Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

bleem!

2000.03.13. 00:00 | szerző: Dino | Ismertető/teszt

Az emulátorok a számítógépes szoftverek egy érdekes kategóriáját képviselik. Segítségükkel más gépeket, illetve más operációs rendszereket láthatunk viszont gépünkön, anélkül, hogy a hardveren bármit is változtatnánk. Egy megfelelő szoftver installálása és futtatása után máris a másik gépen megszokott környezet kerül elénk. A fejlettebb emulátorok ráadásul még az eredeti rendszer programjainak futtatására is képesek, mely több szempontból is érdekes lehet. Egyrészt egy korábbi gépen használt meglévő programjainkat futtathatjuk, megkímélve magunkat esetleg újabb költségektől (persze megkérdőjelezhető mondjuk egy C64-es adatnyilvántartó program használata PC-s környezetben), másrészről viszont régi kedvenc játékainkat ismét elővehetjük. Emulátorok már elég régóta léteznek, C64-en például volt egy MS-DOS emulátor, ami inkább csak egy poén volt, a fordítottja - tehát a PC-s C64 emulátor - viszont már egy igen komoly és népszerű programmá nőtte ki magát, mely rengeteg felhasználót szerzett magának, mivel sokan szeretik a nosztalgiát, és újra előveszik a régi programokat.

bleem!

A bleem! végső soron egy újabb fejezetnek tekinthető az emulátorok történetében. Amellett, hogy egy játékgépet, a Sony PlayStationt emulálja, és nem egy hagyományos számítógépet, igazából nem is nevezhető emulátornak a szó hagyományos értelemében. Az emulátorok készítői ugyanis a gépek hardverét megvizsgálva építenek fel egy olyan szoftvert, mely pontosan azt csinálja, amit az a másik gép hardveresen végez. A bleem! fejlesztői (egész pontosan két fő, közülük is legfőképpen Randy Linden, a programozó) más oldalról közelítették meg a dolgot: azt vizsgálták meg, hogy a játékok futása során hogyan viselkedik a gép, milyen eredménnyel jár az egyes utasítások végrehajtása, mi kerül a regiszterekbe, illetve mi változik még a memóriában. Ennek eredménye az lett, hogy a bleem! futásához nincs szükség a PlayStation jogvédett ROM-kódjára. (Amúgy éppen ilyen problémák akadályozták meg például az UAE nevű Amiga emulátor elterjedését, annak futásához ugyanis mindenképpen szükség van a gép ROM-jának tartalmára, mely csak egy Amiga gép birtokában lehet jogosan nálunk.)

Randy Linden tehát nyomon követte a PlayStation játékok futását, és ez alapján elkészítette a bleem!-et, ami miatt a Sony a megjelenéskor rögtön be is perelte őt. Szerencsére az első bírósági tárgyalás elutasította a Sony vádját, így a bleem! árusítását nem sikerült betiltaniuk. A következő tárgyalás amúgy április 24-én lesz, a bleem! készítői azonban bíznak saját igazukban. (A Connectix PlayStation emulátora korábban megbukott abban a vádpontban, melyet a bleem! ellen nem lehetett elfogadni, a Connectix programozói ugyanis használták a PlayStation védett ROM-kódját.)

bleem!

Sokan kérdezhetik, hogy mi haszna van PC-n egy konzol-emulátornak, amikor sokkal jobb játékok is vannak PC-n, mint PlayStationön. Nos, a válasz többféle is lehet. Vannak például olyan játékok, melyek nagyszerű konzolos programok, PC-s átiratuk azonban egyáltalán nincs (pl. Gran Turismo, Tekken, Spyro), vagy csak később kerül a boltokba, mint a konzolos verzió (pl. Driver, Final Fantasy VIII). Akinek PlayStatione van, de szeretne továbblépni és egy PC vásárlása mellett dönt, nem biztos, hogy ki akarja dobni korábban megvett játékait. Az emulátor segítségével lehetősége nyílik ezek futtatására. Még egy PlayStation birtokában is lehet oka az embernek egy bleem! beszerzésére: egyrészt annak segítségével nem kell magával vinnie a konzolt PC-s barátaihoz, elég, ha a bleem!-et viszi, mely sokkal kisebb helyet foglal. Ugyanígy nyílik lehetőség például a munkahelyi gépen vagy egy notebookon útközben játszani a PlayStationös programokkal. Mindezek mellett pedig még egy jelentős különbség van a konzolon és a bleem!-en futó játékok között: a PlayStation maximális felbontása 320*200, a PC-k viszont ennél sokkal többre, akár 800*600-as felbontás feletti grafikára is képesek, a 3D gyorsítóknak köszönhetően pedig sokkal részletesebb grafika jeleníthető meg a PC képernyőjén.

Ennyi bevezető után nézzük, mit is kapunk, ha megvesszük a bleem!-et. A sárga doboz inkább valami mosószerhez hasonlít, méretben ráadásul valamivel nagyobb a hagyományos játékok dobozánál, annak ellenére, hogy egy CD mellett más nem található benne. A gyors installálás után (mindössze 1,5 MB kerül a winchesterre!) már el is indíthatjuk a bleem!-et, mely művelethez mindenképpen szükségünk van a CD-re, anélkül az nem hajlandó elindulni. A licenc elfogadása után már a program főképernyőjét láthatjuk, kis gondolkodás után pedig kinyílik a CD-ROM tálcája, és egy PlayStation játék behelyezését kéri a program. Mindenek előtt érdemes eltölteni kis időt a beállításokkal, beállítani a 3D grafika paramétereit, hogy billentyűzetről vagy gamepadről szeretnénk irányítani a játékokat, stb. Ezután már indíthatjuk is a kiválasztott programot. A CD behelyezése után, amennyiben nem találja a program a játék sorszámát az adatbázisában, egy figyelmeztetést kapunk, hogy nem biztos, hogy jól fog futni a játék. Ez jelentheti azt, hogy még nem tesztelték a programot a bleem!-mel, de az is lehet, hogy tesztelték, de nem futott. Ennek ellenére meg lehet próbálkozni a futtatással. Ha szerencsénk van, minden rendben el fog indulni, és már játszhatunk is.

bleem!

A grafika azért a PC-s játékokhoz viszonyítva nem nevezhető valami szépnek. Igaz, hogy a 320*200-as felbontásban tárolt bitmapeken nem igazán lehet javítani, és a PlayStation felépítése miatt a textúrák se olyan felbontásban vannak a CD-ken, mint pl. a Quake 3 Arena-ban, de valahogy mégis többet vártam a reklámozott Direct3D támogatástól. A Driver például sokkal csúnyábban nézett ki, mint PC-s változata, ahogy ez a mellékelt képen is látszik. A hangok is kicsit érdekesen szóltak, de ebben a tekintetben nem igazán volt összehasonlítási alapom, az ECTS-en, amikor kipróbálhattam egy PlayStationt, a nagy hangzavar miatt nem igazán lehetett a játékok hangjára figyelni. A program a készítők listája alapján mintegy 350 programot képes futtatni jelen pillanatban, persze ezek megjelenése elég vegyes, van, amire éppen hogy rá lehet fogni, hogy fut, mert például a grafika akadozik, vagy egyszerűen más okból irányíthatatlan a játék. De azért érdemes próbálkozni, van, ami elég jól fut a bleem!-mel.

A bleem!-et egyébként folyamatosan frissítik, ráadásul elég nagy pozitívum az, hogy a vásárlók ingyen juthatnak hozzá a frissítéshez, ha már rendelkeznek a program CD-jével. (A frissített verzió is ellenőrzi induláskor a CD jelenlétét.) Jelenleg az 1.5b verziónál tartanak a készítők, és verzióról verzióra egyre több játékot támogat már a program.

bleem!

Akinek van egy jó kis PC-je, és soha nem játszott konzollal, annak semmiképpen nem tudjuk ajánlani ezt a programot, nagyot csalódna az egészben. Aki viszont meg szeretne válni PlayStationétől, de pár játékkal még szeretne játszani, vagy egyszerűen szereti a konzolos játékokat, annak jól jöhet ez a program, melyet a www.bleem.com oldalról rendelhet meg. ■

bleem!

értékelés

bleem!

Pozitívumok
  • Elég sok PlayStation játék fut vele
  • Ingyenes frissítések
Negatívumok
  • A grafika gyengébb a PC-n elvárt színvonaltól
  • Nem fut az összes játék, sok pedig csak gyenge minőségben megy
Minimális rendszerigény: Pentium 166 MMX, 16 MB RAM, 4xCD-ROM
8,5

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.