Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

Logitech WingMan Rumblepad

2000.10.28. 00:00 | szerző: Dino | Kütyü+hardver

A rumblepad kifejezés a konzolok területén már nem egy újdonság, a force feedback leegyszerűsített változatának tekinthető technológia annyit jelent, hogy a gamepadbe beleépített motorok segítségével a játék erőhatással visszajelezhet a játékosnak, tehát például autóversenyben ütközéskor megrázza a gamepadet. Ez a PlayStation és Nintendo 64 vezérlőkben már több éve megtalálható, PC-re azonban ezidáig nem jelent meg ilyen eszköz, így a Logitech - mely szeret úttörő lenni a játékvezérlők piacán - elkészítette a WingMan Rumblepadet, mely az első vibrációs-visszajelzéses (vibration feedback) PC-s gamepad.

A Logitech ráadásul nem a legegyszerűbb, vagy valamelyik korábbi gamepad-jébe szerelte a motorokat, inkább az új játékvezérlő-széria egyik darabjába építette be a vibration feedback technológiát. Ezzel elérte azt, hogy a Rumblepad egy nagyszerű, szinte minden játéktípushoz nagyszerűen alkalmazható gamepad lett. No de nézzük is meg, miért állíthatjuk ezt erről az eszközről!

Az új gamepad sorozatban szakítottak a korábbi WingMan design-nal, a lekerekített vonalakat inkább egyenesekkel, tört vonalakkal helyettesítették, ami persze nem feltétlenül jó. A többi változtatásról viszont már nem mondhatunk el semmi rosszat. A jobb kéznél hat gomb, a bal oldalon egy nyolcirányú D-pad (tehát digitális irányítást biztosító korong-szerűség) és még egy gomb, a gamepad hátán, a két mutatóujjnál pedig egy-egy nagyméretű "trigger" gomb van. Ez még semmi különös, azonban a készítők mindemellett két (!) analóg mini-joyt is ráraktak a pad középső részére, ráadásnak pedig a jobb oldali trigger fölé egy könnyen elérhető tolóerő-szabályzó (throttle) kar is került.

A gamepad fogása majdnem teljesen jó, sajnos azonban kicsit eltúlozták a szögletesebb designra való áttérést, és ez így nem teljesen kényelmes. A gombok és a joystickek azonban mind remekül elérhetőek, így ebben a tekintetben nem lehet panaszunk a Rumblepadre. A két analóg joystick és a throttle segítségével tényleg szinte bármilyen játékhoz remekül használhatjuk a Rumblepadet. A digitális pad inkább a mászkálós játékokhoz (Dino Crisis, Tomb Raider) jó, a szimulátorokhoz, autóversenyekhez pedig az analóg vezérlőket érdemes bekonfigurálni. Ráadásul ha az analóg vezérlőket használjuk, a digitális pad HAT-switchként üzemel, tehát például a nézőpont-váltás funkciót konfigurálhatjuk be rá. Az, hogy éppen a D-pad vagy a bal oldali analóg joy legyen az alap irányító, egyszerűen átállítható akár játék közben is, erre egy külön gomb szolgál a pad középső részén.

A tesztelt termék sajnos egy igencsak megviselt bemutatópéldány volt, ráadásul még nem is a végleges változat, így pár funkció nem volt tökéletes rajta, de ezek tényleg a prototípus hibáinak tekinthetők. Egy-két régebbi játékban (pl. Carmageddon II) nem lehetett maximálisan úgy beállítani a vezérlést, ahogy azt szerettem volna. A legtöbb programnak viszont nem volt gondja a rengeteg analóg iránnyal (összesen ötöt különböztethetünk meg a két joy és a throttle segítségével). Beállításnál jobb volt, ha egy autóversenynél a kormányzást és a gázadást nem ugyanarra a joyra tettem, így nem kellett arra figyelni, hogy kanyarodás közben is folyamatosan előre nyomjam a kart.

A vibration feedback jópofa dolog, ha pedig valamiért éppen nincs rá szükségünk, ki is kapcsolhatjuk egy gomb segítségével. A force feedbacket támogató játékokban érezhetjük ennek a funkciónak a szerepét, de sajnos a tapasztalatok azt mutatták, hogy valami (a driver vagy a játékok) még nem teljesen tökéletes, mert például a Need for Speed: Porsche 2000-ben ütközéskor nem éreztem semmit, a gamepad továbbra is ugyanúgy remegett a kezemben, mint előtte, a motor elindulásától kezdve. Hasonlóan a Powerslide-ban is inkább csak a motort lehetett érezni, de itt legalább valamennyire terepfüggő volt a remegés, tehát ha leálltam vagy simább talajon mentem, csökkent. A MechWarrior 3-ban a robotunk minden egyes lépésére remegett egyet a gamepad, a lövéskor pedig ugyancsak éreztette hatását. Érezni lehetett, hogy a gamepadbe rejtett két motor közül a bal oldalra egy erősebb, a jobb oldalra pedig egy gyengébb került. Emiatt a lépéseket - a nagyobb erőt - inkább bal oldalon éreztem, a lézert pedig a jobb oldalon. A vezérlőpultban kipróbáltam a demo effekteket is, és ott is ugyanez az erőkülönbség volt tapasztalható a két oldalon. Az együttes hatás általában jó, tudják kombinálni is a két motor működését, de néha zavaró, ha csak az egyik oldalon remeg az egész. Amúgy a motorokhoz szükséges árammenyiség miatt ez a gamepad csak és kizárólag USB változatban létezik, a gameportról nem kapna elég feszültséget.

A Logitech WingMan Rumblepad tehát egy jó kis univerzális gamepad, mely szinte az összes játéktípushoz nagyszerűen alkalmazható. (Az FPS-eknél ugyanis jobb a bevált billentyűzet+egér kombináció, és stratégiai játékokhoz is inkább az egér javasolható.) Az erővisszahatás funkció is egy érdekes újítás, remélhetően előbb-utóbb már a force feedbackhez hasonlóan támogatni fogja sok játék, azaz jobban odafigyelnek a készítők, hogy ennél is megfelelő erőhatásokat érezhessünk. ■

Logitech WingMan Rumblepad

hozzászólások (0)

cikkajánló

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!