Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

S3 Viper II

2000.07.17. 00:00 | szerző: Dino | Kütyü+hardver

Az S3 1998-ban jelent meg új 3D gyorsítójával, a Savage 3D-vel, melynek felhasználásával aztán egyedül a Hercules készített kártyát. Egy évvel később a Savage4 már jobban szerepelt, többek között a Diamond is kihozott vele egy kártyát, aztán később az S3 fel is vásárolta a Diamondot, így utolsó saját 3D chipje, a Savage 2000 már csak a Diamond kártyáján, a Viper II-esen került a boltokba.

A készítők két tulajdonságát emelték ki a kártyának. Az egyik a saját fejlesztésű (amúgy a Savage 3D óta használt) S3TC textúratömörítési eljárás, melyet a Microsoft a DirectX-ben is beépített. Segítségével akár hatszoros mennyiségű textúrát lehet ugyanakkora memóriában eltárolni, így jóval részletesebb mintákat adhatnak a programok a felületeknek. A másik kiemelt képessége a kártyának az ún. single-pass QuadTexture Engine, mely egyetlen lépésben egy pixelhez négy textúrát képes számolni (vagy két pixelhez kettőt), így például egyszerre számolhatja az árnyékot, a tükröződést, valamint a bump-mapet és a lighting-mapet. Emellett a Viper II hardveres DVD támogatást tartalmaz, és S-Video, valamint kompozit videokimenettel is rendelkezik. Technikailag még annyit kell tudni a kártyáról, hogy AGP 1x, 2x és 4x csatlakozást is támogat, 32 MB SDRAM található rajta, a 350 MHz-es RAMDAC pedig maximum 200 Hz-es képfrissítést tesz lehetővé.

A kártya a manapság főleg az NVIDIA-nak köszönhetően közkedveltté váló, és egyre több fejlesztő által támogatott T&L (Transformation & Lightning) engine-nel is rendelkezik. Ez sajnos azért teljesítményben nem egészen olyan, mint a GeForce kártyákon lévő, de a játékok még nem is igazán használják ezt ki. Az más kérdés, hogy az első szériához adott driver se támogatta még a hardware-es T&L-t.

Az installálás során adódtak kisebb problémák, ugyanis ez volt az első kártya, melynek nem tetszett a túlpörgetett Celeron processzor, kénytelen voltam 375-ről az eredeti 300-ra visszavenni annak sebességét. Így már simán ment a telepítés, a tesztelésre kapott kártyához ráadásul külön írott CD-n mellékelték nekünk a legfrissebb meghajtókat is, így már azokkal próbálhattuk ki a Viper II-t. A 3DMark 2000 a GeForce kártyához képest nem mutatott valami fényes eredményt, és a játékokkal való tesztelés során is alatta maradtak az FPS értékek. Ilyen tekintetben nagyjából a Voodoo3-nak megfelelő teljesítményt nyújtott a Viper II.

Sajnos a driver - még a mellékelt legújabb verzió is - egyáltalán nem nevezhető tökéletesnek, például a Need for Speed: Porsche 2000 menüje rettenetesen villódzott, amikor az autót lehetett megnézni benne, ráadásként pedig játék közben is voltak grafikai hibák szép számmal. A Quake III Arena már szebben futott, hasonló gondok nem adódtak vele.

A Viper II nem egy rossz 3D kártya, de a mai erős konkurencia mellett nem is kiemelkedő teljesítményű. A GeForce2 és a Voodoo 5 megjelenésével már a teljesítménye is inkább csak a középkategóriába sorolható, de azért jó választás lehet azoknak, akik nem engedhetik meg magunknak a legújabb, még igencsak drága kártyákat, és hajlandóak kompromisszumokra és a driver frissítgetésére. ■

S3 Viper II

hozzászólások (0)

cikkajánló

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!