Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Caesar III

1998.12.04. 00:00 | szerző: Delta | Ismertető/teszt

A Sierra csomagjának megérkeztekor a szerkesztőség nagy lelkesedéssel állta körül a CD-t, melyen - nemes egyszerűséggel - csupán egy odavetett Caesar III felirat árulkodott a korong tartalmáról. A játék kipróbálása és hosszas játék után már egészen bátran állíthatom, a lelkesedés jogos volt.

A sorozat második tagjától azt hiszem, egy kicsit többet vártunk, s talán ezt a készítők is megérezték. A harmadik részben bepótolták mindazokat a hiányosságokat, melyekkel az előző két rész rendelkezett, sőt, A játékot sikerült teljesen megújítaniuk, színesebbé tenniük.

Érezhetjük ezt már rögtön a játék elején, a csodálatosan kidolgozott intró alatt, mely végigvezet minket Róma történelmének nagyobb eseményein, kezdve a megalapítástól egészen a város fénykoráig, érintve a kereskedelmet, a csatákat, nem feledkezve meg a rómaiak hatalmas össznépi mulatozásairól sem, megtekinthetünk egy kocsihajtó versenyt is. Érdemes jól figyelni a képeket, melyek a szórakoztatáson kívül sok hasznos információt is nyújtanak a játékhoz, melynek célja, hogy jól működő várost, egy új Rómát építsünk fel. Tehetjük mindezt Caesar "vigyázó tekintetétől" kísérve, aki hajlandó nekünk megadni az elinduláshoz szükséges összeget, de ezért később persze jó pár szívességet kér majd tőlünk. A játék grafikai megjelenése és irányítása ötvözi az úttörő elődök, mint például a SimCity és a Settlers jó tulajdonságait. Egészen 1024x768-ig növelhetjük a felbontást, így jobban áttekintve a rendelkezésünkre álló területet. Térképünk 90 fokonként elforgatható, így a takarásban lévő épületeink is elővarázsolhatók (az épületeknek azonban még mindig csak egy oldala van megrajzolva). A város felépítéséhez kapott területünkön folyók, sík területek húzódnak, elszórva sziklák, erdők, és természetesen megművelhető területek. Ide kezdhetünk el aztán építkezni.

A programfejlesztők gondoltak a kezdő játékosokra is. Az első két, egyszerűbb pálya az ő számukra készült. Az elérendő népesség száma még alacsony, s tulajdonképpen más célja nincs is, minthogy megtanulhassuk a játék kisebb-nagyobb fortélyait. (Később, mikor már belelendülünk a játékba, láthatjuk, hogy mennyire összetett, és hogy édeskevés volt, amit az elején megtanultunk, épp csak arra elég, hogy elkezdhessünk játszani. Így végül is az egész játék során folyamatosan fejlődünk.) Érdemes megemlíteni azt is, hogy a játék során soha nem maradunk információ nélkül: a játékhoz sok helpet készítettek, melyből még Róma kultúrájáról és történelméről is tanulhatunk - egész kis történelem óra, csak sokkal érdekesebb.

A két bemelegítő pálya után belekerülünk a dolgok sűrűjébe. Választanunk kell, mit szeretnénk: a békésebb, főként kereskedelemre épülő északi, vagy a forrongó, harci stratégiai ismereteinket próbára tevő területeken induljon kalandos, és remélhetőleg felfelé ívelő karrierünk.

Ekkortól állnak rendelkezésünkre tanácsadóink (advisors), akiktől mindig időszerű helyzetképet kapunk munkálkodásaink eredményéről. Minden probléma, ami a lakosság körében jelentkezik, az ő közvetítésükkel jut el hozzánk.

Az ismertető következő részében némi segítséget és tippeket szeretnénk adni egy város tervezéséhez.

Természetesen minden pályán a császár által kitűzött cél alapján kell irányítanunk. Nem csak a lakosság számát írja elő az uralkodó, hanem bizonyos kultúra, békesség-szintet is el kell érnie városunknak, hogy továbbléphessünk. Ezen állapotokat a Ratings advisornál kísérhetjük figyelemmel. Kapott térképünkön találhatunk egy a területet átszelő fő utat. Rögtön az elején építsünk egy szenátust, mellyel megteremtjük a város központját. Munkásainknak jelöljünk ki telkeket. Eközben több dologra is figyelnünk kell:

  • A telek lehetőleg legyen csábító letelepedési lehetőség. Ezt elérhetjük kertekkel, szobrokkal.
  • Legyen vízhozzáférés, különben a dolgozók nem fognak beköltözni.

A megfelelő biztonság megteremtése (prefektúria, engineer's post) után készítsünk munkahelyet a munkásoknak, pl. farmot, nyersanyag-feltárókat. A tanácsadóknál beállíthatjuk az egyes munkahelyek munkaerő-precedenciáját, valamint a dolgozók bérei. A magas bérek emelik a város színvonalát, de a császár nem fogja jó szemmel nézni a konkurenciát! Ha valamilyen okból összeütközésbe kerülünk az uralkodóval (például nem tudjuk időben teljesíteni a kérését), vagy egyszerűen javítani akarunk a rólunk kialakult képen, küldhetünk Caesarnak ajándékokat. Nem érdemes megfeledkezni az istenekről sem, különben Ceres elrontja a termésünket, Merkúr a kereskedelmünket, tehát minden isten a maga módján kárt fog okozni. Építsünk nekik templomot, rendezzünk tiszteletükre mulatságokat. Megfelelő számú lakosság esetén építhetünk fórumokat, így az ott dolgozó adószedők gyarapítják a kasszánkat. Túl sok adó kiszabása a morált csökkenti, no a bűnözés, elköltöznek az emberek, míg alacsony ráta mellett költségvetésünk bánhatja jószívűségünket. A megtermelt ételt-italt a piacok juttatják el a tárházakból a lakossághoz, ezekről se feledkezzünk meg. Fektessük le a kultúra alapjait iskolával, majd kezdjük meg a kereskedést. Kereskedési tanácsadónk segítségével nyithatunk meg a velünk üzleti kapcsolatba lépni szándékozó városok felé a kereskedelmi útvonalat, s szabályozhatjuk feleslegesnek ítélt áruink kivitelét, illetve a hiányzó jószágok behozatalát. Általában kivitelnél a nyersanyagokon kevesebb a haszon, a késztermékeken több, hiszen több is vele a munka. Jól gondoljuk meg, hogy milyen mennyiség felett viszünk ki árut, mert például ha kivisszük az összes edényt, lehet, hogy sokat keresünk, de hosszútávon alacsony lesz a lakások színvonala, így kevesebb adót fognak nekünk fizetni! Biztosítanunk kell a lakosság szórakozását is, színházzal, később kolosszeumokkal. A sürgős tennivalóknak mindig utánanézhetünk a vezető tanácsadónál, és orvosolhatjuk a problémát.

Ezzel a taktikával elindulva valószínűleg sikerrel vesszük az akadályokat. Remélem, sikerült érzékeltetni a játéknak a társaival szembeni nagy előnyét, az összetettségét. Minden mozdulatunk jelentős hatással van a városunk jövőjére, ami egy igazi játékosnak nagy kihívást jelent. Szerkesztőségünk nagy részének egybehangzó véleménye alapján a játék készítőinek sikerült újat és jobbat alkotniuk, ami a mai játékszoftverek között nagy teljesítmény. Kalandra fel tehát, építsünk új Rómát!

Vale! ■

Caesar III

értékelés

Caesar III

9,2
Caesar III
A legutóbbi Caesar III cikkek, hírek

hozzászólások (3)

Star Wars
Star Wars 2007.01.09. 13:57
Miert nincsenek screenshotok?
Sol Invictus
Sol Invictus 2007.01.09. 16:38
ööööö a Caesar III nem az előző évezredben született??? arra emlékszem, hogy 4-5 éve játszhattam vele.. ennyire le lenne maradva a Dome a teszteléssel :)?

a Caesar IV viszont mostanában jött ki..

SW: valszeg azért, mert mai szemmel nézve kissé rusnya az ősi grafika ;)
CSognor
CSognor 2013.09.14. 10:33
Egyáltalán nem rusnya a grafika :) nekem még ma is tetszik.... minden évben felkerül a gépre :D
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?