Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Fleet Command

1999.07.25. 00:00 | szerző: Viper | Ismertető/teszt

Az Electronic Arts kiadásában a Jane's csapatától nemrég megjelent Fleet Command első ránézésre a C=64-es időszak Fleet Commander című játékával mutat óriási hasonlóságot. Sőt, azt is lehetne mondani, hogy ez a játék a Commodore-os előd PC-s változata. Aki tehát ismerte korábbról a Fleet Commandert, annak mindenképpen érdemes megismerkedni a most megjelent játékkal is, hiszen a program már akkor magával tudta ragadni az embert a hangulatával.

Fleet Command

Ki ne látott volna manapság moziban egy-két jól sikerült és izgalmas tengeralattjárós filmet, vagy akár könyvben olvasott hasonló témájú művet. Azt a fajtát, amelyik nem egy főhőst kíván felmagasztalni, aki egy szál magában az ég világon mindenre képes, hanem sokkal inkább a katonai gépezetet kívánja realisztikusan bemutatni: a harc hangulatát, a kritikus perceket, a növekvő adrenalin-szintet, a precízséget, illetve a hibát nem tűrő megfontoltságot. A Fleet Command tökéletesen visszaadja ezt a hangulatot. A való idejű játékmenet alatt gyors döntésekre lesz szükségünk, ha egy addig beazonosítatlan repülőt ellenségesként sikerül beazonosítani, ha a flottánk ellen kilőtt rakéták feltűnnek a radaron, ha egy ellenünk küldött tengeralattjárót sikerül felfedezni veszélyes közelségben, és mindez csupán pár másodperces különbséggel történik - repkedő parancsszavak hangzanak fel, amint az egyes egységek jelentik a kiadott parancsok nyugtázását, aztán feszült figyelem, hogy esetleg valamelyik rakétánk célt téveszt-e, mert ezt könnyen valamelyik hajónk bánhatja...

Ennyit ízelítőnek, most lássuk közelebbről is a játékot! Mivel jómagam is a modern haditechnika csodálója vagyok, már a játék bejelentkező képernyője elsőre magával ragadott, amint feltűnt a fenségesen úszó anyahajó, illetve az őt védelmezően körülvevő fregattok, rakétacirkálók, helikopterek - amely kép bizony komolyan elgondolkodtatja az embert, hogy nekitámadjon-e egy ilyen flottának. Persze mindig is voltak és vannak olyan naivak, akik úgy gondolják, nekik talán sikerülhet megtörni ezt a precízen megtervezett védelmi- és támadóerőt... A játék hangulatos intrója újabb csemege a tengeri hadviselés iránt érdeklődőknek a jó pár hadihajóról történő rakétaindítással, illetve amint a harci repülők a gőzkatapult segítségével teljes fegyverzettel elhagyják az anyahajó fedélzetét. Kezdő lépésként egy már létező admirálist választhatunk, akinek személyében a flottánkat vezetni szeretnénk, vagy ilyen nem lévén újat hozhatunk létre. A játék megjelenő főmenüjében a profiktól kezdve a kezdőkig mindenki megtalálhatja a maga számításit.

Fleet Command

Elsőként mindenképpen ajánlott végigcsinálni a "bemelegítő" küldetéseket (Tutorials), itt ismerkedhetünk meg ugyanis a játék felépítésével és menetével. Összességében 4 szimulációs feladat teljesítése vár ránk, amelyekben elsajátíthatjuk a 4 részre osztott képernyő egyes darabjainak funkcióit: alapállapotban 2D térkép a felső részen, áttekintő térkép a bal aló részen, 3D ablak középen, és adat kijelző a jobb alsó sarokban. Az egyes térképek helyileg természetes felcserélhetőek, sőt a 3D-s ablak akár teljes képernyős módra is kapcsolható. Ekkor érdemes megfigyelni a különféle harcászati eszközök nagyon szépre sikerült modellezését, a rakétaindításokat illetve becsapódásokat, a repülők felszállását, a tenger állapotát, a napszak változásait, az időjárást stb. Az igazi csata legjobban a 2D-s térképen követhető nyomon. Itt az egyes egységeket jelképező sziluettek szerencsére lecserélhetők különböző méretű ikonokra is. Fontos, hogy lehetőleg gyorsan megszokjuk az egér jobb gombjának használatát, ugyanis általában a fontosabb parancsok kiadásának megerősítéseként a jobb egérgombbal kell kijelölnünk a célpontot - ami nem is baj, mert így nem adhatunk ki "véletlenül" egy támadási parancsot. Ha a vezérlést áttekintettük, következhet a légi, tenger feletti, tenger alatti, illetve szárazföldi célpontok leküzdési módjainak elsajátítása. Alapjában itt ismerkedhetünk meg nagy vonalakban a különböző egységek lehetőségeivel, a fegyverek használati módjaival, és egyéb harcászati dolgokkal. Ezek a küldetések amúgy valóban nagyon hasznosak lehetnek a játékkal ismerkedők számára, ugyanis az útmutatást egy nagyon jól érthető hang mondja, az ellenség pedig nem igen lendül támadásba, tehát azt elkerülendő, hogy a valódi harcszíntéren gondolkodjunk egy parancs végrehajtásának mikéntjén, essünk át a bemelegítésen!

A szóló küldetések listájában a könnyebbtől kezdve a kimondottan nehezekig mindenki kiválaszthatja magának az ízlésének és tudásának megfelelő feladatot. A könnyebb küldetésekben csak egy-két kisebbnek számító hajót irányítunk, és az "ellenség" is csupán egy kalózbanda, drogkereskedők stb. Minél nehezebbé válik egy küldetés - amit persze a név melletti csillagok száma jelez - annál több egység áll a parancsnokságunk alatt, amiknek védelmezésére egyre inkább szükség lesz. A feladat induláskor kapott megfogalmazásán túl gyakran a küldetés közben újabb feladatokat kaphatunk, aminek kivitelezési módját korlátos időn belül kell megoldanunk. Természetesen az újabb és újabb feladatok miatt egyéb eszközök kezelését is el kell sajátítanunk, mint amit a Tutorialsban megtanultunk. Ezek közül talán a legfontosabb az anyahajó irányítása, illetve a védekezés. Az anyahajón a különböző gépek készültségi szintjüknek megfelelő idő elteltével küldhetők csak a levegőbe. Összesen 3 féle készültség létezik, amelyeknél a 3-ad fokú 30 perces, a 2-fokú 15 perces, míg az első fokú készültség 5 perces előkészítési időt jelent. Készültségben nem álló gépet 30 percbe kerül felkészíteni, illetve ha készültségbe helyezzük, akkor például 15 percbe telik 2-fokú készültségbe állítani, innen pedig további 15 perc kell a levegőbe küldéshez. További megszorítás, hogy mivel az első fokú készültségben álló gépek a hajófedélzeten várakoznak, ahol így csak 4 gép fér el, ezért maximálisan 4 gép lehet csak első fokú készültségben. Egy légi támadóakció esetén a feladatnak megfelelően állítsuk össze a támadó köteléket, amihez persze nem árthat ismerni az egyes repülőgéptípusok fő harci területeit: légiharcra F-14-es (bár hajók ellen is visz 2 rakettát), csapásmérésre F-18, felderítésre S-3-as, elektromos zavaráshoz EA-6-os való. Soha ne indítsunk semmiféle akcióra egyetlen gépet, mert amerikai csoda-haditechnika ide vagy oda, a gépet könnyen leszedhetik, vagy a rakéták nem találnak célba, ekkor pedig végig kell várni, míg egy újabb gép elcammog a célig, az időpocsékolás pedig nagy luxus a tengeri hadviselésben. Támadáshoz állítsunk össze egy nagyobb csapatot, amiben van gép támadáshoz, védekezéshez, illetve elektronikus zavaráshoz, és biztos lesz a siker. A védekezés mikéntje elsőként a beazonosítatlan gépek felderítésénél kezdődik, illetve támadás esetén az ellenséges rakéták illetve torpedók megsemmisítését jelenti, amit speciálisan erre a célra kifejlesztett rakétákkal érhetünk el. Persze nem ilyen egyszerű az élet, hiszen legtöbbször egy egész sereg rakéta közeledik felénk, amikor is rövid időn belül mindegyikre kell egy elhárító rakétát küldeni, és így figyelemmel kell kísérni, hogy melyik rakéta van még hátra, illetve hogy ha valamelyik elhárítórakéta célt téveszt, akkor megtegyük az ellenlépéseket még az utolsó pillanatokban is.

Fleet Command

A hadjáratok menüpont alatt 4 nagyobb küldetés található, amelyek nem igazán játszhatók le rövid idő alatt. Mindegyik esetében adott egy szituáció, amelyben részt veszünk a flottánkkal. A hadjárat elején kapunk ugyan pár eligazító szót, amelyben nagy vonalakban megismerkedhetünk a feladattal és a körülményekkel, azonban az igazi küldetéseket játék közben fogjuk megkapni: pl. egy rossz helyen lévő légitámaszpont likvidálása, egy evakuálás biztosítása stb. Ezekre a feladatokra ráadásul időkeretet is kapunk, így gyorsan és határozottan kell cselekedni, hibázásra nincs lehetőség. Mivel összetett manővereket kell végrehajtanunk, ezért természetesen egy nagyobb flotta áll a rendelkezésünkre, amelyhez még esetleg más nemzetek hadihajói is csatlakoznak a játék során. Természetesen legféltettebb kincsünk a repülőgép-hordozónk, a tengeralattjárók viszont koránt sem olyan hatékonyak, mint az ellenségé, ugyanis kb. óránként jönnek csak fel újabb parancsért a vízfelszínre. Az ellenséges tengeralattjárókra viszont nagyon kell vigyázni, hiszen ha nem vesszük őket időben észre, akkor megvan az a tulajdonságuk, hogy nagyon rossz időben és nagyon rossz helyen bukkannak fel - ezért mindig jól szervezzük meg a tengeralattjárók felderítését. Érdemes továbbá megjegyezni, hogy noha egy célpont támadásakor a játék automatikusan az alapértelmezett fegyvert lövi ki, érdemes tisztában lenni a többi fegyver képességeivel is. Például egy hajóra a mi egyik hajónkról automatikusan egy Harpoon rakétát lövünk ki, pedig esetleg egy hajók elleni Tomahawknak nagyobb lehet adott esetben a pusztító ereje. Amennyiben valaki nem lenne teljesen tisztában a különböző fegyverek lehetőségeivel, és nem jegyezné meg azokat a bemelegítő küldetésekből, úgy a Jane's segédkönyv igen részletes adatbázisában utánanézhet bármilyen fegyver paramétereinek.

A főmenü további lehetőségei a hálózati játék, ahol 2-től 8 személyes küldetések közül válogathatunk, továbbá a küldetés-szerkesztő, ahol meglepő módon magunk állíthatunk össze egy-egy küldetést.

Fleet Command

Összefoglalva tehát a Fleet Command egy nagyon jól sikerült, hangulatos játék, ami előtt az ember rengeteg időt tud eltölteni úgy, hogy teljesen belefeledkezik a csatába, és észre sem veszi az idő múlását. A grafikai kivitelezésre sem lehet semmi panaszunk, aminek illusztrálására elég csak a repülőgép-hordozóról való indítást megemlíteni: a gép a liften feljön a fedélzetre, begurul a gőzkatapultba, felhajtódnak a lángterelők, majd indulás... A játékhoz ugyan nem kell 3D gyorsító, de természetesen ha van, még szebb lesz az egész. Nagyon hangulatossá teszik a játékmenetet azok az üzenetek, amikkel az egyes egységek visszajeleznek, hogy nyugtázták a parancsunkat. Mivel a Jane's munkájáról van szó, szinte meg sem kell említeni a nagyon igényesre sikerült kivitelezést és a realitást, vagyis a fegyverek képességeit, az események alakulását stb. Annyit azért hozzátennék, hogy ha valaki e mellett a program mellett dönt, nem árt, ha egy kissé jártas a tengeri hadviselés terén, különben elsőre egy kissé nehéz lehet eligazodni a fegyverek közt, de azért bele lehet jönni ebbe is... ■

Fleet Command

értékelés

Fleet Command

Pozitívumok
  • Remek hangulat
  • Igényes kivitelezés
Minimális rendszerigény: Pentium 200, 32 MB RAM, 8xCD-ROM
9,2

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.