Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Flight Unlimited III

1999.10.29. 00:00 | szerző: Thomas | Ismertető/teszt

A civil repülő szimulátoroknál két fő irányzat van kialakulóban. Az egyiknél a program hatalmas berepülhető területet és csodálatosan kidolgozott grafikát nyújt, de a repülési modell kevésbé pontos. Ilyen a nemrég megjelent Fly!. A másik inkább a hardcore szimulátor rajongóknak nyújt örömet, itt a hangsúly a repülés minél pontosabb szimulálásán van. A berepülhető terület sokkal kisebb, cserébe a realitási szint nagyon magas. Ez utóbbi stílus legújabb képviselője a Looking Glass Studios Flight Unlimited sorozatának harmadik része.

Flight Unlimited III

A Flight Unlimied 3 grafikája és menürendszere nagyon hasonlít a második részéhez, de azért javítottak annyit a régi motoron, hogy többet nyújtson egy szimpla kiegészítőnél. Egyébként a készítők nem is tagadják, hogy a harmadik rész sok szempontból inkább kiegészítő, a kézikönyvben is többször találni utalásokat az előző részre (pl. "ez pontosan úgy működik, mint a FU2-ben"). A berepülhető terület ezúttal Seattle és környéke, összesen 10,000 négyzetmérföld földfelszín, melyet 4 m/pixel pontossággal modelleztek le. Ez első hallásra talán kevésnek tűnik, de a hatalmas hegyek, a tenger, a tavak és persze Seattle felhőkarcolói elegendő változatosságot és látványt biztosítanak a repkedéshez. Akinek ez nem lenne elég, és rendelkezik a FU2-vel az betöltheti San Francisco-t és környékét is, ezzel megduplázható a berepülhető terület. A két terület nem különül el, bármikor átrepülhetünk az egyik városból a másikra. A térkép nem csak a repüléshez fontos információkat tartalmazza, hanem az érdekesebb természetes ill. emberkéz alkotta látnivalókat is jelöli (pl. a Microsoft központ Redmondban). Az már igazán csak a hab a tortán, hogy akár Bill Gates házára is rázuhanhatunk!

A repülhető gépek kínálata az előző rész óta megduplázódott, tíz különböző géptípust próbálhatunk ki: Beechjet 400A, Mooney TLS Bravo, Lake Renegade 270 Turbo Seaplane, Stemme S10-VT turbo charged Motorglider, Fokker DR1, DeHavenot Muskrat, Trainer 172, Piper Arrow, Beechcraft Baron, és P-51D Mustang. Minden van itt, aminek szárnya van és érdemes lehet kipróbálni: vitorlázógép, hidroplán, kisebb sugárhajtású utasszállító, hobbigép, egykori vadászgép és háromfedelű műrepülő gép. A készítők mindent megtettek, hogy a gépeknek annyi személyiséget adjanak, amennyit csak lehetett. Nem csak a fontosabb paramétereik térnek el, egyéni a viselkedésük, máshogy reagálnak a mozdulatainkra, más vezetési stílust igényelnek. Míg a Trainer 172 egy stabil, könnyen kezelhető oktatógép, addig a Beechjet 400A irányítására már jobban oda kell figyelni - arról nem is beszélve, hogy a műszerfalán is sokkal nehezebb kiigazodni.

Flight Unlimited III

A főmenü szép és áttekinthető. A Quick Flight opciót választva a gyakorlottabbak a kívánt gépet, az indulási pontot (pl. a levegőben, a kifutón), és az időjárást kiválasztva már repülhetnek is. Kevésbé tapasztaltaknak melegen ajánlott a Flight Training választása, ahol megismertetnek minket a repülés legfontosabb elemeivel - gurulás, fel- és leszállás, különböző manőverek, műszerek és rádiók kezelése, navigáció, vészhelyzeti viselkedés, a légi forgalom szabályai, stb. Külön leckéket vehetünk mind a tíz repülhető géptípusra. Mindegyik lecke elméleti résszel kezdődik, amit az oktató kommentárokkal tarkított bemutatója követ, végezetül mi következünk.

Az Airport menüpont a Flight Unlimited III központi részét takarja. Választhatunk a tíz repülhető gép közül, és kijelölhetjük az indulási repülőteret. A programban számtalan Seattle közelében lévő repteret lemodelleztek. Ezek közül hat nagyobb forgalmú és irányítótoronnyal is rendelkezik, itt külön fel- és leszállási, gurulási, stb. engedélyt kell kérnünk. További húsz repülőtéren irányítás és engedélyek nélkül szabadon mozoghatunk. Ezeken kívül kettő katonai és néhány magán repteret is kipróbálhatunk. Repkedhetünk szabadon, de készíthetünk repülési tervet is, amit követve akárhány repteret érinthetünk. Már csak az időjárás beállítása van hátra. A program tartalmaz egy fantasztikus időjárás generátort, amely az igazi időjárás fizikáján alapuló, dinamikus időjárási effekteket (eső, vihar, hóvihar, stb.) generál. A gép ezeket a páratartalom, a Nap, a Hold fázisai, a légmozgások, és más paraméterek alapján számolja ki. Pillanatok alatt szinte bármilyen időjárást és napszakot beállíthatunk.

Flight Unlimited III

A legtöbb civil szimulátor egy idő után kezd unalmassá válni. Ezen próbál segíteni a Challenges opció, ahol különböző kihívásokat próbálhatunk ki. Néhánynál az égen elhelyezett karikákon kell átrepülnünk, vagy egy vállalati gép pilótájaként kell üzletembereket fuvaroznunk. Azért vannak érdekesebbek is, pl. hegyekben eltűnt kirándulócsoport felkutatása, vagy motorcsónakkal menekülő bűnözők feltartóztatása egy hidroplánnal.

A grafikával nincs sok gond. A feljavított grafikus motor semmi újat és kiemelkedően látványosat nem nyújt, de mindazt tudja, amit egy manapság megjelenő szimulátornak tudnia illik. A gépek részletesen kidolgozottak, minden úgy mozog, ahogy kell, látszanak a különböző jelzőfények. Körülöttünk másik gépek is repülnek és gurulnak. Az utakon autók mozognak, bár ezeket eddig csak a kifutóról láttam, a levegőből még soha. A szélvédőre csöppenő esőcseppek nagyon élethűek, főleg ahogy a menetszél lefújja azokat. A program stílusából adódóan a készítők nem fordítottak túl sok energiát a sérülések kidolgozására. Lezuhanáskor esetleg leszakadnak a szárnyak, de a törzs sértetlen marad és belső nézetből nincs semmi jele a balesetnek, még a szélvédő se reped meg.

A táj műholdfotók alapján készült, de a textúra még alacsonyról nézve se válik nagyon pixelessé. Úgy tűnik, hogy közelre egy másik textúrát használnak, ugyanis a váltás néha nagyon feltűnő. Sajnos elég kevés épületet modelleztek le 3D-ben, de azok tényleg szépek. Nem ütnek el a talajt borító textúrától, szépen beleolvadnak abba. A grafikus motor legnagyobb erőssége a hegyvidék megjelenítése. A hegyek gyönyörűek, színesek és hihetetlenül realisztikusak. A magaslatok nem hírtelen jelennek meg, olyan simán csúsznak be a képbe, mint a valóságban.

A fix belső nézetek szépen meg lettek rajzolva, de a virtual cocpit nagyon el lett hanyagolva. A műszerfalat olyan elnagyolt textúrával vonták be, hogy a műszereket még felismerni sem lehet, leolvasni pedig pláne nem.

A hangok nagyon jók lettek. A rádión folyamatosan folyik a kommunikáció, gépek gurulnak, kérnek fel- és leszállási engedélyeket, stb. A beszédhangok száma csak tőlünk függ, installáláskor mi választhatjuk ki, hogy a kilenc hangminta közül hányat rakunk fel. Motorhangnak az eredeti gépek hangjait digitalizálták be.

A kézikönyvvel eléggé vegyes tapasztalataim vannak. Egyrészt jól használható, mert ismerteti a program kezelőfelületét, és billentyűzet kiosztást. Mind a tíz repülhető géptípusról részletes információkat találunk benne, ahol az általános leírás, a méretek, műszaki adatok, különböző ellenőrző listák mellett az összes műszer, kar és kapcsoló szerepét is elmagyarázzák. Súlyos hiányosságnak tartom viszont, hogy nincsenek benne a kézikönyvben a repterek frekvenciái. Igaz, hogy ezeket a térképről is megtudhatjuk, de az örökös kapcsolgatás elég idegesítő és nem került volna semmibe, ha beleraknak egy táblázatot a kézikönyvbe. Ez a táblázat azért elkészült és letölthető a www.flight3.com -ról. Komolyabb hiányosság viszont, hogy se a programban, se a kézikönyvben nem lehet megtalálni a repterek rajzait. A torony rádión közli, hogy az adott parkolóhelyhez vagy kifutóhoz melyik guruló utakat használva jutunk le, de ehhez tudnunk kéne, hogy melyik melyik. Nyolc repülőtér rajza és öt repülőtér megközelítési rajzai tőlünk és a www.flight3.com címről tölthetőek le.

A Flight Unlimited III egy igazi hardcore szimulátor. Lehet, hogy a konkurencia több repülőteret, nagyobb berepülhető területet és szebb grafikát kínál, de a pontosabb szimulációt ez nyújtja. Tovább emeli a program értékét a mellékelt, nagyon jól használható tájszerkesztő is. Negatívum, hogy a hardverigény elég magas és installáláskor rendesen otthagyja a lábnyomát a merevlemezen (264 és 2074 MB közötti méret). ■

értékelés

Flight Unlimited III

Pozitívumok
  • Realitás, több eltérő választható géptípus, domborzat megjelenítése
Negatívumok
  • Kevés 3D épület, virtual cockpit nézet, csak kis terület lett lemodellezve
Minimális rendszerigény: Pentium 233, 32 MB RAM, 4xCD-ROM
9,0
Flight Unlimited III
A legutóbbi Flight Unlimited III cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.