Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Battle Isle: The Andosia War

2001.01.18. 00:00 | szerző: Thomas | Ismertető/teszt

Minden PC-s játékstílusnak megvan a maga híres sorozata. Ami az akcióprogramoknál a Doom, a kalandjátékoknál a Monkey Island, a valós-idejű stratégiáknál a C&C, az a körökre osztott stratégiáknál a Battle Isle sorozat. A legelső rész pontosan tíz éve, 1991-ben jelent meg, majd '93-ban és '95-ben jött ki a két folytatás. A Blue Byte ezután valami teljesen újjal próbálkozott, egy csapatszintű, teljesen 3D, körökre osztott stratégiai játékkal, az Incubation-nal, ami csak annyiban kapcsolódott az előző részekhez, hogy ugyanabban az univerzumban játszódott. Most, három év várakozás után végre megérkezett a sorozat legújabb tagja, a Battle Isle: The Andosia War.

Battle Isle: The Andosia War

A történet sokkal inkább tekinthető az első három rész folytatásának, mint az Incubation, bár közvetlenül nem kapcsolódik azokhoz. A helyszín Chromos, az időpont az Új Kor 345. éve. A korábbi részek háborúi már csak legendák. Egy titokzatos, új szekta jelenik meg "Haris Gyermekei" néven, célja Chromos korrupt rendszerének megdöntése és a karizmatikus főpapnő irányításával egy diktatúra létrehozása. A szekta aktivitásai egy titokzatos anyag, az Andosia termelésére koncentrálódnak. Egyre több követőjüknek köszönhetően idővel saját hadsereget is fel tudnak állítani és nekilátnak céljuk megvalósításának. A jelenlegi vezetőségnek nincs más választása, mint a háború kihirdetése, bár nem nagyon van esélyük győzelemre. A két hadjárat 23 küldetése lehetőséget biztosít arra, hogy mindkét oldalról végigjátsszuk a konfliktust, a könyörtelen agresszor, vagy a szabadságharcos oldaláról.

A Blue Byte a valós-idejű és a körökre osztott stratégiai programok előnyeinek eddig soha nem látott kombinációját ígéri. Ezt az új stílust konfliktus szimulációnak nevezték el, lényege, hogy a harcok körökre osztottak, a gazdaság viszont azoktól függetlenül, valós időben működik. A két stílus kombinációja tényleg eredeti, de ettől eltekintve az Andosia War nem sok olyan elemet tartalmaz, amit még nem láthattunk más programokban.

Battle Isle: The Andosia War

A játékmenet két részből áll, egy körökre osztott taktikai fázisból és egy valós idejű gazdaságmenedzselési részből. A taktikai fázis pont olyan, mint bármelyik másik körökre osztott stratégiai programnál. Akciópontjaikat felhasználva léphetünk és harcolhatunk az egységeinkkel, akik a maradékból az ellenség körében őrködnek. A következő körre ismét feltöltődnek az akciópontok és kezdhetjük az egészet előröl. A kézikönyv és a híresztelések ellenére a taktikai fázis egyetlen valós-idejű elemet sem tartalmaz, hacsak azt nem tekintjük annak, hogy ezek a taktikai körök időlimitesek. A rendelkezésünkre álló idő pályánként változik. Kevés egység esetén az időlimit egyáltalán nem jelent problémát, nyugodtan elvégezhetjük amit csak akarunk. A játék vége felé, mikor egyszerre több és/vagy nagyobb csapattal kell mozognunk már nagyon be kell osztanunk az időnket. 30-40 egység mozgatása elég időigényes tud lenni, nem is beszélve az utánpótlásokat szállító hajókról és repülőkről, vagy a javításokat végző járművekről. Amilyen gyorsan telik a mi taktikai körünk, annyira lassan telik a számítógépé. Neki is ugyanannyi ideje van, és többnyire az utolsó másodpercig ki is használja, függetlenül attól, hogy hány egysége van még a térképen. A pálya végén már nem nagyon van más dolgunk, mint várakozni, és ilyenkor hihetetlenül lassan tud telni az idő. Részben ennek is köszönhető, hogy főleg az első küldetések teljesítése szó szerint órákat vesz igénybe, aminek többségét az egységeink mozgatásával fogjuk tölteni, és csak néha futunk bele néhány ellenségbe. A későbbi küldetések már mozgalmasabbak lesznek, de azért nem ártana, ha az egységek akciópontjai több lépésre elegek lennének, és így gyorsabban haladnának.

A gazdaság valós időben működik, függetlenül attól, hogy kinek a taktikai köre fut éppen. A fejlesztéshez, építéshez és gyártáshoz szükséges időt nem a körök számában, hanem valós időben, percekben és másodpercekben kapjuk meg. A két oldal bázisai a konfliktusoktól távol, egy másik szigeten találhatóak. Ezen a szigeten bányászunk, építkezünk, fejlesztünk és gyártunk. Az elkészült egységeket légi és vízi úton szállítjuk el a harci szigetre. Lehetőség elvileg van arra, hogy megtámadjuk az ellenség bázisszigetét, de annak lerombolása nem garancia a győzelemre (hacsak nem ez volt a feladatunk). Bármikor visszatérhetünk a bázisunkra egy picit gazdálkodni, főleg az az idő ideális erre, amíg az ellenfél lép. Mozgalmasabb pályákon nem is nagyon van időnk máskor a gazdasággal törődni. A gép által lényegesnek ítélt eseményekről nem fogunk lemaradni (pl. megtámadják valamelyik egységünket), ilyenkor kapunk egy üzenetet, és a megfelelő gombbal azonnal a helyszínre ugorhatunk. Ez a megoldás persze nem helyettesíti az ellenfél szemmel tartását, és lemaradunk az olyan kevésbé fontos eseményekről, mint pl. egy ellenséges bombázóraj átrepülése valamelyik felderítőnk fölött.

Battle Isle: The Andosia War

A gazdaság alapvetően három nyersanyagra épül: vízre, energiára és vasra. A vízzel nem lesz problémánk, lévén, hogy szigeten vagyunk csak megfelelő mennyiségű szivattyút kell elhelyeznünk a vízparton és kész. Az energia több módon is termelhető, építhetünk naperőművet, szélerőművet, a tengerek apály/dagály áramlását hasznosító vízi erőművet, és az aldiniumot átalakító erőművet is. Az aldinium egy energiát tartalmazó kristály, amit bányásznunk kell, a játék kezdetén csak ilyen erőműveket építhetünk. Mindegyik erőműnek megvan a maga hátránya, az aldinium készletek végesek, a naperőmű hatásfoka felhős időben csökken, a szél ereje folyamatosan változik, a vízi erőmű hatásfokát pedig a két hold mozgása befolyásolja. Az időjárás is a taktikai köröktől függetlenül, valós időben változik, és természetesen nem csak a gazdaságra van hatással. A vas és az aldinium megfelelő helyekre telepített bányákkal termelhető ki. A vasat ezután energia és víz felhasználásával a megfelelő üzemben (steel works) feldolgozzák, majd az így kapott acél egy részét egy másik üzemben (high-grade steel works) tovább finomítják. Összesen tehát hat nyersanyagra kell figyelnünk: energia, víz, aldinium, vas, acél és minőségi acél. A kezelő interfészen mindegyik mennyisége látható, és külön szín jelöli a termelés állapotát (fehér - növekszik a mennyiség, narancssárga - a termelés szünetel, mert elérte a maximális tárolókapacitást, piros - a mennyiség csökken, valami nem stimmel), ami lehetővé teszi, hogy egyetlen pillantással felmérjük a gazdaságunk állapotát. Ugyanilyen gyorsan felmérhetjük az épületek állapotát is a felettük lévő ikonokkal (pl. nincs energia, nincs nyersanyag, kikapcsolva, stb.). A fejlesztés egyszerű, az új technológiák egymásra épülve, fokozatosan válnak elérhetővé. Minden új találmány kifejlesztéséhez különböző mennyiségű nyersanyag, és adott épületfajták szükségesek. A technológiák a hadjárat közben fokozatosan válnak elérhetővé. Ajánlott először a bányákat modernizálni, mivel az első generációs bányák nagyon pazarlóan bánnak az amúgy nagyon véges nyersanyagokkal.

Egy stratégiai játéknál az egységek kidolgozása, változatossága és a két oldal kiegyensúlyozottsága létfontosságú. Nos, ez utóbbival nem lesz gond, mivel mindkét oldal ugyanazokat az egységtípusokat használja. Mindenki döntse el, hogy ez most jó-e vagy sem. Az egységek változatosságára sem lehet panasz, a kínálat elég tisztességes, összesen 41 közül választhatunk. Ezek egy része már ismerős lehet a Battle Isle 3-ból, pl. a Ranger felderítő, vagy a rakétás terepjáró). Van itt minden, lassú és gyors; erős- és könnyűfegyverzetű; légi, vízi, víz alatti és szárazföldi; járművek, gyalogosok és fix telepítésű tornyok; harcoló, szállító és kisegítő egységek, stb. Mindegyik más és más tulajdonságokkal rendelkezik, más hatással van a gyalogosokra és a páncélozott járművekre, különböző távolságokra látnak és tüzelnek. Vannak kimondottan gyalogságra specializálódott egységek, légvédelem, tankok, tüzérség, stb. Mindegyik más erejű páncélzattal rendelkezik, és a négy oldal páncélozottsága sem egyforma, tehát megéri pl. hátba támadni az ellenséget. Egységeink a harc közben tapasztalatot gyűjtenek és szintet lépnek, a veteránokat pedig továbbvihetjük a következő pályára. Az időjárási viszonyok és a napszakok változása hatással van a seregünkre, néhányan pl. nem látnak olyan messzire éjjel, vagy ködben, lassabban mozognak esőben. A domborzat meredeksége is korlátozza a mozgásukat.

Battle Isle: The Andosia War

Egyetlen egység sem képes hosszabb ideig energia nélkül működni, a mozgáshoz éppúgy szükségük van rá, mint a tüzeléshez. A feltöltést és javítást az Ant nevű járművek végzik, de az ő készleteik is végesek. Az energia a bázisszigeten termelődik, majd a főépület egy sugárral továbbítja a szigetre, ahonnan a megfelelő tornyokkal, amolyan futurisztikus villanyvezetékként kell továbbvezetnünk. Ilyen módon utánpótlási útvonalat alakítunk ki, amit védeni is kell, hiszen egyetlen torony elvesztése megszakítja a kapcsolatot. Adott távolságon belül az Ant összekapcsolódik a toronnyal, és feltöltődik. Mivel az Ant automatikusan javítja és feltölti a közelében lévő egységeket érdemes az első támadást ellene, vagy a távvezeték ellen indítani. Mivel nem építhetünk a bázisszigeten kívül, a tornyokat összecsukott állapotban egy jármű (Klaywor) szállítja, majd a kijelölt ponton összeszereli azt. Mivel ehhez az összeszereléshez a saját alkatrészeit is felhasználja, a tornyot nem lehet többé mozgatni.

Grafikai területen az Andosia War az Incubation megoldásait követi, tehát minden teljesen 3D, a domborzat, az épületek, a tereptárgyak és persze az egységek is. A grafikai motort Medusa-nak hívják, egy prágai fejlesztőcsapat műve és felveszi a versenyt bármelyik másik programéval. A kamerával szabadon mozoghatunk, 360 fokban foroghatunk, állíthatjuk a nézőpont magasságát és szögét. A zoom lehetővé teszi, hogy az eseményeket akár a felhők fölül, akár a legapróbb gyalogos szemszögéből nézzük, és a kettő között az átmenet teljesen folyamatos. A táj gyönyörű és élethű, hegyek, völgyek, füves síkságok, dombok és kissé idegenszerű fák váltogatják egymást. A felhők mozognak, hullámok csapkodják a partot, és a hold látványa tovább fokozza az életszerűséget. A napszakok folyamatos változása, az égbolt színei és a kivilágított épületek látványa egyszerűen tökéletes. Az egységek és épületek részletesek és méretarányosak. A különböző lövedékek, robbanások, a rakéták füstcsíkjai, az energiasugarak mind gyönyörűek. A bevezető, és néhány küldetés között látható összekötő jelenetek valahol félúton vannak egy képregény és egy rajzfilm között. Szerintem nem nagyon passzolnak a játékhoz, de azért el lehet viselni őket.

Battle Isle: The Andosia War

Az irányítással is minden rendben van. Az interfész egyszerű, de minden lényeges információ és funkció (gyártás, fejlesztés, építés) elérhető róla, vagy az egérrel. A folyamatban lévő gyártások, építések, fejlesztések állapota is jól követhető. Az irányítás szempontjából nagyon nagy szerepe van az előre kijelölt útvonalaknak. Ezeket gyorsan létrehozhatjuk ill. módosíthatjuk, bármikor beszúrhatunk ill. törölhetünk pontokat. A fordulópontokkal olyan dolgokat is automatizálhatunk, mint pl. a hajókból történő kirakodást. Mikor a hajó eléri a fordulópontot kipakolja a raktérben lévő egységeket és azonnal visszaindul a bázisszigetre. Ezeket az útvonalakat bármikor szerkeszthetjük, nem csak a mi taktikai körünk alatt, és megfelelően kialakítva őket rengeteg időt megspórolhatunk a taktikai körben.

A hangok elég jók, bár néhány területen azért még lehetne javítani rajtuk. A zene hangulata jól illeszkedik a játékhoz, az egyik legjobb, amit hallottam (persze ez ízlés dolga). A környezet hangjai (hullámok, szél, stb.) ugyancsak jók, de az emberi hangokon nem sikerültek tökéletesre. Valahogy túl kevés van belőlük, és nem adnak egyedi stílust mindegyik egységnek, mint pl. a Starcraft szövegei. A hangeffektek jók, mindegyik járműnek és fegyvernek megvannak a saját hangjai, és az, hogy milyen hangokat hallunk éppen attól is függ, hogy milyen közel vagyunk a hangforráshoz.

Battle Isle: The Andosia War

Multiplayer módban helyi hálón és az interneten a Blue Byte Game Channel-en (BBGC) játszhatunk. Maximum 8 játékos vehet részt, de csak két oldal van, oldalanként maximum négy játékossal. A készítők azon magyarázatai, hogy kettőnél több oldal esetén már nem lehetne garantálni az egyenlő esélyeket, szerintem elég vérszegények, de nincs mit tenni. A kezdeti verziók legnagyobb hibája a multiplayer mentési lehetőség hiánya volt, de ezt a legutóbbi patch már orvosolta - de csak a helyi hálózatos játékoknál.

Mindent összevetve az Andosia War méltó folytatása a legendás Battle Isle sorozatnak. Számos új megoldásával és eredeti ötleteivel kiemelkedik a jelenlegi kínálatból és a grafikával is feladta a leckét a konkurenciának. A körökre osztott rész nem sok újdonságot tartalmaz, de nagyon jól sikerült a keresztezés a valós-idejű gazdasági résszel. Ez utóbbi összetett, mégis egyszerű és könnyen kezelhető. Eltart egy ideig, míg mindent átlátunk, de azután már nincs vele semmi gond. Az ellenfeleket irányító mesterséges intelligencia nem jelent igazán komoly kihívást, de azért okozhat néha meglepetéseket. Aki kedveli a körökre osztott stratégiai játékokat az ne hagyja ki, bár az igazi hardcore játékosok valószínűleg kicsit lassúnak fogják találni. ■

Battle Isle: The Andosia War
Battle Isle: The Andosia War

értékelés

Battle Isle: The Andosia War

Pozitívumok
  • Grafika
  • Gazdasági rész
  • Egységek kínálata
Negatívumok
  • Hangok
  • Összekötő jelenetek
  • Hosszú és unalmas várakozások, amíg a computer lép
Minimális rendszerigény: Pentium II 300, 64 MB RAM, 4xCD-ROM
8,0
Battle Isle: The Andosia War
A legutóbbi Battle Isle: The Andosia War cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.