Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Razor03 blogja

Everybody falls the first time - Mirror's Edge

Razor03 | 2009.02.22. 16:35 | kategória: Powered by Unreal Technology | 8 hozzászólás

Mostanában úgy éreztem, hogy kezd nálam is elsikkadni blogom tartalmának bővítése. Rájöttem, hogy hiába van sok új cím, ha a számítógépes játékok már alig fognak meg, sőt, szinte semennyire. Inkább a régi, klasszikus darabokkal játszom (StarCraft, Nocturne) vagy épp semmivel. Néha becsúszik egy nagy név, és arról szívesen írok. Ősszel sok olyan játék volt, ami elég erősen magával tudott még ragadni (Brothers in Arms Hell’s Highway, FarCry2) azóta viszont semmi, az újak közül. Aztán ahogy nézem a jövő felhozatalát, még a vállrándításig sem jutok el. Nincs egy olyan cím sem, ami felkeltené figyelmem. Egyedül a Mafia 2-t várom, de azt kegyetlenül, illetve ott van még a GTA4, ami réges-rég megjelent, de eddig nem volt hozzá szerencsém. Ilyen az új Prince of Persia is. Ami viszont a horogra akadt, az nem más, mint az egyedi tartalommal bíró Mirror’s Edge, és erről szeretnék pár gondolatot veletek megosztani.

Utopia, take me away...

Világ életemben rajongtam a platform játékokért, ahol időre, vagy épp minden ugrást kicentizve kell célba érni. Ezen játékok többnyire külső nézetes cuccok, legnagyobb képviselőjük pedig nem más, mint a jól ismert Tomb Raider. Az viszont tény, hogy egyik ilyen játék sem ment rá szinte 100%-ig a szín tiszta mászkálásra, a Mirror’s Edge alkotói pedig ezt a kiaknázatlan lehetőséget ragadták meg. Ha a már önmagában adrenalin dús, életveszélyes ugrálás nem lenne elég, kapunk időnként közel harci-lövöldözős részeket is, de erre még később kitérek. A játék egy olyan utópisztikus világban játszódik, ahol az információ csere tiltva van, a civilek pedig látszólag zombiként tengetik mindennapjaikat. A hölgy, akit alakítunk ennek a rendszernek úgymond ellensége, egy futó, aki a Mátrixot megszégyenítő mutatványokkal suhan háztetőről háztetőre. Faithnek hívják, és személyes hadjáratba kezd, mert húgát, aki pont a rendőrségen dolgozik, gyilkosság miatt letartóztatják. Ha őszinte vagyok, nem a történet teszi naggyá, kiemelkedővé ezt a játékot, hanem a tálalás és a hangulat. Aki filmekbe illő történetet keres, valószínűleg csalódni fog, aki viszont azt, amit eddig a Mátrix univerzumból nem nyúltak le, vagyis a háztetős ugrálásokat, és a belső nézetes kung fu szerű harcot, nagy kedvencre talál!

Free your mind!

Túl sokat nem lehet erről a játéról beszélni, mert amit képvisel, azt a szín tiszta élmény kategóriába tudom sorolni, és erről az értékről nem igazán lehet sokat írni. Az egész játéktér egy akadály pályának van felépítve, mondanom sem kell, hogy felhőkarcolók és azok belső iroda részei váltogatják egymást, de a metrók és csatornák sem ritkák. Ami nagyon tetszik, azaz, hogy a környezet még ha első ránézésre egyhangúnak is tűnik, nem válik monotonná, és ezt a jól, ügyesen és logikusan felépített elemek teszik. Ami díszlet, az egyben kihasználásra is kerül, hogy olyan iramban suhanjunk, amiről a valóságban csak álmodni lehet :). Irányítás első osztályú, bár nekem a vártnál tovább tartott elsajátítani, de amennyit bénáztam, legalább annyit nevettem rajta. Ha ráérzünk az ízére nincs megállás, és úgy tépünk mindenen keresztül, mint az a lenti videóban is látni lehet majd!

PhysX, de kell ez nekünk?

És ez a fajta látvány nem ámítás. Mirror’s Edge tényleg brutálisan néz ki, és ehhez baráti gépigény társul. Nvidia tulajként pozitívan hatott, hogy GeForce 8800 GT kártyám rendelkezik PhysX szimulációs képességekkel, és az is, hogy ez az első olyan game, amiben ezt élesben is tesztelhetem. Nos, a teszt az kb. addig tartott, amíg elértem az első olyan részig, ahol rám lőttek. Itt az üvegszilánkok az amúgy folyamatos 60 fps-t 5-re lassították, és így szó szerint diavetítéssé vált a gameplay. PhysX-t azonnal ki is kapcsoltam, de a látványból jóformán semmit sem vesztettem, cserébe rátoltam a 16x-os élsimítást, ami nem lassított a sebességen. Ennyit tehát a nagy hype-al beharangozott törmelék-fizikai szimulációs progiról, nem tudom milyen kártya képes bekapcsolt állapotban 30 frame mellett tartani, de tény, hogy nem fogok érte a boltba rohanni. A grafikát az Unreal motor 3.0-ás változata mozgatja, és pár korábbi hasonló kategóriással ellentétben, érződik, hogy értő kezekbe került. Nagy tereket mozgat HDR-el, a színvilág teljesen egyedi, ahogy a fehér terek átmennek zöldes-kékes vagy más színekbe. A környezet tehát tetszetős, de soha sem szeretnék ilyen steril világban élni, remélem, hogy az, amit a játékban és filmekben látunk még véletlenül sem következik be a jövőben!

I know kung fu!

Essen pár szó (és tényleg csak pár, aztán zárom az írást, így remélhetőleg mindenki olvassa, nem kívánok oldalakt körmölni - tudjuk miért) a harcokról, fegyverhasználatról, merthogy ilyen is került a Mirror’s Edge-be! Alapból fegyvertelenül rohangálunk, és puszta kézzel szállunk szembe a jól felszerelt elit csapatokkal. Ez úgy alakul, hogy felvesszük az iramot, kis kergetőzés közepette, aztán jöhet, aminek jönnie kell! Kiszemeljük a hozzánk legközelebb lévőt, "fókusz" és kezdődhet a harc (ha már Mátrix szagú a téma, lehet lassítani is is!). Rajtunk múlik, hogy becsúszunk, megrúgjuk, vagy épp bezúzzuk az arcát a ránk törő fakabátnak. Persze az ellen védekezik is, tehát fontos a lendület, ezt lehet érezni, mikor vagyunk jók, ha elvétjük könnyen a földre kerülünk. Ellenségtől különféle fegyvereket vehetünk el, pisztoly, gépfegyó, shoti és távcsöves tartozik a felhozatalba, és véleményem szerint ezek mind kiválóan használhatók! Nem is tudom mikor volt legutoljára olyan érzetem egy játékban, hogy "tényleg" fegyver van a kezemben. Ezek persze addig tartanak, míg ki nem lőjük a tárat, meg amúgy is hátráltatnak a futásban, mászásban, de jól el lettek találva. Kicsit bánom is, hogy nem valami hc shooter-t csináltak a Mirror’s-ből ennek tükrében, de így is jó, és csak egy kis részét teszi ki a játékidőnek, a lényeg az a fent írtakon van. Hát igen, a játékidő, az sajnos elég kevés, mint az mások elmondásából kiderül, mert jómagam még csak a felénél járok - nem szándékom egy délután alatt végigvinni semmit!

Egyik kedvenc számom a Chriss Ortega és Thomas Gold féle MIX mely Utopia névre hallgat, és valahogy pont ehhez a játékhoz illik hangulatilag, no meg egy-két Deadmau5 szám is, mint például az Alone With You! Ne kérdezzétek, hogy Deadmau5 hogy jön ide, hangulatilag hozzá tudom kapcsolni őket ehhez a játékhoz perpillanat, és ha már felhoztam, annak aki nem ismeri őket nyugodtan keressen rá youtube-on. Egyszer ezek is lecsengenek, mint, ahogy a Mirror’s Edge is, de addig párszor végig fogom játszani, mert ha nem is lesz klasszikus, de tökéletes egy kis lazításra. Megtöri a sablon játékok uralmát, még ha kicsit arcade módon teszi azt, nem mondhatjuk, hogy nem lett jó. Manapság már úgy is ez számít szórakozásnak. Fáradtan hazamész, beesel a fotelba, a nagy HD TV-d vagy monitorod elé, és tolsz valami egyszerűt, de jót, ha épp nincs jobb dolgod. És erre a Mirror’s Edge kiváló, vétek kihagyni. Szerintem egy erős 9-est megérdemel :).

Utolsó módosítás: 2009.02.22. 17:07

Hozzászólások

LordMatteo
1 | LordMatteo 2009.02.22. 19:46
A cikk maga hozza a Tőled megszokott elég magas színvonalat, bár a játékot nem ismerem :-)

Viszont az első bekezdésben fejtegeted picit az okot, miért nem írsz az új játékokról. Hát írj a régiekről! Starcraftról alkotott véleményedre pl kíváncsi lennék!
Razor03
2 | Razor03 2009.02.22. 19:56
Lord: köszönöm! StarCraft-ról majd akkor írok, ha kint lesz a 2. rész, és hozzá csapok pár gondolatot a régiről :). Nem vagyok nagy stratégia fan, ami azt jelenti, hogy StarCraft-WarCraft szinten ki is merül nálam a téma. Mondjuk Armies of Exigo-t is végigvittem, illetve a C&C Generals volt még a kedvencem. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy nem tudok minden stílusú játékról érdemben írni :).
LordMatteo
3 | LordMatteo 2009.02.22. 20:45
Amikor kijön a 2. rész? Hát, akkor majd 2012-ben viszlát! :-D

De azért, mert úgymond járatlan vagy a RTS-k világában, ne tántorodj el egy stratégiai játék ismertetőjének megírásától, meg hát ez is olyan dolog, hogy ki kell próbálni :-)
Razor03
4 | Razor03 2009.02.22. 21:01
Na majd ha márciusban nem lesz téma, összedobok valamit :).
xeLaR
5 | xeLaR 2009.02.22. 21:03
Egy újabb jól sikerült cikk.
Bár a 9-est én soknak tartom, nameg negatív dolgokat nem nagyon írtál, de vmilyen szempontból igazad van. Kikapcsolódásként ez a játék egy jó alternatíva...
Razor03
6 | Razor03 2009.02.22. 21:29
xeLaR: köszönöm. Elsősorban kedvcsinálónak szántam, részben ezért sem mentem rá a terjedelemre. Sok negatív dolgot nem tudnék felhozni, még a hangra vonatkozó probléma sem jött elő.
Creativ3Form
7 | Creativ3Form 2009.02.23. 19:57
Ejjjjjjjjjjjj de jó kis írás lett ez grat. Remélem hamarosan az új PoP-al kapcsolatban is elkápráztatsz minket...nagyon kíváncsi vagyok ugyanis a véleményedre.;-)
Razor03
8 | Razor03 2009.02.23. 20:52
Creativ3Form: majd írok arról is :).

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.