Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Sturmgewehr blogja

Téli divatdiktatúra

Sturmgewehr | 2009.01.09. 21:29 | kategória: Öltözködés, divat | 37 hozzászólás

Gondolom nem arra számítottál, amit az alábbi sorokban fogsz olvasni, de próbáltam tömören és lényegre törően megfogalmazni a dolgokat, hogy azoknak is a kedvében járjak, akiket nem mozgat meg a téma.

Önkényuralmi jelképnek számít az a szimbólum, aminek közszemlére tételét, nagy nyilvánosság előtti terjesztését, viselését a törvény bünteti. Kivételt képez a tudományos, ismeretterjesztési célokra való felhasználásuk. Valamint áthúzott, azokat megvető, esetenként gúnyoló célzatú formáikat is legálisan használhatja bárki. Ezek egyre elterjedtebbek, leginkább egyfajta divat, kisebb stílus lett pl. az antifasizmus/kommunizmus, a gond csak annyi, hogy ezeket lassan már csak olyan emberek hordják, akiknek halvány fogalmuk sincs az adott korszakot, illetve jelképet illetően. Nem beszélve arról, hogy számolniuk kell azzal is, hogy esetenként egyeseknek nem fog tetszeni az általuk viselt grafika, de ebbe most nem szeretnék komolyabban belemenni. :-)

Hazánkban a következők tartoznak eme jelképek közé:
- horogkereszt
- nyilaskereszt (ami eredetileg Szent László hadi jelképe volt)
- SS-jelvény
- sarló és kalapács
- ötágú vöröscsillag

Egy áruházban sétálgatva fura ruhadarabra lettem figyelmes. Miután megpillantottam ezt a különös példányt, nyomban elkezdtem SS hajtókákkal díszített fekete ing után kutatni, de az eredmény negatív volt.
Mondhatni mindennapos dolog egy-egy CCCP feliratú, vagy Che Guevara-t éltető pólót látni, azonban ennyire nyíltan, emberi jóérzéssel szemben még nem sokszor láttam tiltott önkényuralmi jelképekkel tarkított ruhaneműt. Az egy dolog, hogy Made in China, de ezért ez mégis túl lép bizonyos határokat. Egyébként elég jó 990.- Ft-os áron juthatnak hozzá a nosztalgiázni kívánók.

Lássuk tehát az emlegetett szamárbőrt:

Hozzászólások

davkar9
1 | davkar9 2009.01.09. 21:44
Bazz... :S Ezek után horogkeresztes mackópulcsit a népnek! :D
sysnrt
2 | sysnrt 2009.01.09. 21:45
Személy szerint hülyeségnek tartom az önkényuralmi jelképek elleni törvényt, de ha már megszegik, akkor legalább mindkét oldalról szegjék meg. Vagyis követelem a bolttól, hogy áruljanak ugyanilyen inget horog- és nyilaskereszttel, valamint sapkákat SS-jelvénnyel.

A legrosszabb az, hogy egyesek még a vaskeresztre, egy ősi germán jelvényre is panaszt tesznek, miközben az még ma is a Bundeswehr jelképe. Nagyon egyoldalú a magyar történelemszemlélet.
Germinator
3 | Germinator 2009.01.09. 21:46
De rosszul gondoljátok, ilyenkor nem az a megoldás, hogy horogkeresztes pólókat is csinálnak, hanem hogy a vöröscsillagosat is bevonják:-D Mindenesetre cuki a ruhadarab:-D
sysnrt
4 | sysnrt 2009.01.09. 21:49
De nem gondolom rosszul, mert alapvetően az önkényuralmi jelképek elleni törvényt szüntetném meg. Ez még nem azt jelenti, hogy a szabadidőmben horogkereszteket rajzolgatok közintézmények falára, és az iskolában nyilas szórólapokat osztogatok, csak azt, hogy nem értek egyet egy törvénnyel. :D
5 | Eric 2009.01.09. 21:57
Szerintem az lenne a helyes, ha az ominózus törvény az önkényuralmi jelképeknek, a hozzájuk tartozó eszmék hirdetésének érdekében történő használatát tiltaná.
Nem hiszem, hogy egy 900 Ft-os turkálós pólón történő megjelenésből ügyet kellene csinálni.
Bár az is igaz, hogy ha egy ugyanilyen pólón egy horogkereszt díszelegne, akkor biztos kitörne az országos balhé...

Germinator
6 | Germinator 2009.01.09. 21:58
Eric, gondolom pont ez a baja Sturmnak is, amiben valljuk be, van valami. Csak ebből nálam nem az következik, hogy bárki hordhat horogkeresztes pólót is, hanem hogy senki se hordjon vöröscsillagosat se:-D

De az teljesen igaz, hogy akkor büntessék ezeket a dolgokat, ha konkrétan az a mögött álló eszme nevében rajzolják fel bárhova.
neumark
7 | neumark 2009.01.09. 22:05
Az én kedvenc ruhadarabom :)))

Természetesen nem kell félreérteni, de most komolyan nem fasza? XXD
sysnrt
8 | sysnrt 2009.01.09. 22:10
Neumark: Azért ezt egy BLOGBA belinkelni elég durva célzás. :D
neumark
9 | neumark 2009.01.09. 22:12
Most mondom hogy nem kell félreérteni! Egyáltalán nem Sturm blogjára akartam célozni vagy akárkiéra csak belinkeltem hogy mindenki röhöghessen egyet... jajj....
sysnrt
10 | sysnrt 2009.01.09. 22:14
És szerinted én komolyan mondtam? ;):D
Sturmgewehr
11 | Sturmgewehr 2009.01.09. 22:25
Igen-Igen, ha egy átlag embert megkérdezel, főleg a 'mónika sós' korosztályból biztos hogy a horogkeresztet fogja súlyosabbnak vallani. Egyik évben kitört a botrány, mert egy kisboltban horogkeresztes karkötőket árultak, a sarló-kalapácsos cuccokkal szemben mégsincs egy fellépés sem.

neumark: remélem tényleg nem célzás :-D
neumark
12 | neumark 2009.01.09. 22:52
Nyugi, nyugi, poén. :D

Amúgy én személy szerint felháborítónak tartom hogy a sarló-kalapácsot kiteszik egy ruhára és senki sem szól fel ellene. Meg a CCCP-s pólók ellen sem. E jelkép nevében milliókat deportáltak haláltáborokba és többek közt a mi országunk is a szovjetek miatt tart ott ahol tart. Aki ilyet hord az szerintem menjen a fszba...
13 | ShuleyvA 2009.01.09. 22:59
hmm
Star Wars
14 | Star Wars 2009.01.10. 05:35
Mostanában ez a menő, Sturm. És akinek ez nem tetszik, az egy büdös náci...:-X
AstorAnt
15 | AstorAnt 2009.01.10. 08:31
A győztesek sötét bűneit, elnyomja a dicsőségük kétes fénye.Vagy azt is mondhatnám hogy "A történelmet, a győztesek írják".A kommunista jelképeket sose vették annyira komolyan mint a náci jelképeket.Sztálinnak csak a kulákellenes hadjárata 60 millió ember halálát okozta.Azt nem említik hogy a 20. század legvéresebb diktátora címmel nem Hitler, hanem Sztálin rendelkezik, mivel többen haltak meg a "keze" alatt mint amennyien Hitler alatt szenvedtek.
16 | ShuleyvA 2009.01.10. 10:41
Tehát a németek jobbak voltak mint az oroszok?...
AstorAnt
17 | AstorAnt 2009.01.10. 11:37
Látod te a tökéletes példája vagy amire utaltam.Tisztán látszik hogy az oroszokat senki nem ítéli el úgy mint a nácikat a bűneik miatt(ez az önkényuralmi jelképek korlátozásán is látszik).És ha valaki rámutat arra hogy semmivel nem voltak jobbak mint a németek, akkor már azt szűrik le hogy a németek jobbak voltak.Mert annak a cirka 85 millió embernek is volt valószínűleg családja akiket Sztálin rendeletei öltek meg.Gondolom tisztában vagy vele hogy Sztálin sem a puszta humanitárius elvektől vezérelve állt a szövetséges hatalmak mellé.Tény hogy a tengelyhatalmakhoz húzott végig a két oldal közül.
És akkor itt a válasz:NEM, nem voltak jobbak!De rosszabbak SEM!
18 | ShuleyvA 2009.01.10. 12:46
Nem vagyok én semminek a példája. Csupán kérdeztem valamit, amire kaptam egy választ. Vaktában pedig soha se általánosítsunk el egymást. Ez a fél mondtad ahhoz kevés volt. Persze ha jó emberismerő vagy...
Sturmgewehr
19 | Sturmgewehr 2009.01.10. 19:36
Gondoltam, hogy lesz valaki, akinek nem jut el az agyáig, amit itt leírtunk... Nem érted miről beszélünk, ha a horogkereszt miatt mindenkinek habzik a szája, akkor a sarló-kalapáccsal szemben is ez lenne a természetes emberi reakció, mégis elfogadott dolog. Szerinted ez rendben van? Senki nem beszélt ideológiai különbségekről.
Germinator
20 | Germinator 2009.01.10. 19:41
Egyébként nyílván amiatt is van ez a felfogás, hogy a sarló-kalapácsokat kevésbé ítélik el, mert Magyarország is több évtizedig szovjet fennhatóság alatt állt, és mindenki ezt szokta meg. Ilyen szempontból nem meglepő, de nem árt rávilágítani arra, hogy ez miféle szörnyűségeket jelentett.
Sturmgewehr
21 | Sturmgewehr 2009.01.10. 19:50
Igen, ezekhez a dolgokhoz abban az időben úgymond hozzászoktak, ezért lehet, hogy csak a mi korosztályunknak ennyire kirívó ez a jelenség. Bár nyilván "mindenki" tudja, hogy miről van szó, ha ilyet lát, de szerintem sokan nincsenek tisztában azzal, hogy már önkényuralmi jelképnek számít Magyarországon.
22 | ShuleyvA 2009.01.10. 20:12
Nem jutott el az agyamig? Nem értem miről beszéltek? A ti korosztályotoknak kirívó (hány éves vagy api?)?

Hm... mégis ki vagy te, hogy mindezt megállapítsd egy kérdésből? Álljunk már le...
Sturmgewehr
23 | Sturmgewehr 2009.01.10. 20:45
"Tehát(!!!) a németek jobbak voltak mint az oroszok?..."

Szerintem mindenki látja, hogy a társalgásunkból neked ez esett le. Kösz.
24 | ShuleyvA 2009.01.10. 20:51
Tehát... feltettem egy kérdést AstorAnt szavaira. Ő ezt némi körítéssel ugyan, de megválaszolta.

Innentől pedig másolom az előző hsz-em:
Nem vagyok én semminek a példája. Csupán kérdeztem valamit, amire kaptam egy választ. Vaktában pedig soha se általánosítsunk el egymást. Ez a fél mondtad ahhoz kevés volt. Persze ha jó emberismerő vagy...

Te pedig jössz azzal, hogy én nem értek az egészből semmit meg hogy korosztály... ne viccelj már velem...
Hm? Másoljak ismét?
Sturmgewehr
25 | Sturmgewehr 2009.01.10. 21:01
Egyedül a #19-es kommentemet szántam neked, a következő egyáltalán nem hozzád szólt, annyi mondanivalóm nem volt számodra. :-) A korosztályos dologgal meg csak arra akartam utalni, hogy az idősebbek körében talán már úgymond megszokottabb dolog. Ha ezt is magadra vetted, akkor szintén sajnálom.

De felőlem nyugodtam másolj amit/amennyit akarsz.
Bali1337
26 | Bali1337 2009.01.10. 21:03
hajjaj, darázsfészekbe nyúltál:D
27 | ShuleyvA 2009.01.10. 21:13
A kérdés pedig nem neked címeződött.
Sturmgewehr
28 | Sturmgewehr 2009.01.10. 21:20
De én, mint a blog tulajdonosa merészeltem rá válaszolni. Elnézést, hogy elkövettem ezt a hibát.
29 | ShuleyvA 2009.01.10. 21:24
Nem erre akartam rávilágítani... kérdeztem valamit - igen, nem tőled -, erre ilyenek hangoznak el, hogy nem jutott el az agyamig, meg nem értem miről beszéltek...
Mind ezt egy kérdésből. Én kérek elnézést.
szbszig
30 | szbszig 2009.01.11. 02:06
Ezekkel a jelkép-szabályozási törvényekkel azért más baj is van. Mondjuk sarlót és kalapácsot feltehetően nem rajzol véletlenül senki, de ötágú csillaggal azért már sokkal gyakrabban lehet találkozni nem politikai indíttatásból született termékeken vagy alkotásokon is. Vagy említhetném azokat az eseteket, amikor az európai vásárlók felháborodva viszik vissza a horogkereszt mintás indiai import ruhadarabokat...

Persze ezt nem azért mondom, mert úgy gondolnám, hogy erre a konkrét ingre véletlenül kerültek a szóbanforgó jelképek.

Az pedig megint egy másik kérdés, hogy a ténylegesen politikai vagy ideológiai indítékból készített hasonló jelvényeket be kell-e, illetve be lehet-e tiltani. Mindenesetre az legalább nyilvánvalónak tűnik, hogy nincs egyértelmű válasz, mert rengeteg jogi határozat született már pro és kontra is.
31 | Pyrogate 2009.01.13. 00:52
Írni kell a megfelelő hatóságnak és kész. Ameddig csak a szokásos hőbörgés van nem is történik semmi. Az egy dolog, hogy az antifasiszták többen vannak (többen képzelik magukat annak, habár magát az "ellenséget sem ismerik"), és magasabb pozíciókban, így az ő szavuk hangosabb. De úgy látom itt még suttogás sincs...
Sturmgewehr
32 | Sturmgewehr 2009.01.13. 13:06
Az meg megint csak más kérdés, hogy a nem létező fasizmus ellen harcolnak. ;-)
33 | Pyrogate 2009.01.13. 20:27
Na de írtál a fogyasztóvédelemnek? ÚGy van csak értelme:)
Sturmgewehr
34 | Sturmgewehr 2009.01.13. 21:00
Nem, nem írtam, odáig nem mentem... Valahogy akkor is bennem van, hogy ez nem az én módszerem lenne. Bár asszem erre mondják azt, hogy valamikor el kell kezdeni, mert ha tényleg mindenki kussban marad, akkor még biztos sokáig piacon lesznek az ehhez hasonló termékek. Blogon okoskodva meg nem fog változni semmi.
35 | Pyrogate 2009.01.13. 21:39
Hát ez az. Az a baj, hogy a "másik oldal" viszont olyan emberekkel szerepel a médiában/törvényhozásban, hogy bármikor hangoztatni tudja a nézeteit. Így viszont a mérleg csúnyán kibilleg
Sturmgewehr
36 | Sturmgewehr 2009.01.13. 22:20
Igen, pont erre akartam utalni, tehát inkább itt, egy "rejtett" közegben fejtem ki a gondolataimat, mint hogy az ő szintjüket produkáljam.
37 | Pyrogate 2009.01.13. 22:50
NA de így a tömeg számára csak a másik nézet alakul ki. Ha pl. most senki nem tiltakozik nyilvánosan, akkor azt jelenti, hogy ez tök normális és 10 év múlva le is veszik pl. a listáról. NEm azt mondom, hogy most menj és jelentsd fel őket, de ez így nem sokat ér, és azért is alakult ki az a tendencia, hogy a vörös csillag nem olyan zavaró, mert végérvényben akik most hatalmon vannak azok tökre megszokták (hozzánőttek, egy része istenítette is). Szóval néma gyereknek...

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.