Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

xeLaR blogja

Visszatérés és visszatekintés

xeLaR | 2014.01.27. 21:24 | kategória: cikk | 2 hozzászólás

Kissé megkésett ez a bejegyzés, de még így is jó téma egy visszatéréshez. Persze a PlayDome-os blogrészleg nem virágzik éppen, szebb napokat látott, amin valószínűleg az új bejegyzéseim sem igazán fognak segíteni. Ugyanakkor ez egy lehetőség számomra, hogy kisajátíthassam, nem, dominálhassam(!) ezt a részleget a többnyire középszerű irományaimmal, amiket amúgy simán ki lehetne beszélni valamilyen fórumtémában. Mindegy, lényeg az, hogy eljött az én időm. MUHAHAHAHAHA!!

Na, szóval megpróbálok majd rendszeresen írni valamiről. Valószínűleg kevesebb kritika lesz, és próbálok majd kevésbe terjedelmesen fogalmazni, hogy rövidebb bejegyzések készüljenek, de legalább átadjam a (számomra) lényeges információt. Úgyhogy, akkor most hivatalosan is újrakezdeném a blogom…



Egy új korszak kezdete

Nagy lassan kezd beindulni az új év a játékok tekintetében és vele együtt az új generáció is. A konzolháború újból kitört, szinte minden az „Xbox One vs. PS4” témáról szólt, a Nintendo Wii U meg jócskán lemaradva, de előnyét kihasználva, idén próbált jobbnál jobb játékokat ontani magából. A háború még javában dúl, és rengetegen próbálják megfejteni, hogy vajon ki nyeri ezt a korai csatát (pl. üzleti szempontból a PS4?, vagy a Wii U-nak jobb játékfelhozatala van az „újoncokkal” szemben?). Valószínűleg ez az év is róluk fog szólni, ahogy igazán beindul az „újgenerációs” gépezet, de mint PC-s játékost ez engem nem igazán érdekel annyira.

A PC már évek óta másodlagos platformként van jelen a videójátékok piacán, kevés csak PC-re készült játék jelenik meg évente, míg a nagy, minőségi, AAA kategóriájú szuperprodukciók sokszor több hónapos késéssel érkezik a játékosokhoz. Mondjuk ez az utóbbi kijelentés már kevésbé állja meg a helyét, hiszen az utóbbi években nagy javulás történt ilyen téren, de sajnos ez még mindig nem ritka eset. Azonban a kulcsszó a PC-vel kapcsolatban az a „javulás”, ugyanis az előző generáció alatt a platform megjárta a poklot, sokan már-már temetni akarták, de az utóbbi években olyan mértékben nőtt a PC-s játékipar, hogy amellett nem lehet szó nélkül elmenni. Következzék egy rövid visszatekintő a PC „előző generációjáról”.



A letűnt kor

Réges-rég, mikor még a Lucasarts is életben volt, az egyik szóvivőjük tett egy kijelentést, hogy bizony nem lesz PC-s Star Wars: The Force Unleashed, ugyanis szerintük az akkori átlagos PC-s konfiguráció egyszerűen képtelen elbírni a játékukkal (ill. nincs akkora felhasználó réteg, amiből profitálni tudnának egy porttal). Nekem ugyanekkor egy átlagos konfigurációm volt, és a Crysis, ami akkoriban technikailag és látvány szempontjából az egész játékipar netovábbja volt, magas beállítások mellett vígan elfutott alatta. Úgyhogy a PC-s közösség egy emberként röhögte ki a Lucasarts béna kifogását. Ez 2008-ban volt, és egy évvel később meg is kapta a PC-s tábor a Star Wars: The Force Unleashed játékot. Ez volt a megszokott trend az előző generáció elején, ahol a PC-t kb. csak szidták a játékkészítők, mivel alig volt nyereségük benne, a kalózkodás elképesztő méreteket öltött, illetve nem igazán tudták implementálni az akkoriban új dolognak számító letölthető tartalmakat a PC-s játékoknál. A konzolpiac sokkal nyereségesebb, kedvezőbb volt, így hát az lett az elsőszámú célcsoport, a PC-sek meg később kaptak egy használható portot, amiben az összes extra tartalmat megkapták. Ez történt The Force Unleashed-el is, de ugyanez igaz az új Mortal Kombat-ra, vagy az Injustice-ra, pedig ezek tavaly jöttek ki. Véleményem szerint a PC-s játékipar mélypontját jelentette a Star Wars: Force Unleashed mizériája, mivel a platform több lényeges hiányosságára mutatott rá, ami szerencsére a generáció végére többnyire orvosolva lett.

Az egyik komplex hiányosságra a digitális elosztó rendszerek, mint a Steam vagy a Uplay jelentették a megoldást. A PC-s játékipar jellegzetességei miatt a hagyományos elosztó rendszerek túlságosan költségesek, nem termel annyi hasznot, mint mondjuk egy konzolos játéknál. A Steam nem csak azt érte el, hogy a játékosok elérhető áron kapják meg a kívánt játékokat (köszönhetően a rendszeres leárazásoknak és akcióknak), hanem még a kiadók és fejlesztőknek is jók, hisz ezzel könnyebben átláthatják a PC-s piacot, mint azt korábban tudták. Azonban a Steam egy könnyebb utat is mutatott a kisebb játékfejlesztőknek, aminek hatására a PC kb. az elsőszámú platform lett az indie játékoknak. Ugyanekkor a PC újra felfedezte a múltját a Good Old Games nevű oldallal, ami mára odáig fejlődött, hogy már-már konkurenciát jelent a Steam-nek. Tehát ezeknek a rendszereknek a fejlődése adott egy alternatívát a nagyobb játékfejlesztőknek, hogy a játékaikat nyereségesen értékesíthessék.

Persze az üzleti oldal egy részét képezi a PC-s platform javulásának. Ha az előző generációra gondolunk, mindhárom nagy konzolnak megvolt a maga kis személyisége. Az Xbox 360 a Gears of War-jaival és a CoD népszerűségével egy bulizós tinédzser réteget kötött le, míg mondjuk a PS3 az Uncharted-del egy fiatal felnőtt réteget célzott be, a Wii pedig egy kedves családi konzol volt. A PC-s közösségre meg az egész generáció alatt úgy tekintettek, mint az elitista, „árja fajra”, ami főleg csak grafikai szempontból volt igaz, ugyanis a játékok tekintetében nehezen lehet ezt gondolni. Vagy legalábbis nem hinném, hogy egy „árja faj” megelégedne olyan csak PC-s műfajokkal, mint a kalandjáték, vagy az RTS, old-school RPG és MMO játékok. Mondjuk az elitista az teljesen igaz. Lényeg az, hogy ebben a generációban a World of Warcraft szinte egymaga életben tartotta a PC-t, a Starcraft és folytatása pedig egy meghatározó részét képezik az e-sport történelmében, míg annak a jövőjét a League of Legend és a DoTA jelképezik. Ezek mellett a PC a kreatív egyének platformja is, hisz mindenféle moddal kiegészítik a játékaikat. A Skyrim és a Minecraft ezeknek ékes példája. Az újonnan jött indie játékok pedig felélesztettek olyan rég letűnt műfajokat, amik egy nosztalgikus érzést hoztak el a tapasztaltabb (értsd: öreg) játékosoknak. Bár a PC a generáció végére egyfajta mindenes platform lett, az elitista hozzáállás mellett azért egyfajta komolyságot, elhivatottságot is tükröznek a PC-s játékok. És úgy érzem ezt kellene még erősíteni, hogy platform jobban kitűnjön a három nagy konzol mellett.




Mit hoz majd a jövő?

A javulás ellenére így sem teljesen áll jól a PC szénája, főleg úgy, hogy a kalózkodás még mindig egy óriási probléma, illetve a platformot és a közösséget becsmérlő szerencsétlen megszólalások (mint pl. az nemrég történt az Assassin’s Creed 4-gyel kapcsolatban) sajnos még mindig dögivel vannak. Azonban pár érdekesebb játékra figyeltem fel, ami egy lehetséges irányt jelenthet a PC-nek. Ugyanis az olyan játékok, mint a Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst, vagy a Metal Gear Rising: Revengeance ritkaságba mennek. Ha elkezdődne egy olyan trend, amitől régebbi kizárólag konzolos játékok jelennének meg PC-n, az egy óriási lépés lenne a platformok egyesítéséhez. Hisz ki ne szeretne játszani egy Uncharted-del, vagy egy Heavy Rain-nel PC-n? Persze ez csak egy álom. De ha már egy mindenes platform a PC, akkor miért ne történhetne ez? Mindenesetre most egy jó helyzetben van a PC, és remélhetőleg még egy darabig úgy is lesz.
Vagy legalább nem kezdik el temetni egyhamar…

Hozzászólások

Lovi Tommy
1 | Lovi Tommy 2014.01.29. 22:44
érdekes gondolatok, bár a jövőről szóló véleményedből többet is olvastam volna :)
xeLaR
2 | xeLaR 2014.01.31. 16:03
Nem akartam többet írni már a végén, kicsit hosszú lett ez az írás is sztem, úgyhogy azon a részen kurtítottam egy picit.
De amúgy sincs túl sok elképzelésem a jövőről, azon kívül, hogy a PC-nek nagyobb szerepe lesz, ami főleg a kisebb költségvetésű és indie játékok terén lesz. Pl. az egyik tegnapi hír a Next Car Game sikeréről egyrészt azt igazolja, hogy vannak még kiaknázatlan területek, amit pl. egy Kickstarteren keresztül meg lehet csinálni, de félek, hogy az a buborék is ki fog pukkanni. Másik probléma, hogy a nagy blockbuster játékoknak elvileg eszement költségvetéseik vannak, amitől sokan várják, hogy az iparág bekrepál egy kis időre. Az olyan hírek, miszerint az új Tomb Raider a többmilliós eladásával csalódást jelentett a kiadónak, az picit gázul jön le számomra. Az meg, hogy a régi PC-s zsánerek újjáélednek, és van igény rájuk akár azt is jelentheti, hogy a kisebb, rövidebb játékoké jövő.

Be kell jelentkezned, ha hozzá szeretnél szólni!

A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.