Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Evolva

2000.05.01. 00:00 | szerző: Dino | Ismertető/teszt

A Computer Artworks csapat játékprogramról eddig nem volt ismert, elsősorban az Organic Arts programok készítése fűződik hozzájuk, melyekben szép színes és érdekes organikus formákat, alakzatokat tervezhettünk számítógépünkön sok-sok paraméter állítgatásával. Az Evolván meg is látszik grafikával kapcsolatos előéletük, hiszen a korábbi programjaikban látható organikus alakzatok ebben a programban is megtalálhatók.

Evolva

Kezdjük a történettel. A játék a távoli jövőbe visz minket, amikorra a génsebészet olyan szintet ér el, hogy különleges lényeket sikerül előállítaniuk a kutatóknak. A Genohuntereknek - azaz génvadászoknak - elnevezett lények erős harcosok, melyek áldozataik legyőzése után azok génjeit bele tudják építeni saját szervezetükbe, ezzel javítva különböző tulajdonságaikat. Egy nap egy földönkívüli parazita elkezdi megfertőzni az univerzum bolygóit, szétszórva magjait és növekedve rajtuk, saját védelmére pedig ellenséges lényekkel népesíti be a bolygókat. A játékos feladata egy négyfős Genohunter csapattal megállítani a parazita terjeszkedését és elpusztítani mindent, aminek köze van hozzá.

Az Evolva alapjában véve egy külső nézetes 3D akciójáték, melyben azonban nem egy, hanem négy lényt irányíthatunk. Mindegyik más tulajdonságból jeleskedik, az egyik gyors, a másik ügyes, a harmadik erős, a negyedik pedig okos. Egyszerre persze közvetlenül csak az egyiküket irányíthatjuk, de ezzel egyidejűleg a többiek szemszögéből is követni tudjuk az eseményeket a képernyő alján lévő négy kis kijelzőn. Bármikor átválthatunk másik Genohunterre, csoportba állíthatjuk a körülöttünk lévőket, így követni fognak, de lehetőség nyílik arra is, hogy parancsot adjunk nekik, hogy menjenek valahova, vagy támadjanak meg valamit. Az irányítás elég egyszerű: az FPS-eknél elterjedt WASD gombokkal mozgunk előre és oldalra, az egérrel pedig körbenézhetünk. Emellett külön gomb szolgál a parancsmódba váltásra, ilyenkor egy általunk választott harcosnak adhatunk parancsot, vagy az erre szolgáló gomb megnyomásával a programmal választathatjuk ki az éppen legjobb kondícióban lévő Genohuntert.

Evolva

A program küldetésekből épül fel, melyek fokozatosan nehezednek. A küldetések általában a bolygó egyes területeinek megtisztítását jelenti, azaz el kell pusztítanunk minden ellenséges lényt, megvédenünk a békés élőlényeket, megtalálnunk a parazita fészkét, stb. Mindez óriási pályákon játszódik, de eltévedni szerencsére nem nagyon lehet, az éppen általunk irányított Genohunter kijelzőjén láthatjuk, merre is kell mennünk. (Gondok maximum azzal lehetnek, ha elkóborlunk az egyik lénnyel, és nem találunk vissza a többiekhez, de ilyenkor átválthatunk egy másik ) Persze nem feltétlenül kell követnünk ezt az irányt, sok helyen jó is, ha bejárjuk az egész pályát, megölve az összes lényt és begyűjtve génjeiket.

A játékban igen egyéni és érdekes újítás a génmanipuláció. Ha bárkit legyőzünk, és utána széttrancsírozunk, annak génjei átáramlanak a közelben álló Genohunterekbe. Sokféle gén van, például a gyorsaságot, ugrást, páncélt befolyásoló gének, vagy a különböző "fegyverzetet" biztosító gének, a karmolás, lövés, lángszórás, bombahajítás, láthatatlanság, pók küldése, stb. Ha elegendő gén összegyűlik, beléphetünk a mutációs képernyőre. (Ha egy új típusú tulajdonsághoz is hozzájutottunk, azt a villogó génmennyiség-kijelző sáv tudatja velünk.) A mutációs képernyő elég egyszerű, egy gomb megnyomásával két lehetőséget ajánl fel a program, melyek különböző mutációkat jelentenek. Kiválaszthatjuk a jobban tetszőt, vagy új lehetőségeket kérhetünk. Mindegyik mutáció során változnak a meglévő tulajdonságok, a legjobb persze az, ha pozitív irányban, de sok mutáció során egy képesség javítása a többi rovására is mehet. Ez persze nem baj, de érdemes gondolkodni, hogy milyen irányban fejlesztjük harcosainkat. Egy nagyobb szakadék átugrásához például szükséges lehet az ugrási képesség javítására, így nem árt arra figyelnünk, hogy miközben egy-egy képességet a maximális felé növelünk, a többi elkezdhet csökkenni.

Evolva

Mint ma már egyre több, történettel is rendelkező akciójátékban, úgy az Evolvában is szerepet kap a gondolkodás. Egyrészt nem kell mindenkire lőnünk, elég csak az ellenséges lényeket kinyírnunk. (Sőt, a nem ellenséges lényekből minél többnek életben kell maradnia.) Másrészről nagy hangsúlyt kap a csapatmunka is. Ha jól döntünk arról, hogy mikor melyik harcost irányítjuk, és a többiek feladatát is jól kiosztjuk, sok időt spórolhatunk meg. Persze néha jobb, ha mi irányítjuk keresztül mind a négy Genohuntert egy-egy veszélyesebb szakaszon (pl. aknamező), mert a program mesterséges intelligenciája nem ér fel a mi ügyességünkkel. Harcosaink például szinte teljesen vakon követnek minket, ha egy újranövő aknaként működő növényekkel teli folyosón rohanunk keresztül, ők nem fognak arra figyelni, hogy mikor robbannak a növények, és ennek megfelelően szlalomozni, hanem egyszerűen keresztülrohannak a robbanásokon. Másik ilyen példa, hogy ha valamit használni kell a továbbjutáshoz - mondjuk a láthatatlanságot -, akkor erre nem jönnek rá maguktól, és megállnak az akadály előtt.

Érdekes dolog még a játékban a kétkomponensű bomba. Ehhez két különböző színű "tojást" kell összeszednünk a pályán. Egy Genohunternél csak egy ilyen tojás lehet, így vagy egy lénnyel rohangálunk sokat, vagy megfelelően irányítjuk a másikat. Ha két különböző bombát lerakunk, azok pár másodperc múlva egy óriási robbanással semmisülnek meg, ledöntve esetleg az ott álló sziklákat vagy kristályokat. Azért nem pusztíthatunk el a pályán bármit, csak az előrejutás szempontjából lényeges falakat. A fegyverekről még annyit lehetne megemlíteni a mutációk ismertetésénél leírtakon túl, hogy mindegyiknek van valamiféle másodlagos, erősebb üzemmódja is, ilyenkor pár másodpercig tart a feltöltés, majd utána lőhetjük ki például az erősebb bombát, vagy a lángszórás helyett egy tűzgolyót vághatunk az ellenfélhez.

Evolva

A stratégia fontosságát jelzi még például az a pálya is, melyen két külön csoportban, egymástól igen távolról indulnak el a Genohunterek. A stratégia ott jön elő, hogy az egyik csapattal meg kell szereznünk a kétkomponensű bomba alkotóelemeit, majd pár szikla között áthajítanunk a másik két harcosnak, hogy azok ledönthessenek egy sziklát, mely a lávára rádőlve megnyitja előttük az utat.

A készítők beletettek többszemélyes játékmódot is az Evolvába, melyben Genohunterekkel deathmatchelhetünk egymás ellen. Ha a mutációt is engedélyezzük, a pályákon alapból szanaszét heverő sok holttestnek köszönhetően igen erőteljes harcosokat alakíthatunk ki, persze ha el tudunk bújni ellenfelünk elől a mutáció idejére. Egyébként vagy az alap Genohunterek közül választhatja ki a játékos a neki tetszőt, vagy a küldetések során kialakított csapatból. Ez a játékmód amúgy igazából semmi különöset nem nyújt, látszik, hogy csak azért került bele a programba, mert kötelező tartozéka a mai játékoknak.

Evolva

A grafika annyira nem rossz, de egy idő után igen unalmas mindenütt ugyanazokat az elmosott textúrákat látni. A növények levelei siralmasan néznek ki, a különböző lények kidolgozása viszont elég jó, érdekesen alakítottak át például a békát, struccot vagy a pókot mindenféle futurisztikus kinézetű élőlénnyé. Sajnálatos még, hogy ennél a programnál is köddel oldották meg az objektumok számának csökkentését, tehát bizonyos távolságon túl csak a nagy szürkeség látható. Ez a távolság ráadásul nem is olyan nagy, ami elég negatív, ha az ellenség támadását várjuk.

A játék zenéje nem valami nagy szám, és (szerencsére) nem is mindig szól. Valami techno-jellegű dallamot tettek be a háttérbe, de igazából nem is figyel oda rá az ember. A hangokról se lehet sokat mondani, robbanások, nyögések, egy-két üvöltés, meg az egészségnövelő tojás "csipogása" hallható néha.

Evolva

Az Evolva egy igen újszerű akciójáték, jópofa ötletekkel, de nem teljesen tökéletes kivitelezésben. Az egyhangú grafika ellenére mindenesetre hosszú ideig le tudja kötni a játékost, hiszen egy-egy pálya teljesítése órákba is beletelhet, mely során nem leszünk híján az izgalmaknak. Szerencsére nem rontották el a készítők az ember kedvét egy béna játékmentési funkcióval, azaz bármikor menthetjük az aktuális állást. Az akciójátékok megszállottainak mindenképpen csak ajánlani lehet, kivéve a multiplayer megszállottakat. ■

EvolvaEvolvaEvolvaEvolva

értékelés

Evolva

Pozitívumok
  • Jó ötletek
  • Hosszú, izgalmas küldetések
  • Lényeges a taktika is
Negatívumok
  • Unalmas környezet
  • Béna zene és egyszerű hangok
  • Közeli köd
Minimális rendszerigény: Pentium II 233, 64 MB RAM
8,2
Evolva
A legutóbbi Evolva cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?