Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

ACT Labs GS Gun System

2000.08.09. 00:00 | szerző: Dino | Kütyü+hardver

10-15 évvel ezelőtt, a kezdetleges, TV-re kapcsolható videojátékok idején bizonyára volt, aki találkozott fénypisztollyal, mellyel a TV képernyőjén megjelenő színes négyzetekre lövöldözhettünk. (Vagy a játéktermekben is láthatott már bárki ilyet.) A számítógépek megjelenésével aztán sokáig nem volt ilyen periféria. Először egy-két konzolhoz - például PlayStationhöz - készítettek fénypisztolyt a játékvezérlő-gyártók, a PC-sek azonban igen sokáig nélkülözték azt. Pár hónapja már jogos a múlt idő, mivel az amerikai ACT LABS elkészítette az első PC-s fénypisztolyt, melyet nemes egyszerűséggel Gun Systemnek (rövidítve GS), azaz pisztoly-rendszernek neveztek el.

A GS dobozában az asztalra helyezhető központi egység mellett két pisztoly és egy kézi irányító kapott helyet. Ezeket a központi részben kialakított tartókba tehetjük bele. Az installálás nem túl bonyolult: a fő egységet rákötjük a gameportra, a kábel végén lévő másik csatlakozópár pedig egy egyszerű pass-through kábel a monitorhoz, azaz egyik felét a videokártyához, másikat a monitorkábelhez csatlakoztatjuk, valamint az elektromos hálózatra is rákötjük az egészet egy tápegységhez (amennyiben amerikai típusú tápot kaptunk, egy tetszőleges, legalább 500 mA-es, 7,5 V-ot kiadó táp megteszi). Egyszerre két pisztolyt vagy egy pisztolyt és a kis kézi vezérlőt köthetjük rá a központi egységre.

A gép bekapcsolása után pár perc a driver installálása, mely után szükség van egy gyors kalibrációra a vezérlőpult játékvezérlők menüjében. A pisztoly gombjának megnyomásakor a képernyő felvillan egy pillanatra, ebből érzékeli a GS, hogy hova is céloztunk. A pillanatnyi fehér felvillanás ugyanis a normál esethez hasonlóan soronként és pixelenként rajzolódik ki, a pisztoly fényérzékelője pedig azt figyeli, hogy a gombnyomáshoz képest mennyi idő múlva érzékeli a felvillanást, ebből pedig (a képfelbontást és a frissítési frekvenciát is figyelembe véve) egyszerűen ki tudja számolni, hogy melyik sor melyik pontjára céloztunk.

Mint már írtam, a két pisztoly mellett egy kis kézi irányító is tartozik a készlethez. Ez egy kis analóg joysticket és két gombot tartalmaz, és nagyjából kényelmesen van kialakítva ahhoz, hogy ha kézbe vesszük, akkor hüvelykujjunkkal irányíthassuk a joyt, mutatóujjunkkal pedig a gombokat elérjük. Kár, hogy nem lehet a két pisztoly és a kis irányító egyszerre csatlakoztatva.

A pisztolyhoz kapunk egy játékot, a Remington Top Shotot, mely egy vadászprogram különböző gyakorló helyszínekkel. Ez sajnos nem a legjobb példaprogam a pisztoly kipróbálásához, mivel a célpontok sok esetben nagyon kicsik, a GS pedig nem elég pontos ehhez. Így érdemes inkább körbenézni a neten, és keresni pár más játékot. Az ACT LABS oldalán találhatunk egy listát, hogy melyik játékok használják ki a pisztoly lehetőségeit, illetve melyik programokhoz lehet azt egy patch installálásával használni. Az egyik ingyenesen letölthető program egy Quake II kiegészítés, mely a játéktermi játékokhoz hasonlóvá teszi a Quake-et. Az egyik módban mi irányítjuk a játékost a kézi vezérlővel, míg arcade játéktípust választva automatikusan irányítja a program emberünket, miközben mi lövöldözhetünk a megjelenő ellenségre. Kétszemélyes játék esetén a cél az, hogy mi lőjünk le több ellenséget (vannak ártatlanok is a pályán, akiknek lelövéséért büntetés jár), egyszemélyes játékban pedig hogy minél tovább jussunk előre. Van egy egyszerűen John Woo-nak elnevezett mód is, melynek jelentésére mindenki rájöhet, aki látott már John Woo rendezte akciófilmet (pl. M:I-2). Arról van szó, hogy egy ember játszik, egyszerre két pisztollyal (azért oldalra vetődnünk nem kell közben, mint Tom Cruise tette azt az előbb említett filmben :-). A pisztoly tesztelése során egyébként leginkább ez a Quake II mod nyerte meg tetszésemet, mint a pisztolyt támogató egyik program.

Sajnos még nem sok játék támogatja a Gun Systemet, de látszik, hogy az ACT LABS marketingesei igyekeznek minél több céget meggyőzni arról, hogy játékaikban gondoljanak a GS-re is. Ennek egyik példája a Die Hard Trilogy 2, melynek egyik szintje pont olyan stílusú, melyhez nagyszerűen alkalmazható a pisztoly (ha valakinek mond valamit a Virtua Cop játékcím, az tudja, miről van szó, de tulajdonképpen olyan, mint az előbb a Quake II esetén is leírtam). Ha egy játék egyáltalán nem használja a GS-t, akkor sincs veszve minden, megtehetjük ugyanis azt, hogy az ACT LABS egérdriverével használjuk a pisztolyt, így pedig már több programot is vezérelhetünk. (Ez a megoldás elsősorban a régebbi arcade akció stílusú játékokhoz ajánlott, mint például az előbb említett Virtua Cop.)

A Gun System hibái közé tartozik, hogy nem teljesen pontos, pár centivel arrébb érzékelte a program a lövést, mint azt szerettem volna (akkor is, ha a monitorhoz szorítottam a pisztoly csövét). Párszori kalibrálással valamit lehetett javítani ezen, de teljesen pontos sajnos nem lett a célzás. Emellett a képernyő lefedettsége se volt mindig tökéletes, a szélső részre nem mindig lehetett lőni, ami igen kínos egy olyan esetben, ha ott jelenik meg az ellenség, lövöldöz ránk, mi pedig nem tehetünk ellene semmit.

A Gun System egy igen jópofa periféria PC-hez, mely jelen pillanatban teljesen egyedülálló a PC-hez (úgy néz ki, az ACT LABS szereti az egyedülálló dolgok kifejlesztését, mivel övék az első PC-s sebességváltó is). Hátránya, hogy egyelőre még igen kevés programhoz használhatjuk, de amihez működik, annál teljesen új, egyéni játékélményt nyújt, mely a kisebb hibák ellenére is nagyszerűen élvezhető. Bízunk benne, hogy tényleg egyre több cég fogja támogatni a GS-t.

Az ACT LABS Gun System a gyártó honlapjáról, a www.act-labs.com címről rendelhető meg. ■

ACT Labs GS Gun System

hozzászólások (0)

cikkajánló

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!