Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

xeLaR blogja

A Guilty Gear örököse - BlazBlue: Calamity Trigger ismertető

xeLaR | 2010.09.04. 13:33 | kategória: játék | 18 hozzászólás

Mint ahogy azt már korábban leírtam, engem nagyon érdekelnek a verekedős játékok. Persze nem az összes, többnyire csak a régi stílusú játékok, mint a Street Fighter 2, vagy a Mortal Kombat. Ezek is főleg azért, mert nagyon sokat játszottam velük fiatalkoromban, másfajtákkal pedig nem igazán találkoztam, mivel azok főleg csak konzolra jelentek meg. Aztán az idő múlásával egyre kevesebb verekedős játék jött ki a PC-re, míg a konzolon meg a 3D-s „forradalom” söpört végig a műfajon. Így hát nem is érdekelt tovább ez a játékfajta, amúgy sem volt valami nagyon bonyolult és érdekfeszítő műfaj. Aztán egy pár évvel ezelőtt találkoztam egy Guilty Gear X2 #Reload nevezetű játékkal, és leesett az állam. Tény, akkor nagyon régen játszottam utoljára verekedős játékkal, de szerintem még most is simán az egyik legjobb a műfaján belül. A játékmenet gyors, kombócentrikus és hatalmas hangulata van. Az ezzel való játék közben pedig azt fedeztem fel, hogy egy verekedős játék sokkal bonyolultabb, mint az első pillantásra látszott. Bár az egyszerű „végtelenségig-nyomom-a-legerősebb-ütést” taktika ebben is hatásos, de sokkal több lehetőséget is adott a játék, hogy hogyan harcolhatunk, pl. lehetett instant kill-ezni, kombósorozatot megtörni, de még egy csomó „Cancel” (azaz egy speciális mozgás megszakítása) variációt is bevezetett. A lényeg viszont az, hogy ennek a játéknak köszönhető, hogy újra játszok verekedős játékokkal.
Az utóbbi időben pedig igazi bőségszaru volt ilyen játékokból. Az előző bejegyzésemben már írtam a legtöbbjükről, szóval nem is igazán foglalkoznék velük. Azzal viszont annál inkább, hogy az új Mortal Kombat is megjelenik majd a PC-re. Ez nagyon jó hír a PC-seknek, mivel így (remélhetőleg) három év alatt három verekedős játék jelenik meg a platformra: a múlt évben a Street Fighter IV, remélhetőleg 2011-ben a Mortal Kombat, míg ebben az évben pedig a BlazBlue az Arc System Works-től.

Mi is ez a BlazBlue? Ez a játék a Guilty Gear utódjának lett beharangozva több helyen, ami mondjuk nem meglepő, mivel ugyanaz a fejlesztő, és elég sok olyan dolog van benne, ami a nagy elődre emlékeztet. Természetesen azonnal felfigyeltem erre a játékra, és miután kiderült, hogy PC-re is elkészül, alig tudtam kivárni a megjelenését. De vajon tényleg van olyan jó, mint ahogy azt elképzeltem?

Bár egy verekedős játéknál a történetnek nincs sok szerepe, de azért én most egy kis előtörténettel kezdeném a játék leírását. Szóval a BlazBlue világát sok évvel ezelőtt a „Black Beast” nevezetű gonosz teremtmény igázta le, elpusztítva a bolygó lakosságának a nagy részét. Azonban hat bátor, mágiát használó harcos szembeszállt a lénnyel, és nagy nehezen elpusztították. Ennek viszont nagy ára volt, mivel a fenevad a halálakor egy veszedelmes anyagot bocsátott ki magából, a „seithr-t”, ami beborította az egész bolygó felszínét, és megnehezítette a túlélők életét. A harc után nem sokkal megkezdődött az újjáépítkezés, amit a Novus Orbis Librarium nevű szervezet vett az irányítása alá, akik a mágikus fegyvereikkel tartották fenn a rendet. Nem kellett sok idő, hogy a NOL-ra egy elnyomó hatalomként tekintsenek az emberek, mivel egyre jobban meghatározták, hogy milyen területeken és kik használhatnak Armagus-t, azaz mágikus tárgyakat. Ez odáig fajult, hogy az Ikaruga nevű tartomány fellázadt ellenük, amit a kormányzó hatalom „természetesen” vérbe fojtott. Ezután még szigorúbban korlátozták az Armagus-ok használatát. A játék története valamikor 2199 decemberében kezdődik, mikor egyetlen ember lerombolt egy NOL központot. Emellett ez az ember egy elképesztő erejű mágikus kegytárgyat hord magánál, az Azure Grimoire-t. A tette után nem sokkal a világ leghatalmasabb vérdíja lett kitűzve a fejére, hogy a bolygó összes fejvadásza (ebben a világban „vigilante” titulus alatt hívják őket) őt kergesse. Ez az ember Ragna the Bloodedge, a játék főhőse, aki a játék megkezdésekor a 13th Hierarchical City-be, Kagutsuchi-ba tart, hogy a következő NOL központot is likvidálja. Nem is tudja, hogy a városban nem csak NOL tisztek, fejvadászok és a célja várja, hanem egy olyan veszedelmes terv is, ami megpecsételheti a világ sorsát.

A bevezető videó után a játék menüjében találjuk magunkat, ami bár kissé furán van elrendezve, de nem annyira, hogy zavaró legyen. Itt megtalálhatjuk a főbb opciókat: Arcade (egy választott karakterrel végig kell verned tíz ellenfelet), Story (erről majd később), Versus (itt vagy egy kiválasztott gépi ellenfél, vagy egy másik játékos ellen kell harcolni) Score Attack (brutálnehéz gépeket kell elverni benne, csak tapasztalt játékosoknak ajánlott), Training (itt betanulhatod a karakterek mozgásait), Network (online játék), Replay Theater (itt az elmentett online meccseket nézheted meg újra), Gallery (a játékban megszerzett képeket és videókat itt megnézheted), Options (természetesen itt a játék beállításait bütykölheted meg). Elsőnek talán az Options-ba érdemes ellátogatni, hogy minden megfelelően legyen beállítva, mivel bár 2D-s a játék, de valamiért elég gépigényes. Mondjuk szerintem egy középkategóriás gépnek egyáltalán nem jelenthet gondot. Miután ez megvan, a Training opció a legjobb döntés az újonc játékosok számára.

Ekkor ki kell majd választani az ellenfél és a saját karakterünket. Itt valószínűleg jó páran meglepődnek majd, mivel verekedős játékhoz képest nagyon kevés karakterrel rendelkezik. Összesen csak 11 harcos közül választhatunk, de mindegyiküket teljesen egyedi módon kell használni. Itt nincs olyan, mint a Street Fighter sorozatnál, hogy van úgy 5-6 karakter, akiknek teljesen ugyanolyan technikájuk van. Itt mindegyikükhöz külön technikák és taktikák tartoznak, amik sok esetben nem is olyan egyszerűek, mint más karaktereknél.
Amúgy kinézetükben is nagyon különbözőek a karakterek, ami elsőnek nagyon furának tűnhet pár embernek. Van itt vámpír-goth loli-lány, több méter magas izomkolosszus, egy fekete, blobszerű lény, vagy egy cilinderes kisfiú, aki egy hatalmas bábuval harcol. Fura? Minden tekintetben. Emellett még van pár olyan karakter, akiket a Guilty Gear sorozatból „másoltak le”. A főszereplő, Ragna és riválisa, Jin Kisaragi egy az egyben Sol Badguy és Ky Kiske-re emlékeztetnek, viszont picivel másképp kell játszani velük.

Miután a két karakter ki lett választva, végre megkezdődhet az „edzés”, azaz a mozdulatok betanulása. A karaktert az iránygombokkal irányíthatod, míg támadni az ASDF-gombokkal tudsz. Az „A” a kis ütés, az „S” a közepes ütés (legtöbbször ez a rúgás), a „D” a nagy ütés, míg az „F” az úgynevezett „Drive” mozdulat. Minden egyes karakternek más Drive-ja van, és emiatt kell másképpen irányítani őket. Pl. Jin Drive-ja megfagyasztja az ellenfeleket, Carl így tudja irányítani a vele lévő bábut, míg Rachel a szelet tudja befolyásolni ezzel. Ezek a Drive-ok nagyon különbözhetnek egymástól olyan tekintetben, ahogy az a példákból is kitűnik, van pár olyan köztük, amivel trükkösen kell bánni (mint pl. a már említett Rachel-ével, aminek nincs támadó funkciója). A Training alatt ki kell tapasztalni, hogyan kell bánni egy adott karakterrel, és ez alatt nem csak a Drive-ját értettem. A rendes ütésekre is figyelni kell, mert különböznek azok is, ha bizonyos iránybillentyűkkel együtt nyomjuk őket. Ez alatt nem csak a guggolás+nagy ütés kombinációra gondolok, hanem az előre+ütés, vagy a hátra+ütésekre is. Vannak átdobások is, amit az S és D billentyű együttes lenyomásával tudsz elérni, vagy az „E” billentyűvel. Védekezni hátrálással tudsz, vagy pedig a Barrier használatával, amit az A és S együttes lenyomásával tudsz aktiválni, vagy a „W”-vel, viszont ezzel vigyázni kell, mert nem tudjuk a végtelenségig használni. Emellett amit még jó tudni, hogy ha mind a négy ütésgombot egyszerre lenyomod, akkor egyfajta „burst” mozgást csinálsz, ami megszakíthatja az ellenfél kombóját, viszont akkor elveszíted a Barriered.
Az alapok után jöhetnek a speciális mozgások, amiket a játékban az ESC lenyomása után a „Command List” menüpontban találod meg. Ezek olyan mozgások, amik erősebbek, mint az átlagos ütések, és még kombózni is lehet velük. Általában valamiféle iránykombináció és egy ütésgomb lenyomása után tudjuk megcsinálni őket. A legáltalánosabb ilyen mozdulatok a le-előre-ütés, előre-le-előre-ütés, vagy a le-hátra-ütés. Persze nem minden karakternél vannak ilyen mozdulatsorok, és sokszor az sem mindegy, hogy melyik ütésgombot nyomod. Ezenkívül vannak még úgynevezett „Distortion” mozdulatok, amik egyfajta szuperkombónak felelnek meg. Ezeket a mozdulatokat csak akkor lehet aktiválni, amikor elegendő (általában 50%) „Heat-ed” van, amit sikeres támadásokkal, védekezéssel és ütések fogadásával szerezhetsz. Ezekhez a mozgásokhoz általában egy speciális animáció is tartozik, legtöbbször nagyon nagyot üt, és sokszor a kombók befejezésekor alkalmazzák őket. Végezetül pedig van az „Astral Heat” nevezetű mozdulat, amit leginkább a Guilty Gear-es Instant Kill-hez lehet hasonlítani, de nem annyira hasznos. Egy Astral Heat-et csak az utolsó menetben lehet használni, és csak akkor, ha 100%-on van a Heat, és az ellenfeled életereje 20% alatt van. Szóval, ezt egyfajta kivégzőmozdulatnak lehet tekinteni, habár sokszor ki lehet védeni őket. Azonban Ragna, Rachel és v-13-on kívül nincs senkinek unlock-olva az Astral Heat, amit az Arcade módban lehet megszerezni. Emellett kombózási rendszer nagyon hasonló a Guilty Gear-éhez, azaz minél nagyobb a kombó, annál kevesebbet sebeznek az ütései a végén. Persze ez attól is függ, hogy mennyire erőset üt a karakter alapból.
Emellett a kezdő játékosoknak még pár extra gombot is beraktak. Már említettem két kisebb segítséget (az E és W), de ezen kívül van még a Z, X, C, V billentyű is, amik a speciális mozgásokat csinálják meg, így jóval megkönnyítve a játékot.

Most pedig akkor végre jöjjön a játékmódok rendes leírása. A Training mód, bár hasznos ki opció, ahol mind a saját, mind az ellenfeled beállításaival játszadozhatsz, és kitapasztalhatod a karaktered, viszont egyáltalán nem jó segítség a nehezebben kezelhető karakterek használatában. Ide jó lett volna, ha mondjuk a Street Fighter 4-hez hasonló Challenge módot is raktak volna bele. Az Arcade normál fokozaton nem igazán fog megizzasztani senkit, egészen a két főellenségig, akik elég erősre sikerültek. Ennek a módnak a megnyerésével megszerezheted az Astral Heat és Unlimited formáját a karakternek, akivel végigvitted. A Score Attack-nek nincs sok értelme, megnyerésével csak Achievement-et kaphatsz, viszont ezzel legalább tesztelheted, hogy mennyire vagy jó a játékban. A Network az online játékért felel, ami a Games for Windows LIVE rendszerén keresztül zajlik. Nincs sok játékmód benne, csak a Ranked és Player Match. Nem igazán játszottam sokat neten, de nem volt nagy problémám a laggal.
A Story mód jelenti az egyszemélyes játék nagy részét. Bár az előtörténetnél azt írtam, hogy a történetnek nincs sok szerepe egy verekedős játéknál, de a BlazBlue-nak pont ez a legjelentősebb része. Bármily hihetetlen, a játék sztorija nagyon bonyolult, és valamilyen szempontból még érdekes is. Viszont eljutni a jó részekig elég sokáig tart, és a történetvezetés is fura lehet az átlagos játékosoknak. Ugyanis a sztorivezetés leginkább egy „visual novel-re” hasonlít, azaz a karakterek jó sokáig beszélnek egymással, míg a tényleges játékot igénylő részek csak minimális mértékben vannak jelen. Emellett az is bonyolult, hogy miképp juthatunk el a játék igazi befejezéséhez, ugyanis elsőnek minden karakterrel végig kell vinni a saját történetszálaikat, amik ugyancsak nem túlzottan egyszerűek. Az igazi befejezés végigjátszása sem okozott számomra túl nagy elégedettséget, mivel a rengeteg beleölt idő után csak annyit tudok meg a teljes történetről, hogy ez csak a bevezetése volt egy nagyobb tervnek. Ez elég idegesítő, mert megvan a történetében a zsenialitás, csak egy ilyen kiábrándító befejezés elrontja ezt. Összegezve a története eléggé meglepett, főleg a komolysága, de lehetett volna jobb is.

A látvány elég tetszetősre sikerült. A hátterek 3D-s és 2D-s animációkkal van tele, és nagyon szépnek néznek ki. A harcosok is nagyon részletesen ki lettek dolgozva, az animációjuk is folyamatos, és az összhatás egészen nagyszerűre sikerült. Mondjuk akinek nem tetszik az animés kinézet, annak valószínűleg szoknia kell. A zene...a zene...már a Guilty Gear-ben is nagyon megfogott a zene, amit Ishiwatari Daisuke komponált. A BlazBlue-nak is ő szerezte a zenéjét, és szerintem zseniális munkát végzett. Nem tudom, ki hogy van vele, de nekem Bang Shishigami zenéje tetszik a legjobban. Persze a zene élvezete attól is függ, hogy mennyire szereted benne az elektronikus gitárt, ami elég nagy részét teszi ki a számoknak. Szóval ez is nagyon segít a játék hangulatának.

Szóval ennyi lenne. Ez egy nagyon jól összerakott, viszonylag jó történettel ellátott verekedős játék. A játék élvezete sok dologtól függ (pl. mennyire szereted az animés kinézetet és történetet), de maga a játékmenet is jól sikerült. Picit úgy érzem, hogy elmarad a Guilty Gear X2 #Reload-tól, de összességében egész jól sikerült az Arc System Works új verekedős játéka.

Hozzászólások

1 | sipec 2010.09.04. 17:36
uuuu, a vampire goth loli lany adja:D
a guilty gearrel az volt a bajom nekem, hogy tuuuuulsagosan komboepitos:D ahogy a genshiken c animeben az egyik foszereplo tolja.. 8as kombo meg ilyenek, na az durva:)
xeLaR
2 | xeLaR 2010.09.04. 21:01
Sokszor még a 8-as kombók is kevesek annál a játéknál :D

A Genshiken-ről pedig már hallottam jó dolgokat, szal vmikor majd bepótolom.
3 | sipec 2010.09.04. 23:03
az nagyon jo anime:) a mangat sajnos meg nem tudtam beszerezni (konyvet), de a special reszt megvettem ebayrol.

jahm, es probald ki vegre a soul calibur 2-t:)
4 | sipec 2010.09.05. 04:30
toltam most par orat a jatekot, hm.. lehet, hogy azert nem tudok rendesen jatszani, mert nincs itthon kar, vagy mert nem ertek hozza, de alig tudok par spec utest megcsinalni.

egy negativum: a combat list elegge hianyos. pl nincs benne, a gothos csajnal, hogy le+d = "villanyszek" es stb... ezeket nemtom, honnan kellene tudnom.

arakuneval megy legjobban a dara, lehet, h bug, de 35os kombo:D

eloszor litchira akartam gyurni, mivel a soul caliburban kilik az egyik kedvenc karakterem, es o is bottal tolja, de nem nagyon ment..
5 | sipec 2010.09.05. 04:40
ja, es poen, ahogy mondja arakune, hogy "nani wo nani wo nani wo":D

ragna the bloodedge meg tottal final fantasy 8
xeLaR
6 | xeLaR 2010.09.05. 10:10
A Command List hiányosságai tényleg zavaróak, amit valszeg egy jobb Training móddal ki lehetett volna javítani.

És jó, hogy megemlítetted Arakunét, mert pont kihagytam a bejegyzésből egy részt, ami a könnyebben kezelhető és erős karakterekről szólt volna.
Szal kezdő játékosoknak ott van Jin Kisaragi és Noel Vermillion, mert könnyen lehet velük kombózni, erősek, és nem kell sok időt rááldozni a kezelésükre. Ezzel szemben az igazi nagyágyúk Rachel, Carl Clover és Arakune, akiket viszonylag nehéz irányítani, viszont jó kezekben halálosak (pl. Carl-os videó: http://www.youtube.com/watch?v=2pk9TR9A6ls )

Mondjuk Arakunével elég keveset mentem, de nekem is sikerült összehozom elég szép kombókat vele tök véletlenül :D De inkább Bang párti vagyok, bár nem igazán vagyok túl jó vele.
7 | sipec 2010.09.05. 16:53
aztaku!:O:D ez nem csites kicsit?:DDDDD ha valakit elkap a dara..
Shadowguard
8 | Shadowguard 2010.09.06. 12:19
Jól sikerült ismertető, egész kedvet kaptam a játékhoz. Viszont kérdezném, hogy kontrollerrel milyen az irányítás? Anno a Street Fighter4 miatt beszereztem egyet (mondjuk nem számít, mert multiban így is felmosnak velem) és azért az ilyen játékokhoz mégiscsak az való. :D
9 | sipec 2010.09.06. 18:10
en billentyuzettel tolom, de legszivesebben DC karral ^^
10 | sipec 2010.09.07. 02:14
ah, kesz, feladom. kb 10-12 ora jatek utan is csak szpemelem az egeszet... ez nem soul calibur, mashogy kell jatszani:)
xeLaR
11 | xeLaR 2010.09.07. 13:32
Shadowguard: jó hogy kérdezel ilyeneket, mert én is billentyűzeten játszottam eddig vele (vmi kegyetlen szarul bánok a kontrollerrel :D). De gyors kipróbáltam azzal is. Szal csak annyit kell csinálni, hogy még a játék indítása előtt be kell konfigurálni a kontrollert. Tehát simán be kell állítani az irányító- (vagy a thumbstick-et vagy mi a szart) és egyébgombokat. A játékban csak az ütésgombokat lehet átkonfigurálni, szal ha "rosszra" állítottad az irányítást, azt csak a játékon kívül teheted meg.
Egyébként össz-vissz elég 6 gomb az ütésekre (mondjuk 4 is elég, de azért jobb ha van 2 külön gomb az átdobásra és Barriervédekezésre), szal olyan nehéz nem lehet az irányítás. Mondjuk kicsit nehéz volt kicsikarni az iránygombokból pár speckó mozgást, de ezt inkább a tapasztalatlanságomnak írom föl. Szal sztem tűrhető kontrollerrel az irányítás.

sipec: legalább megpróbáltad :)
12 | sipec 2010.09.07. 14:47
hat ja... es mondom, nagyon tetszik, egesz este a zeneje ment a fejemben es nem tudtam aludni:) de lakotarsamat idezve: "oooo, ez nem soul calibur" (mitomen... dragons age kozben:D)
Shadowguard
13 | Shadowguard 2010.09.07. 21:05
Kipróbálás alatt :D Az első két óra játék után kissé vegyes az összkép. Néha nem egészen értem az irányítást, de akkor is kontrollerrel fogom játszani, ha a fene fenét eszik is.
A legfőbb bajom vele, hogy a karakterek 90%-a nekem egyszerűen nem fekszik :( Sőt, ha egész őszinte akarok lenni, akkor Noel kivételével mindenkivel elverődök már normálon. Vele meg az egész készletet végigvertem oda-vissza (egy kivétellel, nevet hirtelen nem tudok, de folyton kristályba zár...). Mondjuk az előzetesen megnézett videók alapján is ő volt a bejövős karakter.
Mindenesetre még próbálkozok a többiekkel is, hátha... Bár Ragna-t a gyakorlás után Storyban próbáltam ki és a Lolita lány kicsi apró cafatokra szedett :-/
Shadowguard
14 | Shadowguard 2010.09.07. 21:07
Ja igen, említettétek a Soul Caliburt... Annak valamelyik részében (azt hiszem második) nincs véletlenül egy Voodoo vagy hasonló névre hallgató fickó pengés kesztyűkkel vagy ilyesmivel? Mert akkor az volt az a játék, amire 10-11 éve a Balatonnál 3 nap alatt 5ezret szórtam el :D Lett volna belőle több is, de kedves szüleim szagot fogtak és elkobozták a pénzecskémet...
15 | sipec 2010.09.07. 21:16
mindegyik reszben bennevan VOLDO!:) en annyira nem szeretem az 1ben, mert hattal nem tud vedekezni, de kesobb egesz pofas karakter.
Shadowguard
16 | Shadowguard 2010.09.09. 18:58
Na most idegesített fel a játék, de nagyon... Noel-lel gyakoroltam és végre sikerült könnyedén megverni azt a nyavalyás Jin-t. Utána kaptam Hakument, akivel kínlódtam egy jó 300 percet (versusban meg perfectre verem). Erre jön v13 és 20 meccs alatt egyszer nem tudtam megverni (nem legyőzni, egyszerű kétkörös meccsekben vert rommá). Pedig volt olyan kör is, hogy már alig 10% élete volt... Ennek örömére gyorsan rommá vert... Bosszantó egy játék és a kezem is lefagyott (bár ez a Chillstream hibája, de no...)
xeLaR
17 | xeLaR 2010.09.09. 19:24
:D
Igen...Hakumen és v-13 nagyon kemények lettek, ki kell őket is tapasztalni. Normálon elég könnyen megfekszenek egyszerű kombóktól, mozgásoktól, csak a sikeres kombót kell megtalálni. Persze, elég cheap, de legalább megvered. Pl. Carl-lal megszenvedtem mindkettőnél (ha jól tudom, akkor Hakumenre egy órát, v-13-re pedig másfelet töltöttem), és v-13-at nem is vertem volna meg, ha nem spammelem az egyszerű kombójával.

Tippnek talán csak annyit mondhatok, hogy Noel Drive-os kombóit nagyon könnyű megcsinálni, sokat is vesznek le, és szinte minden szituációhoz alkalmasak. Mást igazán nem tudok mondani...
Shadowguard
18 | Shadowguard 2010.09.10. 11:01
Hát köszönöm a tanácsokat, tegnap még próbálkoztam vele, de nem igazán akar sikerülni, lehet inkább megpróbálkozok egy másik karakterrel, mert még maradt egy pár darab. Mondjuk legalább már odáig eljutottam, hogy az első 7 meccset simán hoztam és még Jin-t is megvertem, igaz ott már háromfordulós lett. Hakumen is sikerült harmadik nekifutásra, de V13 újabb egy óra után sem volt hajlandó engedni a győzelmemet még egy körben sem :( Hiába verem le viszonylag könnyedén 10% körüli életre, utána egyszerűen nem hagy megmozdulni a nyavalyás kombóival. A barrier meg hamar lemerül (amennyire én figyeltem két kombót már nem tud megfogni teljesen)

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.