Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

101: The 101st Airborne in Normandy

1998.12.04. 00:00 | szerző: Thomas | Ismertető/teszt

A II. világháborúval foglalkozó játékprogramok virágkorukat élik. Gondoljunk csak a Soldiers at War, az iPanzer '44 a Panzer Commander és természetesen idei év legsikeresebb valós idejű stratégiai játékára a Commandos: Behind Enemy Lines-ra. Az 1998-as év végéig még kilenc II. világháborús repülőgép-szimulátor megjelenése várható.

Az Empire Interactive 101: 101st Airborne in Normandy című játéka a II. világháború egyik legjelentősebb és legnagyobb hadműveletének, a normandiai partraszállásnak az eseményeit dolgozza fel, egy körökre osztott stratégiai program keretein belül. Feladatunk a 101. légideszant-hadosztály 18 katonájának irányítása, akiket a partraszállás előestéjén vetnek be a frontvonalak mögött. A küldetések változatosak: hidak elfoglalása ill. felrobbantása, ellenséges parancsnoki épület lerombolása, ágyúk és légvédelmi ágyúk felrobbantása.

A program telepítése után első utunk a NEW GAME menüponthoz vezet, ahol választanunk kell egyet a felajánlott kilenc küldetés közül. Az eligazításon megkapjuk a szükséges információkat. Figyelmesen olvassuk el feladatunkat, és hogy milyen felszerelési tárgyakat javasolnak, mert csak azzal gazdálkodhatunk, amiket magunkkal vittünk. Ugyanitt tekinthetjük meg a küldetés térképét is, ami a játékban kb. 20 (4*5) részre van felosztva. A játékteret ezek a kis térképek alkotják, melyek között szabadon mozoghatunk. Egyetlen kikötés, hogy ha az egyik emberünk észak felé hagyja el az adott pályát, akkor a többieknek is arra kell menniük. A játék közben a nagy áttekintő térképen nincs bejelölve pillanatnyi pozíciónk, azt a táj jellegzetességeiből kell kikövetkeztetnünk. Ha nem figyelünk, rendesen el lehet tévedni, pont úgy, mint a valóságban. A program másik érdekessége, hogy az eligazítás során csak az elsődleges célokat tudjuk meg. A játék közben derülnek ki a másodlagos feladatok - pl. egy halott német katonánál talált parancsból megtudunk valami fontosat; találunk egy lelőtt szövetséges repülőgépet, és segítenünk kell a pilótának, hogy rádióhoz jusson, mert fontos információkkal rendelkezik a német csapatmozgásokról.

Az eligazítás után egy szépen megrajzolt táborba jutunk, ahol minden épület a küldetés előkészületeinek egy-egy állomását képviseli. Első feladatunk a tisztek (Officer's Barracks) és a közkatonák (Enlisted Barracks) kiválasztása lesz. Minden katonának saját fotója és hangja van. Összesen 21 különböző információt tudhatunk meg mindegyikről, például rangját, nevét, becenevét, korát, magasságát, súlyát, valamint olvashatunk róla egy rövid jellemzést is. Néhány adat nagyon fontos, például a tapasztalat (Exp), az intelligencia (Int), az erő (Str), az ügyesség (Agi), és a morál (Mor). Ugyancsak lényeges, hogy milyen nyelveket beszél (Lan) és milyen fegyverekre van kiképezve (WT). Mindig legyen a csapatban franciául ill. németül beszélő ember. Az előbbi azért fontos, mert a helyi ellenállók csak franciául beszélnek. Egy halott vagy fogoly német katonát átkutatva találhatunk parancsokat, leveleket, amiket viszont csak a németül beszélő csapattag tud elolvasni. A katonák között van néhány, aki robbanószerre (E), géppuskára (M) vagy bazookára (B) is kapott kiképezést. Ezek lényegesen hatékonyabbak az adott fegyverekkel - pl. egy légvédelmi ágyú felrobbantásához egy normál halandónak 3 demolition charges-ra van szűksége, míg egy szakértő már 2-vel eltörli a föld színéről.

Miután kiválasztottuk a 18 "halálraítéltet", érdemes elmenteni a névsort. Amennyiben nem akarunk a válogatással időt tölteni, úgy ajánlott az Auto-Select gomb használata, melynek hatására kapunk egy véletlenszerűen kiválasztott 18 fős csapatot.

A következő megálló a Quartermaster irodája, ahol a szükséges felszerelési tárgyakat válogathatjuk össze - pl. ruha, bakancs, térkép, kés, iránytű, élelmiszer, kulacs, stb. A különböző felszerelési tárgyak elhagyásával a morál nagymértékben csökkenthető, amit persze nem szeretünk és nem is ajánlott. A Standard Issue gomb hatására a katonák a US ARMY által javasolt felszereléseket kapják, és a morál is marad a maximumon.

Elérkeztünk a fegyverraktárba (Armory). Itt mindenki kedve szerint válogathat, a kínálat elég nagy (pisztolyok, géppisztolyok, puskák, géppuskák, gránátok, robbanószerek, stb.).

A katonák felszerelése a tábor jobb szélén álló teherautónál történik (Assembly Area). Lehetőség van itt is az automatikus elosztásra, de nem javaslom a használatát. Jobb, ha tudjuk, hogy ki, miből és mennyit kapott. Elsőként a felszerelési tárgyakat ajánlott szétosztani, mert azok hiánya erősen csökkentheti a morált - pl. az iránytű elhagyása 3-mal, a személyes tárgyak vagy a váltás ruha hiánya 7-tel csökkenti a morál értékét. Fontos az ételek száma is. Az emberek minden 8. órában elfogyasztanak egy ételadagot (Field Ration K). Amennyiben ez elmard, a morál 4-gyel csökken. Az elosztás után érdemes elmenteni a beállításokat, hogy legközelebb ne kelljen ezzel bajlódni.

A fegyverek szétosztása már egy kicsit bonyolultabb. Figyelembe kell venni a katonák tulajdonságait és a terhelhetőségüket (Enc) is, ami az ugrás előtt 57, utána pedig 63 egység lehet. A földön lehetőség van az emberek túlterhelésére, de ez az akciópontok (AP) csökkenésével jár. A 18 ember mellett 2 zsák is a rendelkezésünkre áll, ezekbe pakolhatjuk a megmaradt felszerelési tárgyakat. Ne felejtsük el, hogy a zsákban lévő tárgyakat a földön valakinek cipelnie is kell.

A bevetés előtt kipróbálhatunk egy gyakorló küldetést (Training Grounds), de mehetünk rögtön a repülőtérre (Airfield) is. Az indulás előtti utolsó teendőnk a katonák elhelyezése a repülőgépen. Mi határozhatjuk meg a kiugrás sorrendjét és ezzel gyakorlatilag a katonák túlélési esélyeit is, hiszen a német légvédelem nem tétlenkedik. Azokat rakjuk előre, akik a fontosabb felszerelési tárgyakat viszik (pl. robbanószer, térkép). A Launch Plane ikonra klikkelve már kezdődik is a bevetés.

Elsőként egy kis animációt látunk, ahol egyenként megcsodálhatjuk minden egyes emberünk ugrását. A lehetőségek száma elég nagy - sikeresen földet ért, megsérült földet érés közben, elszakadt a csoporttól (egy kis szerencsével a küldetés közben még összefuthatunk vele, vagy megtalálhatjuk a tetemét), elveszett (őt nem látjuk viszont, megkapja a megtisztelő KIA megjelölést), nem nyílt ki az ejtőernyő (KIA), fennakadt egy fán, vagy egyszerűen lelőtték a repülőgépet, mielőtt kiugorhatott volna. A nehézségi szint beállítása nagy hatással van az embereink túlélési esélyeire, azonban még az easy fokozatnál is kizárt, hogy mind a 18 túlélje az ugrást. Volt olyan bevetés, ahol a 18 emberből 5 maradt életben, azok közül is 3 sebesült volt. Az utolsó 8-nak még kiugrani sem volt lehetősége, mert lelőtték a gépet. Szerencsésnek mondhatja magát az, akinek 10 katonája marad a küldetés teljesítésére. Az igazán idegesítő az, amikor az egyik, vagy mindkét zsák elveszik, ilyenkor lehet elbúcsúzni a benne lévő felszerelésektől és fegyverektől. Ugyanez a helyzet a kritikus felszerelési tárgyakat (pl. robbanószert) cipelő katonáknál is.

A hosszú előkészületek után végre megkezdődik a játék. A képernyő legnagyobb részét a játéktér foglalja el, ahol az ilyen játékoknál már megszokott, kissé "ferde" nézetből látunk mindent. Alul az aktuális ember legfontosabb adatait találjuk: milyen fegyvert használ, mennyi lőszerrel rendelkezik, mennyi akciópontja van. A bal szélen lévő három csík az egészségét, a jóllakottságát és a morálját mutatja. Egy kis ablakban azt is láthatjuk, hogy adott pillanatban mennyire van takarásban (akkor a legjobb, ha a falevelektől nem latjuk a katonát). A jobb oldalon a kis taktikai térkép látható, ahol kék pontok jelölik az embereinket. Egy jobb klikkel előhívható az áttekintő térkép, de csak akkor, ha valamelyik csapattagnál van térkép.

Az embereink irányítását gyorsan meg lehet szokni. Az ikonokat az egér jobb gombjával hozhatjuk elő. Lehetőségünk van gyalogolni, futni, kúszni, felállni, letérdelni, lefeküdni, rejtőzködni, és fedezékbe vetődni. Sajnos csak néhány parancs érhető el a billentyűzetről is. Az emberek útvonalválasztása nagyon jónak mondható, nem ténferegnek a pályán, hanem tényleg a lehető legrövidebb úton mennek. Végre elmondható, hogy az ellenség sem tökéletes gyilkológépekből áll. Ugyanakkora valószínűséggel lőnek mellé, mint a mi embereink és az eseményekre is hasonlóan reagálnak. Ők is pánikba esnek, ha sokáig lőnek rájuk, vagy több társukat megölik. Néha az is előfordul, hogy megadják magukat.

Néhány hasznos tanács a játékhoz:

  • Figyeljünk a morálra, ha valakinél csökken, akkor motiváljuk egy másik emberrel.
  • Az ellenséget folyamatosan tartsuk tűz alatt, ezzel csökken a morálja és egy idő után "elfelejt" visszalőni és mozogni. Vigyázat, ez nem végleges állapot, a németek is motiválják egymást.
  • Ha egy emberünk megadja magát, akkor tarkóra tett kézzel feláll. Addig marad úgy, míg az utolsó ellenséges katonát el nem intézzük, vagy a morálját fel nem beszéljük megfelelő szintre.
  • A sövényen nem lehet átlátni és gyakorlatilag az egyetlen fedezék. Futva nem lehet átmenni rajta, csak sétálva vagy kúszva és akkor is sok akciópontba kerül.
  • Az emberek csukott szemmel futnak, még akkor sem veszik észre az ellenséget, ha átmennek rajta. Érdemes indulás előtt a Look ikonnal (F8) körülnézni, hogy nincs-e akna a közelben.
  • A földön fekvőt nehezebben találják el, de így ő is kevesebbet lát, pontatlanabbul lő és nem tud gránátot dobni. A lövésekhez érdemes feltérdelni.
  • Egy hosszabb tűzharc alatt 2-3 tárat is eldurrogtat egy katona. Ajánlott megfelelő mennyiségű tartalék tárat csomagolni az indulás előtt. Nekem 8 elég szokott lenni, bár ez fegyvertől is függ.
  • A géppuskánál egy heveder 250 lőszert tartalmaz. Egy alkalommal 6-os sorozatot lő, tehát egy küldetésre 2 heveder elég szokott lenni.
  • A géppuskával csak térdelve, vagy fekve lehet lőni.
  • A kritikus felszerelési tárgyakból vigyünk többet, mert az ugrás közben egy része elveszhet.
  • Ne tegyük külön zsákba/emberhez a fegyvert és a lőszert, mert lehet, hogy az egyiket nem látjuk viszont az ugrás után. A másikat ilyenkor nyugodtan eldobhatjuk.
  • A küldetés három napig tart, még akkor is, ha az elsődleges feladatot már az első órában teljesítettük
  • Nem kell bántani a tehenet, ő sem bántott téged.
  • A folyón csak a hidakon lehet átkelni. Úgy látszik, hogy a 101. légideszantnál nem volt követelmény az úszni tudás.
  • A DZ (Drop Zone) a térképen csak a tervezett leszállókörzet, szinte biztos, hogy máshol értünk földet.
  • A Rest ikonnal egy kétórás kávészünetet rendelhetünk el, ilyenkor az emberek elfogyasztanak egy élelmiszeradagot. Csak akkor aktiválható, ha már minden ellenség halott az aktuális helyszínen.
  • A Move Group ikon hatására az egész csapat megjelenik a megjelölt helyen, olyan mint egy teleport. Erre is igaz, hogy a használatához minden ellenséges egységet semlegesíteni kell. Egy pályára érkezve ajánlott megnézni, hogy használhatjuk-e ezt az ikont. Ha igen, akkor nincsenek németek, mehetünk tovább.
  • A hullarablás nem túl etikus, de hasznos. Vegyük el a halott embereink élelmiszeradagjait, és amire még szűkségünk lehet.
  • A fegyverek kiválasztásánál vegyük figyelembe az átütési erejét (Pen), súlyát (Enc) és pontosságát (Acc). Érdemes megnézni a talált német fegyvereket is, néhány pontosabb és erősebb, mint az amerikaiak.
  • A fegyverek többsége sorozatot lő, nem lehet állítani rajta.
  • Az intelligenciája (Int) és a tapasztalata (Exp) határozzák meg, hogy egy katona milyen messziről veszi észre az ellenséget. A magas intelligenciájú embereink többnyire pontosan is lőnek, tehát ajánlott nekik pontos, nagy hatótávolságú fegyvereket (pl. 1903 A4) adni, hogy gyorsan meg is oldhassák a problémát.


A játék grafikailag nem tartalmaz semmi újdonságot kategóriájában. A táj szép, élethű, de nem túl változatos. Szántóföldek, utak, legelők, mocsarak és sok-sok sövény váltogatják egymás. Néhány fával, bokorral és néha házakkal is találkozhatunk. A helyenként előforduló bombatölcsérek és a helyükről kidöntött fatörzsek az egyetlen látható nyomai a háborúnak. Egy keskeny folyót is találhatunk, ami grafikailag szép lehetne, a part tényleg igényesen ki van dolgozva, csak egy dolog hiányzik, a mozgása. Olyan, mintha oda lenne festve a földre. A Commandos-nál megfigyelhető effekteknek nyoma sincs. Az éjszakát csak egy ikon jelzi. A robbanások szépek, de senki ne várjon csodás fényeffekteket. Ténykedéseink hatására semmi sem változik, leszámítva a tetemeket. Nincsenek lábnyomok, a robbanások nem látszanak meg még a sövényeken sem. A küldetés célját képező épületek felrobbanását külön kis animációkon csodálhatjuk meg. Az egyik küldetés során felrobbantottam egy hidat, amin egy hulla feküdt és az egyik saját emberem is rajta volt még. Az animáció után az emberem sértetlenül álldogált a híd romjai között és a tetem is ugyanott feküdt. Ez azért egy kicsit durva volt!

Az emberek kidolgozottsága igényesnek mondható. A kezükben felismerhető az aktuális fegyver. A pisztolyt egy kézben lóbálják, a puskákat két kézzel fogják, a géppuskát és bazookát pedig egyszerűen a vállukra veszik. Egy letérdelés, lefekvés, vagy egy gránát eldobása elegendően sok fázisból áll ahhoz, hogy valósághű legyen. Külön tetszik, ahogy egy robbanás lökéshulláma fellöki a közelben állókat. (Érdekes, a tehénnél nem működik.)

A zene és a hangeffektek jól el vannak találva. Egy kis gyakorlással meg lehet különböztetni a fegyvereket a hangjuk alapján. A természet hangjai sajnos az állathangokkal kimerültek - pl. kakas (Meg tudja mondani valaki, hogy miért kukorékol egy kakas 0:54-kor?), disznó, tehén. Nincsen vízcsobogás, szélzúgás, vagy madárcsiripelés. Az emberek lépéseinek hangja függ attól, hogy kavicson, füvön, vagy sárban mennek-e. Néha fegyverropogást, repülőgépeket, embereket is hallhatunk.

Minden katonának saját egyénisége van. Nem csak a hangjukban és fotójukban különböznek, hanem más szavakkal is reagálnak az eseményekre. Mást mondanak, ha ellenséget észlelnek, ha éhesek, ha lőnek rájuk, vagy ha motiválják a társaikat (pl. "Fight or die, your choice!"). Ez a németekre is igaz, akik eltérő hangokon és német nyelven kiabálnak.

Mindent összevetve a 101: 101st Airborne in Normandy egy jó játék, kisebb gyermekbetegségekkel. A készítők többre vállalkoztak, mint csak egy egyszerű stratégiai program elkészítése. A valódi háborút akarták megismertetni velünk. A program hangulata nagyon jól el van találva. Aki játszik vele, az el tudja képzelni, hogy miket éltek át a katonák a II. világháborúban. A halottakat átkutatva néha leveleket találunk, amiket korabeli levelekből másoltak át. A kis térképek között "közlekedve" egy naplót olvashatunk, amit ugyancsak korabeli bejegyzésekből állítottak össze. Érdekes ellentét, hogy a készítők mindent megtesznek, hogy jobban megismerjük, megkedveljük a katonáinkat, majd mindjárt az ugrás után elveszítünk néhányat. Néha előfordul, hogy egy másik helyszínre átlépve az egyik emberünk már halott. Ez ellen nem tehetünk semmit (kivéve, hogy betöltjük az utolsó elmentett állást), az emberélet nem ért sokat akkoriban.

Aki szereti a II.világháború idején játszódó filmeket (Piszkos tizenkettő, Leghosszabb nap, A híd túl messze van, stb) és a körökre osztott stratégiai játékokat, annak csak ajánlani tudom a programot. ■

101: The 101st Airborne in Normandy

értékelés

101: The 101st Airborne in Normandy

Pozitívumok
  • Nagyfokú realizmus
  • Hangulato játék
  • Jó zene, hangok
Negatívumok
  • Kőzepes minőségű grafika
  • Több hangeffekt lehetne
8,3
101: The 101st Airborne in Normandy
A legutóbbi 101: The 101st Airborne in Normandy cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.