Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

A Hold hadművelet

2001.02.08. 00:00 | szerző: Wotan | Ismertető/teszt

Az emberiség legősibb vonása, az egymás iránti gyűlölet ismét diadalmaskodott. 2150-ben kitört civilizációnk és evolúciónk legrémesebb és egyben legutolsó világháborúja, a régóta rettegett Nagy Háború. A három nagyhatalomnak ugyanaz a jelszava, amely a kegyelemről szól: "Nem adunk, nem kapunk!" Kezdetét veszi a káosz, az árulás, a konspiráció, a félelem és az értelmetlen öldöklés. Mindenkit ugyanazok a gondolatok gyötörnek: 'Ki nyeri meg a háborút? És egyáltalán túléli-e az emberiség ezt a végső orgiát, a halál orgiáját?' Természetesen az örök kérdésre, hogy miért háborúzunk, a válasz is mindig örök: a hatalomért, de ami még ennél is fontosabb a Föld erőforrásaiért. Az utolsó természeti erőforrásokért.

A Hold hadművelet

Persze a történet nem ennyire egyszerű. Földönkívüli hatalmak, nukleáris háború, a pályájáról letért Föld (!), Holdon létrehozott kolóniák és még sok más is szerepel a kézikönyvben olvasható történetben annak érdekében, hogy mi minél jobban beleélhessük magunkat a játékba. Szerintem ez sikerült is a készítőknek.

Egy igazi háborús, nagyon realisztikus, brutális, gyönyörű, 3D-ben elkészített RTS játék került a piacra. Igazán minden részlete ki van dolgozva a programnak, hogy felhőtlenül áldozhassunk vérszomjas mivoltunknak. A látvány szinte már művészet, a 3D és kameramozgatás tökéletes, a bejátszások lenyűgözők, a hanghatások és a zene pedig nagyon eltalált. A legfontosabb pedig, amit már nagyon rég nem fedezhettünk fel a ránk ömlesztett RTS rengetegben, hogy sok újdonság van ebben a játékban. Nem, kedves olvasó, nem fizetett le a kiadó (sajnos :), hanem egyszerűen arról van szó, hogy tényleg egy fantasztikus játékkal van dolgunk.

A Hold hadművelet

A harmadik évezred elejére a világ három nagyhatalom kezében van és e három hatalom versenyzik egymással az életbennmaradásért: a United Civilized States (UCS), azaz Amerika; az Eurázsiai Dinasztia (ED); és a Lunar Corporation (LC), azaz a Holdra kitelepült emberek.

Mindegyik hatalom azért küzd, hogy a Föld utolsó tartalékait megszerezze, mert kellő nyersanyag nélkül egyik hatalom sem képes elmenekülni a Földről illetve a Holdról. A menekülés oka, hogy olyan katasztrófa várható, ami az említett két bolygót hamarosan örökre letörli a csillagászati térképekről. Persze mivel együttműködésről szó sem lehet, a hatalmak pusztítóbbnál pusztítóbb fegyvereket vetnek be egymás ellen, és kezdetét veszi az Apokalipszis.

A Hold hadművelet

A játékban harcolhatunk levegőben, vízen, a földön és a föld alatt! Az épületek száma és a gyártható egységek választhatósága széles és mindegyik hatalomnak megvan a saját fő profilja, saját titkos fegyvere. Ebben a játékban végre rájöttek a készítők arra a hibára, ami eddig az összes RTS-ben benne volt, ahol kellett bázist építeni. Ez a hiba pedig az, hogy egy országnak, hatalomnak nem a fronton, a háború kellős közepén vannak a gyárai. A Hold hadműveletben szintén kell bányászni (ércet és természetesen energiáról is kell gondoskodni), de bázisunkat nem ott kell felépíteni, ahol a harc folyik. Van egy központi bázisunk, és innen küldhetjük az adott területre, küldetéshez az egységeinket, azaz a hátországból irányítjuk a háborút. Több bázisunk is van, és például egy szállító helikopter vagy teleport segítségével vihetünk át egységeket és pénzt a bázisaink között és a frontra is így juttathatjuk el a háborút megvívó egységeinket.

Szerintem ez egy zseniális ötlet, de annak sem kell megijednie, akinek ez a megoldás nem tetszik, mert például multiplayerben már a hagyományos RTS bázisépítés van, vagyis ahol harcolunk, ott van a bázisunk is. A másik nagy ötlet a föld alatti mozgás. Lehetőségünk van a föld alatt járatokat, alagutakat építeni, így biztonságosabban oldhatjuk meg a csapatmozgásainkat, könnyebben megbirkózunk a terepviszonyokkal és az ellenségre váratlanul csaphatunk le. Hidakat is tudunk építeni és a terepet is tudjuk egyengetni. Ami szintén nagyon jó, hogy egységeinket befesthetjük az ellenség színére, így némi előnyhöz juthatunk támadásnál. Módunkban áll ellenséges épületeket elfoglalni is, tehát nem kell feltétlenül elpusztítani az ellenség bázisát. Azért, hogy ne legyen olyan könnyű az épületfoglalás, a hagyományos bázis védelmen túl (tornyok, bunkerek stb.) még az épületekre is szerelhetünk védelmi fegyvereket. De pajzsgenerátort is tehetünk le vagy egy zászlót az épületre, ami azért jó, mert a zászlóval ellátott épületet jobban védelmezik egységeink és a zászló hatókörén belül egységeink tulajdonságai pozitív irányba elmozdulnak. A zászlókat nem csak épületre rakhatjuk, hanem például egy tank-alvázra is, így mobilizálható. Nagyon jó ötlet még, hogy a napszakok, az időjárás és az évszakok folyamatosan változnak és bekapcsolhatjuk egységeinken és épületeinken a világítást, így némileg jobban látunk a ködben és a sötétben. Nagyon klassz látvány például az, amikor egy tucat helikopter reflektorok segítségével beméri az ellenséget. Egységeink megalkotásában is részt vehetünk. Nagyon sok fejlesztésre van lehetőségünk, és mi magunk választhatjuk ki, hogy például egy erős tank-alvázra rakétákat vagy hagyományos lövegeket szereljünk. Így mi dönthetjük el, hogy masszív, pusztító vagy gyengébb de fürgébb egységeket vetünk e be. Persze sokkal többféle kombinációt kipróbálhatunk. A fejlesztések kiterjednek a töltényektől kezdve a páncélzaton át a lézerig. Attól függően, hogy melyik hatalommal játszunk, gyárthatunk tankokat, lépegetőket, légpárnás járműveket, helikoptereket, repülőket, hadihajókat, tengeralattjárókat, aknarakókat és civil járműveket. Ha aknamezővel vesszük magunkat körbe, akkor nem kell félni attól, hogy véletlenül saját egységünk aknára fut, mert az aknákban egy olyan felismerő rendszer van, aminek köszönhetően csak az ellenség alatt robban fel. A játékban a hagyományos fegyvereken túl van plazmaágyú, plazmabomba, földrengés-generátor, lézerágyú, ionágyú, ballisztikus rakéta, atomrakéta, szónikus ágyú, elektromos ágyú, felhőtakaró-irányítórendszer és meteorzápor-irányítórendszer.

A Hold hadművelet

Nagyon meg kell szerveznünk egy támadást, mert az utánpótlásról is nekünk kell gondoskodni. Ugyanis minden egységünkből egy idő után kifogy a muníció és az elég kellemetlen, ha egy sorsdöntő támadásunk azért nem sikerül, mert a csata közepén kifogy a lőszer és egységeinknek tehetetlenül el kell tűrnie, hogy az ellenség ingyen levadássza őket. Ha nagyon pénzszűkében vagyunk, lehetőségünk van épületeink és egységeink eladására is. A campaign mód alatt pénzt akkor kapunk, ha sikeresen elvégezzük a feladatokat. Egy pályán vannak másodlagos feladatok is, amikkel ha nem foglalkozunk, attól még nyerünk a pályán, de érdemes megcsinálni őket, mert így katonai előmenetelünk gyorsabb és több pénzhez is jutunk.

Sajnos egy éremnek két oldala van, úgyhogy hibák is vannak a játékban. A játékot teljes magyar fordításban vehetjük meg, de a telepítés például németül van, és a játékban sincs minden egység leszinkronizálva, így előfordul, hogy az egységek angolul beszélnek. Az egységek motorzaja nagyon halk, alig hallani a tankokat, helikoptereket stb. A küldetéseknél pedig, ha megkapjuk a leírást, helyesírási hibákkal találkozhatunk. De a legsúlyosabb szerintem, hogy mindössze három magyar szinkronhang van és ez nagyon kiábrándító. Jobb lett volna, ha veszik a fáradtságot és minden egységnek külön hangot keresnek. Elég unalmas, hogy állandóan ugyanaz a hang beszél hozzánk, és az is tíz kattintásból csak kétszer szólal meg. Előfordul, hogy amikor szakaszba foglalunk mondjuk egy helikoptercsapatot, a szakaszkijelölés minden ok nélkül felbomlik, így persze azonnal elveszítjük a szakaszkijelölés előnyeit. A játékban sajnos vannak még ennél súlyosabb problémák is. Remélem, csak a nálam lévő darab bír ezekkel a problémákkal, mert ha mindegyik CD ilyen hibás, akkor sajnos nagyon hamar el fog tűnni a köztudatból ez a fantasztikus játék. A játékban ugyanis nekem csak campaign módban sikerült játszani, ha egy sima csatát akartam a gép ellen játszani, vagy multiplayerben akartam megmérkőzni másokkal, a játék mindig kidobott, és akaratomon kívül konstatálhattam ismét, hogy milyen szép lány van a Windows hátteremen.

A Hold hadművelet

Mindenképp megpróbálok majd egy eredeti angol verziót beszerezni, kíváncsi vagyok, hogy az is tartalmazza-e ezt a sok hibát. Amúgy a magyarításnak az ötlete egyáltalán nem volt rossz. Amikor például egy pályán megkapom a küldetés leírását, és úgy szólít a parancsnokom, hogy "Maga vérszomjas disznó", az kifejezetten tetszik. Az sem rossz, amikor rákattintok egy egységre és az enyhén szólva kérdőre vonva megkérdezi, hogy "Valami munkát akarsz adni?". Egyszóval nem rossz próbálkozás lefordítani a játékot, de még sokat kell tanulni ahhoz, hogy mindez profi szinten sikerüljön.

Egy nagyon izgalmas és sokszínű játék a Hold hadművelet és remélem, hogy gyorsan megjelenik egy patch, ami kijavítja a megbocsáthatatlan hibákat, mert ez a játék tényleg kötelező minden RTS rajongó számára. ■

A Hold hadművelet

értékelés

A Hold hadművelet

Pozitívumok
  • Rengeteg újítás...
Negatívumok
  • ... még több programhiba
7,5

hozzászólások (0)

cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?