Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

Reach for the Stars

2000.09.13. 00:00 | szerző: Blade Runner | Előzetes

A 2000. év valószínűleg a fordulónkénti űrbirodalom-építő játékok reneszánszaként marad meg emlékeinkben. Nem sokkal a Space Empires IV demo változatának megjelenése után egy másik játék a Reach for the Stars (röviden R4TS) demo változatának örülhettek az űrstratégiai játékok kedvelői. Az SE IV-hez képest a demo változat mérete jóval nagyobb, kb. a mai demo-k átlagos méretének felel meg: 47MB. A letöltés után csak el kell indítani az exe fájlt, és a demo automatikusan települ.

Reach for the Stars

A játék grafikája ugyan nem közelíti meg a jelenlegi átlagos színvonalat, de jónak mondható, vagy még inkább, a célnak megfelel. A különböző hajó- és épülettípusok egymástól elég jól megkülönböztethetőek egy fajon belül, és jól megkülönböztethetővé tették a különböző fajok épületeit, hajóit is egymástól. A csillagtérkép grafikája egy kicsit unalmasra sikerült, főleg ha a már piacon levő játékokkal hasonlítjuk össze, mint pl. a magyar fejlesztésű Imperium Galactica II, amely fényévnyi távolságban van az R4TS-től grafikai megjelenítés szempontjából. Animáció szinte nincs is, csak a kolonizáláshoz és egy bolygó katonai elfoglalásához készítettek egy-egy nyúlfarknyi animációt.

A hangok (legalábbis a demo verzióban) egy kicsit gagyik. Különösen idegesítőnek találtam a tipikusan tengeralattjárós játékokhoz tartozó "pingelést" a harci képernyő aláfestő "zenéjeként". Az egyéb zajok, zörejek stb. átlagosnak mondhatók. Zene nincs, talán majd a eladásra kerülő verzióban lesz, ahol remélem be lehet majd állítani a hangok egymáshoz képesti erősségét is.

Reach for the Stars

Az interfész kialakításánál a jó ötleteket sajnos rossz döntésekkel fűszerezték. Nagyon szellemesnek és könnyen kezelhetőnek találtam a képernyő jobb oldalán elhelyezett vezérlő táblát. Ezen helyezkednek el a különböző képernyőket hívó gombok. Ezekre kattintva rögtön a megfelelő interfész képernyő jelenik meg. A különböző interfész képernyők között a logikának megfelelően másképp is válthatunk. Például a csillagtérképen kijelölt csillagrendszer általunk már kolonizált bolygólyára duplán kattintva a bolygó építő interfész jelenik meg. Sajnos a csillagtérkép elég rosszul áttekinthető. Még nagyobb hiba, hogy az összes csillagrendszert áttekintő"radarkép" nincs a játékban, pedig ez szinte minden stratégiai játéknak szerves része. Lehet ugyan váltani a normál nézet, és a részletes nézet között, de az mégsem az igazi. A játék folyamán könnyen elfelejt az ember valamit, főleg, ha már a saját csillagrendszerek eléréséhez "scrollozni" kell, és ez már a játék elején bekövetkezik.

Maga a játék is magán viseli a jó és gyengécske döntések nyomait. A bolygók építése a végtelenségig leegyszerűsített. Csak erőforrás termelő, kutató, védő, és űrhajóépítő épületeket építhetünk 4 szinten, ami azt jelenti, hogy a bolygó méretétől, hőmérsékletétől, és légkörétől függően több-kevesebb lakost képes egy bolygó eltartani, és a nagyobb lélekszám több kutatást, termelést stb., képes elvégezni. Minden szint az előzőnél több erőforrást, kutatási pontot, stb. képes termelni. A katonai egységeket és a kolonizálókat szintén külön épületben képzik. Ez összesen 6 azaz hat épülettípus. Az persze igaz, hogy több ember többet termel, (legalábbis elvben :-), de szerintem mégis elvész a bolygó kiépítésének izgalma ezzel a rendszerrel. Nincs semmi specifikus, semmi, ami az egyik bolygónkat a másiktól különböztetné. Akkor mi maradt? Az űrcsaták sematikusak és statikusak. Három távolsági és négy formáció beállítás között váltogathatunk. Akár hogy is számolom, ez mindössze 12 variáció. A fegyverek megválasztása jóval nagyobb jelentőséggel bír, mint bármely formáció, vagy távolság beállítás. A stratégiai döntéseket az űrhajók tervezésénél, és a kutatásnál tudjuk meghozni. Ezen túlmenően a flották elhelyezése, mozgatása, a felderítés, szóval maga a háború az, ami szintén gyakori döntéseket igényel. A flották mozgatás közben nem láthatók, így meglepetés szerűen bukkanhatnak fel az ellenség hajói, akár a birodalmunk közepén is. Amikor az ellen megjelenik egy olyan jó ötven-száz hajós flottával a területünk kellős közepén, elég sok fejtörést okoz, hogy hogyan tudunk összekaparni néhány csillagrombolót, meg minden mást, amivel a siker reményében tudjuk majd felvenni a harcot. Sajnos a demo nem tartalmazta a diplomáciai lehetőségeket. Így annak eldöntése, hogy ezen a területen milyen a játék, a hamarosan megjelenő bolti verzióra marad.

Reach for the Stars

Minden hibája ellenére a játék élvezetes. Nagyon könnyen belefeledkezik az ember, szinte észrevétlenül repülnek a percek-órák. A fentiek alapján úgy gondolom, hogy a játék elsősorban a fordulónkénti stratégiai játékokkal most ismerkedőknek okoz majd kellemes órákat. Szerintem a kezdőkön kívül az "űrbirodalom építő fanatikusok" is élvezettel játsszák majd ezt a játékot, legfeljebb egy időre elfelejthetik a bolygó szintű mikromenedzselést. ■

Reach for the StarsReach for the Stars
Reach for the Stars
A legutóbbi Reach for the Stars cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Osiris: New Dawn Early Access próbakör

Nem könnyű űr-Robinsonnak lenni...

Paragon nyílt béta

Lehet még újat mutatni a MOBA műfajában?

Endless Space 2 (Early Access)

Kipróbáltuk az Amplitude készülő új játékát.

Torment: Tides of Numenera

Év eleje óta elérhető az Early Access verzió, nemrég pedig a PS4-es verziót is bejelentették.

Mafia III - első benyomások

Megérkezett a népszerű sorozat harmadik fejezete. Ezek voltak az első élményeink.