Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Metal Fatigue

2000.10.27. 00:00 | szerző: Cseló | Ismertető/teszt

"Na, egy újabb robotos stratégiai játék" - legyintettem, amikor megláttam, de azért úgy éreztem, érdemes lenne kipróbálni. Nem is bántam meg: várakozásommal ellentétben a játék egy igen jól megkonstruált alkotásnak bizonyult. Rég nem játszottam ilyen hangulatos real-time stratégiai játékkal. Az alapszituáció a megszokott ugyan, de a játékmenet ezt teljesen feledteti. Az emberiség fejlődött, majd elkezdte felkutatni a csillagokat, de mindenhol csak kipusztult civilizációkat talált. Ez szöget ütött a főnökök fejébe, és elkezdték keresni a pusztulások okát. Rá is jöttek, egy idegen civilizáció tehet erről. Na valahogy itt lépünk be a játék menetébe. Persze az emberiségről tudni kell, hogy nemigen fér meg még magával sem, így találunk rögtön három óriásvállalatot, amiből választunk egyet, melynek igája alá kívánunk hajtani egyet-mást. Innen a játék a stratégiát kedvelőknek ismerős lesz. Irtani kell a másik két vállalatnak az egységeit, meg néha beleütközünk idegen eredetű dolgokba. Ezekről annyit kell tudni, ha mozognak, akkor általában ellenségesek, tehát irtandók. Említettem, hogy real-time játékkal van dogunk. Ez teljes mértékben igaz, sőt nem elég real-time-nak lennie, ez az egyik "legrealtimeabb". Ez alatt azt értem, hogy a játék sebességét sem lehet szabályozni. Ez lehet pozitív is, amitől jól pörög a játék, de van negatív hatása is, amihez nem árt tudni: a játék általában egyszerre három szinten zajlik. A legfelső szint a bolygó felett elhelyezkedő aszteroidák felszíne, alatta található maga a bolygó felszíne és hogy teljes legyen az élvezet és a káosz, van egy földalatti rész is, ahol magad vághatsz labirintusokat, illetve termeket. Ha valaki elkezd játszani a MF-gel, csupán ezt a három szintet kell egyszerre átlátni pörgő menet mellett. Először picit zavaró, de e nélkül fele ennyire sem lenne jó játék

Metal Fatigue

Ejtenék pár szót a játék menetéről. Az energia fontos tényező minden stratégiai játéknál, ez itt is így van. A drága kincset hover truckjaid segítségével nyered ki lávatavakból, vagy a szintén hover truckok által az aszteroidákra telepített nappanelekből. Ha van energia, minden van. A játékot általában megelőzi a prebuilding rész, melyben a rendelkezésedre álló energiából építhetsz saját ízlésed szerint egy alapbázist. Nem árt azért tartalékolni energiát a játékra is, mert nagy szükség lesz rá. Sok épület van, így sok jármű, illetve Combot rész, amit a prebuilding során nem építhetsz. Célszerű nyomni pár hover truckot, mert ezek csinálnak mindent. Energiát biztosítanak, épületet építenek, és épületek mellett járművet is javítanak, akár a csata közepén. Ha az előépítkezés során nincs lehetőséged aszteroidára építeni, mindenképpen érdemes legalább egy Outpostot és mellé pár hover truckot készíteni, hogy minél hamarabb feljuss. Az aszteroida kimeríthetetlen energiaforrás, ami a győzelmet jelenti általában. Ha valaki van már más aszteroidákon (mindig van), azt minél gyorsabban kergesd le onnan. Ha az aszteroidákat elfoglaltad, már csak a repülők ritka bosszantásától kell tartanod, illetve mikor megjelennek a repülő Combotok, már tőlük is, ez a keményebb. A földön persze ekkor már folyik a vér és az olaj. Annyiszor emlegettem már ezt a Combot kifejezést, most elárulom mit is takar. A Combotok köré íródott maga a játék. A Combotok nem mások, mint igen nagy (30-40 m magas) robotok. Ezeket négy darabból rakod össze: két kéz, láb, törzs. Persze mindegyik fajta részből minden óriásvállalatnak más van, és ezeken belül is rengeteg fajta. Ennél fogva baromi jól lehet kirakózni velük. Minden huncut darab rendelkezik valami jól kitalált gyilkolásra alkalmas fegyverrel, ami a kalapácskéztől a szőnyegbombázó törzsön keresztül a repülő lábig terjed. Egyszerűen miden van... A csatákban ezeknek a gépeknek jó hasznát vesszük, persze csak ha jól összeválogattuk a testrészeket és profi pilótákat ültettünk bele. Egy ilyen robot egy egész raklapnyi tankot vagy repülőt el tud intézni. Ezt persze az ellenség is tudja és a támadások zömét ilyen Combotokra alapozzák. Egyetlen hátrányuk, hogy néha széthullanak, főleg ha egy másik püföli őket. Igaz, csak a kezük esik le, amit a csata után jó esetben a Combot, rossz esetben a hover truck hoz vissza a bázisra.

A Combotokra amúgynemcsak messze hordó fegyverek vannak (gépágyú, rakéta, plazma ágyú, stb.), hanem közelharcra is alkalmas felszerelések is (pajzs, lézerkard, kalapácskéz, stb.). A Combotok igen szépen és változatosan verekednek, ölik egymást. Sokáig el lehet nézni őket, mert mindig mutatnak újat. A bunyós részt nagyon jól megcsinálták. Pár hátránya azért a robotoknak is van: a földalatti szintekre nem lehet őket levinni, tehát a harctér egyharmada kiesett, és fönn az aszteroidák között is csak a repülésre képes egyedek mozoghatnak, igaz, ide legalább fel lehet küldeni bármelyiket.

Metal Fatigue

Támadóegységekből van másfajta is, igaz, hatékonyság szempontjából nagyságrendekkel lemaradnak a Combotok mögött, mégis néha (pl.: föld alatt) csak ezek használhatók. A földi egységek közül a tankot, rakétáskocsit, valamint az önjáró ágyút emelném ki. Ezek csak az általános gépek, mellettük persze az összes vállalatnak vannak saját speciális egységei. A légi jármű kategória két típusra korlátozódik: hover fighter, hover bomber. Ezt nem igen kell fejtegetni, mert ugyanaz, mint eddig bárhol, azzal a különbséggel, hogy itt nem vadász, hanem jó kis vadászbombázó áll a rendelkezésünkre. A hangárokban persze automatikusan javítódnak. Legnagyobb előnyük, hogy gyorsak és szabadon mozognak a föld és aszteroidazóna között.

A két felső régió után most lássuk az alsó csatákat! Ehhez nélkülözhetetlen a drill truck nevű jármű, ami alapból van minden járműgyárban. Ezzel először felvonót kell építeni, majd lemenni, és lenn alagutakat furkálni. Itt is vannak lávatavak, ide is célszerű erős védelmet kiépíteni, és nem szabad megengedni az ellenfélnek, hogy nagyon elterjeszkedjen, mert ha teleépíti védőtornyokkal az alagútrendszert, több száz tankod rámehet a kezdeti felelőtlenségedre. A tornyok nagyon masszívak, főleg ha többen vannak. Nem utolsó szempont, hogy tudnak mozogni. Ha egymás mellet vannak, pár darab lánctalpas járműveknek szinte lehetetlen átjutni rajtuk.

Metal Fatigue

A küldetés kezdetén lehet fejleszteni, amit az előző pályán elért pontokból finanszírozhatunk. Ezért érdemes a bónuszpontokra hajtani. Ezután jön a prebuilding, majd a játék. Arra figyelni kell, hogy ne húzzuk el nagyon a prebuildinget, mert ha időre megy a küldetés, sokat levesz belőle, mert ezt is méri.

A játéknak persze vannak kisebb negatívumai is. Hiányoltam például az autosave funkciót, valamint azt, hogy nem lehet a sebességet állítani. A grafika se mindenhol tökéletes, de azért elmegy. Szerencsére ezek a negatívumok nem túl vészesek, meg lehet szokni őket.

Metal Fatigue

A Metal Fatigue egy elég jóra sikerült valós idejű stratégiai játék, mely a buta háttértörténet ellenére igen élvezetes játékmenetet nyújt. Ez elsősorban a három szinten folyó harcnak köszönhető: ilyet még nem láttunk korábbi stratégiai játékokban. Másik nagyszerű lehetőség a Combotok építése, melyek igen hatásosak a harcokban. RTS rajongóknak mindenképpen érdemes megpróbálkozni vele. ■

Metal FatigueMetal Fatigue

értékelés

Metal Fatigue

Pozitívumok
  • Hangulatos játék
  • Egyszerű kezelés
  • Pergő játékmenet
Negatívumok
  • Hiányzó autosave
  • Nem állítható az idő múlása
  • Néhol felületes kidolgozottság
Minimális rendszerigény: Pentium 200, 32 MB RAM, 3D gyorsító
Ajánlott konfiguráció: Pentium II, 32 MB RAM, 8 MB-os 3D gyorsító
8,4
Metal Fatigue
A legutóbbi Metal Fatigue cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.