Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Jane's IAF - Israeli Air Force

1999.01.06. 00:00 | szerző: Thomas | Ismertető/teszt

A Jane's Combat Simulations név egy szimulátor dobozán a legmagasabb színvonalú szórakozás garanciája. Ez alól az IAF sem kivétel. Grafikájával, hangeffektjeivel és hangulatával egyike a legjobbaknak. A fejlesztők az F-15-höz képest kissé egyszerűsítették a kezelést, már pilótavizsga nélkül is bátran neki kezdhetünk.

Jane's IAF - Israeli Air Force

Néhány nagyon ritka kivételtől eltekintve a modern repülőgépekkel foglalkozó szimulátorokban mindig az USA valamelyik haderőnemét (NAVY, ARMY, AIR FORCE) erősítettük (gyengítettük) jelenlétünkkel. Jobban belegondolva az Egyesült Államok az elmúlt 50 évben szinte minden konfliktusban részt vett szerte a világban, de egyenrangú ellenféllel a II. VH óta nem akadt össze (kivéve talán a koreai háborúban a kínaiakat). Az öbölháború, a Sivatagi Vihar és a legújabb Sivatagi Róka fedőnevű akciók inkább agyaggalamb lövészete hasonlítottak, mint igazi harcra. Ez az esélytelenség a legtöbb szimulátornál érződik is. Alaposabban körülnézve a világban találhatunk egy olyan országot, amely a fennállása óta számtalan konfliktust oldott meg légiereje segítségével, és ez Izrael. Ezeknél a konfliktusoknál az ellenfelek néha többszörös túlerőben voltak. Ez az ország jelenleg a világ egyik legütőképesebb légierejét tudhatja magáénak, amely már többször bizonyított éles, harci helyzetekben. Izrael az elmúlt 50 évben szinte mindegyik szomszédjával háborúzott (néha egyszerre többel is) és mindig rövid idő alatt megszerezte a légtér feletti uralmat. Jane's legújabb repülő-szimulátora az IAF (Israel Air Force) ötvenedik évfordulójára állít emléket. A játékhoz mellékelnek egy extra CD-t is "IAF 50th ANNIVERSARY" címmel, amin rengeteg információt találhatunk az IAF történetéről, szervezeti felépítéséről, az összes eddig használt géptípusról, az eddigi konfliktusokról, stb. Mindenképpen érdemes megnézni, mert nagyon profi munka.

Az IAF három történelmi és három elképzelt hadjáratot tartalmaz, mindegyik 7-8 küldetésből áll. A történelmi hadjáratok: a Hatnapos Háború Egyiptom, Szíria és Jordánia ellen; a Yom Kippur háború Egyiptom és Szíria ellen; valamint a libanoni háború a PLO libanoni állásai ellen. Ezeknél a küldetéseket tetszőleges sorrendben teljesíthetjük, ezért nem is nagyon tekinthetőek hadjáratoknak, inkább a hadműveletek fontosabb lépéseit eleveníthetjük fel. A három elképzelt hadjárat mindegyike olyan lehetőségeket dolgoz fel, amelyek bekövetkezte egyáltalán nem lehetetlen: Szíria csapatokat mozgósít az izraeli határ közelében, vajon támadás készül, vagy csak egy hadgyakorlat? - Saddam Hussein elfoglalta Jordániát, vajon meg fog állni az izraeli határnál? - szíriai csapatok gyülekezését kell magakadályozni Libanon déli határainál, lehet, hogy egy újabb multinacionális támadás készül Izrael ellen? Az elképzelt hadjáratok küldetéseinek sorrendje kötött, csak egy sikeres bevetés után léphetünk tovább a következőre.

Jane's IAF - Israeli Air Force

A játék grafikáját csak dicsérni tudom (néhány kivétel azért van). A gépek és a járművek csodálatosan ki vannak dolgozva. Fantasztikusan jól néznek ki a terepszínű festések, a fegyverek felismerhetőek a felfüggesztési pontokon. A gép minden része élethűen mozog (a kerekek, a fékszárnyak, stb.), látszanak a sérülések is. A külső nézetek is nagyon jól lettek megválasztva, főleg a fegyverek indítását érdemes megnézni. Emlékszem, hogy 1-2 évvel ezelőtt egy hasonló grafikájú intro után leesett az állam a csodálkozástól, most pedig már maga a játék ilyen. A robbanásokat külön szeretném megemlíteni. A kilőtt járművek nem csak egyszerűen eltűnnek egy tűzgolyóban, hanem az egész környéken szétszóródnak a roncsaik. A felszín kidolgozásától már nem hatódtam meg ennyire, bár kétségkívül szép. A textúrákhoz eredeti fotókat használtak fel. Tudom, hogy most ez a legújabb divat, de az egész valahogy kétdimenziós, és szerintem nem túl élethű. Olyan, mintha az egész rá lenne festve egy göcsörtös asztalra. Maga a táj tényleg szép és változatos lett - sivatagok, kiszáradt folyómedrek, néha szántóföldek és a tenger fölött száguldozhatunk. Hiába néz ki élethűen nagy magasságból, mikor a bevetéseket kivétel nélkül a "fű alatt" kell repülnünk, különben az ellenséges légvédelem tésztaszűrőt csinál a gépünkből. Kis magasságban a textúra már kezd pixelessé válni, bár ez nem annyira feltűnő. Ugyancsak hiányolom a tereptárgyakat. A célpontok és a repülőtér kivételével csak ritkán találkozhatunk valami épülettel. Ezek természetesen nem csak az IAF-ra igazak, hanem a szimulátorok többségére is.

A használható géptípusok skálája elég széles, összesen hét repülőgéptípus roncsaival színesíthetjük a környéket. Ezek közül négy (MIRAGE III, F-4E PHANTOM, F-15 és az F-16D) már elég közismert típus, a másik három azonban számomra új: az F-4 2000 az amerikai Phantom, a KFIR a francia Mirage, míg a LAVI az ugyancsak amerikai F-16 Izrael által továbbfejlesztett (jobb elektronika, nagyobb végsebesség, stb.) változata. A multiplayer küldetések során repülhetünk még MiG-29 és MiG-23 típusokkal is. Mindegyik gép eltérő műszerfallal és repülési tulajdonságokkal rendelkezik.

Jane's IAF - Israeli Air Force

Az életben maradási esélyeinket jelentősen növeli, ha a hadjáratok megkezdése előtt teljesítünk néhány gyakorlóküldetést. Itt a legalapvetőbb tudnivalóktól (fel- és leszállás) egészen a haladó légiharc-stratégiákig egy átfogó kiképzést kaphatunk. Mindegyik géptípust kipróbálhatjuk. A hadjáratokban nincs lehetőségünk megválasztani, hogy melyik típussal szeretnénk repülni, ezért ajánlott mindegyikkel megismerkedni. Ugyancsak megismerkedhetünk a különböző fegyverek, rakéták, bombák használatával. A kiképzésünket egy Jonathan nevű oktató vezeti. Ha tényleg létezik és mindaz igaz róla, amit a személyi adatoknál felsoroltak, akkor nem semmi a fickó (16 légi győzelem).

A felszállás előtti eligazítás a program egyik legjobban kidolgozott része. Gyakorlóküldetés előtt mindent elmagyaráznak nekünk, mit kell tennünk, mik a tipikus hibák, mire érdemes figyelnünk. A különböző linkekkel további információkat kaphatunk a célpontokról, fegyverekről, gépekről, stb. A repülendő manővereket még grafikusan is megcsodálhatjuk, ahol pontosan be van jelölve, hogy mikor mit kell csinálnunk. Ezeket az információkat repülés közben is elő lehet hívni, de vigyázat, mert az olvasgatás közben nem áll meg a játék. Az "igazi" bevetések előtt megtudjuk az összes raj feladatát, milyen fegyvereket és milyen gépet használnak. Csak a fegyverzeten változtathatunk, a gépeken nem. Sajnos a földi célpontok ellen az irányítatlan, szabadesésű bombákat favorizálják. A célpontról műholdfelvételeket és 3D-s képeket is kapunk. Alaposan nézzük meg őket, mert a bevetés közben nem nagyon lesz idő keresgélni.

Jane's IAF - Israeli Air Force

Az IAF-nál nincsenek olyan küldetések, hogy egyedül bombázz le egy felszállópályát. A Hatnapos Háború első bevetése jól mutatja a bevetések részletes kidolgozottságát: a Charlie raj két F-15-tel indul elsőnek és elintéznek minden légi célt, ami veszélyes lehet. Utánuk indul az Alpha raj két F-4 2000-rel, ők tisztítják meg az utat a légvédelmi egységektől. A legutolsóként felszálló két F-4 2000 végzi el a küldetés igazi feladatát, a két radarállomás bombázását. Ha Charlie vagy Alpha kihagy valakit, akkor az összes gép elveszhet. Egy repülőtér bombázásában is két-három raj vesz részt. Pontosan ki van adva, hogy ki melyik rész bombázza - pl. Alpha az első kifutó végén várakozó két MiG-21-et és az első és második kifutó kereszteződését. Beta a második és harmadik kifutó kereszteződését és néhány épületet. Gamma a harmadik kifutó mellett várakozó MiG-eket és a hangárokat.

Az IAF-nál egy igazi újítást is bevezettek. A bevetések során bármikor átülhetünk egy másik - persze csak saját - gépbe. Ezzel egyszerre lett nehezebb és könnyebb a program. Könnyebb, mert nem kell végignéznünk, ahogyan a kísérőnk bénáskodik, mert nekünk elfogyott az összes rakétánk és benne van minden reményünk, hogy teljesíti a küldetést. Most egyszerűen elfoglaljuk a helyét, és személyesen gondoskodunk a problémáról. Igaz, hogy az AI nagyon jóra sikerült, de azért a fontos feladatokat érdemes személyesen elintézni. Csak akkor nyilvánítják sikertelenné a bevetést, ha az összes gépet lelőtték, tehát amíg van saját gépünk a levegőben, addig még van remény. Ha nagyon kilyuggattak és nem sok esélyt látunk a sikeres landolásra, akkor akár át is ülhetünk egy másik, sértetlen gépbe. Ez persze nem túl lovagias, és az AI sem biztos, hogy sikeresen leviszi a sérült gépet. Ez az újítás nehezíti is a programot, mert nem csak egyetlen gépet kell szemmel tartanunk, hanem az egész hadműveletet figyelnünk kell. Mindegyik raj bejelentkezik, ha valamelyik fordulópontnál van, vagy ha valamilyen problémái vannak. Szerencsére minden üzenetet kiír a program, így szerényebb angoltudással is tudjuk követni az eseményeket. Az ESC megnyomásával előhozható a hadműveleti térkép, ahol át tudjuk tekinteni a helyzetet. Itt van lehetőségünk a kiválasztott gépbe áttelepülni. Másik lehetőségünk a VISIT gombbal érhető el. Bármilyen egységet megtekinthetünk ezzel a funkcióval, még az ellenséget is. Az újítás másik hátulütője az, hogy így személytelenebbé válik a program. Minden küldetés végén kapunk egy rövid ismertetőt, hogy mennyi gépet veszítettünk és ez alapján kapunk pontszámot, ami negatív is lehet. Ez minden, nincsenek kitüntetések, köszönőlevél az elnöktől, semmi.

Jane's IAF - Israeli Air Force

Az IAF tartalmaz nagyon jól kidolgozott multiplayer részt is. A csatlakozás helyi hálón, vagy interneten keresztül lehetséges. Hat speciálisan multiplayer küldetés készült a programhoz, de bármelyik történelmi, vagy elképzelt hadjárat is játszható multiplayerben. Igény szerint csinálhatunk egy-, vagy többszemélyes küldetéseket a beépített küldetésszerkesztővel is. A negyedik lehetőségünk az "All Out War", egy mindenki-mindenki elleni dogfight. Nagyon jó ötletnek tartom, hogy a legfontosabb rádióüzenetek hozzá lettek rendelve a funkcióbillentyűkhöz - pl. F1-Roger, F2-Negative, F3-I am in trouble. Help me! F5-Follow me! stb.

Az IAF kétség kívül tovább öregbíti a Jane's hírnevét. A grafika, a hangeffektek és főleg a rendkívül alapos kidolgozás miatt a legjobbak között kell számon tartani. Gyakorlatilag semmi negatívumot sem tudok mondani róla, egyszerűen fantasztikus. ■

Jane's IAF - Israeli Air Force
Jane's IAF - Israeli Air Force

értékelés

Jane's IAF - Israeli Air Force

Pozitívumok
  • Remek grafika
  • A küldetések alapos kidolgozása
Negatívumok
  • Kevés tereptárgy és épület
Minimális rendszerigény: Pentium 200 MMX, 32 MB RAM, 8xCD-ROM
9,2

hozzászólások (0)

cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?