Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

xeLaR blogja

Super Street Fighter IV: Arcade Edition

xeLaR | 2011.08.16. 09:37 | kategória: játék | 0 hozzászólás

A 2009-ben kijött Street Fighter IV egy óriási lavinát indított el. A játék elképesztő sikere nem csak azt érte el, hogy a Capcom több verekedős játékot fejlesszen, hanem még a konkurenciát is arra befolyásolta, hogy régi stílusú, „2D-s” bunyókat készítsenek el. Ez a két év pedig bővelkedett ilyen játékokban: a két BlazBlue, Tatsunoko vs. Capcom, Marvel vs. Capcom 3, King of Fighters XII és XIII, vagy éppen az új Mortal Kombat. Ezeken kívül a jövő is nagyon ígéretesnek tűnik, mivel a Capcom gőzerővel készíti a Street Fighter X Tekken-t, illetve az Ultimate Marvel vs. Capcom 3-at. Szóval lesznek még bőven ilyen játékok az elkövetkezendő években is. Csak reménykedjünk, hogy a Capcom nem telíti túl ezt a piacot.

Persze a PC-s platformot ez nem igazán érinti, mivel alig jönnek ki rá verekedős játékok. Ez persze érthető, hisz a PC-re fejlesztés anyagilag túlzottan megterhelné a cégeket, mivel bevételt alig hoznának, mert olyan nagy a kalózkodás. Ez volt az egyik legnagyobb érve a Capcomnak, mikor meg kellett magyarázni, hogy mégis miért nem adják ki a 2010-es Super Street Fighter IV-et a PC-re. Ezt tökéletesen megértettem, és már-már belenyugodtam, hogy nem jön ki, mikor egyszer csak bejelentették, hogy 2011 nyarán esedékes az érkezése a személyi számítógépekre. Miért is? Tudtommal a kalózkodás még mindig jelen van a PC-n, akkor most miért is adják ki most? Van egy pár elképzelésem. Az egyik az lenne, hogy a Capcom úgy gondolta, hogy ezt a platformot is kifacsarja, és talán összehoz egy kis hasznot. A másik (és szerintem sokkal valószínűbb) verzió, hogy mindig is be volt tervezve a PC, csak mivel meg akarták alkotni az Arcade Edition DLC-t, így azt hanyagolták egész addig, míg végre kiadásra kész nem lett. Logikus, ha tényleg így csinálták, mivel több más cég is ugyanilyen okok miatt halasztotta el a játékuk PC-s verzióját egy későbbi időpontra. Például a Lucasarts nevetséges közleménye a Force Unleashed-ről, hogy a PC-k nem bírnák el, csak arról szólt, hogy a játék extra tartalmait, amik terjesztését nem tudták volna gazdaságosan megoldani, beépítsék a játékba. Ugyanez valószínűleg igaz a PC-s Assassin’s Creed 2-ről is.

Azonban nagyon elkanyarodtam a témától. Szóval a Super Street Fighter IV: Arcade Edition 2011 júliusában végre megjelent. Picit tartottam attól, hogy a játék már nem lesz annyira élvezetes, mint az elődje, hisz még a tavaszi Mondoconon volt szerencsém kipróbálni konzolokon, és inkább a Marvel vs. Capcom 3-mal voltam el jobban. Most, hogy kipróbáltam, és jobban elmerültem a játék rejtelmeibe, azt kell mondjam, hogy egyáltalán nem csalódtam.


Everybody was old school fighting

Most a történetről kellene beszélnem, illetve a karakterek jelleméről meg ilyenek, de ebben a játékban még annyi sztori sincs, mint az elődjében. Míg az SFIV próbálta fenntartani a látszatot, hogy van valamiféle cselekménye, de az SSFIV-ben alig van valami ilyesmi. A karakterekhez tartozó kisebb animációs jelenetek minősége szerintem még rosszabb is lett. Ez persze nem olyan nagy baj, hisz a verekedős játékoknál a történet egyáltalán nem fontos, azonban a BlazBlue és az új Mortal Kombat erre nagyon is rácáfol. Egyértelműen ez a leggyengébb pontja a SSFIV-nek. Ez kizárólag egy old school verekedős játék lett, ami inkább a játékmenetre fókuszál.

A Super Street Fighter IV: Arcade Edition összesen 39 harcost sorakoztat fel, így az eredeti 25 mellé még 14 „új” karaktert kapunk. A legtöbbjük ezek közül a Street Fighter szériából kerültek ki, így például Dee Jay és T. Hawk a SSF2-ből, Cody és Guy a Street Fighter Alpha-ból, de még az ősrégi első részből is került bele harcos. Az Arcade Edition 4 karaktert adott hozzá az eredeti SSFIV-hez, az ikreket, Yun-t és Yang-et, illetve Evil Ryu-t és Oni-t. Mielőtt még örülhetnénk, hogy ilyen „óriási” a választék, érdemes megemlíteni azt, hogy rengeteg karakter speciális mozgása ugyanaz, és csak minimális különbségek vannak köztük. Például Ryu és Ken, a sorozat két „főszereplője” mellett még jó pár olyan karakter van, akik ugyanúgy Shoryuken és Hadoken-eznek. A fő probléma, hogy nincsenek igazán különleges karakterek a játékban, mint mondjuk a BlazBlue-ban, viszont ugyanakkor sokkal könnyebb egy átlagos játékosnak, aki ezáltal könnyedén ugorhat Ken-ről Sagatra, vagy Honda-ról M. Bison-ra. Mechanikájukon kívül azonban egy elég vegyes és színes társaság jött itt össze. A legfurább valószínűleg a török Hakan, aki a vörös testével és érdekes harcstílusával egyáltalán nem tűnik eviláginak, pedig simán beleillik a játékban lévő harcosok közé. Szóval picit felemásak az érzéseim, de azért örülök neki, hogy ennyi karakter közül lehet válogatni.


Egyensúlytalanság

A Super Street Fighter IV legnagyobb erénye a játékmenete volt, amit viszonylag könnyen meg lehet szokni, de sokkal nehezebb kiismerni, hogy milyen helyzetekben milyen kombókat vagy technikákat kell alkalmazni. A különböző e-sportos versenyeken is előszeretettel használják a Capcom verekedős játékait, mivel mindig is nagy energiát fordítottak a játékmenetre, illetve a játékegyensúlyra. Ez erre a játékra is igaz, és bár nem tartják a legkiegyensúlyozottabb játékok közé, de mindenképpen az élmezőnyben van. A választott karakterünknek három-három ütése és rúgása (kis, közép és nagy) van, amivel támadhat, míg védekezni a hátrafele gombbal tudunk. A harcosunknak még speciális támadásai is vannak, amik aszerint is változnak, hogy melyik támadásgombot nyomtuk le. Így például ha Ryu energiagömbjéhez a nagy ütést használtuk fel, akkor a támadás gyorsan halad végig a képernyőn, míg ha kicsi ütést, akkor viszont lényegesen lassabban. Ezek kitanulására érdemes időt szánni, ha kicsit is jók akarunk lenni a játékban.

Erre pedig bőven van lehetőség. Az Arcade játékmódban végigmehetünk egy karakter „sztoriján” pár ellenfél legyőzésével, de van normális Versus mód is, ahol gép vagy egy másik játékos ellen lehet játszani (itt említeném meg, hogy most már ketten is lehet egy billentyűzeten játszani, de inkább ajánlott egy gamepad vagy egy verekedős játékokhoz használható stick használata). Ha pedig gyakorolni szeretnénk, akkor meg ott a Training és a Challenge mód. Az előbbinél a saját beállításaink szerint gyakorolhatunk, míg az utóbbi trükkösebb kombókra taníthat meg. Természetesen online is lehet játszani vele a Games for Windows LIVE rendszerén keresztül, és ott is lehet választani Ranked (azaz rangsorolt) meccsek vagy egyszerű harcokban (ez az Endless mód), illetve megtalálható még egy bajnokság opció is. Azonban az egyik leglényegesebb újítás ilyen téren valószínűleg a replay opció, ahol visszajátszhatunk meccseket, amiket mi vagy mások játszottak. És akkor még a bónusz menetekről nem is beszéltem, amik a Street Fighter 2-ből köszöntek újra. Tehát van elég dolog ebben, hogy sokáig elszórakozzunk vele.

Az Arcade Edition azonban kissé megváltoztatta az eddig kialakított helyzetet. A négy új karakter ugyanis jóval erősebbre sikerült. Nincs nagy probléma ezzel, hisz a játék így is játszható maradt, de az amúgy is kényes egyensúlyt ez tényleg felborította. Az Arcade Edition már csak azért sem tekinthető egy normális kiegészítésnek, mivel a Challenge módban nincs benne ez a négy harcos, illetve az Arcade módos szereplésük sem lett normálisan kidolgozva. Remélhetőleg ezek a problémák orvosolva lesznek a most készülő Arcade Edition ver. 2012 ingyenes kiegészítőben.


Csili-vili színkavalkád

Ahogy az elődje úgy a SSFIV:AE is nagyszerűen néz ki még középkategóriás gépeken is. Természetesen emellett süvít is, mint a szél, ami nagyon fontos tényező az online játékoknál. A karakterek nagyszerűen vannak kidolgozva, de a hátterek még talán jobban. A Solar Eclipse néven futó pálya egyszerűen gyönyörű, és könnyen elterelheti a figyelmet a játékról. Ha pedig szaggatna, vagy lassú lenne, akkor sem kell aggódni, mivel könnyedén át lehet állítani, és még egy benchmarkja is van, hogy ki lehessen próbálni az új beállításokat. A zenére és a hangokra sem lehet panasz, minden egyes karakter megkapta a maga kis megkülönböztető dallamát. Egyetlen apró problémám is csak az, hogy kifelejtették ebből az előd „annyira rossz, hogy már jó” kezdő zenéjét, de ez csak az én véleményem.


Elég Super

Hát, a Super Street Fighter IV: Arcade Edition bizonyított nálam, hogy még mindig élvezetes vele játszani. Viszont nagy kár, hogy nem akar haladni a korral, és csak a játékmenetre akar fókuszálni, mivel véleményem szerint több is lehetne ez. Az Arcade Edition újdonságai sajnos csak rontottak az összképen, és nem vagyok túl bizakodó, hogy a ver. 2012-es „patch” beváltja majd hozzá fűzött reményeket. Mindenesetre nagyon örültem, hogy kipróbálhattam, és örülök, hogy végre a PC-n is megjelent. Már csak az új Mortal Kombatot szeretném a PC-n látni, és akkor egy időre elegem is lesz a verekedős játékokból...

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.