Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Star Wars: Episode I: Racer

1999.06.05. 00:00 | szerző: Thomas | Ismertető/teszt

A LucasArts már szinte minden játékstílusba belekóstolt (általában sikerrel), a versenyprogramok azonban teljesen új területet jelentettek számukra. A készítők saját bevallásuk szerint korábban még soha nem csináltak versenyprogramot és soha nem is érezték szűkségét, hogy csináljanak egyet. Az Episode I egyik leglátványosabb jeleneteiben megismert futurisztikus verseny azonban kihagyhatatlan lehetőség volt. A Racer tipikus rókabőrnek indult, ami a film sikerét használta volna ki, de ami elkészült, az valahogy sokkal többre sikerült. A Racer a film nélkül is megállja a helyét. A LucasArts bebizonyította, hogy PC-re is lehet ugyanolyan gyors, szép és színvonalas arcade programot csinálni, mint bármelyik konzolra. (Bár a Racer elsőként Nintendo 64-re készült el...)

Star Wars: Episode I: Racer

A Racer egy arcade jellegű podracer verseny. A podracerek házi készítésű, kilenc méter hosszú járművek, leginkább a Ben Hur kocsiversenyében megismert harci szekerekre hasonlítanak. A lovakat két sugárhajtóművel cserélték le, és ezek egy-egy hosszú kábellel húzzák maguk után a pilótafülkét. Ezek a tákolmányok a föld fölött néhány méterrel lebegnek és közel 1000 km/h sebességgel száguldoznak a különböző bolygókon megrendezett versenyeken. A harmadik szint hetedik versenye például a Boonta Eve Classic, amit minden évben a Tatooine-on rendeznek meg - a házigazda nem más, mint Jabba a Hutt. A Racerben 23, többé-kevésbé eltérő podracer közül válogathatunk (ebből 18 szerepel a filmben is). Ezek közül néhány már a játék elején választható, a jobbakért azonban megfelelő helyezéseket kell elérnünk a versenyeken. Mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya. Vannak kiemelkedően gyorsak, de ezek általában nehezebben irányíthatóak és nagyobbak is. Ez veszélyes párosítás, mert sokszor nagyon keskeny réseken kell átmanővereznünk velük és az alagutak vagy barlangok falának is könnyebben nekivágjuk őket. Az egyik legjobb podracer Sebulba tulajdonában van. Kiemelkedően jó végsebességgel, és jó irányíthatósággal rendelkezik, valamint a gyorsulása is jobb az átlagnál. Ez az egyetlen podracer, ami valami fegyvernek nevezhető dologgal is el van látva. A hajtóműből gombnyomásra lángcsóva csap ki oldalra.

A játék egyik legelső lépése a megfelelő jármű/pilóta kiválasztása. Mindegyik járműhöz a pilóta is hozzátartozik, tehát azzal a pilótával leszünk, amelyiknek a gépe megtetszik. Anakin Skywalker csak egy a sok pilóta közül, nem kötelező őt választanunk. Anakin podracer-e elég jól gyorsul, viszonylag nagy a végsebessége, kicsi és jól manőverezik. A kis mérete miatt azonban gyorsabban sérül és a hűtésen is van mit fejlesztgetni.

Star Wars: Episode I: Racer

Mindegyik podracernek hét jellemzője van. Ezek közül néhány elég egyértelmű, mint a végsebesség (TOP SPEED), a fordulékonyság (TURNING), a gyorsulás (ACCEL.) és a fék (AIR BRAKE). A TRACTION annak az erőtérnek a nagyságát jelzi, ami a levegőben tartja a gépet. Főleg hegyes pályákon lényeges, ahol a nagyobb ugratók után elég erősen nekicsapódunk a talajnak és sérül a hajtómű. A hűtés (COOLING) a turbó használhatóságát korlátozza, melyet aktiválva a motor melegedni kezd. Bizonyos hőmérsékletet elérve egyszerűen felrobban, tehát nem árt vigyázni. A podracer versenyre sok mindent lehet mondani, de azt nem, hogy veszélytelen. Már a pályán lévő számos akadály egyikének nekimenve, vagy azt súrolva is sérül a gép. Az igazi veszélyt azonban az ellenfelek jelentik, akik mindent megtesznek, hogy füstölgő matricaként végezzük egy sziklafalon. Ezeket a kedvességeket persze mi is viszonozhatjuk. Csak meg kell várni a megfelelő pillanatot, hogy kedvesen felsegítsük ellenfeleink egyikét egy alagút falára, vagy bele egy szakadékba. A nagy sebességek miatt ezek az alkalmak sokszor csak egy-egy pillanatra tűnnek fel. A sérülések szerencsére menet közben javíthatók, ilyenkor azonban a sebességünk lecsökken. Ezért fontos paraméter a REPAIR, ami a javítás sebességét jelzi. A verseny közben akárhányszor összetörhetjük a járgányunkat, nincs korlátozva az életek száma. Nyugodtan nekimehetünk 5-600 km/h-val a sziklafalnak, és csodálhatjuk, ahogyan darabjaira hullik az egyik hajtómű. A másik néhány másodpercig vonszolja maga után a bukdácsoló pilótafülkét mielőtt az is felrobban. Ezekkel a gyakorlatokkal csak időt vesztünk, ami lényeges lehet.

A podracerek szerencsére fejleszthetők, csak pénz kérdése az egész. A szükséges pénzmagot a versenyekkel szerezhetjük be, ahol az első négy helyezést némi jutalommal is honorálják. A jutalom nagysága persze a nehézségi szinttől és az elért helyezéstől függ. A podracer hét tulajdonsága külön-külön módosítható. Mindegyik jellemzőhöz tartozik egy bizonyos alkatrész, ami csak arra van hatással. Ezeket az alkatrészeket két helyről szerezhetjük be. Az egyik egy Watto nevű lény alkatrészboltja. Watto csak új tartozékokat árul. Szinte minden kapható nála, persze elég rendesen megkéri az árát. Amennyiben nem rendelkezünk elegendő pénzzel, akkor benézhetünk a roncstelepre is. Itt jutányos áron használt tartozékokhoz juthatunk. A megfelelő tartozékot kiválasztva megjelenik a podracer-ünk adattáblája és azonnal meg is vizsgálhatjuk, hogy az alkatrészt beszerelve az adott tulajdonság hogyan változik. Egy függőleges sáv jelzi az alkatrész állapotát. Amennyiben megfelel és rendelkezünk elég pénzzel, le is bonyolíthatjuk a tranzakciót. Az árba beszámítják a használt alkatrészt is. Watto-nál vehetünk szerelő robotokat (pit droid) is, akik a versenyek közötti szünetekben kijavítják a sérüléseket. Minél több robotunk van, annál több alkatrészt javítanak ki. Több robotnál erősen használt alkatrészeket is érdemes megvenni, mert a robotok a verseny előtt még ki tudják javítani a sérüléseket.

Star Wars: Episode I: Racer

A bajnokság a nehézségi szintek szerint három részre van felosztva, mindegyik szint hét futamból áll. A futamokon előre meghatározott helyezést kell elérnünk, hogy továbbjussunk. Általában be kell jutnunk az első négy közé, hogy a következő pályára léphessünk. Mindegyik szint utolsó (hetedik) futamán a továbbjutáshoz dobogós helyezést kell elérnünk. Minden sikeresen teljesített szint után egy-egy újabb pályát kapunk, amik egy meghívásos versenysorozat részeit képezik. Mind a három új pályán dobogós helyezést kell elérnünk, hogy indulhassunk a legutolsó, szám szerint huszonötödik versenyen. A három szint nagyon jól el lett találva. Az amatőr szinten minden nehézség nélkül el lehet érni az első helyezést, az ellenfeleket maximum a rajtnál látjuk, vagy ha valami súlyos hibát vétünk. A félprofi, majd profi szinteken már erősen meg kell küzdenünk a helyezésekért, a legkisebb hiba 3-4 helyezést is jelenthet. Egy-egy karambol miatti 4-5 másodperces késés akár az elsőről az utolsó helyre is visszavethet. Mindegyik futamon három kört kell teljesítenünk. Nem kell megijedni, a futamok így is elég hosszúak, egy kör ideje általában két perc körül szokott lenni - figyelembe véve a kb. 600 km/h-s átlagsebességet, szép hosszú pályákat építenek arrafelé :-).

A Racer összesen 25 pályát tartalmaz, ezek nyolc bolygón helyezkednek el. Minden bolygón csak egy pálya van, de ezeket minden alkalommal átalakítják, így nem találkozunk kétszer ugyanazzal a pályával. Az Aquilaris bolygó felszínét víz borítja. A pálya víz alatti alagutakon, egy elsüllyedt régi városon, szigeteken és az azokat összekötő hidakon vezet keresztül. Érdemes figyelni az ajtókra, amik előszeretettel csukódnak be pont az orrunk előtt. Ando Prime egész felszínét jég borítja. A verseny közben barlangokban, befagyott tavakon, hegyi utakon száguldozhatunk, a hatalmas ugratókkal helyenként akár szár métereket is zuhanhatunk. Mon Gazza egy szennyezett légkörű, iparral és bányászattal foglalkozó bolygó. Veszélyt a begyulladó gázkitörések, a hatalmas mozgó bányagépek és a helyenként leomló sziklaoszlopok jelentenek. A pálya elég sötét, itt lehet igazán megcsodálni a lens flare effekteket. A Malastare bolygó felszínén metán gáz gyűlt össze különböző tavakban és kisebb kitörések is tarkítják a világot. A verseny hegyek között és alagutakban zajlik. Oovo IV egy aszteroida, ami egy gázbolygó körül kering, rajta egy börtön és néhány bánya található. A meteor belsejében bányászott érceket hatalmas csövekben szállítják a felszínbe. A verseny egy része ezekbe a csövekbe is elkalauzol, melyeknek az igazi érdekessége az, hogy a nincs bennük gravitáció, a hatalmas szikladarabok lebegnek benne, mi meg győzzük kerülgetni őket. Másik veszély, hogy elég kevés a hely, ezért az utak nagyon keskenyek. Tatooine a legismertebb helyszín, a szokásos sivatagos felszínnel. A versenyek a kisebb-nagyobb sziklákkal tarkított sivatagban és különböző hasadékokban, kanyonokban folynak. Ord Ibanna légkörében korábban gázt "bányásztak". A hatalmas lebegő bányákat és finomítókat mára már elhagyták, csak a roncsgyűjtők térnek vissza ide. A verseny ezeken a lebegő szigeteken és az ezeket összekötő hidakon folyik. A legnagyobb veszélyt a roncskereskedők jelentik, akik az út egyes részeit elvitték emlékbe. Itt is nagy ugratásokra lehet felkészülni. Baroonda egy aktív vulkánokkal, őserdőkkel és mocsarakkal teli világ. A verseny a tengerparton, őserdei utakon, mocsarakban, barlangokban és a városok sikátoraiban folyik.

Star Wars: Episode I: Racer

A Racer pályáin elég nagy a szabadságunk, az utak nincsenek is annyira nyilvánvalóan jelezve. Egy barlangban, alagútban, vagy egy szerpentinen nincs is sok lehetőségünk elbarangolni, de pl. a sivatagban, vagy egyes városokban nagyon el lehet távolodni a kijelölt útvonaltól. Az út többször is elágazik, szerencsére egyik sem vezet zsákutcába. Mindegyiken teljesíthető az adott szakasz, csak a nehézségük és a hosszuk eltérő. Néhány pályán egyszerre akár 6-8 lehetőségünk is van egy szakasz teljesítésére, és ezek közül kell kiválasztanunk a legrövidebbet. Igaz, hogy van egy kis térképünk, de az csak a közvetlen közelünket mutatja. Maximum csak arra használható, hogy kiderítsük, hogy merre kanyarodik a pálya, és hogy az adott pillanatban rajta vagyunk-e valamelyik úton. Érdemes többször végigmenni és több útvonalat kipróbálni, hogy megtaláljuk a leggyorsabbat.

Az ellenfelek viselkedése életű és a stílusuk eléggé eltérő. Nem mennek ugyanazon az íven, és szinte mindegyik másik útvonalat használ - ahol tehetik. Néha az is előfordult, hogy a legrövidebb útvonalat egyikük sem használta. Érezhetően csak egy versenyző vagyunk a sok közül, nem utazik mindenki ránk. Az ellenfelek egymást is lökdösik, nem csak minket tüntetnek ki a figyelmükkel. Egyetlen zavaró tulajdonságuk, hogy soha sem hibáznak. Mindig megtalálják a legjobb ívet a kanyarban, saját hibájukból nem kenődnek fel a sziklákra, csak ha segítünk egy kicsit. Egy versenyen mindig 12 induló van, tehát nincs nagy tülekedés, de azért elegen vannak a pályán, hogy ne tűnjön üresnek.

Star Wars: Episode I: Racer

Egy arcade program sikeréhez a legfontosabb a megfelelő sebesség és a grafika. A Racer sebessége egyenesen fantasztikus, minden egyes km/h-t érezni. Az engine elég intelligens ahhoz, hogy automatikusan változtassa a részletességet, míg a sebesség el nem éri a 20 fps-ot. A program futtatásához egy 3D gyorsító alapkövetelmény, egy Riva TNT-vel már közepes Pentiumon is lélegzetelállító sebességet produkál.

A grafika a LucasArts egyik erőssége és most sem kell szégyenkezniük miatta. A Racer az utolsó tartalékokat is kihúzza a 3D kártyákból és méltó ellenfele bármelyik konzolos arcade programnak. A podracerek és a különböző épületek, tereptárgyak, stb. aprólékosan ki vannak dolgozva, a hajóművekből láng csap ki, a turbót aktiválva a lángcsóva megnyúlik és halvány füstcsíkot húz maga után. A falakat súrolva szikrákat szórunk. Színes fények, lens flare és köd teszi változatossá a pályákat. Fantasztikus érzés, mikor az egyik jégbarlangban az utolsó előtti pillanatban egy hatalmas jégfal bukkan elő a ködből. Az égbolt gyönyörű színes, és bolygónként eltérő. A pályák körül néha különböző járművekkel, esetleg állatokkal találkozunk (repülő őshüllők, hatalmas halak, stb.). Külön meg szeretném említeni az animációkat, amik akár a filmből kivágott jelenetek is lehetnének. Az intro a legjobb példa arra, hogy hogyan kell ilyeneket csinálni. Nem túl hosszú, de annyira jól meghatározza a játék hangulatát, hogy szinte minden indításkor megnéztem. Minden bolygóhoz tartozik egy rövid animáció, ahol a hangsúly magán az eseményen van (ünneplő tömeg, megjelenik a helyi uralkodó, stb.). A játék közben az engine-nel készített jeleneteket csodálhatjuk. Ilyen jelenetek pl. a vásárlás Watto-nál vagy a roncstelepen, a rajt előtti pillanatok, a podracerünk javítása és tunningolása, vagy a bajnokság megnyerésekor a dobogós helyezettek bemutatása. Minden verseny után másik podracer áll be a garázsba, érdemes megnézni őket.

Star Wars: Episode I: Racer

A hangokról is csak jókat tudok mondani. A hangeffekteket és a zeneket a filmből vették át. A hatóművek hangja a sebességtől függ, a sérülések és ütközések hangjai nagyon jól sikerültek. Az ellenfeleket megelőzve azok csalódottan kiabálnak, mikor ők előznek meg minket, akkor gúnyolódnak. Anakin Skywalker hangja ugyanaz a Jake Lloyd, aki a filmben is játszotta. A program támogatja az A3D 2.0 és a legtöbb DirectSound 3D kompatibilis hangkártyát. A 3D hangzásnál olyan apróságokra is figyeltek, mint a Doppler effekt. A zene többnyire a már ismert számokból áll, de nagyon jól illeszkednek a száguldáshoz.

Egy arcade programnál ugyancsak fontos jellemző az irányíthatóság. A Racer Joy-jal, gamepaddel, kormánnyal vagy billentyűzettel egyaránt jól irányítható. Minden gomb szabadon konfigurálható, az érzékenység és a holttér állítható, a beállításokat el is lehet menteni. Természetesen támogatja a force feedback technológiát is, összesen nyolc paraméterrel állíthatjuk az ilyen kormányok / joy-ok reagálásának erősségét (pl. milyen erősen reagáljon az ütközésekre, a sérült hajtóműre, a talaj egyenetlenségeire, a sebesség- és irányváltozásokra, stb.). A podracer viselkedése erősen függ a sebességtől és a talajtól is. Néha érdemes lassítani is, egy-egy kanyar bevételéhez pedig egyenesen elengedhetetlen a fék használata. Vannak viszont helyzetek, mikor a sebesség az egyetlen mentségünk. Egyes pályákon szakadékokat kell átugratnunk, ami csak a turbóval lehetséges. Máshol befagyott tavakon kell átkelnünk. A jég - meglepő módon - nagyon csúszik, az irányítás nagyobb sebességeknél szinte lehetetlen, a podracer csak forog, a haladási irány csak nehezen és lassan állítható.

Star Wars: Episode I: Racer

Az Episode I - Racer egy újabb mestermű a LucasArts-tól. Az egész játék hangulata fantasztikus, és nem csak a Star Wars környezet miatt, az inkább csak körítés. A grafika, a hangok és az irányíthatóság tökéletes, a sebesség feeling pedig verhetetlen. ■

Star Wars: Episode I: Racer

értékelés

Star Wars: Episode I: Racer

Pozitívumok
  • Szép grafika, gyors engine
Negatívumok
  • Az ellenfelek is hibázhatnának néha...
Minimális rendszerigény: Pentium 166, 32 MB RAM, 4xCD-ROM, 3D gyorsító, DirectX 6.1
9,0
Star Wars: Episode I: Racer
A legutóbbi Star Wars: Episode I: Racer cikkek, hírek

hozzászólások (5)

kohaku
kohaku 2007.01.12. 18:03
amikor elindítom az egyik pályát még el sem kezdődik a verseny már elmegy a kép. valaki megtudná mondani miért lehet?
kösz
Star Wars
Star Wars 2008.11.20. 13:48
Nekem is hasonló problémám van, valószínűleg az XP miatti inkompatibilitás lépett fel. Hogyan lehet áthidalni a problémát?
cerebrum
cerebrum 2008.11.20. 14:07
Egyszer találtam hozzá egy patch-et, ami ha jól emlékszem ezt orvosolja, viszont nálam az is segített, ha visszavettem a felbontást 1024*768-ra...

Egyébként pont azt számoltam, hogy jövőre éppen 10 éve lesz, hogy fenn van a gépemen... :-) Imádom ezt a játékot, kár, hogy nem készült hozzá folytatás, vagy nincsenek hozzá letölthető új pályák.
dave2009
dave2009 2009.02.21. 09:21
hellosztok mivel kel nitrózni? mert ez miatt nem birok első lenni.valaki tud segiteni?
Harcikutya
Harcikutya 2009.02.24. 23:47
nézd meg az optionsban, hogy melyik billentyű van kiosztva a "BOOST"-ra. Na és azzal.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?