Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

rootshaper blogja

Zenehegesztés II.

rootshaper | 2011.03.10. 12:50 | kategória: zenehegesztés | 5 hozzászólás

Mivel látok némi érdeklődést – és persze közben is bekapcsolódhatnak a hitetlenkedők – ezért prezentálom a második (inkább első, konkrét) bejegyzésemet ezen témával kapcsolatban.
A haladó zenészek nyugodtan tovább lapozhatnak, ugyanis megpróbálok alapokat fektetni így első lendületből a kezdő, szárnyaikat bontogatók segítésére. Ott kellene talán elkezdeni, hogy mégis melyik szoftvert válasszam a zenéim megírásához?

Sok lehetőség áll az ember rendelkezésére, ám ezekből vajmi kevés az, ami jól is használható széles körben. Kezdjük rögtön a Reason nevű programmal, amit a Propellerhead cég fejleszt már jó sok éve és immár a 4. felvonásnál tartanak. Azonban mind a mai napig nem tudta kinőni azt a gyermekbetegségét, hogy nem képes (gondolom a kábelezős módszer miatt) VST-t fogadni. Gyakorló programnak tökéletes, megismerkedhetsz vele egy kötött számú szintivel és ezekhez tartozó eszközökkel, dobgéppel és samplerrel is, de semmi extra. Azon kívül még a hangja is rossz.

Egy lépéssel már bentebb vagy, ha az Image Line megoldásának, a Fruity Loops-nak az aktuális verzióját választod, ugyanis ez a szoftver már VST host-ként működik, tehát annyi és olyan hangszert integrálsz bele amennyit és amilyet csak akarsz. Viszonylag letisztult kezelőfelülettel bír és nagyjából átlátható is, azonban kicsit körülményes a kezelés elsajátítása és néhány helyzetben kimondottan nehezen kezelhető, ódivatú és fapados. A hangjáról nem is beszélve, melyről köztudott, hogy a nagy triumvirátus ( FL, Cubase, Ableton ) közül az övé a legkezdetlegesebb. Kódját hosszadalmas és nehezen kibogozható sorok jellemzik, amelynek annyi az eredménye, hogy pillanatok alatt bezabál minden csúcs procit is és mozdulni sem hajlandó. Természetesen ezzel is lehet zenélni, de minek zenélne egy olyan programmal az ember, ami körülményes, ha van egyszerűbb és logikusabb is?

A Cubase-el nem sok tapasztalatom van, az viszont biztos, hogy rengetegen használják és igen durva sound engine dübörög mögötte. Stúdió munkálatoknál is elő szokott kerülni. A Steinberg név általában garancia a minőségre, szóval belekötni nagyon nem lehet. Természetesen VST-k fogadására is képes gond nélkül.
Végére hagytam a három etalonnak számító program közül a személyes kedvencemet, amit már jó ideje nyúzok, ez pedig az Ableton Live. Felülete első pillanattól fogva magával ragadott, átlátható, letisztult, könnyen kezelhető, alapja a drag-and-drop rendszer, amivel szinte minden funkció elérhető. A hangja sokak által kicsit túlkompresszáltnak titulált és digitális, de nekem pont ez az ami tetszik benne, s a műfajomhoz igazán passzol ez. A kódja a Fruttival ellentétben tökéletesen szuperál, míg Abletonban 30-40 sávnyi hangszerrel is simán megbírkózik a procim, addig Fruttiban 10 körül teljesen behal. Csak viszonyításképp mondom.
Mindenki döntse el természetesen maga, hogy mivel kíván foglalatoskodni, ha lehet, próbáljon ki minél többet és végül, ahol a legmegfelelőbb a workflow az ember szája ízének, annál állapodjon meg. Amint már előző bejegyzésemben is írtam, én is végigzongoráztam rengeteg programot, mire megállapodtam az Ableton-nál; lehet, hogy neked nem ez fog bejönni, hanem épp a Frutti, vagy a Cubase, ahogy érzed! Amelyikkel kényelmesebb.

Még mielőtt túl hosszúra nyúlnék, maradt egy kis helyem a VST-k mibenlétéről is regélni egy kicsit. A VST-knek két fajtáját különböztetjük meg. Az egyik, az Instrument, amint a neve is mutatja, hangszer, tehát önállóan hangkibocsájtásra képes, feltehetőleg tartalmaz oszcillátort, vagy wavetable-t, esetleg ha egyik sem, akkor az bizony egy sampler szinti, de ebbe most ne folyjunk bele ilyen hamar. :) A másik fajta, amely nem tud hangot kiadni magából, még akkor sem, ha kap egy midi jelet: ezek a VST effektek, amelyeket a szintik után kötve megdolgozhatjuk velük azok hangját.
A VST általában egy darab *.dll file, de persze hangszere és effektje válogatja, hogy emellett még kapunk-e egy vagon presetet (gyárilag elmentett beállítást), vagy nagyon speciális kezelőfelületet, aminek plusz fileokra van szüksége. Ezek a VST-k, ahogy a szemfülesek már rájöhettek, plugin-szerű eszközök, amik beépülnek a host programba és szerves részévé válnak.

Sok fejlesztő cég foglalkozik VST-k gyártásával, ezek közül talán a legkiemelkedőbbek a Native Instruments, Rob Papen, ReFX, vagy a Moog. Ezek közül például a Native Instruments és a Moog készít vasakat is (így nevezzük a rendes, fizikailag megfogható, hardveres szintetizátorokat), így nagy tapasztalattal készítik VST-iket és általában meg lehet bennük bízni, hogy a hangjuk is megközelíti a vasakét. Sok vas emulációja megtalálható VST formában, közülük az egyik kedvencem a Clavia Nord rack emulációja, a Discovery nevű szinti, de a ReFX boszorkánykonyhájában is készült már saját szinti emuláció, mégpedig a Nexus.

Mivel a szintik képezik a zeneírás egyik legfontosabb alappillérét, ezért nagyon gondosan és körültekintően kell őket összeválogatnod ahhoz, hogy mindig minden hang kéznél legyen, amire épp szükséged van. Ha túl sok hangszer van egyszerre a fennhatóságod alatt, bekövetkezhet a bőség zavara és hirtelen nem tudsz velük mit kezdeni, ha viszont kevés és rosszul összeválogatott, akkor meg mindig hiányozni fog valami. Ezért kell előre elhatározni, hogy mit, hogyan, és mennyire komolyan akarsz csinálni. Ehhez összeválogatni 15-20 hangszert, 30-40 effektet és már mehet is a móka. A legtöbb hangszer annál sokkal többre képes, mint amiket a gyárilag hozzácsapott presetekből hallani lehet, ezért érdemes mindet próbálgatni, napokig, akár hetekig is, hogy kiismerd és rájöjj, kell-e neked, avagy sem. Ez rengeteg idő és energia befektetéssel jár, szóval így állj neki, ennek tudatában!

A mostani alkalomra nagyjából ennyit szántam felvázolni, a legközelebbi alkalommal (ami terveim szerint nemsokára bekövetkezik) kicsit jobban kivesézek 1-2 hangszert és azok beállítási lehetőségeit, amelyeket megint csak általánosságban próbálok megosztani, tehát hangszerspecifikus dolgokról ritkán fog szó esni. Addig is, hajrá, a házi feladat az, hogy találjatok pár szintit, amivel úgy érzitek el tudtok indulni, aztán folytatjuk :)

Hozzászólások

1 | Sityi 2011.03.10. 14:02
Remek írás, ámbátor egy dolgot hiányolok (de ez lehet, hogy csak az én hülyeségem): aki csupán hobbiszinten akarja elkezdeni a zeneírást, de nem akar rá költeni (warezolni pedig nem akar), esetleg javasolhatnál egy-két freeware programot is. Ahogy nézem, a vstplanet.com oldalon van jópár belőle, csakhát aki nem ért hozzá, nem tudja, mit is kéne leszednie ahhoz, hogy elindulhasson.
2 | stero 2011.03.13. 20:39
A bőség zavarára kitérnék én is. Nekem közel 400 gigányi vst, vsti-m van és óriási problémában lennék hogy ha egy egyszerű instrumentál zenét akarnék összerakni. Tényleg probléma tud lenni a nagy választék és van, hogy egy-egy vsti, synthesizer stb cuccokba belepréselnek vagy 1000 különféle effektet ám ezek nagy része használhatatlan (vagy agyon kell effektelni, hogy szóljon valahogy stb .. de erre ott van az a lehetőség, hogy elkezdesz mindegyiken átmenni (midi billentyűzet nélkül neki se kezdj mert van ami csak akkordban szól jól . .van ami csak önmagában ^^) amelyik tetszik azt egy külön mappában mented vagy megjelölöd. Electro, altelectro, dubstep, electro ambient, ambient, dark ambient, acid és drill'n'bass zenét készítők könnyedén meg fogják találni a nekik kedvezőt és még a bőség zavara sem áll fenn hiszen ezekben a stílusokban a legelvetemültebb hangok is szóba jöhetnek. Erre az FL studio sztem a legalkalmasabb, de a cikk írója megemlítette személyes kedvencét az abletont .. no ezen én is sokat gondolkodtam már.
Egyébként a bőség zavarát rendszerezéssel és rengeteg elemezgetéssel lehet kiküszöbölni. Amit ajánlok mindenképp zenét készítőknek:
"Élő" zenére:
East West sorozat (ez már önmagában bőven elég csak hát pénzes a dolog meg érdemes beszerezni egy új winyót --> a cucc közel 400 gigát foglal, de lehet, hogy már többet is)
Symphobia (kb 20-30 giga)

Elektro muzsikákra:
(East West sorozat úgyszint)
Nexus kötelező ^^
Bármilyen synthesizer (mindenben van valami hasznos cucc)
Native Instruments FM8
Alchemy
stb ...

Dob:
BFD2
EZdrummer
East West (itt is)
3 | stero 2011.03.13. 20:57
Na viszont még eszembe jutott valami.
Rendes akusztikus és elektromos gitárt találni nem nagyon fogsz (már ha konyítasz vajmit is a jó gitárhangzáshoz).
Erre ajánlani tudok egy Line6 Studio GX1-et (gitár interfész -- 26 000ft).. ez jó elektromos gitár felvételére és rengeteg nagyon jó minőségű és hasznos modellezést kapsz.
Akusztikus, elektroakusztikus gitárhoz pedig érdemes egy jó kis stúdiómikrofont beszerezni (amennyiben nem bóvli gitárod van) mely alkalmas az ének és az akusztikus hangszerek felvételére is (kb 40 000ért már kapsz is)...
Összességében ez egy rohadt drága mulatság csak azoknak írom le akik esetleg komolyan bele akarnak kezdeni.. számoljunk csak utána:
Midi billentyűzet - 70 000 (kb ez már úgy jó is .. tud ezt-azt, de azért nem teljesen profi)
Egy kemény vas a sok VSTi-hez + kemény proci, rengeteg memória.
Az átláthatóság érdekében egy 21-22"-os monitor minimum (laptopon kb 2 vst fér el a képernyőn holott fogsz használni vagy 20-30-at is egyidejűleg persze ki, hogy oldja meg ...)
Ez úgy 160 000-ből megoldható.
Elektromos gitár amennyiben szeretnél .. 120 alá ne is add + már említettem Line6 Studio GX1 26 000
Akusztikus gitár 70 000ért már rendben van .. szól is valahogy.
Dobalapok szerkesztésére, megalkotására stb .. Korg Padkontrol 45 000.
Egy jó kis fejes és/vagy studio monitor. Fejes: 30 000. Studio Monitor 60-70 000.
Hangszer és énekmikrofon: 40 000.
Hangkártya: 30 000.
Természetesen ez az én vasam a zenéléshez, embere válogatja.
Ha jól számolom ez olyan 650 000 ft körül mozog és akkor a méregdrága VSTi-ket vagy be sem szerezted vagy letöltögetted (már amit le tudsz).
Drága mulatság és nagyon otthon kell lenni a témában, rengeteg bogarászás és utána olvasgatás szükséges, de sztem nagyon megéri, a cuccokat apránként is beszerezheted.
Arról nem is beszélve, hogy ha jól csinálod még nagyon hasznos is lehet valamint az emberek is másképp ítélnek meg egy ilyen kreatív és érdekes hobbival/foglalkozással. (Ellenben a számomra érthetetlen motortuningolással aminek egy célja van: menőzni a nőknél és hogy akkorát kapálj vele az úttesten, hogy többet ne bírj lábra állni ^^ . )
4 | stero 2011.03.13. 20:57
"Rendes akusztikus és elektromos gitárt találni nem nagyon fogsz (már ha konyítasz vajmit is a jó gitárhangzáshoz). "

<---- Ezt úgy értettem, hogy a VSTi-k közt nem találni jót :D
Balanses
5 | Balanses 2011.03.22. 22:49
Egy valamit nemértek. A Reason miért csak gyakorló programnak lenne jó? Ugyanolyan profi zenéket lehet vele szerkeszteni ha ismeri az ember, mint bármely más programmal. És miért lenne rossz a hangja? Én a reason-t használom és ilyet nem tapasztaltam. Nagyon is szépen szól. A többivel egyetértek, egyébként én személy szerint az Abletont javasolnám mindnenki számára (persze nem árt előtte egy kis tapasztalatot szerezni máshonnan), nagyon híres Dj és Producer használja és valószinüleg nem is ok nélkül.

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.