Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Call to Power II

2001.01.16. 00:00 | szerző: Blade Runner | Ismertető/teszt

A múlt év tavaszán megjelent Civilization: Call to Power a nagy hírverés és a Civilization márkajegy fölötti ádáz sajtó- és jogi háború ellenére nem hódította meg a birodalomépítő játékok kedvelőinek a szívét. Sőt, a legfanatikusabb Sid Meier's Civilization rajongók kedvenc játéksorozatuk megszentségtelenítéséről beszéltek a különböző internetes rajongói fórumokon. Miután az Activision egy akár félkésznek is nevezhető terméket adott ki, amely csak a második patch után vált stabillá, valamint elég sok, általuk korábban ígért tulajdonság nem került be a végső verzióba, sokan igazat is adtak az elégedetlenkedőknek. Az egyetlen igazán forradalmi újítás egy olyan programozási nyelv beépítése volt a rendszerbe, amellyel a rajongók is bele tudtak piszkálni a rendszer működésébe. Gyakorlatilag ez a tulajdonság mentette meg a programot attól, hogy ne dobják a játékosok azonnal félre, mint a Civilization sorozat gyenge utánzatát, mert néhány, türelemmel és programozási gyakorlattal megáldott rajongó, időt és fáradtságot nem kímélve a lehető legtöbbet hozta ki a programból.

Call to Power II

Ez év elején kezdtek a hírek csörgedezni arról, hogy a fejlesztő cég a régi program toldozgatása-foldozgatása helyett egy teljesen új verziót készít, új fejlesztői stábbal. Az előzmények ismeretében a legtöbben - érthetően - kicsit szkeptikusak voltak. A változás szerencsére azonnal érezhető volt, mert az új fejlesztők már a kezdet kezdetétől sokkal több energiát fordítottak a rajongói kérdések megválaszolására, és - bevallottan - sok, a programba beépített tulajdonság, a fórumon elhangzott ötletekből és kérdésekből került végül is a játékba. A játék elkészült. Itt áll előttünk készen a megmérettetésre. A Civilization sorozatból nem kevesebb, mint 4 millió példány került eladásra, és mivel ennek a programnak a célja láthatóan az volt, hogy többet és jobbat nyújtson, mint a Civilization sorozat, ezért úgy gondolom, hogy a legjobb, ha az önálló értékelés mellett a Civilization játékokkal is összehasonlítjuk a CTPII-t. Természetesen említést teszek majd a Sid Meier's Alpha Cenaturi játékról is, amely kimondva-kimondatlanul a Civilization sorozat folytatásának tekinthető nem csak időben, de stílusban, technológiában és koncepcióban is.

Grafika
A Civilization: CTP ebben a játék formában forradalmi újításként vezette be az animált katonai és egyéb egységeket. 16 bites színskálát használt, és szemet gyönyörködtető tájakat, benne városokat varázsolt a képernyőre. Az új verzió finomításokkal és új egység grafikákkal kiegészülve, gyakorlatilag átvette az eredeti rendszert. A fordulónkénti stratégiai játék típusnál a legfontosabb az, hogy a játékos egyértelműen képes legyen arra, hogy a különböző egységeket, a városokat és magát a terepet egyértelműen és könnyen felismerje és a stratégiai döntéseihez szükséges információkat a képernyőről könnyedén leolvashassa - egyfajta élő térképként - ezért ez a grafika tökéletesen megfelel a játék céljára. A színválasztás, egyfajta világoskékes, világoszöldes és sárgás árnyalat, az interfész részek szürke alaptónusával, az egész grafikának kellemes összhatást adott, amelyet nem fárasztó és nyomasztó órákon keresztül nézni, így én ezt is pluszként értékelem. Számítógépes animációk kísérik a különböző világcsodák elkészítését, már amennyiben a játékosnak sikerül felépítenie azokat. Ezek a kis filmecskék elég jónak nevezhetők, de nem érik el a legutóbbi évek színvonalát. Hogy egy kicsit haza is beszéljek, az Imperium Galactica II átvezető filmjei minőségüket tekintve fényévnyi távolságban vannak a CTPII filmjeitől.

Call to Power II

A grafikai megoldások sokkal jobbak, mint bármelyik Civilization vagy az Alpha Centauri játékban, a világcsoda filmek kivételével. Véleményem szerint ugyan lehetne jobb és szebb grafikát készíteni, mint amit a játékban felhasználtak, de minek?

Hangok
Kellemes és nagyon visszafogott zenéket hallunk a játék alatt. Még órák múltán sem válik zavaróvá, így én nem is kapcsolom ki sohasem. Akinek pedig más az ízlése, vagy idegesíti a zene, egyrész kikapcsolható az játék indításakor, vagy később bármikor a zene hangerőt le lehet nullázni, és voilá, nincs többé zene! A játék menete alatt, minden fontosabb eseményre hangok figyelmeztetnek, mint például: ha elkészült egy új katonai egységünk. A csaták alkalmával is hangokat hallunk, illetve az egységek animált mozgatását is hangok, zörejek kísérik. (A tank motorja zúg, a lánctalpa csörög, vagy a gyalgos katona átcsoszog egy másik mezőre.) Ezek nem hordoznak lényeges információt, de a játékot hangulatosabbá teszik.

Call to Power II

Mind a Civilization II, mind az Alpha Centauri hasonló jó zenéket és hangeffektusokat vonultatott fel, itt a CTPII semmilyen forradalmi újdonságot nem hozott. (Ami szerintem nem is baj, bár lehet hogy én egy kicsit konzervatív vagyok.)

Játékmenet
Na, ez az alfája és az omegája a stratégiai játékoknak. Az a cél, hogy mi legyünk a legerősebbek, legfejlettebbek, és meghódítsuk a Földet. Kiválaszthatjuk, hogy melyik országot képviseljük, (itt jegyzem meg, hogy a módosíthatóságnak köszönhetően el tudtam készíteni Magyarországot, mint választható civilizáció), és hány ország ellen akarunk játszani. Még jó néhány más lehetőséget beállíthatunk a játék indításakor, de ez egy másik cikket igényelne, így ennek ismertetésétől eltekintek. A játékot egyetlen telepessel illetve a tereptől és a szerencsétől függően esetleg két telepessel kezdhetjük el. Ők alapítják meg az első városokat, és ezzel megindul a harc a világ dominanciáért. A városokban lehetőségünk van olyan épületeket, intézményeket építeni, amelyek bizonyos területeken segítik a városunk illetve a birodalmunk fejlődését. Ezen kívül a városokban készülnek a katonai és egyéb speciális egységeink és újabb telepeseink is, illetve itt készíthetjük el a világcsodákat. A birodalmunk megalapítását követően azonnal, a városaink földrajzi elhelyezkedését körvonalazva megjelenik a birodalmunk határa. Ez azért fontos, mert csak a birodalmunk határain belül tudunk utakat építeni, farmokat, halgazdaságokat, bányákat, stb. telepíteni, illetve az idegen civilizációk határainkon belül tartózkodó katonai egységeit felszólíthatjuk a távozásra, diplomáciai úton. A diplomáciában kérhetünk vagy adhatunk pénzt, felfedezést és még számtalan más dolgot, illetve különböző szerződéseket köthetünk. A háború a diplomácia végső változata így városainkban katonai egységeket is készíthetünk. A katonai egységeinket pedig hadseregekbe szervezhetjük, és attól kezdve együtt mozgathatjuk. Egy hadsereg maximum 12 katonai egységet tartalmazhat. Fontos azt is megtanulni, hogy milyen egységek milyen szerepet töltenek be. Vannak elsővonalas harcoló, tüzérségi és oldalról bekerítő egységek. Ezek kiegyensúlyozott serege képes az ellenség erődített városait is bevenni nagyobb veszteségek nélkül, míg akár egy nagyobb, de azonos egységekből álló sereg is elvérezhet a falak előtt. A harc alatt, ha mi voltunk a támadó fél, és azt látjuk, hogy reménytelen az ellenséget agyonütni, lehetőségünk van a visszavonulásra. A játék későbbi fázisában tenger alatti városokat építhetünk, plusz ezeket a városokat speciális egységekkel támadhatjuk, illetve védhetjük, ami érdekes végjátékot jelenthet. Az egész birodalmunk számára érvényes kormányzati berendezkedések közül választhatunk. Mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai, de általában kijelenhetjük, hogy a később választható társadalmi formák előnyösebbek, mint a játék kezdeti szakaszában találhatók, ezért érdemes gyakran ellenőrizni, hátha egy újonnan felfedezett társadalmi forma előnyösebb számunkra, illetve a birodalmunk számára, mint a jelenleg használt. A játék fontos eleme a kutatás. Érdemes a tudományra sok pénzt, a lehető legtöbbet fordítani, mert a tudományos kutatás teszi lehetővé, hogy egyre erősebb harci egységeket építsünk, és egyre fejlettebb, nagyobb, termelékenyebb, így egyre hasznosabb városokkal rendelkezzünk. A játék legfontosabb erőforrásai a pénz, (ezt ugye nem kell bemutatnom :-) és az infrastruktúra fejlesztés, amit a játékban közösségi munkának neveznek. Az elsővel valamilyen egységet, intézményt, épületet, világcsodát vásárolhatunk meg azonnal, vagy pl. egy másik civilizációt vesztegethetünk meg diplomáciai úton, míg a másikkal utakat építhetünk, bányákat, farmokat telepíthetünk. A fenti játékelemek kiegyensúlyozott használata vezethet birodalmunk megerősödéséhez, és ezáltal a játék megnyeréséhez. Négyféleképpen nyerhetjük meg a játékot:

  1. Mi vagyunk a legfejletteb első helyen álló civilizáció 2300-ban, amikor a játék végetér.
  2. Minden civilizáció alárírta velünk a szövetségi szerződést, ez a diplomáciai győzelem
  3. Minden más civilizációt szépen leirtottunk a terepről, ez a katonai győzelem.
  4. Elkészítjük a Gaia kontrollert, amely soha addig nem látott békét, tisztaságot és jólétet teremt a földön, és mi automatikusan a győztes hatalommá válunk, ez a tudományos győzelem.


A játék kellőképpen összetett, és elegendő információt nyújt ahhoz, hogy élvezetes és kellőképpen gondolkodtató időtöltést nyújtson a játékosoknak.

Call to Power II

A Civilization és az Alpha Centauri játékok szinte teljesen azonos elven működnek. (Mivel ezek voltak az elsők, ezért azt is lehet mondani, hogy a CTP sorozat másolta azokat.)

Mesterséges Inteligencia
A dobozból kikerülő változat elég erős ellenfél az erősebb beállítások esetén. Az a probléma vele, hogy a játék későbbi szakaszaiban, amikor már elég erőssé válik a játékos, akkor a MI, mondhatnám beletojik a gatyájába, és nem mer támadni. Ezt még akkor sem teszi meg, ha a játékos szinte semmilyen komoly katonai erővel sem rendelkezik. Másrészt némelyik világcsoda olyan, hogy a MI agresszióját megakadályozza, vagy legalábbis nagyon nehézzé teszi, és a játékos szavahihető, becsületes magatartása is sokat nyom ilyen esetben a latban. J A MI gyávasága számomra nem probléma, mert én szinte csak "büntető" hadjáratokat folytatok orvul támadó ellenségek ellen, és amikor az már békéért könyörög, szinte minden esetben megkegyelmezek neki. A MI az előző változathoz képest sokkkal kiegyensúlyozottabban fejleszti a városokat, és így az MI által irányított birodalmak is erősebbek lesznek. A városok védelme is sokkal jobb, mint a korábbi változatban, bár nem mérhető az MI stratégiai "gondolkodása" vagy stratégiai pont felismerése az emberi játékosokéhoz. A CTPII MI-je is újraprogramozható a játékosok által, és már készülnek az első olyan változtatások, amelyek a MI-t sokkal komolyabb ellenféllé teszik.

Call to Power II

A Civilization és az Alpha Centauri MI-ja hasonló gondokkal küzd. Amiben a CTPII egyértalműen jobb az az, hogy míg az előbbiek "előre drótozottak", így megváltoztahatatlanok, addig a CTPII-é átprogramozható, változtatható és fejleszthető.

Interfész
A CTP első kiadásában a leggyengébben sikerült elem az interfész volt. Itt végeztek a fejlesztők a valóban lényegi változtatásokat. Az interfész talán nem éri el az Alpha Centauri színvonalát, amely szerintem az interfész "műfaj gyöngyszeme". De könnyen megjegyezhető, megtanulható, rugalmas és a legtöbb parancs vagy információ több úton is elérhető benne. A parancsok kiadásánál már nincsnek össze-vissza vándorolgató katonai egyégek a terepen, bár még ráférne némi finomítás. A mozgatási parancsok végrehajtása a teljes egység és város parancs ciklus végére került, így azok egy fordulón belül bármikor visszavonhatóak, és megváltoztathatóak. A város építési feladata összeállítható, szerkeszthető, abba bárhova új felaldat beszúrható ill. abból törölhető, sokkal jobb, mint amit eddig bármelyik fordulónkénti játékban használtam. Az információkhoz az internethez hasonló "link"-ekenk keresztül is hozzáférhetünk, így ha valamit nem tudunk, vagy további információ alapján szeretnénk dönteni, a link segítségével egyszerüen megkaphatjuk a szükséges információt a súgó rendszerből, amelyet itt Nagy Könyvtárnak (Great Library) hívnak.

Call to Power II

A Civilization vagy az Alpha Centauri kifinomult interfészéhez képest a CTPII interfésze legalább felveszi a verseny a teljesen reménytelen és a használhatalanság határát súroló előző részhez képest.

Többjátékos üzemmód és módosíthatóság
A többjátékos üzemmód csak interneten illetve helyi hálózaton keresztüli játékot teszi jelenleg lehetővé. Talán a következő patch-ben megvalósítják a "drótpostás" és a "meleg szék" (Kettő vagy több játékos azonos gépen és azonos helyen, de fordulónként különböző időben játszik egymás és az MI által irányított civilizációk ellen.) változatokat is. A játék rendszer kapott egy térkép és küldetésszerkesztőt is. Viszonylag egyszerűen kezelhető, és az első küldetések már kezdenek megjelenni az interneten, a rajongói lapokon. A játékkal együtt jár három küldetés, és a világ térképe is, ezen kívül egy rajongói világtérkép is letölthető, illetve az Activision kiadott egy második világháborús küldetést, amely az Activision-től tölthető le. A küldetések és az egyszerűen kezelhető küldetés szerkesztő csak tovább emeli az amúgy is jó program színvonalát. A komolyabb ismeretekkel rendelkező játékosoknak rendelkezésére áll egy, a C nyelvhez nagyon hasonló programozási nyelv, amellyel szinte tetszés szerinti változtatásokat hozhatnak létre a rajongók a játékon belül.

Call to Power II

Sem a Civilization, sem az Alpha Centauri nem rendelkezik olyan széles módosíthatósági lehetőségekkel, mint a CTPII. Az Alpha Centauri többjátékos üzemmódja mind a négy lehetőséget támogatja, míg a Civilization (5 éves!) logikusan csak egy játékos üzemmódot támogatott. Remélem a CTPII fejlesztői komolyan veszik a rajongók kérését, és mind a "drótpostás", mind a "meleg székes" üzemmódot támogatni fogják a jövőben egy újabb patch-ben.

Összefoglalásként annyit mondhatunk, hogy egy nagyon élvezetes és szép játék került ki az Activision-tól a Civilization rajongók legnagyobb örömére. Azt hiszem az jellemzi a legjobban a játékot, hogy szinte egyöntetűen az a rajongók véleménye, hogy ez az a játék, amelyet mindenki várt az előző rész beharangozása után. Most legalább minden működik, és nem az interfésszel való birkózás tölti ki a játékosok idejét. Hosszú órákon át tartó játék alatt egyszer fagyott csak le, ami a mai játékok színvonalát figyelembe véve nagyon jónak mondható. Szerencsére beállítható a fordulónként automatikus mentés, így semmi sem vész el, még lefagyáskor sem. Az újdonságok ugyan nem forradalmasították a Civilization típusú játékokat, de a lécet magasra állították, legalábbis a harci részben, illetve a grafikai megoldásokban. Ez az a játék, amit minden számítógépes játék rajongónak nyugodt szívvel tudok ajánlani. Azt hiszem, hogy az egyik legjobb útja, ha valaki más tipusú játékok után a fordulónkénti stratégiai játékokat is ki szeretné próbálni, ha ezt a játékot kezdi el játszani. Persze egy kis angol tudás nem árt, amíg valaki le nem fordítja az egész interfészt magyarra. ■

Call to Power II
Call to Power IICall to Power II

értékelés

Call to Power II

Pozitívumok
  • Harci képernyő és hadsereg szervezés
  • Szép grafika
  • Visszafogott zene
  • Küldetések és küldetés szerkesztő
  • Beépített programnyelv
  • Stabilan fut
Negatívumok
  • Túlságosan hasonlít a Civilization-ra
  • Gyáva a MI
  • Kisebb problémák az egységek mozgatásánál
  • A "világcsoda" filmek színvonala lehetne magasabb
8,5
Call to Power II
A legutóbbi Call to Power II cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?