25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Kütyü+hardver

NVIDIA RIVA TNT

Írta: Dino

Az NVIDIA már jó pár éve jelen van a videokártya-piacon, és nem is akármilyen termékekkel. A Riva 128 kb. valamikor az első 3Dfx Voodoo kártya idejében jött ki, gyors 2D résszel, és szép, de a Voodoo-hoz képest nem túl jelentős 3D grafikával. Aztán jött a RIVA 128 ZX, kicsit nagyobb sebességgel és több képességgel, de erről valamivel kevesebbet lehetett hallani, az NVIDIA inkább későbbi fejlesztésüket, a sokkal nagyobb teljesítményű RIVA TNT-t részesítette előnyben reklámozás terén. Számos gyártó - többek között például a Diamond és a Creative, hogy a legismertebbeket említsük - készítette el saját kártyáját ezzel a chippel, mely a cég előző grafikus processzoraihoz hasonlóan ugyancsak 2D és 3D grafikai feladatokat lát el, 3D sebessége pedig ráadásul vetekszik a Voodoo 2-essel.

Technikai paramétereit nézve a TNT processzor hétmillió tranzisztorból áll (a Riva 128 ZX-ben ennek a fele volt), a képpont-puffer sávszélessége 1,8 GB/sec, a RAMDAC órajele pedig 250 MHz. A RIVA TNT-s kártyák AGP 2x-es kivitelben kaphatóak, tehát AGP-s alaplapra van szükség hozzájuk. 24 és 16 bites (lebegőpontos ill. egész) Z-bufferelésre képes. A TNT elnevezés a twin-texel rövidítése, ami annyit jelent, hogy a chip egy lépésben képes két képpont feldolgozására, így multitexturing használata esetén - azaz ha egy felületre több textúrát rakunk - egy képponthoz két textúrát is számíthat a processzor annyi idő alatt, míg más kártyák csak egyet.

A RIVA TNT a grafikai funkciók egész tárházát ismeri, így a multi-texturing, bump mapping, light mapping, environmental mapping, és az antialiasing (élsimítás) se okoz neki problémát, csakúgy, mint a köd vagy fényeffektek, a pixelenkénti mip-mapping, az alpha blending (részlegesen átlátszó textúrák), vagy a bilineáris, trilineáris és anizotróp szűrés. Ezek használatával tulajdonképpen mindegyik mai játék remek képet állít elő.

A RIVA TNT 2D és 3D módban egyaránt igen nagy felbontásokra képes, 32 bites true-color színmélységgel lazán 1024*768 fölé mehetünk. (A kártya specifikációja szerint a maximum felbontás 1600*1200*24, 85 Hz-es frissítéssel.) A kártyán 16 MB SDRAM található, mely ugyan nem a leggyorsabb, de ez nem látszott meg a teszt során. (Egyes gyártók SGRAM-mal is szerelhetik a kártyát, és kevesebb memóriát is tehetnek a kártyára.)

A gyártótól függ, hogy kerül-e a kártyára video ki- illetve bemenet. A legprofibb kártyák mindkettőből kettőt is tartalmaznak, egy kompozit és egy S-Video csatlakozót mindkét irányhoz. (A tesztelésre kapott kártyán egy S-Video kimenet volt.) A kimenetet arra használhatjuk, hogy normál TV-re küldjük a számítógép képét, vagy videóra rögzítsük azt. Egyszerre csak egy output lehet, tehát vagy a monitorra megy a kép, vagy a TV-re. Az utóbbinál a felbontás egyébként korlátozva van, maximum 800*600-asra állíthatjuk a képméretet.

A tesztek során a kártya 3D sebességben nem maradt el a Voodoo 2-től. Némelyik tesztprogram valamivel lassabbnak hozta ki, másik viszont gyorsabbnak a fő konkurenciánál. A legtöbb paraméter tekintetében kiegyenlített volt a küzdelem, a Final Reality egyedül a színezési sebességnél (fill rate) mutatott nagyobb eltérést, a Voodoo 2 20 millió képpont/másodperces eredményével szemben ugyanis a RIVA TNT ennek ötszörösét hozta, 100 millió pixel/másodperccel (a specifikáció szerint maximum 180 millió pixel/sec színezési sebesség érhető el). Igaz, hogy csak Direct3D-n vagy OpenGL-en keresztül érhetők el a 3D funkciók (a 3Dfx saját Glide API-ját más kártya se támogatja a Voodoo-kon kívül), de ez szerencsére ma már a játékok nagy részénél nem jelent hátrányt. (Azért még akad 1-2 program, ami csak 3Dfx támogatással készült, de szerencsére nem ez a jellemző.)

A RIVA TNT képminősége láthatóan jobb volt a Voodoo2-nél, mert míg az utóbbi elmossa a textúrákat, a RIVA TNT nem, és ez bizony meglátszott a kép élességén. (ld. jobb oldali legfelső ábra) Az alpha blendingben is volt némi minőségbeli eltérés, a TNT-nél az átmenetek teljesen folytonosak voltak, míg a Voodoo2-nél darabosnak mutatta a teszt. A többi mellékelt képen is látszik, hogy a két kártya nagyjából hasonló minőséget ad, bár ha közelről (6-8-szoros nagyítással) nézzük a képet, akkor megfigyelhető, hogy a Voodoo2 textúrái kicsit "pöttyösek" (bár lehet, hogy a JPEG tömörítése miatt ez már nem látható... Az eredeti képeken látszott a különbség). Játék közben ezt azonban aligha szúrja ki az ember.

2D-ben is jó eredményt produkált a kártya. Képes nagy felbontásokra és frissítési frekvenciákra, valamint maximum 32 bites színmélységre, így ezen a területen is megfelel az elvárásoknak. A képminősége ellen se lehet kifogásunk.

A RIVA TNT tehát egy remek, gyors kártya, csodálatos képminőséggel, melynek birtokában egy darabig nem lesz szükségünk más 3D gyorsítóra, feltéve, hogy nem nagyon szeretnénk csak 3Dfx Glide-ot ismerő, régebbi játékokkal játszani, ebben az esetben ugyanis elkerülhetetlen valamilyen Voodoo vagy Voodoo2, de a mai játékok mellett már nagyon jól meg lehet lenni Voodoo nélkül is egy megfelelő Direct3D-re képes kártyával.

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!