Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

NVIDIA RIVA TNT

2000.02.13. 00:00 | szerző: Dino | Kütyü+hardver

Az NVIDIA már jó pár éve jelen van a videokártya-piacon, és nem is akármilyen termékekkel. A Riva 128 kb. valamikor az első 3Dfx Voodoo kártya idejében jött ki, gyors 2D résszel, és szép, de a Voodoo-hoz képest nem túl jelentős 3D grafikával. Aztán jött a RIVA 128 ZX, kicsit nagyobb sebességgel és több képességgel, de erről valamivel kevesebbet lehetett hallani, az NVIDIA inkább későbbi fejlesztésüket, a sokkal nagyobb teljesítményű RIVA TNT-t részesítette előnyben reklámozás terén. Számos gyártó - többek között például a Diamond és a Creative, hogy a legismertebbeket említsük - készítette el saját kártyáját ezzel a chippel, mely a cég előző grafikus processzoraihoz hasonlóan ugyancsak 2D és 3D grafikai feladatokat lát el, 3D sebessége pedig ráadásul vetekszik a Voodoo 2-essel.

Technikai paramétereit nézve a TNT processzor hétmillió tranzisztorból áll (a Riva 128 ZX-ben ennek a fele volt), a képpont-puffer sávszélessége 1,8 GB/sec, a RAMDAC órajele pedig 250 MHz. A RIVA TNT-s kártyák AGP 2x-es kivitelben kaphatóak, tehát AGP-s alaplapra van szükség hozzájuk. 24 és 16 bites (lebegőpontos ill. egész) Z-bufferelésre képes. A TNT elnevezés a twin-texel rövidítése, ami annyit jelent, hogy a chip egy lépésben képes két képpont feldolgozására, így multitexturing használata esetén - azaz ha egy felületre több textúrát rakunk - egy képponthoz két textúrát is számíthat a processzor annyi idő alatt, míg más kártyák csak egyet.

A RIVA TNT a grafikai funkciók egész tárházát ismeri, így a multi-texturing, bump mapping, light mapping, environmental mapping, és az antialiasing (élsimítás) se okoz neki problémát, csakúgy, mint a köd vagy fényeffektek, a pixelenkénti mip-mapping, az alpha blending (részlegesen átlátszó textúrák), vagy a bilineáris, trilineáris és anizotróp szűrés. Ezek használatával tulajdonképpen mindegyik mai játék remek képet állít elő.

A RIVA TNT 2D és 3D módban egyaránt igen nagy felbontásokra képes, 32 bites true-color színmélységgel lazán 1024*768 fölé mehetünk. (A kártya specifikációja szerint a maximum felbontás 1600*1200*24, 85 Hz-es frissítéssel.) A kártyán 16 MB SDRAM található, mely ugyan nem a leggyorsabb, de ez nem látszott meg a teszt során. (Egyes gyártók SGRAM-mal is szerelhetik a kártyát, és kevesebb memóriát is tehetnek a kártyára.)

A gyártótól függ, hogy kerül-e a kártyára video ki- illetve bemenet. A legprofibb kártyák mindkettőből kettőt is tartalmaznak, egy kompozit és egy S-Video csatlakozót mindkét irányhoz. (A tesztelésre kapott kártyán egy S-Video kimenet volt.) A kimenetet arra használhatjuk, hogy normál TV-re küldjük a számítógép képét, vagy videóra rögzítsük azt. Egyszerre csak egy output lehet, tehát vagy a monitorra megy a kép, vagy a TV-re. Az utóbbinál a felbontás egyébként korlátozva van, maximum 800*600-asra állíthatjuk a képméretet.

A tesztek során a kártya 3D sebességben nem maradt el a Voodoo 2-től. Némelyik tesztprogram valamivel lassabbnak hozta ki, másik viszont gyorsabbnak a fő konkurenciánál. A legtöbb paraméter tekintetében kiegyenlített volt a küzdelem, a Final Reality egyedül a színezési sebességnél (fill rate) mutatott nagyobb eltérést, a Voodoo 2 20 millió képpont/másodperces eredményével szemben ugyanis a RIVA TNT ennek ötszörösét hozta, 100 millió pixel/másodperccel (a specifikáció szerint maximum 180 millió pixel/sec színezési sebesség érhető el). Igaz, hogy csak Direct3D-n vagy OpenGL-en keresztül érhetők el a 3D funkciók (a 3Dfx saját Glide API-ját más kártya se támogatja a Voodoo-kon kívül), de ez szerencsére ma már a játékok nagy részénél nem jelent hátrányt. (Azért még akad 1-2 program, ami csak 3Dfx támogatással készült, de szerencsére nem ez a jellemző.)

A RIVA TNT képminősége láthatóan jobb volt a Voodoo2-nél, mert míg az utóbbi elmossa a textúrákat, a RIVA TNT nem, és ez bizony meglátszott a kép élességén. (ld. jobb oldali legfelső ábra) Az alpha blendingben is volt némi minőségbeli eltérés, a TNT-nél az átmenetek teljesen folytonosak voltak, míg a Voodoo2-nél darabosnak mutatta a teszt. A többi mellékelt képen is látszik, hogy a két kártya nagyjából hasonló minőséget ad, bár ha közelről (6-8-szoros nagyítással) nézzük a képet, akkor megfigyelhető, hogy a Voodoo2 textúrái kicsit "pöttyösek" (bár lehet, hogy a JPEG tömörítése miatt ez már nem látható... Az eredeti képeken látszott a különbség). Játék közben ezt azonban aligha szúrja ki az ember.

2D-ben is jó eredményt produkált a kártya. Képes nagy felbontásokra és frissítési frekvenciákra, valamint maximum 32 bites színmélységre, így ezen a területen is megfelel az elvárásoknak. A képminősége ellen se lehet kifogásunk.

A RIVA TNT tehát egy remek, gyors kártya, csodálatos képminőséggel, melynek birtokában egy darabig nem lesz szükségünk más 3D gyorsítóra, feltéve, hogy nem nagyon szeretnénk csak 3Dfx Glide-ot ismerő, régebbi játékokkal játszani, ebben az esetben ugyanis elkerülhetetlen valamilyen Voodoo vagy Voodoo2, de a mai játékok mellett már nagyon jól meg lehet lenni Voodoo nélkül is egy megfelelő Direct3D-re képes kártyával. ■

NVIDIA RIVA TNT

hozzászólások (0)

cikkajánló

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!