Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

rootshaper blogja

Most akkor free to play, vagy nem free to play?

rootshaper | 2012.07.23. 12:49 | kategória: gondolatébresztő | 2 hozzászólás

Azt gondolom mindenki észrevette már, aki nem szatyorban éli életét, hogy a játékvilág egy része lekanyarodott a kínálkozó kijáraton az eddig megszokott kereskedelmi modellek autópályáján. Ez a kijárat pedig a free to play modellhez vezet, mely rendkívül hangzatos és nyilván sokan rá is kapnak pillanatok alatt, csak az egésszel az a gond, hogy ezek a játékok közel sem ingyenesek.

Már megszoktuk azt, hogy egy játékhoz demó csak szökőévenként egyszer lát napvilágot, és az is olyan keveset mutat, hogy nagyjából arra jó, hogy megnézzük, fut-e a gépünkön a dolog. Most persze a PC vonalat értem ez alatt, hiszen a konzolokra továbbra is viszonylag nagy mennyiségű demó érkezik, annak ellenére, hogy ott vajmi kevés értelme van például megnézni azt, hogyan fut az adott program.

Hogy miért hoztam fel a demókat a free to play modell mellett? Mert személy szerint nagyon kevés különbséget látok a kettő között. Vegyünk egy hétköznapi free to play modellre építő játékot. Elkezded játszani, vagy rákapsz, vagy nem, de előbb utóbb egy falba fogsz ütközni, mely a teljesen ingyenesen játszók és a mikrotranzakciós üzletben vásárlók között épül fel. Tehát két lehetőséged van: vagy abbahagyod a játékot, mert nem képes már szórakoztatni a hatalmas szakadék miatt, mely az ingyenes és a fizetős közönsége között húzódik, vagy beállsz a sorba és veszel magadnak olyan fegyverzetet/páncélt/akármit, mely képessé tesz arra, hogy érvényesülj a fizetős játékosok között. Ergó, megveszed a játékot... havonta egyszer, vagy akár többször is. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy akkor miért is hívják az adott játékot free to play-nek?

Nyilván akad egy rakás üdítő kivétel, ahol tényleg a skill számít és nem a bankkártya tartalma. Ezek azonban meglehetősen ritkák, a legtöbb magát ingyenesen játszhatónak valló játék sokkal mélyebben nyúl bele a zsebünkbe, mint egy boltban megvásárolt játék, melyért egy egyszeri összeget kifizetve, azt addig játsszuk, ameddig akarjuk és nem kell attól tartanunk, hogy jön Vér István a 42 csövű lézerágyújával és felken a falra a másodperc törtrésze alatt.

Hozzászólások

1 | -T0ng- 2012.07.23. 16:24
Ez egy meglehetősen nyúlfarknyi bejegyzés, nem mellékesen pedig tartalmaz mindennemű előítéletet a F2P modellel szemben.
Nyilván a F2P egy erős üzleti húzás, törekvés arra, hogy az ember zsebéből úgy lopjanak ki minél több pénzt, hogy azt ne vedd észre. Ettől függetlenül viszont a cikk lényeges része, az üdítő példák kimaradtak.

A Cryptic Studios MMO-i nálam rendszeresen felhozott példák erre. Mikrotranzakció ide-vagy oda, amire pénzt kiadsz az lényegében a játék szempontjából nem sokat vet a latba, inkább csak kiegészítő jelleg. Ha mégis meg szeretnéd venni? Játssz többet a játékkal és köszönhetően a beépített tőzsdének máris elérhető a tényleg ingyenesen játszó számára is.

Nagyon sok F2P játék azért kér el pénzt, hogy például egy új fajjal, vagy kaszttal lehess, mely nem ad semmiféle előnyt, pusztán a játékélményt fokozza. Ezt általában viszont egy rendes előfizetéshez csatolják, lásd a Funcom megoldását az Age of Conan esetében. A nagyobb kiadók pedig nem fárasztják magukat ilyennel. Valóban F2P-t adnak, de a kiegészítőket vegyed meg, lásd a DC Universe vagy a Lord Of The Rings Online esetét. Ezen felül viszont nem árulnak olyat, ami miatt bárki hátrányba kerülne a másikkal szemben.

Ma már az általad említett F2P modell egyre inkább háttérbe szorul és racionalizálódik a piac, a cégek pedig a vásárlókedvre apellálnak. Nem tartanak pisztolyt a fejedhez, hogy bármit is megvegyél. Visszaemlékezve korai MMO-zásaimra az általad említett "vegyél erősebb kardot 15.99 ért" mikrotranzakciós modell a keleti MMO-kban volt nagy divat, de ilyennel mostanában én nem találkoztam.
Javaslom próbáld ki vagy a Cryptic valamelyik MMO-ját vagy a fentebb említett valamelyiket.

Jó oké, hogy minden támadást kiküszöböljek, most lehetne érvelni, hogy "de a teljes játékélményhez meg kell venni a kiegészítöket blablabla". Ehhez viszont tegyük, hozzá hogy az alapjáték már maga teljes játékélmény, ahol a kiegészítő csak a plusz.

Szerintem gondold át ezt a blogbejegyzést, mert érezni a keserű szájízt, amit szereztél olyan játékoktól, amik valóban nem képviselik a F2P vonalat.
Dark Archon
2 | Dark Archon 2012.08.09. 23:29
Tényleg micsoda szemétség a készítőktől, hogy szeretnének azért megélni abból, amit alkottak.

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.