Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Sityi blogja

Lara Croft and the Guardian of Light

Sityi | 2011.03.21. 17:00 | kategória: kisszínes | 14 hozzászólás

Bevallom, kissé bajban vagyok ennek a játéknak az ismertetésével, révén az első rész kivételével egyik Tomb Raiderrel sem játszottam, így nem nagyon tudom a Lara Croft and the Guardian of Lightot elhelyezni a Tomb Radier sorozat kontextusában. Viszont a blogom profiljába tökéletesen illeszkedik a játék, így engedelmetekkel csak karcintanék róla pár sort.
Az első dolog, ami furcsa volt számomra a játékban maga a címe. Hogyhogy nem Tomb Raider? Nos, szerintem ez három dolognak köszönhető. Először is, ez csak digitálisan érhető el, és eleve olcsón. Gondolom a Square Enix / Eidos is rájött arra, hogy meglehetősen népszerű lett ez a kategória (azaz a 15 dolláros/eurós ár környékén vesztegetett digital download only játékok) és akárcsak az indie játékoknál, itt is elsősorban a játékélmény az, ami el tudja adni az adott címet - ennek folyamodványa, hogy relatíve olcsón lehet ezeket a játékokat előállítani. Másrészt a Guardian of Light szakít a Tomb Raider sorozatban hagyományosan használt TPS nézettel, itt ugyanis fixen izometrikus szögből látjuk a játékteret, és irányítjuk hősnőnket. Harmadszor pedig a coop mód miatt - eddig ugyanis (ha jól tudom) a Tomb Raider szigorúan single player volt. E három indok elégnek bizonyult, hogy ne egy újabb Tomb Raidernek kereszteljék az új részt, hanem egyfajta spinoffként tekintsenek rá.
A sztori szerint kedvenc régésznőnk épp Közép-Amerikában kutakodik a Füst Tükre után, és amikor épp megtalálja, pár zsoldos rajtaüt, és elveszi tőle a tükröt. A gond csak az, hogy ebbe a tükörbe van bezárva Xolotl, a sötétség istene, és ahogy az várható, a mamlaszok miatt kiszabadul. Miss Croft persze megússza a "balesetet" (a zsoldosok már kevésbé), és Xolotl nyomába ered, nehogy pusztulásba taszítsa a világot. Segítségére lesz a tükör által szintén életre keltett Totec, a Fény Őrzője, aki egyszer már sikeresen legyőzte Xolotl-t - ő zárta ugyanis a tükörbe.
A fogócska bő tucatnyi pályán keresztül folyik, és bővelkedik azokban a játékelemekben, amik anno a Tomb Raidert naggyá tették: platformer ugrálások, némi agymunkát igénylő puzzle feladatok, mindez egy kis lövöldözéssel és bossharcokkal megfűszerezve - mindez ügyesen adagolva pont a megfelelő arányban. A legszebb az egészben, hogy minden szinte ideálisan van tálalva: az ugrálásokhoz nem kell pixelpontosan kiszámolni az elrugaszkodás helyét, a tűzharcok sem egetrengetően nehezek (persze ez a beállított nehézségi szinttől is függ), valamint a logikai feladványok megoldására is belátható időn belül rá lehet jönni néhány próbálkozás után. Az irányítás kicsit szokatlan volt eleinte gamepaddel, de ha egyszer megszokta az ember, teljesen kézreáll (billentyűzettel-egérrel nem próbáltam). A grafikát és a hangokat is leginkább a korrekt jelzővel tudom illetni, ugyanis semmi olyat nem tud mutatni egyik se, amitől leesne az állunk - tisztességes iparosmunka mindkét szemszögből. Ami miatt morogni lehet egy kicsit az az, amikor egy tereptárgy takarásába kerül Lara, ilyenkor ugyanis csak a körvonalait látjuk - a Torchlightban ezt ügyesebben sikerült megoldani (a kérdéses tereptárgy átlátszóvá válik). Szerencsére a pályák tervezésénél ezt figyelembe vették, így legfeljebb harc közben lehet némiképp zavaró.
Említettem, hogy ketten is játszhatnak a Guadrian of Lighttal akár egy gépen, akár a neten keresztül; ilyenkor a második játékos Totec felett veszi át az irányítást. Sajna eddig nem tudtam kipróbálni ezt a módot, de elvileg remek móka, ugyanis Lara és Totec egymásra van utalva - egyjátékos módban Lara megkapja Totec lándzsáját, így egyedül is végig tud menni a pályákon, míg coop módban muszáj emiatt (is) egymás segíteniük. Ami viszont nem változik, az a powerupok mennyisége, így könnyen előállhat az a dilemma, ki mit vegyen fel, azaz ki mire gyúrjon. Ezzel nyilván nagyon könnyen vissza is lehet élni, érdemes tehát inkább barátokkal játszani, nehogy kellemetlen meglepetésben legyen részünk.
Végül essen pár szó a DLC-kről is. Hogy maga a DLC, mint üzleti modell, mennyire etikus és/vagy hasznos, nem az én tisztem megítélni. Az viszont tény, hogy ha a Guardian of Lighthoz megvesszük mind a négy DLC-t, gyakorlatilag ott tartunk, hogy majdnem kifizettük egy "rendes", AAA-kategóriás játék árát... Igaz, a DLC-k közül csak egy az, ami csupán extra karaktereket ad a játékhoz (Razielt és Kaint a Legacy of Kain játékokból), a maradék három 4-4 új pályát tartalmaz, ezzel kb. a duplájára nyújtva a játékidőt. Igazából talán olyan szempontból szerencsés ez így, mert ha valakit csak a sztori érdekli, az az alapjátékkal is vígan ellesz, míg az igazi rajongók előtt ott a lehetőség, hogy felextrázzák a játékukat.
Összességében véve nem csinál rossz boltot az, aki megveszi a Lara Croft and the Guardian of Lightot. Kellemes kikapcsolódást nyújt, nem túl nehéz, nem túl könnyű, a játékidőt megduplázza a coop mód, kellemes látvány- és hangzásvilág, ügyesen adagolt játékelemek - mi más kell még? A játék Steam oldalán ráadásul demo is található.

Utolsó módosítás: 2011.03.22. 11:16

Hozzászólások

Barthezz
1 | Barthezz 2011.03.21. 20:50
Én is csak ajánlani tudom. Még decemberben vittem végig, de remek szórakozást nyújtott a játék. PC-n pedig tényleg hiánypótló kategória.
2 | Sityi 2011.03.22. 11:20
Igaz, PC-n elég kevés platformer érhető el manapság... A Super Meat Boy embertelenül nehéz. A Shank nem rossz, de az inkább a lövöldözésre és a brutalitásra helyezi a hangsúlyt. Nemrég viszont kijött a Cloning Cylde, talán az az egy, ami hasonlíthat erre.
Dark Archon
3 | Dark Archon 2011.03.22. 13:38
Jó játék, én is megvettem. Annyit azért hozzáfűznék, hogy a Kain & Raziel nem csupán a karaktereket cseréli le, a párbeszédek is változnak, illetve az intro/outro is - megvettem Legacy of Kain fanságból :)

Másik karakterkészlet a Kane & Lynch, az viszont ingyenes volt, csak úgy, mint az egyik 8 pályás DLC - 4 túlélő, 4 időre menő (vagy nem tudom miért, de nekem egyszercsak elérhető lett Steam-en ingyen).

Co-op nekem sem ment, egyszerűen nincs játékos, egy darabig meg nem is működött.
4 | Sityi 2011.03.22. 15:04
Kösz az infót Archon. Én csak nemrég vettem meg (amikor akciós volt), és néztem meg a bejegyzés pillanatában a lakhelyemről elérhető DLC-ket, ezek jelenleg azok, amiket írtam is.
Barthezz
5 | Barthezz 2011.03.24. 10:44
Tegnap jött ki a Ghostbusters: Sanctum of Slime című játék, mely állítólag teljesen hasonló a Guardian of Light-hoz, s szintén egy izometrikus nézetes lövöldözős akció-platformot rejt. Megcsekkolom nemsokára én is, nektek is ajánlom. Remélem nem lesz csalódás. :-)
6 | Sityi 2011.03.24. 11:26
Én írom róla a cikket... ;-) Ígyhát egyelőre nem is mondok semmit, majd a cikkben. Azt viszont felháborítónak tartom, hogy online multi nincs benne, csak egygépes lokális. Igaz, a Guardian of Light is ilyen volt a megjelenésekor, és csak később rakták be az online coop lehetőségét - remélem, itt is így lesz.
Barthezz
7 | Barthezz 2011.03.24. 13:20
Nah ez remek, bíztam is benne, hogy fogsz írni róla! Kíváncsian várjuk a cikket! ^^
8 | Sityi 2011.03.24. 14:59
Hivatalos PC Dome cikk lesz, így az nem a blogomban kerül publikálásra. ;-)
Barthezz
9 | Barthezz 2011.03.24. 15:55
Tudom. ;-) Ezért írtam én is cikket, nem bejegyzést. :-P
Barthezz
10 | Barthezz 2011.03.26. 10:00
Nos, én kipróbáltam a Ghosbusters játékot, sajnos az első pálya alapján nem igazán jött be. Játékmenetben semmi köze a Guardian of Light-hoz (semmi platform vagy logikai rész, kizárólag lövöldözés, de az is olyannyira leegyszerűsítve, hogy még csak lőszerre sem kell figyelni). Az Alien Swarm-re hajaz nagyon, még a 4 tagú csapat is egyezik. Single-ben sajnos nem túl élvezetes, a CPU által irányított társak eléggé bekavarnak, nehezen átlátható miattuk a terep, bár lehet solo-ban is nyomni, ekkor megerősített HP-vel és sebzéssel kapjuk meg a választott karakterünket. Ez esetben viszont elveszik a sztori, a párbeszédek és sajnos már az első pályán nagyon monotonná válik a játék.

Persze még egy esélyt fogok neki adni, meg kíváncsi leszek a Te értékelésedre is. :-)
11 | Sityi 2011.03.26. 12:10
Ha azt elárulom, hogy tőlem 4-es összpontszámot kapott, szerintem már sejtheted, mi a véleményem róla... ;-) Számomra az idei év legnagyobb csalódása.
Barthezz
12 | Barthezz 2011.03.26. 17:48
Hát igen, én már akkor rosszat sejtettem, mikor megnéztem a konfig-beállításokat és volt a mozgás 4 iránya, 2 fegyverváltó gomb, meg egy action-gomb... Végtelenül lebutított játékmenet, monoton lövöldözés végig. :-|

Ehhez képest a Guardian of Light-ban mennyiféle mozgási lehetőség van. Hát erős a kontraszt.
13 | Sityi 2011.03.28. 14:04
A SoS úgy viszonyul a GoL-hoz, mint - kis túlzással - egy széthajtott, csoffadt Barkas egy Aston Martin DB9-hez... (hogy a Volantéra vagy a Coupéra gondoltam-e, azt rád bízom ;-) )
Barthezz
14 | Barthezz 2011.04.02. 17:12
Nekiálltam azért a SoS-nak, gondoltam egy agykikapcsolós arcade-lövöldének azért csak jó lesz, de 1 óra játék után el is szállt a lelkesedésem. A játék frusztrálóan nehéz, olyan szinten, ami mellett már élvezetet sem képes nyújtani, mert nem funny 50-szer egymás után újra nekiveselkedni a 3. pálya sárga trutymó szörnyének... Solo Hero módban amúgy már az első pálya főellensége képtelenség (egyszer hozzám ér vagy meglő és azonnal meghalok, ez így nonszensz), normal módban pedig baromira átláthatatlan a terep a gépi irányítású társak miatt, nagyobb csatákban mindig elveszítem szem elől, melyik karakterrel is vagyok, így meg megintcsak nem funny. Aztán az említett 3. pálya sárga trutymó szörnyénél fel is adtam, ha 30-szor nem futottam neki annak a résznek, akkor egyszer sem. Mellesleg még bugos is, mert nekem sosem sikerül felélesztenem a társaimat az interact gombbal...

Jó dolog, ha egy játék nehéz, de egy bizonyos határon nem szabad túllőni a nehézséggel. Kár érte, mert jó móka lehetett volna, ha nem csapják így össze az egészet. :-S

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.