Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

xeLaR blogja

Game Developers Forum 2012 - Egy átlagos játékos szemszögéből

xeLaR | 2012.02.09. 23:07 | kategória: cikk | 0 hozzászólás

Úgy egy évvel ezelőtt részt vettem a Pc Dome egyik pályázatán, amin egy jegyet lehetett nyerni a Game Developers Forum-ra. Sajnos ez a rendezvény akkor nem került megrendezésre, de engem ez túlságosan nem zavart. Elvégre ez a fórum főleg a játékfejlesztőknek szólna, és egyszerű gamerek nem biztos, hogy értékelnék a különféle fejlesztői anekdotákat és tapasztalatokat. Szóval egy ilyen eseménytől nem vártam sokat. Aztán pár hete kaptam értesítést, hogy február 8-án megrendezésre kerül a GDF 2012, és adjak meg pár adatot a regisztrációhoz. Az időpont picit rossz volt a számomra, mivel azon a héten kezdődött az új szemeszter, de meggyőztem magam, hogy sok ilyen alkalom nem lesz, hogy ingyenesen ellátogathatok egy ilyen rendezvényre. Így hát magasról tojtam az egyetemi órákra, és elindultam a GDF-re.

Az Aréna Moziban tartott fórumra viszonylag hamar megérkeztem, hogy jól megszemléljem milyen érdekességeket állítottak ki. A regisztráció már meglepetéssel szolgált, mivel szinte azonnal a kezembe nyomtak egy PC World és egy Gamestar magazint, így a nap már jól kezdődött. A fórum területére érve kicsi csalódás fogadott, mivel a kiállított kipróbálható játékok zöme a Call of Duty: Black Ops volt. Az egy dolog, hogy egy játékfejlesztői konferencián nincs igazán sok játék, amit ki lehetne próbálni, és nem is ez ennek a rendezvénynek a lényege, de akkor miért pont ezt kellett kirakni az X360-ok többségére. Elég vicces volt, hogy később az előadók elég negatívan vélekedtek a mostani CoD-okról, erre pont azok voltak kiállítva. Nem tudom, hogy ki mennyit játszott velük, én már úgyis Black Ops-oltam eleget, amikor kijátszottam. Helyette azon kaptam magam, hogy autósversenyzős játékra vetemedek, pedig nem szokásom. A kiállított Forza Motorsport 4 meglepően szórakoztató volt. Olyannyira, hogy a szünetekben visszajártam a játékhoz egy gyors versenyre. Volt még kipróbálható Kinect is, de azon csak a sportjátékokat lehetett volna kipróbálni, így nem is fogott meg. Az X360-okon kívül a programajánló Wii-ket is ígért, de azok nem voltak jelen a rendezvényen. Helyettük volt egy kicsi Playstation tömörülés, ahol három PS3-on lehetett kipróbálni három különböző játékot. Az egyik egy Medieval Moves-ra keresztelt kardos Move játék volt, ami bár érdekes volt, de az irányítást szokni kell, és ez inkább kisebb gyerekeknek ajánlott. Volt egy másik gép, ahol ki lehetett próbálni a fegyver kiegészítőt, aminek az irányítása meglehetősen nehézkes volt, és egy picit frusztrálóvá tette a játékot. A harmadikon pedig a legújabb Uncharted-jük futott, ami természetesen gyönyörűen nézett ki, és a játékmenet is teljesen jó volt. Viszont a legnagyobb dobása a PS részlegnek az volt, hogy hoztak kipróbálható PS Vita-t, és szinte azonnal beleszerettem a cuccba. A három kipróbálható játék közül picit játszottam a Mario Kart-szerű Modnation Racers-rel, illetve az erre a platformra készülő Uncharted-del, ami egyszerűen gyönyörűen nézett ki, és a játékmenet is hasonlóan jó volt. A PS stand staff-jával is meg voltam elégedve, akik szívesen segítettek az összes érdeklődőnek a játékaikkal kapcsolatban.

De nem a játékért voltam ott. Elvégre, ha már elmentem erre a rendezvényre, akkor érdemes megtekinteni az előadásokat is, nem? Szóval beültem, és vártam, hogy elkezdődjön a show. Az egészet a Nintendo egyik forgalmazó cégének a marketingese kezdte, aki a Wii „alternatív” felhasználási lehetőségeiről beszélt. Egy érdekes prezentációt adott arról, hogy a mozgásérzékelős játékok milyen új piacokat nyitottak meg, hány új játékost szerzett meg magának, és milyen felhasználási módokat találtak a konzolra (pl. terápiás kezeléseknél). Ez a téma kicsit kilógott a többi közül, de kezdésnek szerintem megfelelő volt. Nem gondolná az ember, hogy egy ilyen „egyszerű” játékkonzolt ennyi mindenre fel lehet használni. Ezután következtek az idei GDF központi témájára épülő előadások: az indie és mobilos játékfejlesztés. A témát teljesen helyénvalónak éreztem, hiszen itthon nincs sok nagy fejlesztőstúdió, és egy kezdő programozó, vagy játékfejlesztő sokat tanulhat a meghívott speaker-ektől. Itt is főleg személyes tapasztalatokat és tanácsokat osztottak meg az előadók olyan témákról, amik befolyásolhatják a fejlesztés menetét. Ez alatt persze nem csak azt kellett érteni, hogy milyen szoftvereket használjanak, milyen platformokat célozzanak be, illetve hogy mennyi időt szánjanak a fejlesztésre (pl. az egyik előadó kihangsúlyozta, hogy ilyen szempontból minél jobb alacsonyabbra tenni a mércét), hanem olyan dolgokról is szó esett, mint a lehetséges finanszírozási formák, vagy hogyan forgalmazzuk a készterméket. Mint közgazdász végzettséggel rendelkező emberi(nek tűnő) életforma, ez nekem nagyon is tetszett, hogy ezekre kitértek, és egy picit kifejtették a lehetséges alternatívákat. Sajnos nem minden függ csakis kizárólag a fejlesztésen, és páran erről beszéltek is, hogy egy rossz marketingdöntés, vagy egy rossz kiadási időpont azonnal tönkreteheti az addigi munkát. Másik pozitívum üzleti szempontból, hogy az előadók közül sokan megemlítették a kapcsolatépítés, a networking fontosságát, hisz egy indie fejlesztőnek minden barátra, támogatóra szüksége van, hogy a lehető legtöbbet kihozhassák a játékukból, és ösztönöztek mindenkit, hogy elmenjenek különféle Game Jam-ekre, illetve rendezvényre, konferenciára. Jó is volt látni, ahogy a közönségben ülő amatőr és kezdő játékfejlesztők, megfogadva az előadók tanácsát, a szünetekben beszédbe elegyedtek velük.

Azonban ezektől eltekintve, a GDF előadásai számomra, mint gamer, nem adtak semmiféle pluszt. Az egy dolog, hogy felfigyeltem a megjelent fejlesztők játékaira, illetve az „indie iparág” különféle gazdasági vonatkozásaira, de egyszerűen nem volt benne annyi lényeges információ, hogy fenntartsa az érdeklődésem. Tudom nagyon jól, hogy ez inkább a fejlesztők rendezvénye volt, de a programajánlókban a játékosokat is szeretettel várták, ami számomra teljesen fura. Ha ezt tényleg mindkét „résznek” szervezték volna meg, akkor a játék-fronton nem csak CoD-okat raktak volna ki, míg az előadásoknál pedig gamereknek fontos témákról is beszélhettek volna. Azonban nem akarok túlságosan is kritikus lenni a rendezvénnyel, hiszen nagyrészt jól éreztem magam a játékoknál, és az előadások is jók voltak többnyire. És akkor még persze nem beszéltem a Leonar3Do-ról.

Nálam a Leonar3Do előadás volt a nap fénypontja. Nem tudom megmondani, hogy mikor voltam utoljára ennyire lenyűgözve egy új technológia láttán. A legjobb az egészben pedig az, hogy teljesen egyértelmű még számomra is, hogy milyen iparágak használhatnák fel ezt az új szabadalmat. Pontosabban már használják is jó néhányan. Az egy dolog, hogy a 3D-s modellezés vele megoldható nagyon könnyen, így lerövidítheti a játékfejlesztési időt, de óriási lehetőség rejlik ebben a technológiában pl. az animáció, orvostudomány, építészet, de akár az oktatás területén is. Például a prezentáció alatt Rátai Dániel, a feltaláló mesélt egy esetet, amikor valami térbeli modellről diskuráltak éppen, és a könnyebb érthetőség kedvéért a Leonar3Do-val szemléltette a mondandóját. Persze ezt mi is láthattuk, ahogy minden különösebb gond nélkül kezdte el felrajzolni a modellt. A meglátásom szerint pedig, ha tényleg elmagyarázta volna a közönségnek azt a modellt, akkor valószínűleg jobban megértettük volna, mint ha csak papíron láthattuk volna az egészet. Szóval a lehetőségek tárházát látom a Leonar3Do-ban. Az egyik leglényegesebb karakterisztikája, hogy könnyen kezelhető. Csak egy kis ideig próbáltam ki, és bár az én kezemben nem röpült olyan fényesen a „madár” (azaz a Leonar3Do „kontrollere”), de ha több időm lett volna kipróbálni, akkor valószínűleg hamar kézre állt volna. Ez az előadás egyszerűen bombasiker volt. Nagyon remélem, hogy ez a magyar szabadalom nem süllyed el, és a Leonar3Do mindenhová eljut majd.

A GDF zárása egy konferenciabeszélgetéssel ért véget, ami tarthatott volna tovább is, csak sajnos a késések és technikai szünetek miatt jóval kevesebb időt kapott, mint az kellett volna. Ennek ellenére nem volt túlságosan érdekfeszítő számomra, de azért jó volt hallani az előadók vélekedéseit a mai és jövőbeni játékokról. Mikor pedig ez véget ért, akkor elindultam haza. Egyáltalán nem bántam meg, hogy elmentem a GDF 2012-re. De vajon fizettem-e volna a részvételért? Megint túlságosan kritikus leszek, de számomra ez a rendezvény nem nyújtott volna eleget. Persze a Leonar3Do elképesztő volt, és az előadások is érdekesek voltak, csak ebből egy átlagos gamer nem nagyon profitált volna. Viszont kezdő játékfejlesztőknek ez a rendezvény kötelező lett volna. A meghívott emberek mind olyan tapasztalatokat adtak volna át, amik segíthettek volna nekik a jövőben. Mindent összevetve azonban azt kell, hogy mondjam, hogy nagyszerű élményként tekintek majd vissza a GDF 2012-re. Reméljük jövőre is megrendezésre kerül majd, és hasonló siker lesz.

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.