Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Sid Meier's Alpha Centauri

1999.03.12. 00:00 | szerző: harkov | Ismertető/teszt

Azt hiszem, nem kell bemutatnom a Sid Meier nevéhez fűződő játékprogramokat. A Civilization annak idején nagyon népszerű volt, annak ellenére, hogy nem használta ki azokat a lehetőségeket grafika terén, amiket az akkori gépek nyújtottak. Ezt a kis szépséghibáját bőven kárpótolta a játékélmény, amire a fő hangsúlyt fektették a fejlesztés során. Előtte nem igazán jelent meg olyan program, amivel végigkísérhettük volna az emberi civilizáció fejlődését a kezdetektől egészen a jelenig, és egy hajszálnyit még tovább. A történelmet többé-kevésbé mindenki ismeri, és talán nem vagyok egyedül azzal a véleményemmel, hogy egy kicsit megmozgatja az ember fantáziáját a "Mi lett volna, ha..." kezdetű mondatok kipróbálása a "gyakorlatban". Tehát maga a játék nagy telitalálat volt, csak egy dolog hiányzott belőle: a jövő. Nos, már ez sem várat magára tovább. A játékcsalád - ha lehet így nevezni - legújabb tagjával immáron teljes a kép.

A történet

A 35 epizódból álló történetnek megpróbálom összefoglalni a lényegét. Az emberiség előtt a technikai fejlődés következtében megnyílt a lehetőség a távoli bolygók felfedezésére és benépesítésére. Útnak is indítanak egy jól felszerelt űrhajót, fedélzetén jónéhány tudóssal, technikussal, telepessel, és általában mindenkivel, aki ilyen-olyan okból nélkülözhetetlen egy kolónia zökkenőmentes működéséhez, távol minden segítségtől. Ám az út során hiba lép fel a reaktor működésében, és mindenki felébred a hosszú álomból. Közben tönkremegy a kommunikációs berendezés, és megszűnik a kapcsolat a Földdel. Az utasok ideológiai alapon hét különböző csoportba szerveződnek. Mikor végleg elérik az Alpha Centaurit, a mentőűrhajókban mindegyik elhagyja a használhatatlanná vált űrhajót.

A játék

A csoportosulások alapja a következő hét terület: környezetvédelem, rend és hierarchia, tudás és kutatás, üzlet, túlélés és harciasság, vallás, és béke. A játék elején kiválaszthatjuk, hogy melyik áll legközelebb a szívünkhöz. Ahogy az lenni szokott, mindegyiküknek megvan a maga előnye/hátránya. Hogy miben erősek illetve gyengébbek, azt az irányzatból lehet sejteni, pl. a békeszeretőkkel ne nagyon akarjunk egyből agresszív politikát folytatni :-)

Kezdetben egy bázisunk van valahol a bolygón. A térképünket kétféle módon bővíthetjük. Vagy mi magunk fedezzük fel a terepet egységeink közreműködésével, vagy egy másik féltől szerzünk információkat. Maga a játékmenet mindenki számára ismerős lesz, aki játszott a Civilizationnel, így ezt nem is ragozom sokáig. A fő cél ugyanúgy új városok alapítása, egységek építése, területfoglalás és a diplomácia. Persze mindegyik területen akadnak újítások, inkább ezeket mutatom be részletesebben.

Stratégiánk kialakításánál egy újabb szempontot kell figyelembe venni, ez pedig a bolygó természetes élővilága, ugyanis nem egy kietlen, holt planétára érkeztünk, hanem épp ellenkezőleg. A játék során egy-két történetmozaik által fokozatosan kibontakozik előttünk, hogy mibe is csöppentünk. Amit mindjárt észreveszünk, az a felszínen néhol kisebb-nagyobb mennyiségben előforduló féreg, a bolygó egyik őshonos életformája. Nem árt minden városban ennek megfelelően kellő erősségű helyőrséget hagyni, illetve gondoskodni a terraformáló egységek védelméről, főleg a játék elején. Felállíthatunk szenzorokat is, amik bizonyos körzetben észlelik ezeket, én mondjuk nem sok hasznát láttam, de a lehetőség megvan...

A diplomáciában újítás, hogy összehívhatunk Planetáris Tanácsot, ahol minden fél képviselteti magát (már amelyiket még nem söpörték el a többiek). Itt vagy megválaszthatjuk a tanács vezetőjét, vagy szavazást kezdeményezhetünk különböző témákban, mint pl. a tengerszint bolygószintű emelése és hasonló apróságok... Ezenkívül koordinálhatjuk szövetségeseinkkel a közös hadműveleteket, vagy energiát (=pénz) kérhetünk, illetve adhatunk kölcsön kamatra.

Ami az újítások közül nagyon tetszett, az az egységek tervezésének lehetősége. Bár maga az ötlet nem eredeti, hiszen korábban is előfordult más játékokban (pl. Masters of Orion), de azért mégis.

A külső

A készítők ezt a részt sem hanyagolták el annyira. Mindegyik titkos kutatáshoz, amiket a játék során indíthatunk, és amik megfelelnek a Civilization-beli nagy felfedezéseknek, tartozik egy mozi. Ezeket viszonylag igényesen dolgozták ki. A játéktér ábrázolásában a sprite-okat felváltotta a szemléletes 3D-s megjelenítés, vagyis a domborzat és az azon közlekedő járművek is térhatásúak. Persze senki se számítson arra, hogy most ezen fogja letesztelni a legújabb 3D-s kártyáját... :-).

A gép

A mesterséges intelligencia szerintem nem okoz túlzottan nagy kihívást, de arra odafigyeltek, hogy az adott párt szemléletmódjához illően viselkedjen. Például ha nagyon szennyezzük a környezetet, akkor ne számítsunk sokáig a környezetvédők barátságára.

A nyerési feltételek nagyon különbözőek lehetnek. Játszhatunk "irtsunk ki mindenkit" c. játékot, de lehet a cél a Planetáris Tanács vezetői posztjának betöltése, vagy az elsőbbség megszerzése egyéb területeken.

 
Összefoglalásképpen annyit, hogy a program alapvető szerkezete nem sokat változott a Civilization óta. Talán nem ártott volna valamivel jobban átdolgozni az alapokat, persze lehet, hogy valakinek pont ezért lesz ismét nagy élmény leülni a gép elé, és végigjátszani (párszor) a játékot... ■

Sid Meier's Alpha Centauri

értékelés

Sid Meier's Alpha Centauri

Pozitívumok
  • Jó játékmenet
  • Szép grafika
Negatívumok
  • Kevés az igazi nagy újítás
Minimális rendszerigény: Pentium 133, 16 MB RAM
8,6

hozzászólások (0)

cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?