Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Creatures 2

1998.12.04. 00:00 | szerző: Thomas | Ismertető/teszt

Tavaly hatalmas tamagochi-mánia söpört végig a világon. Nemtől és kortól függetlenül szinte mindenki a virtuális háziállatokkal foglalkozott. Ezt a hullámot lovagolta meg akkoriban a Mindscape Creatures című programja, ami leginkább egy hatalmas tamagochihoz volt hasonlítható. (Bár a készítők nem igazán szeretik, ha programjukat csak úgy "letamagochizzák"...) A játék sikere arra ösztönözte a kiadót, hogy továbbfejlessze az ötletet, így születet meg a második rész, a Creatures 2. Az új program mindenekelőtt új köntöst kapott. Megváltozott, egyszerűbb lett az irányítás, szebb lett a grafika és kétszeresére nőtt a játéktér.

Tevékenységünk helyszíne Albia, amely valamikor egy virágzó birodalom volt, míg vulkánkitörések le nem rombolták. Célunk a birodalom benépesítése és újjáépítése. Ebben segítségünkre lesznek egy ősrégi civilizáció, a sheek laboratóriumai, melyek a természeti katasztrófa során kerültek elő. A sheek évezredekkel korábban elhagyták Albiát, hogy új otthont keressenek maguknak. Nagyon magas szintű tudással rendelkeztek, elsősorban a genetika terén. Barangolásaink során egyre több gépet, berendezést fedezhetünk fel, melyeket felhasználva újra benépesíthetjük Albiát.

Albiában egy év 8 óra valós időnek felel meg. Az év négy évszakra van felosztva, mindegyik 4 napból áll. Az évszakok valós időben 2 óra hosszúak. A képernyő bal alsó sarkában mindig figyelemmel kísérhetjük az aktuális évet, évszakot, napszakot és a hőmérsékletet. A természet önálló életet él, állatok és növények születnek, szaporodnak és halnak meg. Változik a hőmérséklet, és az időjárás. A növények saját tulajdonságokkal rendelkeznek. Különböző klímát kedvelnek, más évszakban teremnek. Vannak virágok, zöldségek, gyümölcsök, stb. Mindegyiket érdemes alaposabban megvizsgálni, mert néhány ehető, és néhány gyógyszerként is használható. Az állatvilág hasonlóan változatos. Találhatunk bogarakat, halakat (néhány ehető), denevéreket, csigákat.

Három olyan faj van, ami viszonylag intelligensnek mondható. Mindhármat a sheek hozták létre évezredekkel korábban. Ezek közül mi a nornokat irányíthatjuk, akik nagyon békések, barátságosak és kíváncsiak. A második faj a grendelek, akik rosszindulatúak és gonoszak. A harmadik fajt ettineknek nevezik, ők az építők és a munkások. Sajnos sokat elvesztettek a korábbi tudásukból, de még így is nagyon aktívak.

A játék kezdetekor első dolgunk egy szimpatikus tojás kiválasztása, melyet az inkubátor segítségével keltethetünk ki. Megvárhatjuk, hogy a norn természetes úton keljen ki, de ez sokkal tovább tart. A legjobb esetben az újszülött kis lények egy kb. 10 órás élet viszontagságai előtt állnak, ami a saját időszámításuk szerint kicsit több, mint egy évnek felel meg. Ivaréretté másfél órás korukban válnak. Életük kezdeti szakaszában sok gondozást igényelnek. Nevet kell adni nekik, meg kell tanítanunk nekik a legfontosabb szavakat és meg kell ismertetnünk velük a környezetüket, a gépek működését. A szavak tanításához használhatjuk a két számítógépet. A nornok egy nagyon egyszerű, nyelvtan nélküli nyelven kommunikálnak, mely 65 angol szót tartalmaz. Sajnos a kommunikáció csak írásban történik, a lények csak értelmetlenül gügyögnek. A program egy kezdő angol nyelvtanfolyamnak is felfogható, hiszen ezeket a szavakat nekünk is ismernünk kell. A nornok 34 különböző szót tanulhatnak meg a számítógépektől (pl. igen, nem, felvesz, lerak, hideg, meleg, magányos, éhes, stb). Ezeken kívül meg 31 kategóriát kell megismerniük. Nem azonosítanak minden tárgyat egyedileg, hanem kategóriákba sorolják azokat (pl. az időjárás kategóriába tartoznak: felhő, eső és a hó; az étel kategóriába tartoznak: sajt és a méz; a rossz bogár kategóriába tartoznak: hangya, méh és a szúnyog; stb). Egy idő múlva már elég jól ki tudják fejezni érzéseiket és problémáikat - pl. "extremly hungry, get food".

A lényeket irányító mesterséges intelligenciára nagyon büszkék a készítők. Tényleg úgy néz ki, hogy a nornok tanulnak. A szavakat látszólag fonetikusan jegyzik meg, többször meg kell ismételni, hogy hibátlanul megtanulják. Volt olyan, aki a fruit (gyümölcs) szót "fwuit"-nak tanulta meg. Egy kis ablakban láthatjuk, hogy az aktuális norn éppen mit néz. Ilyenkor annak a nevét beírva és többször megismételve megjegyzi azt. Ha a liftet el akarjuk nevezni tevének, megtehetjük, de akkor a norn annak is fogja megtanulni. Miután megjegyezte, már nagyon nehéz javítani rajta, tehát nem árt vigyázni. A program egyik érdekessége, hogy a kis lények egymástól is átvesznek szavakat, tehát az idősebbeket tanítóként is használhatjuk. A lények eltérő intelligenciával rendelkeznek, vannak, akik nagyon gyorsan tanulnak, és vannak, akik lassabban.

Egy idő után állatkáink elindulnak felfedezni a világot. Ha már elég tudással rendelkeznek, akkor elég jól elboldogulnak. Teljesen önállóan kezelik a lifteket és a teleportokat, ha éhesek, táplálékot keresnek maguknak (esetleg éhen halnak, volt olyan is). Ajánlott távol tartani őket a víztől, mert úszni nem tudnak. Természetesen ez a tény abszolút nem zavarja őket, és nyugodtan beleugranak a vízbe. Nálam a vízbefúlás volt a leggyakoribb halálnem. Megpróbálhatjuk irányítani a nornokat, de elég önfejűek. Nagyon idegesítő tud lenni, ha valami fontosat találunk, és fel akarjuk vetetni a vele, de az utolsó pillanatban mindig meggondolja magát és elindul az ellenkező irányba. Ha már több nornunk kóvályog Albiában, rájövünk, hogy lehetetlen mindet szemmel tartani. Amíg az egyikkel foglalkozunk, addig valamelyik másik szinte biztos, hogy veszélyben van (pl. a víz alatt barátkozik a halakkal).

A megfelelő kort elérve a nornok szaporodni fognak. Mindegyik rendelkezik a valódi élőlényeknél megtalálható legfontosabb testszervekkel (szív, tüdő, agy, stb), és egy saját digitális DNA-val, amely több mint 550 gént tartalmaz. Ezzel a lehetséges kombinációk száma több milliárd. Később lehetőségünk lesz a három főbb faj keresztezésére is. A természetes úton létrejött tojásokból maguktól is kikelnek az állatkák, de besegíthetünk az inkubátorral is.

A játék irányítása elég egyszerű, bár a lehetőségeink korlátozottak. Egy kéz alakú kurzor képvisel minket, amit a nornok látnak és reagálnak is rá (persze ez kortól és neveléstől is függ). Különböző tárgyakat tudunk felvenni és odébb rakni, valamint gépeket és egyéb szerkezeteket aktiválhatunk gombok segítségével, a nornokat azonban csak közvetve, utasításokkal tudjuk irányítani. Ez néha nagyon komoly munka, mert nem mindig hallgatnak ránk. A nevelésnek két klasszikus eszköze áll rendelkezésünkre, a dicséret és a büntetés. Mindenki használja őket belátása szerint.

Különböző készletek (pl. science kit, health kit, breeders kit, stb) segítségével szinte mindent figyelemmel kísérhetjük, ami Albiában történik. Megvizsgálhatjuk a növényeket és az állatokat, különböző gyógyszereket adhatunk be a kedvenceinknek. Kísérletezhetünk növényekkel és vegyületekkel, a megfelelő keverékkel még egy halott szíve is megindítható. Információkat kaphatunk a környezeti tényezőkről (hőmérséklet, légnyomás, stb), a nornok vérében található vegyületekről, az agyi aktivitásukról.

 

A Creatures 2 egy nagyon eredeti ötleten alapuló program, melybe a fejlesztők rengeteg munkát fektettek. A grafika szép, leginkább egy platformjátékhoz hasonlít. A lények sajnos kétdimenziósak, bár ez nem annyira zavaró és a program gépigénye is alacsonyabb. Nagyon idegesítő, hogy nálam csak akkor volt hajlandó elindulni, ha a felbontást visszavettem 640*480-ra. A másik probléma az, hogy nem vándorolhatunk szabadon Albiában, a kiválasztott norntól csak bizonyos távolságra tudunk eltávolodni. Ez néha szűkségtelenül bonyolítja az amúgy sem egyszerű játékot.

A hangeffektek és a zene jól illeszkedik a hangulathoz. A természet hangjai szépek, a bogarak zümmögnek, a víz csobog, stb. A nornok aranyosan, de sajnos érthetetlenül gügyögnek.

A játék során a lehetőségeink szinte korlátlanok. Tetszés szerint keresztezhetjük a lényeinket, ezáltal különböző tulajdonságúakat tenyészthetünk ki. Klasszikus értelemben vett multiplayer lehetőség nincs, de a kitenyésztett lényeinket cserélgethetjük az interneten. Próbálkozhatunk, hogy a többieknél intelligensebb nornokat hozzunk létre.

A program 240 MB-nyi helyet foglal el a winchesteren. Ez a mai viszonyok között nem sok. A probléma az, hogy minden figyelmeztetés nélkül felrakja az Internet Expolrer 3.02-t is (kivéve, ha már rendelkezünk vele, vagy egy újabb verzióval), melyre a beépített kézikönyv miatt van szükség.

A Mindscape Creatures 2 című programja végre valami újdonság. Egy igazán eredeti ötlet, melyet sikerült nagyon profi módon megvalósítani. Az egyetlen negatívum hogy nagyon időigényes és rengeteg türelem kell hozzá. Aki mindezekkel rendelkezik és szereti ezt a stílust, az nagyon hosszú ideig el lesz vele. ■

Creatures 2

értékelés

Creatures 2

Pozitívumok
  • Eredeti ötlet
  • Szép grafika
  • Kiemelkedő hangulat
Negatívumok
  • Nagyon időigényes
  • Nehézkes irányítás
Minimális rendszerigény: Pentium 166, 16 MB RAM
8,8
Creatures 2
A legutóbbi Creatures 2 cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.