Legend is csak egy ilyen csilli-villi "BloodRayne2" az új generációnak 5 óra gameplay-el, az utána következő részeket, vagyis az újakat már nem követtem, annak ellenére, hogy a 8800 GT kártyámhoz Anniversary-t adtak teljes játéknak :). Underworld-öt viszont ki szeretném próbálni, majd itt kitárgyaljuk azt is! Sajnálom a Core-os team-et, számomra ők maradnak a franchise nagyjai!
25 | 4rc28 2010.02.16. 12:20
Nekem megvan a nocturne című játék eredetiben. Mindenféle patch és ügyködés nélkül tökéletesen fut xp-n max felbontáson.:D

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.